האחיות לוסי ווריטי נביט בהפגנת תמיכה בנערה הבריטית שהורשעה בקפריסין במתן עדות שקר. וריטי במעיל תכלת (צילום: מרק קריסון)
מרק קריסון

"הרגשנו שאי אפשר לשתוק ולא לעשות דבר"

וריטי ולוסי רביט, תאומות בריטיות בנות 22, הן שעומדות מאחורי הפגנות התמיכה בצעירה הבריטית שהורשעה בעדות שקר, לאחר שהתלוננה כי צעירים ישראלים אנסו אותה בקפריסין ● בראיון לזמן ישראל אומרת וריטי: "אני חושבת שהאמת היא מה שהבחורה אמרה בעדותה הראשונה" ● "שמחנו שגם ישראלים הצטרפו למחאה שלנו"

כמאה מפגינים קראו אתמול "להחרים את קפריסין" מול השגרירות הקפריסאית בכיכר סנט ג'יימס בלונדון. כדי לוודא שהמסר יעלה למעלה, הם צעדו משם אל בית ראש ממשלת אנגליה בדאונינג 10, והמשיכו אל כיכר הפרלמנט.

המפגינים נשאו שלטי תמיכה בצעירה הבריטית, שנדונה בתחילת השבוע בקפריסין לארבעה חודשי מאסר על תנאי, לאחר שהורשעה במתן עדות שקר, לפיה חבורת צעירים ישראלים אנסה אותה במלון באיינאפה.

את הפגנת התמיכה וההזדהות בלונדון, שדומות לה נערכו גם בישראל ובקפריסין, ארגנו שתי אחיות תאומות בנות 22, לוסי ווריטי נביט (Lucy & Verity Nevitt), שעומדות בראש ארגון בשם "פרויקט ג'מיני" (פרויקט מזל תאומים).

ססמת הארגון – "אנחנו שומעות אותך. אנחנו מאמינות לך. את לא לבד" – מתמצתת את מטרות העל שלו: "לעצור אלימות מינית באמצעות תמיכה משפטית וקמפיינים, למחוק מיתוסים ולדרוש צדק".

האחיות הקימו את "פרויקט ג'מיני" לפני כשנה וחצי, כדי להתמודד עם השדים הפרטיים שלהן. שתיהן הותקפו והוטרדו מינית מגיל ילדות, והחליטו לרתום את הכעס והניסיון שלהן בהתמודדות עם הטראומה, כדי לסייע לנשים אחרות .

"תמיד סיפרו לנו שתקיפות מיניות הן עניין נדיר, שמבוצע בעיקר על ידי זרים בסמטאות אפלות. אבל במציאות – חצי מיליון בני אדם מותקפים מינית מדי שנה באנגליה וווילס. 90% מהתוקפים היו מוכרים למותקפים"

"אחרי שחווינו על בשרנו תקיפה מינית, החלטנו לוודא שאחרים לא יצטרכו לסבול חוויות דומות", הן כתבו בהצהרת הכוונות של הארגון, "הלוואי שידענו דברים מסוימים והלוואי שהיו לנו כלים וחינוך מתאים להתמודד ולהבין מה שעבר עלינו.

"תמיד סיפרו לנו שתקיפות מיניות הן עניין נדיר, שמבוצע בעיקר על ידי זרים בסמטאות אפלות. אבל במציאות – חצי מיליון בני אדם מותקפים מינית מדי שנה באנגליה וווילס, מתוכם כ-85 אלף נשים נאנסות, ו-12 אלף גברים נאנסים. 90% מהתוקפים היו מוכרים למותקפים לפני כן".

הפגנת תמיכה של ישראלים בנערה הבריטית שהורשעה בקפריסין (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
הפגנת תמיכה של ישראלים בנערה הבריטית שהורשעה בקפריסין (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

ניסיונות השתקה באמצעים משפטיים

על פי עדותן, האחיות נביט הותקפו בלילה אחד באוגוסט 2017 על ידי אותו גבר, שמנסה כעת להשתיק אותן באמצעים משפטיים שונים, כולל צו איסור פרסום על פרטי הפרשה. לכן הן מנועות כרגע מלהרחיב על המקרה ומספרות רק שהן חוששות כי אם לא יצליחו לגייס את הכסף הנחוץ להן למימון המאבק המשפטי, יהיה למקרה שלהן השלכות רבות על נשים אחרות במצבן.

מלבד המאבק המשפטי והציבורי הפרטי שלהן – הן מתגייסות ומגייסות אחרים, כדי לסייע לנשים שנקלעות למאבקים משפטיים על רקע תקיפות מיניות. כך הן הגיעו גם לפרשה באיינפה, שבמרכזה בחורה בריטית וחבורת ישראלים.

"לא שמעתי הרבה על ישראל ועל ישראלים לפני שנחשפתי למקרה הנוכחי, שעליו שמעתי כמו כולם, מהדיווחים בחדשות", מספרת וריטי נביט לזמן ישראל, "שמחתי לראות בהפגנה שישראלים רבים הצטרפו אלינו. אנחנו צריכות וצריכים להתקומם על כל תקיפה מינית באשר היא, מכל מקום, ולהתעקש על הצדק עבור הקרבנות. ואנחנו צריכים להאמין לה, לבחורה הזו. חייבים להאמין לה".

הפגנת תמיכה בנערה הבריטית שהורשעה במתן עדות שקר בקפריסין (צילום: אלכסנדר קאנילס)
הפגנת תמיכה בנערה הבריטית שהורשעה במתן עדות שקר בקפריסין (צילום: אלכסנדר קאנילס)

בית המשפט בקפריסין לא האמין לה וקבע שהיא שיקרה. מה שכנע אותך להאמין שהיא דוברת אמת?

"זה שהגוף שלה היה פצוע אומר שהיא חוותה משהו טראומתי. אני חושבת שהאמת היא מה שהבחורה אמרה בעדות הראשונה שהיא נתנה. אני לא חושבת שהייתה לה סיבה לשקר. יש לה הרבה יותר מה להפסיד, כי היא הכניסה את עצמה לתהליך מאוד קשה.

"מעבר לזה, מהניסיון שלי, אני עוסקת בנושא התקיפות המיניות בשנתיים-שלוש האחרונות, ומשיחות שניהלתי עם קרבנות, הם אף פעם לא משקרים. כלומר – זה נדיר מאוד שהם משקרים. בדרך כלל – התוקפים הם אלה שמשקרים".

פגשת את הבחורה או מישהו מטעמה לפני ההפגנה?

"לא. סימסתי לעורך הדין שלה לקראת ההפגנה, והוא הודה לנו בשמה על התמיכה שלנו".

למה החלטתן לתמוך בה?

"הרגשתי שלא נעשה שם צדק. הרגשנו שאי אפשר לשתוק ולא לעשות דבר".

ועדיין, יכול להיות שבמקרה הזה היא משקרת. עובדה שהיא חזרה בה מהתלונה.

"מכל מה ששמעתי על הפרשה הזו, השתכנעתי מהדברים שהיא אמרה בהתחלה. הדרך שבה היא מגיבה עכשיו מאוד אופיינית לאדם שחווה טראומה".

יכול להיות שהכל היה בהסכמה והיא עדיין חוותה טראומה, כשהיא התחרטה בבוקר למחרת?

"היא הסכימה לעשות סקס עם גבר אחד ולא עם כל החברים שלו. אני מאמינה שכך היה".

איזה תגובות קיבלתם בלונדון להפגנת התמיכה?

"באנגליה יש אהדה רבה כלפי הבחורה. כל מי שפנה אלינו ברחוב וכל מי ששמע על ההפגנה תמך בנו, והיה אסיר תודה על כך שאנו תומכים בה".

הסיפור הזה זוכה לחשיפה גדולה באנגליה?

"הו כן, זה ביג דיל. אנו זועמים על כך שהממשלה לא עושה כלום. הרשתות החברתיות גועשות וגם בתקשורת מדברים על זה הרבה. ההפגנה שלנו, למשל, סוקרה בכל העיתונים ובכל ערוצי החדשות באנגליה".

באילו מקרים נוספים הארגון שלכן מעורב?

"אנו עוקבים אחרי מקרים שונים באנגליה ועוסקים בעיקר במקרה שלי, שעליו לצערי אני לא יכולה לדבר, כי ההליך מתנהל בבית משפט".

הפגנת תמיכה בלונדון בנערה הבריטית שהורשעה בקפריסין במתן עדות שקר
הפגנת תמיכה בלונדון בנערה הבריטית שהורשעה בקפריסין במתן עדות שקר
עוד 681 מילים
סגירה