בעלי עסקים טוענים: פייסבוק חסמה לנו את החשבון - ואנחנו קורסים

בעלי עסקים מדווחים על דפוס פעולה כמעט קבוע: בקשות חוזרות ונשנות לזיהוי שם המשתמש מחדש, ניתוקים תכופים של החשבונות ובקשות לשינוי ססמה בפייסבוק מסתיימים בניתוק החשבון העסקי ● בעל מותג שנבנה באמצעות פרסום בפייסבוק: החשבון שלי נחסם, ויחד איתו הגישה לכל הפעילות העסקית. המכירות צנחו ביותר מ-90% ● פייסבוק בתגובה: החשבון שלו נחסם בטעות

הפגנה נגד פייסבוק בגבעת הקפיטול בוושינגטון, באפריל 2018 (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
AP Photo/Carolyn Kaster
הפגנה נגד פייסבוק בגבעת הקפיטול בוושינגטון, באפריל 2018

עשרות בעלי עסקים, שמתבססים על פייסבוק כפלטפורמה שיווקית ופרסומית, מתמודדים בחודש האחרון עם ניתוקים וחסימות של החשבונות שהם מנהלים ברשת החברתית. כך עולה מתלונות שהגיעו למערכת זמן ישראל.

הסיוט של דוד פופוביץ', בעל מותג לעיצוב בגדים בהדפסה אישית, שנבנה באמצעות פרסום בפייסבוק, התממש לפני כשבוע: החשבון שלו נחסם ויחד איתו נחסמה הגישה לכל הפעילות העסקית שניהל ברשת החברתית מזה שלוש שנים.

"פרסמתי את אתר המכר של המותג שלי בסכום של אלפי דולרים ליום, וזה הביא הרבה מבקרים לאתר ותרם למכירות. עכשיו אין לי גישה לעמוד העסקי שלי בפייסבוק, ואין לי אפשרות לפרסם ברשת, וזה פוגע אנושות בעסק שלי. המכירות ירדו החודש ב-90% ואף יותר", מספר פופוביץ'.

במקביל לחסימת הגישה לפעילות העסקית, פופוביץ' נאלץ להתמודד גם עם חסימת הגישה לקהילת סוחרי אונליין, שהוא עצמו הקים לפני כ-3 שנים, ושמספר חבריה מגיע כיום ליותר מ-11 אלף.

"מדהים שבתור מי שמפרסם דרכם, אני יודע שפייסבוק עורכים בקרת איכות על השירות שלי כעסק וכחלק מכך פונים לאנשים שנחשפו לפרסומות ומבקשים מהם לדרג את השירות שקיבלו. אבל הם עצמם לא נותנים שירות"

מבדיקה שערכנו עולה כי לצד פופוביץ' נתקלו מאות אנשי עסקים בארץ ובחו"ל בבעיה דומה בניסיונותיהם לנהל את חשבונות הפייסבוק שלהם בחודש האחרון: בקשות חוזרות ונשנות לזיהוי של המשתמש מחדש, ניתוקים תכופים של החשבונות, בקשות לשינוי ססמה ואף שליחת תמונת הפרופיל המקורית של החשבון כדי לוודא את זהות המשתמש.

במקרים רבים, אחרי דפוס הפעולה הזה מצד פייסבוק, מגיעה גם החסימה. החסימה משתחררת במקרים מסוימים לאחר יצירת קשר עם פייסבוק והגשת בקשה לשחרור החשבון. ואולם כמה אנשי עסקים שדיברנו איתם אומרים כי חלק מהפניות פשוט לא נענות.

פופוביץ' אומר כי המסר שנשלח אליו לאחר חסימת החשבון מפרט את הסיבות האפשריות לכך, למשל הפרות שונות של תקנון, כמו העלאת תכנים לא ראויים, התחזות והטרדה של משתמשים אחרים או שימוש בשם משתמש כוזב.

"כמובן שלא הפרתי אף אחד מהסעיפים האלה. לדעתי פשוט נפלה פה טעות של אלגוריתם. הבעיה היא שאף אחד מהחברה לא חוזר אלי ולא עוזר לי לתקן את הבעיה. מדהים שבתור מי שמפרסם דרכם, אני יודע שפייסבוק עורכים בקרת איכות על השירות שלי כעסק וכחלק מכך פונים לאנשים שנחשפו לפרסומות שלי ומבקשים לדרג את השירות שהם קיבלו ממני. אבל הם עצמם לא נותנים שירות למפרסמים שלהם", אומר פופוביץ'.

גם חשבונו העסקי של א' (השם המלא שמור במערכת), איש עסקים שפועל בסחר אונליין של אביזרי אופנה, נחסם היום (ה'). מדובר בחשבון שהוצאות הפרסום שלו בשנתיים האחרונות עמדו על חצי מיליון דולר.

"אני כבר מיואש מפייסבוק והם ממש מקשים עלי לתפקד. בשנה וחצי האחרונות חסמו לי שבעה חשבונות עסקיים. עשרות הפניות שלי לפייסבוק לא נענו, מלבד אותה הודעה גנרית שחוזרת במייל, שקובעת כי כנראה הפרתי את חוקי התקנון. בפועל אין לי מושג למה החשבונות נחסמים, וזה משבש את הפעילות העסקית שלי בצורה קשה".

שימוש עסקי במידע אישי של אזרחי

גל הניתוקים וחסימת החשבונות הנוכחי, מגיע בתקופה שבה פייסבוק מחדשת את הכלים שלה לבדיקת הפרטיות של החשבונות, ומשנה אתה-Privacy Checkup. "אנחנו יודעים שהפרטיות היא אישית ושילבנו טיפים בנושא פרטיות שיעזרו לכם לקבל את החלטות הפרטיות הנכונות בעבורכם", הודיעה החברה השבוע (ב') בבלוג שלה.

הודעה זו מצטרפת למהלך שביצעה החברה לפני כחודש, ושבו סגרה רשת של חשבונות מזויפים שתמכו בנשיא דונלד טראמפ. בסך הכל הודיעה החברה על סגירת  610 חשבונות פייסבוק, 89 עמודים, 156 קבוצות ו-72 חשבונות אינסטגרם (שהיא חברה בת של פייסבוק) שהתחזו לאזרחים אמריקאים באמצעות תמונות פרופיל שייצרו בטכנולוגיות בינה מלאכותית.

קרוב ל-55 מיליון חשבונות עקבו אחר עמודי הפייסבוק האלה, ו-92 אלף עקבו לפחות אחרי חשבון אינסטגרם אחד. פייסבוק מסרה כי הארגון הוציא קרוב ל-9.5 מיליון דולר בפרסום.

"מדובר בפלטפורמה חינמית, שמצד אחד לא מתחייבת לתת שירות וגם לא יכולה בגלל כמות עצומה של משתמשים. ומצד שני, כשיש בעיה אנחנו כן מצפים שיהיה מענה ונקבל שירות. משהו בניהול של פייסבוק עדיין לא פתור"

בשנתיים שחלפו מאז התפוצצות פרשת קיימברידג' אנליטיקה, שהייתה מעורבת במסע הבחירות של טראמפ לנשיאות ארה"ב, ונחשף כי עשתה שימוש עסקי במידע אישי של אזרחים מפייסבוק, מתמודדת החברה עם זעם ציבורי וחקירות על כך שלא קיימה מדיניות פרטיות נאותה, כדי להגן על נתוני משתמשים בפלטפורמת המדיה החברתית.

"בפייסבוק הבינו שהם חייבים לגלות אחריות, אבל מכיוון שמדובר במיליארדי חשבונות ברחבי העולם, אין להם יכולת לעשות בדיקות באמצעות אנשים, ומי שמבצע את הבקרה אלה אלגוריתמים והם הרבה פעמים טועים", מסביר אליאב אללוף, מומחה לשיווק ודיגיטל ושותף בסוכנות לייק אנד שר.

"מדובר בפלטפורמה חינמית, שמצד אחד לא מתחייבת לתת לנו שירות וגם לא יכולה בגלל כמות עצומה של משתמשים. ומצד שני, כשיש בעיה אנחנו כן מצפים שיהיה מענה ונקבל שירות. משהו בניהול של פייסבוק עדיין לא פתור.

"הם לא מספקים שירות לקוחות למשתמשים, אלא רק למפרסמים, וגם שם לא תמיד ניתן לקבל מענה, כי גם הוא מופעל פעמים רבות באמצעות לוגוריתם. למשל, כשעסק שמפרסם פוסטים שמפנים לדפי נחיתה (אתרים חיצוניים) מחוץ לפייסבוק, האלגוריתם מזהה את זה לפעמים כמשהו בעייתי, כמו הודעת ספאם (תוכן לא ראוי) או ניסיון לפישינג (ניסיון להגיע לפרטים האישיים של משתמשי הרשת)".

חסימת חשבון בפייסבוק (צילום: תצלום מסך)
חסימת חשבון בפייסבוק (צילום: תצלום מסך)

"יצרנו תלות בזהות הדיגיטלית שלנו בפייסבוק"

לפי הנתונים הרשמיים, מספר המשתמשים של בפייסבוק הגיע ל-2.3 מיליארד נכון לשנת 2019, שהם שקולים לכרבע מאוכלוסיית העולם. בישראל רשומים 6 מיליון משתמשים, ששקולים לכ-75% מכלל אוכלוסיית ישראל.

"בשנים שפייסבוק הייתה בתהליך צמיחה מואץ אימצנו את הרשת כפלטפורמה נוחה, שהיה קל להתאהב בה, והיא נתנה לנו הזדמנויות לפרוח ולצמוח. אבל היום כשמספר המשתמשים כבר התייצב, ומספר העסקים שמנצלים את הפלטפורמה לפרסום רק גדלה כל הזמן, מחירי הפרסום עולים, התחרות קשה, ופייסבוק רוצה לוודא שאתה כמפרסם לא מושך את התנועה החוצה", אומר אללוף.

"התלות שיצרנו בזהות הדיגיטלית שלנו בפייסבוק, הן כאנשים פרטיים ובטח שכאנשי עסקים היא כה גדולה, שאנו חסרי אונים כשהרשת מפנה לנו עורף. אפשר פשוט לסגור את העסק"

לדבריו, פייסבוק היא אחת משתי הפלטפורמות החשובות בעולם לשיווק דיגיטלי (לצד גוגל, כמובן), כך שקשה להגזים בחשיבות שלה עבור סוחרים ואנשי העסקים. "אם בעל עסק לא יודע להשתמש בהן בצורה מיטבית ברשת הסיכוי שלו להצליח הוא מזערי", אומר אללוף.

"התלות שיצרנו בזהות הדיגיטלית שלנו בפייסבוק, הן כאנשים פרטיים ובטח שכאנשי עסקים היא כה גדולה, שאנו חסרי אונים כשהרשת מפנה לנו עורף. אפשר פשוט לסגור את העסק".

למנוע יציאת גולשים מחוץ לפייסבוק

מי שחווה על בשרו הפסד בהתמודדות מול ענקית הדיגיטל הוא דורי בן ישראל, מייסד בלוג "המזבלה" שהתמקד במאבק בפייסבוק ישראל ובפייסבוק העולמית, על כך שהיא פוגעת בפרטיות גולשיה, מאיימת על עיתונאים ועל גופי חדשות, ונמנעת ממאבק בהסתה ובאלימות ברשת.

למרבה האירוניה, גם בן ישראל קידם את הבלוג באמצעות עמוד בפייסבוק שהקים ברשת, וכללה מעל 44 אלף עוקבים. ואולם בשנת 2017 מחקה פייסבוק את הבלוג, והסירה את כל הקישורים שהופנו אליו ברשתות החברתיות, תביעה משפטית שהגיש בן ישראל נגד הרשת בעניין נדחתה. מיותר לציין כי הבלוג איבד מכוחו ומהשפעתו מאז.

לדעת בן ישראל הקשיים שחווים אנשי העסקים בימים אלה, קשורים למדיניות שפייסבוק הנהיגה מאז ומתמיד. "החברה תמיד עשתה מאמצים כבירים למנוע יציאת גולשים מחוץ לפייסבוק. כחלק מהאסטרטגיה שלה להפוך את עצמה לסוג של קניון, היא מענישה סוחרים ומשווקים, שמשתמשים בפלטפורמות חיצוניות לסחר.

"הסנקציות של פייסבוק כוללות חסימה שרירותית של הפרופיל, העמוד והחשבון של המפרסם, ואף פגיעה נקודתית באפקטיביות של המודעות שאותם סוחרים מעלים. זה שאת משלמת לפייסבוק עבור מודעה, מאפשר לה כחלק מהסנקציות הנסתרות שלה, להציג את המודעה שלך לקהל פחות איכותי, וזאת מבלי שתדעי על כך בכלל", אומר בן ישראל.

התלות של העולם המערבי בפייסבוק מתעצמת מכיוון שהחברה שולטת בשלוש אפליקציות מרכזיות – פייסבוק, ואטסאפ ואינסטגרם.

אליאב אללוף
אליאב אללוף

"תדמייני לך מצב, שבו החברה מחליטה שהיא מסוכסכת עם יצרן של סמארטפונים כזה או אחר, ושהיא לא מאפשרת יותר לאפליקציות האלה להיות מותקנות במכשירי החברה. מי יקנה את המכשירים האלה?", אומר אללוף.

התסריט שמתאר אללוף כבר קרה לחברת וואוי הסינית (HUAWEY), רק עם גוגל, ולא עם פייסבוק; כשבעקבות צו נשיאותי וחרם אמריקאי על החברה, גוגל הפסיקה את הפעילות העסקית שלה עם וואוי.

"מי צריך מכשיר טלפון שהוא לא יכול להתקין בו את גוגל?", אומר אללוף. "הסיבה היחידה שהחברה לא התרסקה היא שהשוק החזק ביותר שלה נמצא בסין, וששם רוב הגישה לאינטרנט חסומה ממילא לאזרחים.

"בעצם אנחנו נמצאים במצב, שהעולם נשלט על ידי מספר מצומצם של חברות עם כוח אדיר, והן אלה שמכתיבות לכולנו מה לחשוב, מה להעדיף ולאילו תכנים להיחשף הרבה יותר מכפי שאנחנו יכולים לתפוס".

מפייסבוק ישראל נמסר כי לאחר שצוותים גלובליים של החברה בדקו את נושא הניתוק של פופוביץ', וגילו כי החשבון הוסר בטעות, הוא אוחזר. לא נמסרה כל תגובה שמעידה על מגמה או תופעה של חסימות וניתוקים.

עוד 1,283 מילים
סגירה