הכרעה, יציבות, החלמה

ראשי רשימת כחול לבן על הגבול עם סוריה. 4 במרץ 2019 (צילום: Basel Awidat/Flash90)
Basel Awidat/Flash90
ראשי רשימת כחול לבן על הגבול עם סוריה. 4 במרץ 2019

יותר משנה שהכל תקוע – הממשלה, הכנסת, התקציב, אין רפורמות, אין מדיניות, אין מפכ"ל, אין פרקליט מדינה – סטגנציה מוחלטת. ישראל מחכה להכרעה פוליטית – לממשלה יציבה ומתפקדת שתחלץ את המדינה מהקיפאון ותקדם מדיניות לטובת כלל האזרחים. דומה כי אין מחלוקת כלל כי בחירות נוספות או המשך האי-יציבות הפוליטית הינם דברים שמדינת ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה.

יותר משנה שהכל תקוע – הממשלה, הכנסת, התקציב, אין רפורמות, אין מדיניות, אין מפכ"ל, אין פרקליט מדינה – סטגנציה מוחלטת. ישראל מחכה להכרעה פוליטית – לממשלה יציבה ומתפקדת שתחלץ את המדינה מהקיפאון

כפי שאפרט להלן, לאחר סגירת הרשימות לכנסת, מניתוח מפוכח של העובדות וללא קשר לפוזיציה ולרצונותי האישיים, על מנת שתקום ממשלה יציבה ומתפקדת דרושה הכרעה ברורה בבחירות לטובת כחול-לבן. כל תוצאה אחרת תביא להמשך האי-יציבות ולאנדרלמוסיה. כמו כן, כפי שאפרט – ולמגינת ליבי השמאלני – אנשי ימין אינם צריכים לחשוש מממשלת כחול-לבן כלל ועיקר. ההיפך הוא הנכון.

הינה העובדות האובייקטיביות כפי שאני מבין אותן:

  • לאחר האיחוד בשמאל (שימנע את סכנת אחוז החסימה), ומשאין שינוי במערך מפלגות הימין – אין כל סיכוי שהוא לגוש החסינות של נתניהו להשיג 61 מנדטים. אין אפילו סקר אחד ויחיד שמעניק לו את זה. לא נוספו לו בוחרים מאז הבחירות הקודמות – וסביר מאד להניח כי נגרעו רבים נוכח הגשת כתבי האישום, ההתנגשות החזיתית עם רשויות החוק ובקשת החסינות.
  • גם אם בדרך נס יהיו לנתניהו 61 מנדטים – זה ככל הנראה לא יספיק לחסינות. מכיוון שהוא עצמו איננו יכול להצביע, מספיק מתנגד, נמנע או נעדר אחד על מנת שהבקשה תדחה. סביר להניח כי גם בגוש של נתניהו יהיו לא מעט נעדרים (את שמות "החשודים" כולם מכירים).
  • אפילו אם ימצא איכשהו רוב לחסינות – הסבירות כי היא תפסל בבג"צ היא 100% כמעט. קיימת תמימות דעים מוחלטת כמעט בקרב משפטנים בלתי מוטים (לרבות פרקליטים לשעבר של נתניהו) כי החסינות לא נועדה לספק הגנה מפני אישומים בעבירות שחיתות. זוהי איננה הבעת דיעה – אלא תיאור מצב.
  • נתניהו מודע לכך היטב – ולפיכך במקביל לבקשת החסינות הוא ינסה לקדם חקיקה שתאפשר להתגבר על ביטול מתן החסינות על ידי בג"צ. המשמעות הינה כמובן ערעור יסודות הדמוקרטיה כפי שאנו מכירים אותה (שוב – תיאור מצב ולא דיעה – גם מי שתומך בכך חייב להודות כי מדובר בשינוי מהמצב הקיים). מה הסיכוי שכולם ללא יוצא מן הכלל בגוש של נתניהו יתנו לכך יד? אני יכול לחשוב כבר עכשיו על כמה וכמה מתנגדים.
  • הינה כי כן – על מנת לחלץ עצמו מכתבי האישום באמצעות החסינות יצטרך נתניהו למעשה גוש של כ-70 מנדטים (ולא 61). זה כמובן לא יקרה – ולכן חסינות לא תהיה.
  • מה לגבי האופציה השניה – ניהול המשפט תוך כדי כהונה כראש ממשלה? ובכן, אפילו בליכוד הודו במהלך המו"מ הקואליציוני כי אופציה זו איננה על השולחן כלל. האם מישהו מעלה כלל על הדעת את האפשרות שנתניהו מתייצב למשפטו – עוזב באמצע היום כדי לנהל ישיבת קבינט או משבר בטחוני – וחוזר לספסל הנאשמים? אין פטריוט ישראלי שפוי בדעתו שיתמוך בכך – זה פשוט לא יקרה.

האם מישהו מעלה כלל על הדעת את האפשרות שנתניהו מתייצב למשפטו – עוזב באמצע היום כדי לנהל ישיבת קבינט או משבר בטחוני – וחוזר לספסל הנאשמים?

מה המסקנה מכל זאת? דרכו הפוליטית של נתניהו עומדת לפני סיום – ואין לו אפשרות ריאלית להתחמק ממשפט (למעט עסקת טיעון). שוב – המדובר בהערכה מפוכחת נוכח כל העובדות שנסקרו לעיל – ללא קשר לעמדה או מאוויים פוליטיים.

יתכנו, איפוא, שתי תוצאות ריאליות של הבחירות: האפשרות האחת הינה חזרה פחות או יותר על תוצאות בחירות ספטמבר (עם שינויים מינוריים של מנדט לפה או לשם) – דהיינו לאף גוש אין 60 מנדטים וליברמן מהווה את לשון המאזניים.

משמעותה של תוצאה מעין זו הינה המשך הבוקה והמבולקה, קשיים משמעותיים בהקמת ממשלה יציבה, סחטנות מצד אופורטוניסטים וקיצונים משני הצדדים, חודשים רבים נוספים ללא ממשלה וכנסת מתפקדות, ויתכן אפילו בחירות חוזרות.

משמעות של חזרה לתוצאות בחירות ספטמבר, הינה המשך הבוקה והמבולקה, קשיים משמעותיים בהקמת ממשלה יציבה, סחטנות מצד אופורטוניסטים וקיצונים, חודשים רבים נוספים ללא ממשלה וכנסת מתפקדות

יתר על כן, אם בדרך נס יעלה בידי נתניהו דווקא להקים ממשלה בתוצאה מעין זו – האנדרלמוסיה רק תחריף: כאמור, לא תהיה חסינות, ההליך המשפטי לא יעצר, המשפט יחל, ובחירות נוספות יתקיימו תוך זמן קצר לאחר מכן – לאחר תקופה נוספת בה תעסוק המערכת הפוליטית כולה אך ורק בנתניהו ובמשפטו, תזניח את כל הנושאים המהותיים הדורשים טיפול, והקיטוב במערכת הפוליטית ובחברה הישראלית רק יחריף. שוב – הערכה ריאלית – ללא קשר לפוזיציה.

הינה כי כן, האפשרות היחידה להקמת ממשלה יציבה ומתפקדת לאורך זמן הינה הכרעה ברורה לטובת כחול-לבן.

בניגוד לחששם של ימנים רבים – ולמגינת ליבם של שמאלנים כמוני – הכרעה לטובת כחול–לבן לא תביא "לממשלה עם הערבים" המוגבלת לגוש השמאל. בדיוק להיפך: בהיעדר הכרעה ברורה תיאלץ כחול-לבן להצמד לכל המפלגות שאינן תומכות בנתניהו ותהיה תלויה בהן.

בניגוד לחששם של ימנים רבים – ולמגינת ליבם של שמאלנים כמוני – הכרעה לטובת כחול–לבן לא תביא "לממשלה עם הערבים" המוגבלת לגוש השמאל. להיפך: בהיעדר הכרעה תיאלץ כחול-לבן להצמד למפלגות שאינן תומכות בנתניהו

לעומת זאת, הכרעה ברורה לטובת כחול-לבן תאפשר לה לברור את שותפותיה – ובראש ובראשונה הליכוד שלאחר נתניהו – כפי שהצהירה השכם וערב. אך לא רק הליכוד הוא אופציה – הכרעה ברורה "תפרק" כמובן את הגוש של נתניהו ומספר האפשרויות שיעמדו לרשותה של כחול-לבן להקים ממשלה יציבה יהיו אינסופיות כמעט.

יתרה מכך, ושוב – למגינת ליבם של שמאלנים כמוני – "החשש" כאילו גנץ וכחול-לבן יובילו מהלך מדיני בניגוד לדעת הימין הוא פנטזיונרי ממש: הרי יחד עם יעלון, האוזר, הנדל ודומיהם בכחול-לבן יהיה לימין רוב של כ-80 ח"כים כמעט בכנסת הבאה! אפילו אם גנץ יחטף בידי עופר שלח ויעל גרמן ויעבור טיפולי המרה לשמאל – הוא לא יצליח להחזיק שבוע בשלטון אם ילך למהלך מדיני. פשוט אין סרט כזה.

הדי.אן.איי של כחול-לבן כמפלגת מרכז מובהקת ושל בני גנץ ספציפית (אנטי-מהפכן נעים הליכות המתרחק מעימותים) מבטיח כמעט בוודאות כי ממשלת כחול-לבן תהיה עניינית, שמרנית ומאחדת, תתרכז בלרפא ולאחות את השסעים הנוראים בחברה הישראלית, ותמנע ככל יכולתה ממהפכות גדולות ומעוררות מחלוקת.

"החשש" כאילו גנץ וכחול-לבן יובילו מהלך מדיני בניגוד לדעת הימין הוא פנטזיונרי ממש: הרי יחד עם יעלון, האוזר, הנדל ודומיהם בכחול-לבן יהיה לימין רוב של כ-80 ח"כים כמעט בכנסת הבאה

נוכח כל האמור לעיל, דומה כי קיים אינטרס ממשי עבור כל גורמי החברה הישראלית כי הבחירות הנוכחיות יביאו להכרעה ברורה – וההכרעה הברורה היחידה האפשרית שלא תגרום להמשך האנדרלמוסיה, לבחירות נוספות ולמשבר חוקתי הינה לטובת כחול-לבן. אף איש ימין איננו צריך לחשוש מכך – תוצאה כזו תשרת כל אזרח במדינת ישראל – גם את הימין.

הערה חשובה לסיום: חס וחלילה שאף איש שמאל לא ישקול כלל להצביע כחול-לבן. הצבעה לעבודה-מרצ מחזקת את הסיכוי שכחול-לבן תקים ממשלה (רק הגוש קובע), ונוכח הרוב המכריע שצפוי לימין בכנסת הבאה חייבים ממש לחזק את השמאל כמשקל נגד. ולכן – שמאלנים הצביעו שמאל. כל השאר – אל תחששו מכחול-לבן.

עורך דין בתחום הקניין הרוחני, נשוי ואבא ל-3 מתבגרים. פעיל מטעם עצמו נגד שחיתות ולמען שיוויון. ציוני ושמאלני גאה

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
דני יקר קראתי את מה שכתבת.. גישה מעניינית רק שאני רואה למרחקים ארוכים ואת קולי לא אתן לכחול לבן. מוזמן להקשיב.... המעסיק של הפנלטה וכדור הארץ מתפוצצים מצחוק מסתכלים על מלחמת הכנופיות ... המשך קריאה

דני יקר קראתי את מה שכתבת.. גישה מעניינית רק שאני רואה למרחקים ארוכים ואת קולי לא אתן לכחול לבן.
מוזמן להקשיב….
המעסיק של הפנלטה וכדור הארץ מתפוצצים מצחוק

מסתכלים על מלחמת הכנופיות וצוחקים בקולי קולות

מי שסגור בבית ויש לו סבלנות להקשיב מוזמן להאיר ולהעיר ולהפיץ

המעסיק של הפנלטה וכדור הארץ מתפוצצים מצחוק

המעסיק של הפנלטה וכדור הארץ מתפוצצים מצחוקמסתכלים על מלחמת הכנופיות וצוחקים בקולי קולותמי שסגור בבית ויש לו סבלנות להקשיב מוזמן להאיר ולהעיר ולהפיץ

פורסם על ידי ‏‎Ze Ev Lavee‎‏ ב- יום ראשון, 19 בינואר 2020

עוד 1,063 מילים ו-1 תגובות
סגירה