להתראות אספלט מתקן הביטומן היחידי בארץ יושבת בגלל שהוא מזהם

המשרד להגנת הסביבה הודיע לבזן שהמתקן לייצור ביטומן, החומר שממנו מייצרים אספלט, חורג במאות אחוזים מתקני זיהום האוויר, והוציא צו לסגירתו ● במשרדי התחבורה והכלכלה טוענים שהמשק לא יכול להישאר בלי חומר לסלילה ותיקון כבישים ● יו"ר איגוד ערים מפרץ חיפה: "עם כל הכבוד לצרכי המשק, המתקן ממשיך לזהם וכל יום נוסף מעמיד את תושבי המפרץ בסיכון״

סלילת כביש (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)
Yaakov Naumi/Flash90
סלילת כביש

הרחק מתחת לרדאר של רוב הציבור הישראלי, נפתחה בסוף השבוע מלחמת האספלט הראשונה בישראל. המשרד להגנת הסביבה הודיע כי בעוד שלושה חודשים יושבת המתקן היחיד בארץ שמייצר ביטומן – החומר שמשמש לייצור אספלט ולסלילת כבישים.

בלי ביטומן אין כבישים חדשים וגם אין תיקון של כבישים ישנים, ובלי ביטומן גם ענף הבנייה – שמשתמש בחומר לאיטום (רוב הגגות בישראל מכוסים ביריעות ביטומניות) – יתקשה מאוד לתפקד.

לכן הצו המינהלי להפסקת הייצור הוא יותר ממהלך רגולטורי תקיף מול בזן; מדובר בעימות חזיתי בין המשרד להגנת הסביבה לבין משרדי התחבורה והכלכלה, שמבחינתם האספלט והביטומן חיוניים למשק ואסור לגעת בייצור הסדיר שלהם.

מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה: "במדידה האחרונה התברר שבבזן חורגים ב-400% מהיתר הפליטה. כשראינו את התוצאות זימנו אותם לשימוע והוצאנו צו להפסקת הייצור עד 16 באפריל"

במשרד להגנת הסביבה אומרים שהגיעו מים עד נפש. שזיהום האוויר שנפלט מייצור הביטומן חורג במאות אחוזים מהתקן, שכבר תקופה ארוכה המשרד דורש מהנהלת בזן לטפל בחריגות ולהצטייד בטכנולוגיות מתקדמות שיפחיתו אותן משמעותית, אבל זה לא קרה.

לטענת המשרד, כבר ב-2016 הובהר לבזן שעליה לשדרג את המתקן, ושהדדליין שנקבע לכך היה ספטמבר 2018 – לפני כמעט שנה וחצי. לאור תוצאות דיגום שהתקבלו בסוף 2017 החברה קיבלה התראה נוספת, אבל דבר לא השתנה.

"במדידה האחרונה התברר שהם חורגים ב-400% מהיתר הפליטה", אומר לזמן ישראל גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. "כשראינו את התוצאות זימנו אותם לשימוע והוצאנו צו להפסקת הייצור עד 16 באפריל". החריגות שבהן מדובר, אגב, הן של חומרים אורגניים נדיפים – שנחשבים למזהמים בעלי השלכות בריאותיות קשות.

עבודות בכביש (צילום: Tomer Neuberg/FLash90)
עבודות בכביש (צילום: Tomer Neuberg/FLash90)

במשרד להגנת הסביבה רצו להוציא צו סגירה מיידי למתקן, אבל לאור הרגישות כינסו דיון עם משרדי התחבורה והכלכלה. אלה, בלשון המעטה, לא התלהבו מהמהלך המהיר, והציגו את ההשלכות של השארת המשק בלי אספלט וחומרי איטום.

לאור זאת, במשרד להגנת הסביבה החליטו לאפשר לבזן ולמשק זמן התארגנות של שלושה חודשים. הבעיה היא, שלדברי אנשי המשרד עצמם פרק הזמן הזה לא יספיק לבזן להצטייד במתקן החדש מחו"ל ולהטמיע אותו במערכת. "הבנו מהם שזה לא יוכל לקרות לפני סוף השנה", אומר המנכ"ל סמט, "ואחרי כל ההתראות, ולאור חומרת הזיהום, זה פרק זמן שאנחנו כבר לא מוכנים לחכות".

אבל יש סתירה פנימית במהלך שלכם: אם אתם עצמם אומרים שבתי הזיקוק לא יוכלו לשפר את המצב בתוך שלושה חודשים, אז למה לסגור בעוד שלושה חודשים ולא עכשיו? נתתם להם זמן התארגנות שבו אין להם סיכוי להתארגן.

"עשינו בדיקות והבנו שאפשר לייבא ביטומן, יש מדינות שמייבאות. פרק הזמן שדרוש כדי להתחיל יבוא הוא כשלושה חודשים. עכשיו חברות כמו 'שפיר' או 'סולל בונה' שמסתמכות על החומר יודעות שבעוד שלושה חודשים הייצור יופסק וצריכים להתארגן ליבוא. ברגע שתהיה אלטרנטיבה למשק אנחנו לא נהיה שבויים בידיים של בזן".

"לפי הבדיקות שלנו זה ייקח הרבה יותר זמן, ובכלל לא ברור מה יהיו העלויות. בבזן מייצרים 250 אלף טון בשנה, אתה לא יכול להשאיר את המשק בלי ביטומן אם אתה לא יודע בוודאות – בפועל, לא על הנייר – שיש לך תחליף"

במשרדי התחבורה והכלכלה סבורים שחלופת היבוא לא ראלית. "הראו בישיבה איזה נייר שלפיו אפשר לייבא בתוך שלושה חודשים", אומר גורם ממשלתי בכיר, "אבל לפי הבדיקות שלנו זה ייקח הרבה יותר זמן, ובכלל לא ברור מה יהיו העלויות. בבזן מייצרים 250 אלף טון בשנה, אתה לא יכול להשאיר את המשק בלי ביטומן אם אתה לא יודע בוודאות – בפועל, לא על הנייר – שיש לך תחליף".

בעקבות ההכרזה הדרמטית של המשרד להגנת הסביבה הוא מצא את עצמו, כמו לא מעט פעמים בעבר, בין הפטיש לסדן. מצד אחד – חלק מארגוני הסביבה ופעילים בחיפה תקפו אותו על הארכה שנתן למפעל.

עו"ד שרית גולן, יו"ר איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה, אמרה ש"מדובר במתקן שממשיך בינתיים לזהם וכל יום נוסף מעמיד את תושבי מפרץ חיפה בסיכון. עם כל הכבוד לצורכי המשק ושיקולים כלכליים, הגיע הזמן להתעורר ולדאוג לחיים שלנו".

מנגד, כאמור, התייצבו משרדי התחבורה והכלכלה – אמנם לא בפומבי. "התקנים שלפיהם עובדים בתי הזיקוק", אומר גורם ממשלתי, "הם המחמירים ביותר בעולם, ואם בזן תוכל לעמוד בתנאים רק בסוף השנה אנחנו חושבים שזה פרק זמן שנכון לחכות ולא להכניס את כל המערכת לסחרור".

בתי זיקוק במפרץ חיפה (צילום: Yaniv Nadav/Flash90)
בתי זיקוק במפרץ חיפה (צילום: Yaniv Nadav/Flash90)

דווקא בתי הזיקוק עצמם הורידו פרופיל – אולי כי יש בממשלה מי שעושה עבורם את העבודה – ואותתו שאין בכוונתם להיכנס לעימות גלוי עם המשרד להגנת הסביבה.

מבזן נמסר: "קבוצת בזן תמשיך לפעול, כמיטב יכולתה, באחריות ובהתמדה לאספקת המוצרים הנדרשים לכלכלה הישראלית, בשגרה ובחירום.

"החברה בוחנת את האפשרויות הטכנולוגיות למניעת סגירת המתקן להפקת ביטומן. בזן תמשיך להשקיע משאבים משמעותיים במטרה לשמור על הסביבה, תוך עמידה בתקנים המחמירים ביותר בעולם המערבי".

.השר להגנת הסביבה, זאב אלקין (צילום: Flash90)
.השר להגנת הסביבה, זאב אלקין (צילום: Flash90)

השאלה הגדולה היא מה יקרה אם יגיע אפריל, ויתברר שעדיין אין היערכות ליבוא.

גיא סמט: "אנחנו מקווים שלא נהיה שם. אני יודע שיכול להיות מצב מורכב בהמשך, אבל נתנו להם מספיק זמן לטפל בבעיה. אלטרנטיבה אחת אומרת – תן להם לעבוד עד שיהיה בסדר, אבל זה לא לעולם לא יקרה. הם ימרחו את הזמן כמו שמרחו אותו עד עכשיו. אני צריך לבוא לתושבים ולהגיד להם שנמשיך לחרוג, בזמן שיש לי אופציה ליבוא בעוד שלושה חודשים? זה לא מתקבל על הדעת".

טוענים שהשר להגנת הסביבה, זאב אלקין, שש אליי קרב כי זה מוכר טוב ערב בחירות.

"אלקין לא שם, בכלל לא. אתה באמת חושב שמישהו בחיפה יצביע לליכוד בגלל זה? תסתכל כמה 'מחמאות' הוא קיבל בעקבות ההודעה שלנו מפעילי סביבה".

ממשרד הכלכלה נמסר: "התעשייה הישראלית מחויבת לעמוד ברגולציה הסביבתית בכדי לשמור על הסביבה ובריאות הציבור ואכן נעשים מאמצים ופעילות רבה בהקשר זה בשנים האחרונות. למיטב הבנתנו המפעל נמצא בשלבים מתקדמים של עמידה בדרישות הרגולציה ובהתאם לכך רצוי לקבוע את לוחות הזמנים לטיפול בנושא".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
קןדם כל שיחפסו תחליף לזפת וליריעות האיטום על הגגות של כל הבינינים .ובנושא זיפות הכבשים וסלילת הכבשים חייבים לסלול ולתקן כבישים .אולי הפתרון לסלול כבישים מבטון .הבעיה שזה מיקר מאוד א... המשך קריאה

קןדם כל שיחפסו תחליף לזפת וליריעות האיטום על הגגות של כל הבינינים .ובנושא זיפות הכבשים וסלילת הכבשים חייבים לסלול ולתקן כבישים .אולי הפתרון לסלול כבישים מבטון .הבעיה שזה מיקר מאוד את הסלילה ומה קורה בעולם איך מסתדרים מה יש להם נוסחת פלא

עוד 850 מילים ו-1 תגובות
סגירה