שלטים חדשים שהוצבו בחיפה (צילום: עיריית חיפה)
עיריית חיפה

חזירי הבר החיפאים מככבים על תמרורים חדשים. את התושבים זה ממש לא מצחיק

תושבי חיפה כבר מיואשים מחזירי הבר שמסתובבים ברחובות העיר ומפחידים הורים וילדים, בעוד בעירייה מתקשים לתת מענה מיידי לבעיה ● בינתיים, הוצבו שם השבוע תמרורים לא שגרתיים: "חזיר בר חיפאי בסביבה" ● את החיפאים זה לא מעודד ● ראשת העירייה, קליש-רותם, הכריזה על שורה של צעדים שנועדו לצמצם את נוכחות החזירים ● אבל כשהעירייה מסרבת לדבר עם התקשורת זה רק מלבה את הביקורת

שלטים חדשים ולא שגרתיים מקדמים בימים אלה את פני הנוסעים בכבישי רכס הכרמל: "חזיר בר חיפאי בסביבה". לטענת העירייה, השלטים מיישרים קו עם מקומות אחרים בעולם, בהם יש נוכחות ערה של חיות בר בסביבה העירונית.

העירייה הפיצה תמונות של שלטים דומים ממדינות אחרות: תמרור המבשר על נוכחות פילים בתאילנד, משפחת דובים בוויומינג (ארה"ב) וקנגורו באוסטרליה. אבל לא כל החיפאים מתלהבים מההשוואה.

החיכוך ההולך וגובר עם חזירי הבר הוא נושא חם בחיפה כבר תקופה ארוכה. יותר ויותר חזירים מסתובבים באופן חופשי ברחובות העיר, בגינות ציבוריות ובחצרות הבתים. מדובר בתוצאה ישירה של צמצום שטחי המחיה הטבעיים של החזירים והתמעטות מקורות המזון בטבע בגלל הבנייה הנרחבת.

חזירי בר (צילום: Haim Shohat/Flash90)
חזירי בר (צילום: Haim Shohat/Flash90)

הצורך להתמודד עם נוכחות גוברת של חיות בר לא בלעדית לחיפה: ברמת גן ותל אביב משוטטים יותר ויותר תנים, ביישובים שממוקמים באזורים סלעיים בשומרון ובגליל יש מושבות גדולות של שפני סלע, וברחובות מודיעין אפילו משוטט צבוע.

אבל מבחינת הכמות וההשפעה על חיי היומיום, החזיר החיפא בלי ספק ממוקם בראש הפירמידה. הוא לא נחשב מסוכן לבני האדם, אבל בתנאים מסוימים – אם ששומרת על גוריה או חזיר שחש במצוקה – עלולה להיווצר סיטואציה מסוכנת.

תושבים מבקשים שהעירייה תפעיל ציידים כדי להמית את החזירים, אבל הווטרינר העירוני הבהיר שבארבע השנים שבהן התבצע "דילול" לא התקבלו התוצאות המקוות, וקצב הגידול באוכלוסיית החזירים גבר על קצב החיסול

בכנס שנערך לאחרונה ברמת הנדיב אמר ד"ר יאיר וייס, הווטרינר העירוני של חיפה, כי בשנים האחרונות תועדו בעיר 3 מקרי תקיפה של אנשים על ידי חזירים. בעיה נפוצה יותר היא מפגש אלים בין חזירי בר לחיות בית, כלבים וחתולים.

הווטרינר סיפר שמדי יום מתקבלות במוקד העירייה ארבע תלונות על חזירי בר, כ-1,500 בשנה. ברוב המקרים, תושבים מדווחים שהם מרגישים מאוימים.  למשל, כשהם חוזרים הביתה בשעת ערב ומשפחה של חזירים מסתובבת בשביל הכניסה לבית, או הורים שהולכים עם ילדיהם ברחוב ומגלים על המדרכה מולם חזיר גדול.

רבות מהתלונות מתייחסות לפחים: החזירים מפילים אותם, פותחים, גוררים ומפזרים את האשפה בגינת הבניין או בכניסה.

השלט החדש שהוצב בחיפה, ושלטים דומים מרחבי העולם (צילום: עיריית חיפה)
השלט החדש שהוצב בחיפה, ושלטים דומים מרחבי העולם (צילום: עיריית חיפה)

לבעיה הזו אין פתרון פשוט. רבים מהתושבים מבקשים שהעירייה תפעיל ציידים כדי להמית את החזירים, אבל הווטרינר העירוני הבהיר שבמשך ארבע שנים שבהן התבצע "דילול" מסיבי (2014-2018) לא התקבלו התוצאות המקוות. קצב הגידול באוכלוסיית החזירים גבר על קצב החיסול.

ברשות הטבע והגנים אומרים שהפתרון העיקרי הוא הפחתת כמות האשפה במרחב העירוני, בעיקר באמצעות הקפדה על סגירת הפחים וניקיון בסביבתם. עיר נקייה, שאין בה שפע של מזון זמין, תספק לחזירים פחות סיבות להסתובב בה.

פינות האכלה, גדרות וקיבוע פחים

בעירייה, תחת הנהגת עינת קליש-רותם, הכריזו כבר על שורת מהלכים, חלקם רק עתידיים: הקמת סיירת מתנדבים, קיבוע פחים, הצבת פינות האכלה שמותאמות רק לחתולים (כדי שחזירים לא ישתמשו בהן), הצבת גדרות בנקודות מפתח והצבת מעברי בקר, שאמורים למנוע מהחזירים לצאת מהוואדיות לשיטוט בעיר.

בעירייה מאמינים שהמהלכים האלה יניבו תוצאות בטווח הארוך, אבל סבלנותם של רבים מהתושבים פקעה, והם דורשים פתרונות מידיים. העובדה שבעידן קליש-רותם עיריית חיפה מסרבת לדבר עם התקשורת, להתראיין ולהסביר, רק מוסיפה שמן למדורה ולתחושה של חלק מהתושבים שהעירייה אטומה למצוקתם.

תמרור חדש שהוצב בחיפה (צילום: עיריית חיפה)
תמרור חדש שהוצב בחיפה (צילום: עיריית חיפה)

כך, למשל, כשהעירייה פרסמה השבוע בפייסבוק את תמונות השלטים החדשים, רבות מהתגובות היו שליליות. מירב כתבה ש"השלט מאכזב ומכעיס, זאת אמירה של קבלת המצב הקיים במקום לטפל בבעיה". ניר כתב "איזה יופי שמודיעים לנו איפה יש חזירי בר. לפי המצב היום, צריך לשים שלטים איפה שאין חזירי בר".

כמקובל, גם מקומם של הממים לא נפקד: למשל תמונה (אמיתית) של חזיר בר חוצה מעבר חצייה בחיפה, עם שלט (וירטואלי) שבו כתוב "מעבר חצייה זה מיועד לחזירי בר חיפאים".

וגם היה מישהו שהציג שלט עם הכיתוב "זיהום אוויר חיפאי בסביבה", והזכיר שחזירי הבר בחיפה הם אמנם בעיה, אבל לא היחידה שמעסיקה את תושבי העיר.

עוד 555 מילים
סגירה