'איתם זה נורא קל. הם רוצים רק כסף'

פרסום ראשון יו"ר ימינה הופיע בארוע בחירות בגבעת שמואל והסביר שברית הימין עם החרדים מחזיקה כי "איתם זה נורא קל. החרדים אומרים: תביא לי את הכסף" ● שר הביטחון התייחס גם לאיראן והצהיר כי בכוונתו "להוציא את איראן מסוריה בתוך שנה" ● והתחייב שמפלגתו לא תשב בממשלה עם כחול-לבן ● "הסיכויים שמישהו אצלנו ילך עם גנץ הם אפס"

נפתלי בנט (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
Sraya Diamant/Flash90
נפתלי בנט

החרדים הם בעלי ברית פוליטיים נוחים בגלל שאינם מתעניינים במדיניות ותומכים בכל מהלך – מדיני, כלכלי או ביטחוני – כל עוד הם מקבלים תקציבים כספיים. כך אומר יו"ר ימינה ושר הביטחון נפתלי בנט.

"איתם זה נורא קל", השיב בנט, כשנשאל בארוע בחירות בגבעת שמואל מדוע הציונות הדתית נשארת בברית עם החרדים. "החרדים אומרים: תביא לי את הכסף, ואתה עכשיו, אתה רוצה מדינה פלסטינית? תעשה מדינה פלסטינית. אתה לא רוצה מדינה פלסטינית? אל תעשה מדינה פלסטינית. אתה רוצה בכלכלה מהלך כזה או מהלך כזה, מלחמת לבנון השנייה? הם אומרים תביא לי את הכסף".

"החרדים אומרים: תביא לי את הכסף, ואתה עכשיו, אתה רוצה מדינה פלסטינית? תעשה מדינה פלסטינית. אתה לא רוצה מדינה פלסטינית? אל תעשה מדינה פלסטינית"

יו"ר ימינה הופיע בבית הכנסת "לכו נרננה", מול כ-200 גברים ונשים מקרב הקהילה הדתית-לאומית בגבעת שמואל. ימינה זכתה בבחירות האחרונות בסך 31% מהקולות בעיר. בנט, שבילה שם את השבת, דילג בין כעשרה בתי כנסת במסגרת קמפיין מפלגתו לקראת הבחירות ב-2 במרץ.

סילוק איראן מסוריה – תוך שנה

בנט, שמונה לשר הביטחון לפני כשלושה חודשים, דיבר בהרחבה על נושאי ביטחון והאיום האיראני בפרט, והצהיר: "אני רוצה להוציא את איראן מסוריה בתוך שנה".

לדבריו, איראן אחראית לכ-70% מבעיות הביטחון של ישראל, כולל מימון, חימוש והפעלת חיזבאללה, הג'יהאד האיסלאמי וחמאס. "אנחנו מקיזים דם של בנינו בצוק איתן, בלבנון השנייה, מול קצות האצבעות של איראן, ומי חסין בפני הדבר הזה? ראש התמנון".

אליבא דבנט, מדובר באסטרטגיה לא חכמה ולכן יש להעביר את המאמצים לפגיעה קשה באיראן עצמה, באמצעות הפיכת סוריה למה שמכונה בצבא 'שטח השמדה'.

"אנחנו בתהליך, אני הגדרתי את זה, של לפגוע בראש התמנון, בעוצמה האיראנית. אני לא מדבר בהכרח על מלחמה כוללת מחר מול איראן; זה יותר דומה למלחמה הקרה בין ברית המועצות לארצות הברית, של שתי המעצמות האזוריות ישראל ואיראן".

"אנחנו בתהליך, אני הגדרתי את זה, של לפגוע בראש התמנון, בעוצמה האיראנית. אני לא מדבר בהכרח על מלחמה כוללת מחר מול איראן; זה יותר דומה למלחמה הקרה בין ברית המועצות לארצות הברית"

צה"ל, אמר בנט, החל להגביר את התקיפות על כל סוגי התשתיות והנכסים האיראניים בסוריה – בסיסים, סוללות טילים, מיליציות – מגמה שצפוייה להימשך ולהתעצם.

כהמחשה לכך אמר בנט שאם עד כה ישראל פגעה רק באחד מכל חמישה משלוחי נשק לחיזבאללה, מעתה ייורטו כל המשלוחים. הוא הוסיף כי ישראל וארה"ב הסכימו על "סידור עבודה" אשר במסגרתו ישראל אחראית לפגוע באיראן בסוריה, בעוד ארה"ב אחראית לפעול נגדה בעיראק.

"השטח הזה שנקרא סוריה, יש לנו בו עליונות מודיעינית ויש לנו עליונות אווירית", אמר בנט. "בחי"ר זה נקרא 'שטח השמדה'. זה מקום רע לאיראן להימצא בו. כל דבר שמכניסים, אנחנו פוגעים עכשיו, כולל גביית מחירים. בתקשורת הזרה פורסם השבוע שנהרגו שם 23 סורים ואיראניים; אלה מספרים גדולים ונעשה עוד ועוד ועוד, כדי שסוריה תהפוך להיות וייטנאם שלהם".

המתקפות הצבאיות בסוריה, הוסיף בנט, מצטרפות לסנקציות האמריקאיות החריפות המדרדרות את כלכלת איראן ומעוררות בה התקוממות אזרחית. לגרסתו, גם אם איראן לא תיסוג מסוריה, ישראל תרוויח – בגלל השחיקה בכוחה ובלגיטימציה להמשיך בהרפתקה הסורית היקרה כשהכלכלה בבית בצרות. בתרחיש קיצון, אמר בנט, השילוב בין המשבר הכלכלי לדימום בסוריה יוביל לנפילת משטר האייטולות.

מאשר אישית כל מטרה בעזה

אף ששר הביטחון דיבר ארוכות על איראן, הוא לא התייחס לאפשרות שהמעצמה השיעית תגיב צבאית למתקפות עליה. אך הוא הדגיש כי יעשה כל מאמץ כדי לא לשלוח את חיילי צה"ל להתעמת עם חיזבאללה בלבנון או עם חמאס בעזה, משום שזה לא חכם, לדבריו: "זה לשחק במגרש שלהם ואני רוצה להעביר את המשחק למגרש שלנו". לדבריו, החלשת איראן תביא ממילא להחלשת שני הארגונים, לחיזוק המנופים שיש בידי ישראל, ולהגדלת מרחב התמרון שלה.

בנוגע לעזה אמר בנט שכבר החל שינוי משוואה, בכך שצה"ל תוקף מחרטות ומפעלים לייצור רקטות בתגובה לשיגור בלוני נפץ, ולא רק כתגובה לשיגור רקטות. "כל יום שבו יורים עלינו בלונים אנחנו מורידים מטרות של חמאס. המטרות הן לא גבעות. אני אישית מסתכל על תצלומי אוויר ומאשר כל מטרה. המטרות הן מכונות ייצור רקטות, מפעלי ייצור רקטות, חלק ממנהרות. בימים האלה אנחנו שוחקים להם את קצב ייצור הרקטות".

"כל יום שבו יורים עלינו בלונים אנחנו מורידים מטרות של חמאס. המטרות הן לא גבעות. אני אישית מסתכל על תצלומי אוויר ומאשר כל מטרה. המטרות הן מכונות ייצור רקטות, מפעלי ייצור רקטות, חלק ממנהרות"

לדברי בנט, לחמאס ייקח כמה ימים להפנים את השינוי, ולאחר מכן תדע ישראל אם השינוי יוביל להרגעה. עוד אמר כי אינו מעוניין בסבבים אלימים של יומיים-שלושה מול הרצועה, ולכן הוא עובד עם צה"ל על תוכנית לפעולה משמעותית, שתבוצע בעיתוי שתבחר ישראל ותשנה את המצב מהיסוד. אם לא תהיה ברירה, הוסיף, ישראל תצא לפעולות גם בטווח המיידי, שבהן "אף אחד בהנהגת חמאס לא יהיה חסין".

אפס סיכוי ללכת עם גנץ

בנט נשאל, כמובן, גם על סירובו לשתף פעולה עם עוצמה יהודית של איתמר בן-גביר. בתגובה, השיב בנט כי תמונתו של ברוך גולדשטיין בסלון ביתו של בן-גביר היא לא כל הסיפור. "אין לי בעיה עם קצוות. כן יש לי בעיה עם תפיסה שבצמד המילים 'מדינה יהודית' לא מכירה ב'מדינה'. אנחנו באנו למדינת ישראל לא כדי להיות מיליציות.

"אני באמת רואה את מדינת ישראל כראשית צמיחת גאולתנו, ומי שמתדרך נוער איך לעשות פעולות פליליות, תג מחיר, נגד חיילי צה"ל ונגד ערבים, ואיך לחמוק מהשב"כ, זה אומר שהוא לא מכיר במדינת ישראל. זאת הבעיה שלי, אני לא אקבל אנשים שבזים למדינת ישראל ולחוקים שלה".

בנט נשאל על הסיכויים שימינה או חלקים ממנה יחברו לאחר הבחירות לקואליציה בהובלת כחול-לבן והשיב: "הסיכוי הוא אפס. בסוף, למרות העלה תאנה של יועז הנדל וצבי האוזר, הם שמאל. הדי אן איי של המפלגה הוא של שמאל אנטי-דתי. ראינו ממשלת אחדות חילונית, עד היום זה צרוב לי ככה, השמחה – בלשון המעטה – בתקופת הגירוש של היהודים בגוש קטיף. בסוף זה די אן איי הפוך. הם באמת שמאל אנטי-דתי ואני ימין של ציונות דתית וימין אידיאולוגי ימני".

בנט נתן כדוגמה את הממשלה שכיהנה בין 2013 ל-2015, בה ישבו יחד הבית היהודי ויש עתיד. "הממשלה הזאת לא החזיקה כי היא לא הייתה קוהרנטית. דווקא ממשלת 2015 היתה ממשלה טובה מאוד. עד 2019 היו ארבע שנים של יציבות, הזזנו דברים בכל התחומים. הסיכויים שמישהו אצלנו ילך עם גנץ הם אפס".

"דווקא ממשלת 2015 היתה ממשלה טובה מאוד. עד 2019 היו ארבע שנים של יציבות, הזזנו דברים בכל התחומים. הסיכויים שמישהו אצלנו ילך עם גנץ הם אפס"

המטרה: לשנות את המדינה בערכי הציונות הדתית

בנט טען עוד כי המתקפות על הציונות הדתית הן כתוצאה מהצלחתה מאז שהוא עצמו הוביל את הבית היהודי בבחירות 2013. "יש פה מתקפה כוללת עלינו, על הציונות הדתית ועל הערכים שלנו. קרתה דינמיקה מדהימה מצד אחד, אבל היא יצרה ריאקציה.

"לפני שמונה שנים, כל הייצוג הפוליטי של הציונות הדתית והימין האידיאולוגי בכנסת היה שר מדע ויו"ר ועדת חינוך. גם המפד"ל וגם האיחוד הלאומי. הדיל היה שאנחנו מתעסקים בדברים הקטנים שלנו, אבל 'אל תתערבו במדיניות לאומית, אל תתערבו בביטחון, אל תתערבו בכלכלה. תתעסקו בדברים המגזריים שלכם'.

"מגזר, אגב, זה דבר לגיטימי, אבל הציונות הדתית, מהותה היא קבוצת שליחות… בזירה הלאומית מאוד מאוד אהבו, בכל הדורות, מפא"י, ואריק שרון, וגם נתניהו – מאוד אוהבים אותנו נחמדים. בקצה האוטובוס מאחורה, הם נוהגים, לוקחים אותנו לגירוש מגוש קטיף ואנחנו נוסעים איתם, אוהבים לא אוהבים. לוקחים אותנו למלחמת לבנון השניה כושלת – נוסעים איתם.

"לפני שמונה שנים עמדתי פה ואמרתי, לא עוד. יש לנו אמירה ברמה הלאומית. אנחנו רוצים להנהיג, להשפיע על כל מדינת ישראל לאור הערכים שלנו. על מערכת המשפט. לא מקובל עלינו עודף המשפטיזציה, שלטון המשפטנים; במדיני, לא היה מקובל עלינו הדהירה הזאת למדינה פלסטינית, ובשיא השפל אז הצגנו את תוכנית הריבונות (לסיפוח שטחי C בגדה, נ"י). בתחום הכלכלי יש לנו אמירה.

"עכשיו, מה קרה בשמונה השנים האחרונות? הצלחנו. יש עכשיו שר תחבורה מהציונות הדתית, היתה שרת משפטים, שר חינוך, שר ביטחון. פעם ראשונה בתולדות המדינה שעשינו ישיבת מטכ"ל ושר הביטחון, שזה אני, אמרתי: 'אבינו שבשמיים, צור ישראל וגואלו, ברך את מדינת ישראל, ראשית צמיחת גאולתנו'. אנחנו גאים בזה, אנחנו לא באים רק להתעסק בשלנו.

"איפה הבעיה? שהמון המון אנשים רוצים שנחזור אחורה. כשאתם רואים מתקפה על ישי ריבו – על השיר שלו ושל נתן גושן, שזאת הדתה; וכשאתם רואים את המתקפות על עמית סגל, שמעז להגיד את עמדותיו, כמו שאמנון אברמוביץ' שנים אומר את עמדותיו, אבל פתאום עמית סגל מהין עוז לומר את עמדותיו, אז הורגים אותו. מתקפות מכל עבר.

"כשאתם רואים את המתקפות על עמית סגל, שמעז להגיד את עמדותיו, כמו שאמנון אברמוביץ' שנים אומר את עמדותיו, אבל פתאום עמית סגל מהין עוז לומר את עמדותיו, אז הורגים אותו. מתקפות מכל עבר"

"הדתה. זה מושג שהומצא לפני בערך שלוש שנים וחצי בגלל שהצלחנו. על זכויות להט"בים, יש לי שאלה: חרדים הם יותר ליברלים מאיתנו בעניין? לא נראה לי. אי פעם מישהו התקיף את ליצמן או את דרעי בגלל זה? רק את הציונות הדתית. הולכים ונוברים בארכיונים של הישיבה בעלי, לא כי מעניין אותם באמת הדבר הזה, אלא כי הם מבינים שבעלי מחנכים דורות של מנהיגים שרוצים לצאת החוצה ולהשפיע.

"חבר'ה, זאת מלחמה; יש פה מערכה אמיתית. כדי שעמית סגל לא יצטרך לחזור אחורה, וכדי שקצינים בצבא ואנשי משפט ברוח הנכונה לא יצטרכו להחביא את עמדתם ויוכלו להתקדם, וכדי שלא יחזירו אותנו לחלק האחורי של האוטובוס, תעשו מאמץ ותביאו כל מי שאפשר להצביע ימינה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,418 מילים ו-1 תגובות
סגירה