ביססה ספר שלם על אי הבנה - ונתפסה בשידור חי

נעמי וולף, מי שהיתה היועצת הפוליטית של ביל קלינטון ואל גור, והפכה לסופרת מצליחה, פרסמה ספר שכולו מבוסס על חוסר הבנה במונחים משפטיים ● בראיון רדיופוני שהפך לשיחת היום באנגליה, המראיין המנומס עימת אותה עם הטעות ● כרוניקה של פייק ניוז ידוע מראש

נעמי וולף (צילום: CC by SA Larry D. Moore)
CC by SA Larry D. Moore
נעמי וולף

זה היה אמור להיות ראיון שגרתי שנועד לקדם ספר חדש של הסופרת האמריקאית נעמי וולף, אבל הפך בזמן קצר ללא פחות מאסון מבחינתה – והכל בשידור חי. התגלית באותו ראיון אף מעמידה בספק את המשך הוצאת הספר ומצריכה תיקון מהותי או אפילו את גניזתו.

וולף, מי שהיתה בשנות התשעים היועצת הפוליטית של נשיא ארצות הברית ביל קלינטון ושל סגנו אל גור, היא כיום עיתונאית וסופרת בולטת, פמיניסטית מעוררת ענין ומחלוקת, הידועה גם בשל הביקורת הנוקבת שהיא מותחת על ישראל בכל הקשור לסכסוך הפלסטיני.

ספרה החדש של נעמי וולף
ספרה החדש של נעמי וולף

ספרה האחרון של וולף, נקרא Outrages: Sex, Censorship and the Criminalization of Love, והוא עוסק בקשר בין מין ומשפט בתקופה הוויקטוריאנית באנגליה במאה ה-19. בין היתר, וולף טוענת בספרה כי עונש המוות שהוטל על קיום יחסי מין הומוסקסואלים השפיע על התרבות ועל יוצרים הומוסקסואלים של אותה תקופה.

וולף הסתמכה על נתוני בתי המשפט באנגליה, וציטטה נתון לפיו בוצעו עשרות הוצאות להורג באותה עת. הספר בוחן את השפעת החוק שהתקבל ב-1857 על יוצרים ומשוררים דוגמת ג'ון אדינגטון סימנדס, ו-וולף טענה שהחוק היווה נקודת ציון ביחס לגייז בבריטניה.

"אנשים מאמינים שההוצאה האחרונה להרוג של מעשה סדום היתה ב-1830", היא אמרה ל"אובזרבר", "אבל קראתי את מסמכי בית המשפט במאה ה-19 ואני יודעת שלא רק שהן לא פסקו, הן אף החריפו".

לחרדתה, במהלך ראיון רדיו בתחנת BBC3, תיקן אותה המגיש מת'יו סוויט והסביר לה שהמונח Death Recorded – אותו היא פרשה כהוצאה להורג – הוא בעצם ההיפך הגמור ופירושו בלשון המשפטית של המאה ה-19 כי הנאשם זכה אמנם נידון למוות, אך זכה לחנינה.

סוויט המשיך בראיון, ומאוחר יותר בטוויטר, והדגים כיצד שוחררו אסירים ולא הוצאו להרוג אחרי שזכו לאותה חנינה. "אני לא חושב שההוצאות להורג שכתבת עליהן אכן התרחשו", הוא אמר לוולף ההמומה.

במילים אחרות, לא רק שוולף טעתה בתחקיר הבסיסי של ספרה, גם הנחת היסוד שלו שגויה וייתכן שהספר כולו אינו ראוי לדפוס.

לזכותה של וולף יאמר שהיא קיבלה את החדשות המרות באופן ראוי. היא הכירה בטעותה והודתה לסוויט על התיקון, אבל החוגים האינטלקטואלים מיהרו לחגוג את כשלונה.

לזכותה של וולף יאמר שהיא קיבלה את החדשות באופן ראוי. היא הכירה בטעותה והודתה לסוויט על התיקון, אבל החוגים האינטלקטואלים מיהרו לחגוג את כשלונה

"וולף טעתה באופן בסיסי", אמר ההיסטוריון ריצ'רד וורד ל"גרדיאן". "אם כל האנשים שנכנסו להגדרה של 'death recorded' היו מוצאים להורג, הגרדומים היו מוצפים בדם. כל אחד עם ידע בסיסי בפשע ומשפט במאה ה-19 יודע שזה לא המקרה".

אחרים ציינו את משיכתה של וולף לתיאורית קונספירציה מגוכחות. היא טענה בעבר שמגיפת האבולה היא מזימה לחמש את אפריקה, שתוצאות משאל העם בסקוטלנד זויפו, ושבני הערובה של דאע"ש לא הוצאו להורג ומדובר בשחקנים ובהוצאות להורג מבוימות בכדי לקדם מזימות של המערב. או משהו כזה. בקרב עיתונאים רבים לא נרשמה הבעת צער על נפילתה של וולף.

נעמי וולף במסיבת עיתונאים ליד בית המשפט העליון בארה
נעמי וולף במסיבת עיתונאים ליד בית המשפט העליון בארה"ב, ב-2012 (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)

דובר "יוטון מיפלין הארקורט", הוצאת הספרים האמריקאית של וולף – שם אמור הספר לצאת בחודש הבא – מסר כי "ההוצאה מעסיקה עורכים ובודקי עובדות בכל פרויקט אבל סומכת על יושרתם, תחקירם ובדיקת העובדות של הסופרים  עצמם.

"למרות הטעות המצערת אני מאמינים שהתזה הבסיסית של הספר עדיין תקפה. אנו דנים עם המחברת על התיקונים הנדרשים".

עוד 475 מילים
סגירה