היועצת המשפטית שנלחמה בשחיתות תפוטר

הנהלת פארק אריאל שרון פועלת לפטר את היועצת המשפטית מיכל זילכה, שחשפה שחיתויות במקום וניסתה לעצור מכרזים תפורים ● ב"אדם, טבע ודין" קוראים לרשויות החוק לפתוח בחקירה, ומכנים את המהלך שערורייתי ● חבר דירקטוריון לשעבר: "הרדיפה אחרי שומרי-הסף לא מפתיעה אותי" ● מעקב

פארק אריאל שרון. השלמת התקנת הפרגולה צפויה להסתיים בחודשים הקרובים (צילום: אבנר הופשטיין)
אבנר הופשטיין
פארק אריאל שרון. השלמת התקנת הפרגולה צפויה להסתיים בחודשים הקרובים

הנהלת פארק אריאל שרון זימנה לאחרונה את היועצת המשפטית של הפארק, עו"ד מיכל זילכה, לשימוע לפני פיטורים.

בכך מתממש איום מתמשך לפגוע ביועצת המשפטית של הפארק, שבין השאר סייעה לדירקטוריון הקודם והנוכחי לעצור מעשי שחיתות, לכאורה, ואף פנתה למבקר המדינה בבקשה לקבל הגנה כחושפת שחיתויות.

זילכה התלוננה באוזני מקורביה על רדיפה מתמשכת מצד ההנהלה והדירקטוריון הנוכחיים, איומים לפגוע במעמדה וניסיונות להטיל בה דופי, במטרה לגרום לה להתפטר מתפקידה.

בעמותת "אדם, טבע ודין", הגיבו בחומרה על הכוונה לפטר את זילכה. "הכוונה לפטר את היועצת המשפטית של חברת הפארק, ועוד בעת הזו, היא לא פחות משערורייה", נאמר בהודעת העמותה. "לפי החומר שבידינו היועצת המשפטית של הפארק היא זו שפעלה באופן הנכון והראוי ביותר בעניין החשדות לשחיתויות בפארק שהתגלו בשנים האחרונות".

ב"אדם, טבע ודין" רואים את תכנית הפיטורים כחלק בלתי-נפרד ממארג השחיתות שאופף את הנהלת הפארק בשנים האחרונות, שבין השאר נחשפו  בתחקירים שפורסמו בזמן ישראל, וקראו לרשויות החוק לפתוח בחקירה.

באחרונה עתרה העמותה לבג"ץ בדרישה להדיח את יו"ר דירקטוריון הפארק בגלל מעורבותו הפוליטית בליכוד ומעורבות-עקיפה בפרשיות שחיתות כגון "הולילינד".

"בבג"ץ תלויה ועומדת עתירה נגד המשך כהונתו של יו"ר הדירקטוריון, אברהם נתן, ששלושה בתי משפט, בזמנים שונים, מצאו דופי חמור בהתנהלותו", נכתב בהודעת העמותה.

"הניסיון לפטר דווקא את שומרת הסף, שהוכיחה בעבר את מחויבותה לשלטון החוק ולמינהל התקין, ושבנסיבות העניין צריכה להיחשב כחושפת שחיתויות הראויה להגנה, הוא בלתי נסבל ויש לסכלו בעודו באיבו, וכן לפתוח בחקירה עצמאית מי עומד מאחוריו".

מתקן שעשועים בפארק אריאל שרון. סגור למבקרים (צילום: אבנר הופשטיין)
מתקן שעשועים בפארק אריאל שרון. סגור למבקרים (צילום: אבנר הופשטיין)

ניסיון לתפור מכרז למבקר הפנים

בשנה שעברה התריעה זילכה בזמן אמת בפני ועדת המכרזים של הפארק (חברה ממשלתית) על ניסיון, לכאורה, לתפור מכרז לבחירתו של מבקר פנים חדש. זאת לאחר שמבקר הפנים הקודם, חשף שורה ארוכה של מעשי שחיתות בפארק ופרש מתפקידו.

זילכה הציגה בפני ועדת המכרזים ממצאים הממחישים, לטענתה, כיצד חברת דירקטוריון בפארק, סטלה אבידן, ניסתה להטות מכרז לבחירת מבקר הפנים של החברה לטובת מקורב.

יצוין כי נגד כהונתה של אבידן בדירקטוריון תלויה ועומדת עתירה שהוגשה לאחרונה בבג"ץ, בטענה כי קודמה לתפקיד נציגת ארגוני הסביבה בדירקטוריון על חשבון מועמדים מתאימים ממנה, משום שהיא פעילת ליכוד המקורבת לשר.

על פי הפרוטוקול החסוי של ועדת המכרזים, שנחשף בזמן ישראל, במכרז לבחירת מבקר פנים לפארק אריאל שרון הגישה אבידן בקשות לתיקון תנאי סף, התואמות באופן חשוד תנאי סף של מתמודד אחר.

זאב אלקין (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
זאב אלקין (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"קיים דמיון בין חלק מהערותיה לאלו של המציע הפוטנציאלי, באופן המעורר חשד לכאורה לקיומו של קשר ביניהם, ואשר עלול להטות את הכף לטובתו", העירה היועצת המשפטית, המזומנת כעת לשימוע. בעקבות הערותיה חסמה ועדת המכרזים את הניסיון לשנות את תנאי הסף, ולבסוף נבחר מבקר פנים אחר.

חבר דירקטוריון לשעבר בפארק אריאל שרון: "הרדיפה אחרי שומרי-סף בפארק לא מפתיעה אותי. חווינו רדיפה דומה גם בדירקטוריון הקודם, כשהביקורת הפנימית חשפה שחיתויות בפארק והתחילו דרישות לחקור"

זילכה גם התעמתה בעבר ישירות עם השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, אשר משרדו ממונה על פארק אריאל שרון, סביב הניסיונות למנות מנכ"ל קבוע לפארק. ביוני 2018 היא אף פנתה בשם הדירקטוריון הקודם של הפארק ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה להנחות את השר לאשר את המינוי.

באותו מכתב מצביעה זילכה על מה שנראה לדירקטוריון הקודם כניסיונות לעכב ולמרוח את מינויו של המועמד נחום חופרי, שנבחר בהליך איתור מסודר לאחר שהמנכ"לית הקודמת, שרון רז, נאלצה לפרוש בעקבות חקירות המשטרה.

אביחי מנדלבליט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

זילכה מלינה במכתב בפני היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על הסחבת של השר להגנת הסביבה ושר האוצר במינוי מנכ"ל קבוע, אשר פוגעת ביכולתו של הפארק לתפקד, ואף טוענת כי השר לא מנמק בפני הדירקטוריון את הסיבות לעיכובים, ומבטל עמו פגישות.

בתשובה לאחד המכתבים שהעבירה זילכה לשר התעמת איתה השר ישירות והאשים אותה ב"סגנון בלתי-ראוי".

בסופו של דבר, אחרי חודשים של המתנה, הסיר חופרי את מועמדותו, ומאז – למעלה משנתיים – לא מונה מנכ"ל קבוע לפארק אריאל שרון. בסוגיה זו השיב אלקין לזמן ישראל בעבר באמצעות דוברו: "השר אלקין לא הכשיל את מינויו של מר חופרי, חופרי בחר להסיר את מועמדותו לתפקיד".

חבר דירקטוריון לשעבר בפארק אריאל שרון רואה אף הוא במהלך לפטר את זילכה חלק מתהליך ההשחתה המתמשך של הפארק.

"הרדיפה אחרי שומרי-סף בפארק לא מפתיעה אותי. חווינו רדיפה דומה גם בדירקטוריון הקודם, כשהביקורת הפנימית חשפה שחיתויות בפארק והתחילו דרישות לחקור.

"במקום לתת לנו רוח גבית במאמץ לפעול למנהל תקין, ובמקום לתמוך בדרישה שלנו לעצור התקשרויות חדשות עד לבירור הטענות על תפירה של מכרזים, הופעלו עלינו לחצים מצד השר ומצד רשות החברות להמשיך בהתקשרויות כרגיל.

"זאת גישה שמעדיפה שחיתות על פני ניקיון ציבורי והסתרה על פני שקיפות. וזאת בדיוק השיטה שהובילה את הפארק למצב העגום שבו הוא נמצא כיום".ֿ

תגובות

מלשכת השר להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "הופתענו מעצם העלאת הטענה ונאמר את הברור מאליו: לא היינו מודעים לזימונה לשימוע של היועמ"ש של הפארק עד לשאילתה שלכם. מדובר בהחלטה ניהולית של הנהלת הפארק והשר אינו מתערב במינויים או שימועים לעובדי הפארק.

"לשר אין כל טענה, משקע, או ביקורת על הגברת זילכה והוא לא עבד ולא עובד מולה ישירות ובקושי פגש אותה בשנים הללו. בענייני הפארק השר בדרך כלל מתנהל מול יו"ר הדירקטוריון של החברה ומנכ"ל החברה (מ"מ מנכ"ל) וגם זה בערבון מוגבל היות ומדובר בחברה ממשלתית עצמאית שאיננה כפופה לשר ניהולית".

יו"ר הפארק, אברהם נתן, נמנע בתחילה לאשר את דבר הזימון לשימוע וטען כי אינו יכול להתייחס בגלל "צנעת הפרט". עם זאת בהמשך ההתכתבות עמו, בתשובה לשאלה מה ההסבר לכוונות לפטרה השיב "מפורט בכתב השימוע".

עוד הוסיף נתן כי "היועצת המשפטית הינה חברה בוועדת מכרזים וכמובן שותפה מלאה להליכי המכרזים בפארק, ולא התריעה עד עתה על אי תקינות של מכרז זה או אחר". כפי שנחשף, זילכה דווקא כן התריעה בזמן אמת, ואף מנעה מינוי פסול-לכאורה.

ברשות החברות סירבו להגיב לשאלותינו.

פארק שרון מתנהל זה זמן רב ללא מנכ"ל וללא דובר. פנינו לפורום ההנהלה של הפארק אך לא קיבלנו מענה. מזילכה לא התקבלה כל התייחסות לדברים.

עוד 869 מילים
סגירה