כשהטבע נגמר - מייצרים חדש. המקרה של פארק הירקון

יצירת טבע היא המגמה השולטת כיום בעולם, בעיקר בערים גדולות שצמאות למרחבים ירוקים ברצף הבטון ● במתחם שבע טחנות הוקמו בצורה מלאכותית שתי בריכות חורף "טבעיות", והטבע האמיתי אמור להמשיך את העבודה ● הסרטנים כבר שם

מה עושים כשהטבע הולך ונגמר? מייצרים חדש. יצירת טבע היא המגמה ששולטת כיום בעולם, בעיקר בערים גדולות שצמאות למרחבים ירוקים בתוך רצף הבטון, כאלה שיאפשרו הפוגות והתרגעות למיליוני תושבים שחיים בצפיפות.

הגישה הזו מתבטאת בפרויקט שמסתיים בימים אלה בפארק הירקון בתל אביב וייפתח בשבועות הקרובים לציבור הרחב: צמד בריכות חורף שממוקמות בסמוך למתחם ראש ציפור (שבע טחנות).

בעבר, מישור החוף היה משובץ כולו בבריכות חורף – אגנים שמתמלאים מים, בעלי חיים וצמחים בעונת הגשמים ומתייבשים לקראת הקיץ – אבל עם תנופת הבנייה והסלילה רובן המכריע נעלמו.

עכשיו מנסים להחזיר את הגלגל לאחור – או לפחות חלק קטן ממנו. את היוזמה מוביל ליאב שלם, האקולוג של חברת גני יהושע שמנהלת את פארק הירקון, בליווי פרופ' אביטל גזית – האורים ותומים של מקורות המים בישראל.

בבדיקה האחרונה נמצאה בבריכה כמות גדולה של דפניות – סרטן זעיר שהביצים שלו מסוגלות לשרוד את הקיץ. הדפניה מהווה את החוליה הראשונה בשרשרת המזון – אחריה באים בעלי חיים גדולים יותר וטורפים אותה

שלם מסביר איך בעצם מפיקים אתר טבע: "זיהינו כאן שטח שאין לו הרבה ערך אקולוגי, היה מכוסה בצמחים פולשים. בדקנו את כיווני זרימת המים באזור כשיש גשמים, וכיוונו אותם לכאן באמצעות תעלות. אחר כך כיסינו את הקרקעית של הבריכות העתידיות בחרסית, שהיא לא מחלחלת, כדי שהמים ייאגרו".

אחרי המים, הגיע תור שאר המרכיבים ב"טבע": בתוך הבריכה החדשה נשתלו צמחי מים, על הגדה ניטעו צמחים מקומיים מושכי חרקים, ואלה גם זכו לדחיפה ראשונה בהשקיה מצינורות. מכאן והלאה, הטבע אמור לעשות את רוב העבודה.

ואכן, הטבע כבר התחיל להראות סימני חיים: גשמי הברכה שירדו בחורף הנוכחי הגיעו למקום הנכון, ובבריכה הגדולה עומק המים מגיע כבר למטר וחצי.

שלם מספר שבבדיקה האחרונה נמצאה בבריכה כמות גדולה של דפניות – סרטן זעיר שהביצים שלו מסוגלות לשרוד את חודשי הקיץ. הדפניה מהווה את החוליה הראשונה בשרשרת המזון בבריכות חורף – אחריה באים בעלי החיים הגדולים יותר וטורפים אותה.

בחורפים הבאים שלם מקווה לראות בבריכות התפתחות מגוון עשיר של בעלי חיים, צמחים וציפורים – ובקיצור, מערכת אקולוגית שלמה שהותנעה בידי אדם.

מוזר. נהוג להתייחס לטבע כאל דבר "טבעי" שנוצר בלי התערבות יד אדם.

"נכון, אבל אני לא יוצר טבע, אני מניח לו תשתיות. השאר כבר קורה מעצמו. אין מה לעשות, האדם הרס, אבל לאדם יש כלים לשקם, לפחות באופן חלקי. אז אם אנחנו לא רוצים להישאר בלי טבע בכלל, אנחנו חייבים להשתמש בכלים האלה".

ליאב שלם ליד הבריכה החדשה
ליאב שלם ליד הבריכה החדשה
עוד 363 מילים
סגירה