יאיר לפיד והילדה עמליה ביום הבחירות (צילום: צילום מסך, פייסבוק)
צילום מסך, פייסבוק

פרשנות כך גויסה עמליה הקטנה לקמפיין הליכוד ביום הבחירות

אחרי שיאיר לפיד נתקל בילדה חמודה שהסבה לו מבוכה בקלפי בצפון תל אביב, מערכת התעמולה היעילה של ראש הממשלה מינפה את הסיטואציה בצורה מושלמת לטובת הקמפיין של נתניהו ● פרשנות

כאשר מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, הגיע ביום הבחירות לקלפי בצפון תל אביב, הוא פגש שם ילדה מתוקה בשם עמליה. "למי את מצביעה?", הוא שאל אותה בעליזות כשידיו מונחות על כתפיה הקטנות והקוקיות שלה מתנדנדות, ושניהם מביטים למצלמה של טלפון נייד. "לביבי", היא ענתה מיד, בחיוך ובשכנוע מוחלט.

לפיד התמודד עם זה היטב, עטה על פניו חיוך עצוב, וודאי ניחם את עצמו בכך שרק בעוד כ-14 שנה אכן תהיה לעמליה הזכות להצביע למועמד כלשהו.

אבל זה לא היה סוף הסיפור.

בתוך דקות הסרטון הזה הועלה לחשבון האינסטגרם של ראש הממשלה נתניהו ולעמוד הטוויטר שלו, והופיע באינספור פלטפורמות מדיה חברתית אחרות. עד מהרה הוא הגיע למשדרי הבחירות המיוחדים בערוצי הטלוויזיה וקיבל מגוון של פרשנויות, בהתאם לערוץ – מרגע שולי של מבוכה ללפיד ועד הוכחה לכך שאפילו הצעירים שבישראלים יודעים מי חייב להיות ראש הממשלה שלנו.

אבל גם זה לא היה סוף הסיפור.

הסרטון הגיע למשדרי הבחירות המיוחדים בערוצי הטלוויזיה וקיבל מגוון של פרשנויות, בהתאם לערוץ – מרגע שולי של מבוכה ללפיד ועד הוכחה לכך שאפילו הצעירים שבישראלים יודעים מי חייב להיות ראש הממשלה שלנו

אחרי כמה שעות שבהן הסרטון הסתובב, הגיע סרטון נוסף. בסרטון הזה, אביה של עמליה, קובי לקסר, מצולם כשהוא משוחח בטלפון עם נתניהו.

בתו צדקה, כמובן, אמר קובי לנתניהו המתמוגג מנחת. ועל שום מה התמיכה הנלהבת? משום שאחיו של נתניהו, כך הסביר קובי, הציל את חייו של אביו.

יוני נתניהו (צילום: לע"מ)
יוני נתניהו (צילום: לע"מ)

כיצד? "אבא שלי", הוא אמר לראש הממשלה, "היה אחד החטופים באנטבה. אני חי, והוא חי, רק בזכות אחיך". עקיבא לקסר, אביו של קובי, היה אחד מ-102 בני הערובה שחולצו מנמל התעופה באנטבה ב-1976, במבצע שהפך לאגדה, ושבמהלכו מפקד סיירת מטכ"ל, יוני נתניהו, איבד את חייו.

כאשר פורסמו תוצאות הבחירות, ולפיהן מפלגת כחול לבן של גנץ ולפיד בקושי השיגה אפילו את התוצאות של ספטמבר ואיבדה מנדטים מאז הבחירות של אפריל, ואילו הליכוד שב וביסס את עצמו כמפלגה הגדולה בישראל למרות משפטו הקרב של נתניהו באשמת שחיתות – החבטה הכפולה של המפגש של לפיד עם עמליה ובעקבותיו השיחה של נתניהו עם אביה נראית סמלית.

הפוליטיקאי המיומן ביותר של כחול לבן פגש ילדה מקסימה, וכדרכם של פוליטיקאים מזה דורות, ניסה לגייס אותה לשיפור תדמיתו בעיני המצביעים.

ואז הפוליטיקאי המיומן ביותר של ישראל, שעומד בראש מכונה פוליטית היפר-יעילה, לא רק ניצל את חוסר המזל של לפיד, שנתקל בילדה אשר למעשה ערערה את מטרתו, אלא מיד איתר את אביה, התקשר אליו ונתקל בסיפור אישי בעל תהודה רבה לאין שיעור, שהגדיל עוד את תועלתו הפוליטית של נתניהו.

יאיר לפיד וילדה ביום הבחירות: "מצביעה לביבי"

כנות אצל ילדים זה דבר קסום, גם כשזה לא הכי נעים למי ששומע

פורסם על ידי ‏סיפור‏ ב- יום שני, 2 במרץ 2020

כל התקרית הזו פעלה לטובת נתניהו באופן כה מדהים, עד שמפתה לחשוב שכל הסיפור בוים במומחיות – שהליכוד עקב אחרי לפיד, שעמליה, עם היסטוריית אנטבה המשפחתית, הוצבה בקלפי כדי להיתקל בלפיד, ושהצוות של נתניהו יזם את המפגש ואחריו את השיחה עם קובי לטובת חשיפה מהירה ומרבית.

אבל זה לא היה המקרה. זה היה מקרה של מָן שנופל משמי הפוליטיקה ומגיע לידיהם של קמפיינים מנוהלים היטב.

בשיחת טלפון שערכתי איתו ביום רביעי, קובי אמר לי שהסיפור התגלגל כך: "אנחנו הצבענו (בצפון תל אביב). יאיר לפיד היה שם בכניסה, ודיבר עם הרבה ילדים. הוא ניגש לעמליה. אמרתי לו, תשאל אותה למי אנחנו מצביעים, והוא שאל. תוך דקות הסרטון היה באינסטגרם של ראש הממשלה".

קובי אמר לי שהסיפור התגלגל כך: "אנחנו הצבענו. לפיד היה שם בכניסה, ודיבר עם הרבה ילדים. הוא ניגש לעמליה. אמרתי לו, תשאל אותה למי אנחנו מצביעים, והוא שאל. תוך דקות הסרטון היה באינסטגרם של נתניהו"

לדברי קובי, הוא צילם את המפגש הזה בטלפון הנייד שלו, אבל לא שלח את הסרטון להרבה אנשים, והסרטון שהפך לוויראלי הוא לא זה שלו. "היו שם הרבה אנשים שצילמו", הוא אמר.

אז איך נתניהו איתר אותו כדי להתקשר אליו, ואיך ראש הממשלה שמע על עניין אנטבה? "אני לא יודע, אבל זה בטח לא היה קשה מדי (למצוא אותנו). הבת שלי היא כוכבת; הרבה אנשים מכירים אותה כאן בסביבה".

קובי לקסר משוחח עם נתניהו (צילום: צילום מסך ערוץ 12)
קובי לקסר משוחח עם נתניהו (צילום: צילום מסך ערוץ 12)

שיחת הטלפון עצמה, לדבריו, הייתה ישירה למדי. "התקשרו ממשרד ראש הממשלה, ואמרו 'ראש הממשלה רוצה לדבר איתך'".

בתחילת השיחה נתניהו שאל את קובי אם הוא קשור לחטיפת מטוס סבנה ב-1972, אבל קובי תיקן אותו. "הוא ידע שזה היה אנטבה", אמר קובי. "הכול קרה מהר מאוד. לא ממש היה לי זמן להתרגש".

* * *

בחודשים האחרונים נתניהו עצמו לא היה חסין בפני כמה מהמורות, שאפשר היה לנצל לרעתו: בזמן נאומו באירוע תעמולה באשדוד, שבוע לפני בחירות ספטמבר, נורו רקטות מעזה, והוא נאלץ לרדת מהבמה; שלושה חודשים לאחר מכן אותו הדבר קרה בכנס באשקלון. בשני המקרים ההשפלה תועדה והופצה ברחבי התקשורת; ביום שני, יום הבחירות, הוא צולם כושל בלשונו בסרטון שבו פנה "לאחיי ואחיותיי הדרוזים". ההבדל הוא שנראה כי הקמפיין של הליכוד היה מאורגן הרבה יותר מזה של כחול לבן, מאורגן היטב כדי לנצל מתנות שכאלה.

בנימין ושרה נתניהו, מוקפים בחברי הליכוד, חוגגים את תוצאות הבחירות ב-2 במרץ 2020 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
בנימין ושרה נתניהו, מוקפים בחברי הליכוד, חוגגים את תוצאות הבחירות ב-2 במרץ 2020 (צילום: גילי יערי/פלאש90)

נתניהו שילם מחיר על מאמציו הממושכים לדמוניזציה ודה-לגיטימציה של הציבור הערבי, ובכך להרחקתו מהתהליך הפוליטי, שפעלו סוף-סוף נגדו השבוע.

הכעס המצטבר על הטענה הכוזבת שלו ב-2015 כי הערבים "נעים בכמויות אדירות לקלפי" (כאילו יש בכך דבר מה לא כשר), על שליחת פעילים עם מצלמות לנקודות ההצבעה במגזר הערבי בספטמבר ועל תכנית המאה, שמייעדת כמה מהערים ומהיישובים שלהם למדינה הפלסטינית העתידית, אכן הניע אותם הפעם לקלפי בכמויות גדולות יחסית.

בשונה מיאיר לפיד חסר המזל, בנימין נתניהו לא נקלע למפגשים מביכים ולא מתוסרטים ביום הבחירות, ואם כן, הרי שהציבור לא שמע עליהם. הוא ניצל את הרשתות החברתיות – שדה שבו גנץ המשיך להשתרך מאחור

ההישג חסר התקדים של הרשימה המשותפת מאיים להחליש אותו באופן משמעותי. אבל שאר סיעות האופוזיציה הישראלית – המפלגות הציוניות שמתנגדות לנתניהו – כשלו מלנצל זאת לתועלתן.

בשונה מלפיד חסר המזל, נתניהו לא נקלע למפגשים מביכים ולא מתוסרטים ביום הבחירות, ואם כן, הרי שהציבור לא שמע עליהם. הוא חצה את הארץ לאורכה ולרוחבה בשבועות שלפני 2 במרץ. הוא שידר בפייסבוק לייב מהצפון ומהדרום. הוא ניצל את הרשתות החברתיות – שדה שבו גנץ המשיך להשתרך מאחור.

כשנתניהו העלה סרטון של גנץ קורא לבוחרים ביום שני שלא להצביע לכחול לבן – תעלול אכזרי שנעשה באמצעות עריכה זדונית של סרטון שהעלה גנץ – הפייק ניוז של ראש הממשלה זכו לתהודה רחבה הרבה יותר מאשר ניסיונו הנזעם של גנץ לאחר מכן להעמיד את הדברים על דיוקם: לנתניהו יש 1.7 מיליון עוקבים בטוויטר, לגנץ בקושי 80,000. ועדת הבחירות המרכזית אסרה על שידור הסרטון המזויף כמה שעות לאחר מכן, אבל עד אז הנזק כמובן כבר נעשה.

ונתניהו עשה שימוש יעיל להפליא באפליקציית אלקטור – אמצעי מפוקפק לעקוב אחר הבוחרים ולדרבן את אלה שהוערכו כתומכיו ללכת להצביע.

כפי שהסביר בפירוט מנהל מטה הבחירות של הליכוד וראש עיריית לוד יאיר רביבו, שהציע את האפליקציה למפלגה, אלפי פעילי ליכוד הופקדו על הפעלתה ביום הבחירות; מטרתם הייתה להוציא את הבוחרים להצביע, משק בית אחר משק בית, ושיעורי ההצבעה במעוזי הליכוד עלו בהתאם.

המוסריות ואפילו החוקיות של אפליקציית אלקטור אולי נתונות בסימן שאלה, אבל השימוש בה לא נאסר, והטכנולוגיה שלה הייתה זמינה לכל המפלגות.

* * *

כפי שקובי לקסר רואה את זה, התהודה שזכה לה הסרטון של בתו מעידה על כך שלא כל הפוליטיקאים מחפשים רק רפש, אלא יכולים גם להפיק תועלת מסרטון של ילדה מתוקה.

אבל בבחירות בישראל יש חשיבות אמיתית לכל מצביע ומצביע. מסקנה קצת יותר עיתונאית מהסגה הזאת היא שהקמפיין של הליכוד היה כל כך יעיל שהוא אפילו העניק חשיבות אמיתית לתמיכה של ילדה בת 4.

גנץ בכינוס של כחול לבן בתל אביב, אמש (צילום: Oded Balilty, AP)
בני גנץ בכינוס של כחול לבן בתל אביב (צילום: Oded Balilty, AP)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,107 מילים ו-1 תגובות
סגירה