שתי נשים ששלטו בעת העתיקה

חתשפסות כספינקס
חתשפסות כספינקס

לכבוד יום האישה אני רוצה לנצל את ההזדמנות לשים זרקור על שתי נשים מיוחדות מהעת העתיקה, שהצליחו להגיע לעמדות מפתח ולהשפיע בצורה משמעותית על ההיסטוריה. זאת למרות העובדה שחיו בעולם אפילו יותר פטריארכלי מזה שאנחנו חיים בו היום.

נתחיל במוקדמת ביותר, חתשפסות. חתשפסות היא הפרעה ה-5 בשושלת ה–18, אבא שלה היה תחותימס ה-1 ואימהּ היתה גם אחותו וגם אשתו של תחותימס ה-1. במשך חמש עשרה שנה, בין השנים 1473-1458 לפנה"ס, שלטה חתשפסות במצרים כמלכה עוצרת. משמעות הביטוי מלכה עוצרת הוא שהמלכה מחזיקה בתפקיד השליט עד שהיורש החוקי יוכל לתפוס את השלטון. מצב כזה נוצר לרוב כי היורש צעיר מדי, וזה בדיוק המקרה כאן. תחותימס ה-3 היה בן 10 וצעיר מדי מכדי לרשת את אבא שלו כשזה נפטר.

חתשפסות היא הפרעה ה-5 בשושלת ה–18, אביה היה תחותימס ה-1 ואימהּ היתה גם אחותו וגם אשתו של תחותימס ה-1. במשך 15 שנה, בין השנים 1473-1458 לפנה"ס, שלטה חתשפסות במצרים כמלכה עוצרת

הדבר הבולט ביותר בשנות שלטונה של חתשפסות הוא חיזוק יחסי החוץ שלה עם הארצות השכנות, ובראשן, ארץ פונט, שמשמעותו "ארץ האלוהים". את השם קיבלה ארץ פונט בגלל שנחשבה למקום אגדי, והיא באמת היתה עשירה במחצבים שונים כמו זהב, שנהב, חיות שלא נראו במצרים וצמחים שלא גדלו שם.

אבל לא רק בזה נודעה חתשפסות. היא גם השאירה אחריה מונומנטים מפוארים כמו מקדש המתים שבנתה לכבודו של האל אמון, המקדש גם שימש לפולחן של חתשפסות אחריה מותה.

מקדש חתשפסות
מקדש חתשפסות

המבנה עצמו מרשים ונחשב לאחד מהאתרי החובה במהלך ביקור במצרים, כל המקדש, שמתנשא לגובה של 30 מטרים, בנוי לתוך המצוק שמאחוריו, והחזית שלו בנויה מעמודים שעומדים על טראסות. לפי השרידים המקדש המקורי היה הרבה יותר מפואר, אבל הוא עבר הרס אחריה מותה של חתשפסות.

פסלון חתשפסות
פסלון חתשפסות

חשוב להדגיש שחתשפסות תפסה את עצמה בתור פרעה לכל דבר, שזה כמובן משהו שלא נשמע במצרים בעת ההיא, שאישה תהיה פרעה. אבל אדיקותה של חתשפסות להיותה פרעה הביאה אותה לכך שבפסלים שלה היא לבושה כמו פרעה גברי, כולל הזקן ולמעשה רק החזה הנשי שלה מבדיל אותה חיצונית, והיא גם האישה היחידה במצרים שיש לה ספינקס.

אולי לא מפתיע שהיא לא היתה מוכנה לוותר על השלטון בקלות. כאשר הגיע תחותימס ה–3 לבגרות היא לא ויתרה על כס המלוכה ובסופו של דבר פונתה ממנו בכוח. אבל לא משנה מה יספרו עליה, חתשפסות הצליחה להרחיב את גבולות האימפריה כמעט ללא קרב והיא האישה היחידה בכל ההיסטוריה של מצרים שישבה על כס המלוכה.

כאשר הגיע תחותימס ה–3 לבגרות – לא ויתרה חתשפסות על כס המלוכה, ובסופו של דבר פונתה ממנו בכוח. היא הצליחה להרחיב את גבולות האימפריה כמעט ללא קרב והיתה האישה היחידה בהיסטוריה המצרית שישבה על כס המלוכה

נדלג יותר מאלפיים שנה קדימה לשנת 776 לספירה באימפריה הביזנטית. באותה שנה מכתיר קיסר ביזנטיון, ליאו ה–4, את בנו, קונסטנטינוס ה–6, לקיסר משנה, ובעצם המעשה הזה הוא מכתיר אותו ליורש שלו. ארבע שנים אחר כך ליאו ה–4 נפטר. בגלל שקונסטנטינוס ה–6 היה רק בן 9, מתמנה אירנה האתונאית (שמה בא ממקום הולדתה, אתונה) למלכה עוצרת במקומו עד שיגיע לגיל בגרות, בדיוק כמו שקרה עם חתשפסות.

כמובן שהמוות של ליאו הוליד נסיונות הפיכה, כמו זה שניסה לעשות האח החורג שלו, אבל הנסיונות האלו נכשלו, ובמקרה של אחיו החורג של ליאו הוא נענש בהגלייה. אבל חותמה של אירנה מגיע מהמהפכה שעשתה בעולם האיקונות הנוצרי.

איקונה מתקופת אירנה האתונאית
איקונה מתקופת אירנה האתונאית

איקונה (מהמילה הלטינית Icon) היא למעשה תמונה של קדוש נוצרי, בין אם בתמונה מוצג ישו, יוחנן המטביל או פאולוס, כל אחד מהם נחשב לאיקונה (דומה לתמונות של רבי מילובביץ והבבא סאלי שאפשר לראות בכל הארץ), והרעיון מאחורי התמונות האלו הוא חיזוק הקשר בין המאמין לאותה הדמות.

בשנת 725 הוציא ליאו ה–3 את האיקונות מחוץ לחוק, הוא גם הגדיל לעשות והוציא הוראה לנתץ ולהשמיד את כל האיקונות ולרדוף אחרי אלו שמאמינים ומייצרים איקונות. מעשה זה נקרא האיקונוקלזם (Iconoclasm), שפירושו מלחמת באיקונות. לא כל הזרמים השונים בנצרות הסכימו לאיקונוקלזם ולכן בשלב הכנסייה הביזנטית היתה מבודדת באותה תקופה משאר עולם הנצרות.

אירנה קיבלה עידוד להילחם באיקונוקלזם מקום לא צפוי, הבישוף הבכיר של הכנסייה הביזנטית. למעשה לאור בקשה שלו כינסה אירנה ועידה אליה הוזמנו נציגי כנסיות כל העולם ובה דנו בהחזרת האיקונות ומתן מעמד לגיטימי מחודש לאיקונופילים (איקונופיליה – אהבת האיקונות). בשנת 787, לאחר מספר תלאות מכנסת אירנה את הועידה בניקיאה (איזניק בטורקיה של ימינו) ולימים ועידה זו נקראת "ועידת ניקיאה השנייה". הועידה הזו בסופו של דבר מגיעה לכלל הסכמות, מגנה את כל מהלך האיקונוקלזם ומאפשרת לחזור לייצר איקונות ואף להציב אותן בכנסיות ובתים.

בשנת 790 עולה קונסטנטינוס ה–6 לשלטון לאחר שהגיע לגיל 19, בכדי לבצר את השלטון שלו הוא כולא את אימו והופך לשליט יחיד, אבל השלטון שלו מאופיין בהפסדים צבאיים רבים שבסופו של דבר מובילים לכך שאנשי החצר ומפקדי הצבא מפנים לו עורף. במקום התמיכה בו תומכים אנשי החצר והצבא באמא שלו, אירנה. קונסטנטינוס מנסה להימלט אבל נתפס ואימו מעוורת אותו כעונש.

במשך שש שנים שולטת אירנה כשליטה יחידה על כל האימפריה הביזנטית, עד למותה בבדידות לאחר שהוגלתה לאי היווני לסבוס. גם אירנה וגם חתשפסות קיבלו לידיהן את השלטון כמלכות עוצרות, ושתיהן עשו מהפכות

לאחר מכן, ובמשך שש שנים שולטת אירנה כשליטה יחידה על כל האימפריה הביזנטית, עד למותה בבדידות לאחר שהוגלתה לאי היווני לסבוס. גם אירנה וגם חתשפסות קיבלו לידיהן את השלטון בתור מלכות עוצרות, ושתיהן עשו מהפכות, בין אם זו חתשפסות שהרחיבה את גבולות השליטה של מצרים במאה ה–16 לפנה"ס, ובין אם זו אירנה שנלחמה באיקונוקלזם.

מטבע מתקופת אירנה האתונאית
מטבע מתקופת אירנה האתונאית

כל פעם שאתם נכנסים לכנסייה ומתפעלים מחלונות הוויטראז' היפים ובהם ציורים של ישו, מריה או סצנות אחרות מהברית החדשה, תזכרו שאתם יכולים לראות את זה בזכות אישה אחת, אירנה האתונאית.

גלי ב. יפה היא ארכיאולוגית והיסטוריונית, בעלת תואר ראשון ושני בארכיאולוגיה של ארץ ישראל ותרבויות המזרח הקדום מאוניברסיטת תל אביב ומעל 15 שנות ניסיון ארכיאולוגי בשטח. בעברה עבדה בתור ארכיאולוגית ומנהלת חפירות ברשות העתיקות ואוניברסיטאות בישראל. מרצה לקהל הרחב במגוון נושאים ארכיאולוגיים והיסטוריים עם דגש על הנגשת הארכיאולוגיה לציבור ובחינת ההווה דרך העבר. כיום מרצה אונליין ומתפעלת את מיזם #ארכיאולוגיה_אונליין בו היא מנגישה מידע ארכיאולוגי באופן יום יומי ברשתות החברתיות השונות. לאחרונה יצאה מהארון בתור טרנסג'נדרית ומקדמת במקביל נושאים בתחום השוויון המגדרי עם דגש על חקר העבר של טרנסג'נדרים בעולם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 853 מילים
סגירה