• ילד יהודי בג'רבה, ארכיון, 2015 (צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy, File)
    AP Photo/Mosa'ab Elshamy, File
  • הקהילה היהודית של ג'רבה, ארכיון, 2015 (צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy)
    AP Photo/Mosa'ab Elshamy
  • עולים לרגל במכה מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
    AP Photo/Amr Nabil
  • פליטים סורים מאידליב, פברואר 2020 (צילום: AP)
    AP
  • ממצא מנמרוד שהושם במוזיאון, ולכן שרד את דאע"ש (צילום: AP Photo/Hadi Mizban)
    AP Photo/Hadi Mizban
  • ההרס בנמרוד, ארכיון, 2016 (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo)
    AP Photo/Maya Alleruzzo

מעבר לגבול: תוניסיה מנסה להרגיע יהודים מפוחדים

הקורונה מפלגת את המזרח התיכון, ובאיראן נשמעת ביקורת חסרת תקדים כלפי השלטונות ● הטורקים והרוסים עושים בסוריה כבשלהם ● יהודי תוניסיה שומעים מילות הרגעה מהנשיא האנטי-ישראלי, אך חוששים מהעתיד ● והנזק שדאע"ש גרמה לתרבות העולמית לפני חמש שנים בדיוק ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

הקורונה הגיעה באופן רשמי לכל מקום במזרח התיכון

מסגד הנביא במכה הקדושה, הסמל הכי מובהק של דת האסלאם, התרוקן השבוע מאדם, על פי הנחיה של השלטונות הסעודיים שאסרו זמנית על כניסת מאמינים.

מאוחר יותר המסגד עבר חיטוי יסודי, והשלטונות אפשרו לאזרחים של סעודיה ושל מדינות ערביות אחרות במפרץ הפרסי להמשיך ולקיים את העומרה – החג' הקטן, שאותו המוסלמים יכולים לבצע במהלך כל השנה.

למרות שמדובר באסון שאמור (לפחות מבחינה תאורטית) לאחד את כלל האנושות, הקורונה המשיכה לפלג בין מדינות, קבוצות אתניות וזרמים דתיים.

עולים לרגל במכה מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
עולים לרגל במכה מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

בערב הסעודית ממשיכים להאשים את שליטי איראן בכך שהיא מסתירה מידע על ממדי המגיפה ברפובליקה האסלאמית, ובכך שאזרחים איראניים למעשה הפיצו את הנגיף המסוכן בסעודיה, בכווית, באמירויות, בעיראק ובמדינות נוספות באזור.

חבר הפרלמנט האיראני צייץ בטוויטר: "גופות נערמות בעיר קום, בעוד שאנשי העיר ראשת מסתובבים חסרי אונים לנוכח ממדי המגפה. לפחות תורו על בידוד בית בערים הללו, לפני שנחזיק בשיא עולמי של המתים מנגיף"

להאשמות הצטרף גם חבר הפרלמנט האיראני עבד אל-כרים חוסיין-זאדה. הוא צייץ בטוויטר כי "גופות נערמות בעיר קום, בעוד שאנשי ראשת מסתובבים חסרי אונים לנוכח ממדי המגפה. לא הוריתם על בידודן של קום או ראשת, אז לפחות תורו על בידוד בית בערים הללו, לפני שנחזיק בשיא עולמי של המתים מנגיף".

עוד חבר פרלמנט איראני, בשם ברהם פרסאי, כתב כי לאחר שהסתובב שעות ברחבי טהרן לא מצא בבתי המרקחת זכר למסכות, ג'ל לחיטוי או כפפות.

פרשן סעודי בכיר בשם זייד אל-עמרי, גם האשים את טורקיה בכך שהיא מנסה להסתיר את התמונה האמיתית של התפשטות הקורונה במדינה, "על מנת שתיירים סעודיים יידבקו בוירוס הקטלני ויביאו אותו לערב הסעודית".

דווקא ישראל והרשות הפלסטינית משתפות פעולה ומידע במאמץ משותף נגד המגיפה. בינתיים, התקבלה החלטה להטיל סגר על העיר בית לחם, לאחר שהתגלו בה שבעה חולים בנגיף. אך השאלה היא מה יקרה אם ישראל תטיל סגר מלא על הגדה בהמשך, מכיוון שהתלות הכלכלית של הפלסטינים בישראל גדולה מאוד, וסגר כזה יכול להביא להתפרצויות אלימות, גם אם יצליח לתת מענה לקורונה.

2

טורקיה ורוסיה בוחרות באינטרסים על פני מלחמה

לאחר שבוע מתוח במיוחד בחזית הרוסית-טורקית בסוריה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן בחרו ברגיעה ובקידום אינטרסים משותפים, על פני מלחמה ממנה שני הצדדים יכולים רק להפסיד.

הצדדים הגיעו לעסקה שכוללת פטרולים משותפים של הכוחות הרוסיים והטורקיים, ורצועת ביטחון של שישה ק"מ בקרבת הכביש האסטרטגי M4. העסקה גם מעניקה לטורקיה זכות "להגיב לפרובוקציות של הצבא הסורי".

פליטים סורים מאידליב, פברואר 2020 (צילום: AP)
פליטים סורים מאידליב, פברואר 2020 (צילום: AP)

המשבר הזה רחוק מלהגיע לסיומו, אך מבחינת האזרחים גם הפסקת אש שברירית הינה בבחינת מתנה שהיא שוות ערך לחיים עצמם.

יחד עם זאת, הניתוח של צילומי הלוויין באזור אידליב, מראה כי אזורים נרחבים בצפון-מערב סוריה הרוסים לגמרי, וכי שטחים חקלאיים שמהם התפרנסו התושבים בעבר הפכו לבלתי נגישים – או שהתמלאו במחנות פליטים.

ניתוח של צילומי הלוויין באזור אידליב, מראה כי אזורים נרחבים בצפון-מערב סוריה הרוסים לגמרי, וכי שטחים חקלאיים שמהם התפרנסו התושבים בעבר הפכו לבלתי נגישים – או שהתמלאו במחנות פליטים

בערים כמו ח'אן שייח'ון או מערת א-נועמאן, כשליש מבנייני המגורים נהרסו כליל, וכך גם מרבית הבניינים המסחריים. מאז שכוחותיו של אסד פתחו במבצע צבאי באידליב בדצמבר 2019, כמיליון פליטים הציפו את המחנות בגבול סוריה וטורקיה, מחנות שכבר היו עמוסים לעייפה בבני אדם שאין להם יותר לאן ללכת.

גם כשתסתיים המערכה המדממת על אידליב, הפליטים הסוריים יהיו נצורים במחנות הדלים הללו, סובלים מקור ומחום, מהצפות, משרפות וממחלות.

ההשלכות של מה שקורה היום בצפון-מערב סוריה יעצבו את המציאות בשתי המדינות – סוריה וטורקיה – במהלך עשרות השנים הבאות.

3

נשיא תוניסיה מנסה להפריד בין היהודים לישראל

הנשיא הנבחר של תוניסיה, קייס סעיד, ביקר השבוע באי ג'רבה ונפגש עם ראשי הקהילה היהודית שם. מטרתו הייתה ברורה: להרגיע את ראשי הקהילה הקטנה, שמונה פחות מ-1,000 איש, ולהבטיח להם שזכויותיהם יהיו מוגנות תחת משטרו.

להבדיל מהנשיא המנוח אל-באג'י א-סבסי, שדגל בקו מתון ביחס לישראל, סעיד גאה בעמדה האנטי-ישראלית הנוקשה שלו.

סעיד עשה שימוש בטיעון עתיק יומין, ששימש מאז ומעולם את כל המתנגדים של ישראל בעולם הערבי: היהודים התוניסאים הם קהילה עתיקה, שאין לה דבר וחצי דבר במשותף עם התנועה הציונות

כאשר נבחר, הבטיח שלא יאפשר שום נורמליזציה עם ישראל, וזכה בתמיכתם של רבים מאנשי א-נהדה, התנועה האסלאמיסטית שניצחה בבחירות לפרלמנט התוניסאי מיד לאחר האביב הערבי (אך איבדה בהמשך את השלטון).

הקהילה היהודית של ג'רבה, ארכיון, 2015 (צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy)
הקהילה היהודית של ג'רבה, ארכיון, 2015 (צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy)

גם רנה טרבלסי, שר התיירות היהודי, נאלץ לעזוב את תפקידו, לאחר שמפלגת "אל-שעב" בעלת אוריינטציה נאצריסטית הציבה אולטימטום: או אנחנו או הוא.

בפגישתו עם ראשי הקהילה היהודית, סעיד עשה שימוש בטיעון עתיק יומין, ששימש מאז ומעולם את כל המתנגדים של ישראל בעולם הערבי: היהודים התוניסאים הם קהילה עתיקה, שאין לה דבר וחצי דבר במשותף עם התנועה הציונות, שלדבריו "גנבה את אדמתם של הפלסטינים".

לא ברור אם דברים אלה הפיחו תקווה בלב יהודי תוניסיה, שלרבים מהם קשר חזק לישראל, ולחלקם גם אזרחות ישראלית. נראה שהקהילה היהודית העתיקה, שנהנתה בשנים האחרונות משקט ויציבות, תיאלץ להתמודד עם הסנטימנט האנטי-ישראלי החזק, שבכל רגע עלול גם להפוך לסנטימנט אנטי-יהודי.

4

יום בתולדות מזרח התיכון: דאע"ש הורס את נמרוד

ב-05.03.2015, אנשי דאע"ש בזזו ולאחר מכן הרסו את השרידים העתיקים של העיר האשורית נמרוד, שנבנתה במאה 13 לפני הספירה. יום למחרת פורסם סרטון הווידאו שהנציח את ההתעללות בהיסטוריה של האנושות, ששרדה פלישות, מלחמות ואסונות טבע רבים, אך עמדה חסרת אונים אל מול סדיסטים במדים שחורים שצהלו למראה ניפוץ הפסלים, התבליטים והבניינים העתיקים.

נמרוד שוחררה לאחר כשנה וחצי, בנובמבר 2016, אז נכנס אליה הצבא העיראקי. ממדי ההרס בנמרוד עצומים, ולא ברור האם בעתיד יוכלו שלטונות עיראק – בסיוע אונסק"ו וגופים אחרים – לשקם אותה.

עוד 829 מילים
סגירה