יועז הנדל (מימין) וצבי האוזר. במרכז: מיקי חיימוביץ' (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90

הקרב האחרון על האוזר והנדל

אחרי ההפתעה של אורלי לוי-אבקסיס, בכחול-לבן מכפילים את הלחץ על צבי האוזר ויועז הנדל, בתקווה כי בסופו של דבר השניים יתמכו בממשלת מיעוט ● מבדיקת זמן ישראל עולה כי תקנון תל"ם מורה עליהם לקבל את עמדת יעלון בנושא ● התקנון אינו מחייב משפטית, אך במפלגה רוצים להאמין שהם לא יפרו את התחייבותם ● פרשנות

ההספדים לממשלת המיעוט בראשות בני גנץ ובתמיכת הרשימה המשותפת עדיין מוקדמים.

במקביל לדברי יו"ר העבודה עמיר פרץ אתמול, כי אורלי לוי-אבקסיס טענה בשיחה עמו שאין לה שום סיכום עם בנימין נתניהו, נשמעה גם מכיוונה של רשימת כחול-לבן אופטימיות זהירה. לדברי גורמים במפלגה, לא במקרה נמנעים יועז הנדל וצבי האוזר מהכרזה מפורשת כי יימנעו או יצביעו נגד ממשלת המיעוט.

"ההערכה במפלגה היא שהנושא לא סגור עד הסוף, ושהשניים כן ינסו לעשות כל מאמץ להתיישר עם המדיניות של הסיעה", אמר לזמן ישראל חבר כנסת מכחול-לבן. "יכול להיות שבדרך לשם הם ירצו למצות כל אפשרות אחרת, אבל אם הם ירגישו ויחשבו שאכן מוצו כל האפשרויות, הם כן יעשו את הדבר הנכון".

"ההערכה היא שהשניים ינסו לעשות כל מאמץ להתיישר עם המדיניות של הסיעה. יכול להיות שבדרך לשם הם ירצו למצות כל אפשרות אחרת, אבל אם הם ירגישו ויחשבו שאכן מוצו כל האפשרויות, הם כן יעשו את הדבר הנכון"

לדברי גורם נוסף המקורב להתרחשויות, במסגרת תמיכתם של הנדל והאוזר בהקמת ממשלת אחדות, הם תומכים בשינוי חוק יסוד הממשלה, כך שהחל מהכנסת הבאה, נאשם בפלילים לא יוכל לכהן כראש ממשלה.

לדברי הגורם, השניים סבורים כי רק תמריץ שלילי לקיום בחירות נוספות יביא את נתניהו לגבש את הסכם ממשלת האחדות עם כחול-לבן.

ראובן ריבלין ובני גנץ (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
ראובן ריבלין ובני גנץ (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

המירוץ כרגע הוא להביא בפני הנשיא 61 המלצות על גנץ, כדי שזה יקבל את המנדט להרכבת הממשלה ראשון – וכחול-לבן תזכה בראשות הוועדה המסדרת ותוכל לבחור את ח"כ מאיר כהן כיו"ר הכנסת מטעמה. כחול-לבן, כולל הנדל והאוזר, ימליצו על גנץ. במקביל, פרץ מנסה להביא גם את לוי-אבקסיס להמליץ על גנץ וכבר ביום ראשון, בהתייעצויות אצל נשיא המדינה, יתברר איפה היא עומדת.

עמדתם של הנדל והאוזר על שינוי החקיקה טומנת בחובה סתירה פנימית, משום שתיקון החוק יחייב ממילא שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת – וככל הנראה גם עם בל"ד, שבאופן מפתיע שוקלת להמליץ הפעם על גנץ בפני הנשיא. ואם חברי הכנסת הערבים כשרים לצורך קידום מהלכי חקיקה, מדוע אינם כשרים להקמת ממשלת מיעוט שבה אינם שותפים?

עמדתם של הנדל והאוזר על שינוי החקיקה טומנת בחובה סתירה פנימית, משום שתיקון החוק יחייב ממילא שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת – וככל הנראה גם עם בל"ד, שבאופן מפתיע שוקלת להמליץ על גנץ בפני הנשיא

"בסוף, הם לא מאמינים בממשלות מיעוט – לא לפה ולא לפה", אומר על הנדל והאוזר גורם בכחול-לבן. "זאת עמדתם העקרונית, והיא נכונה גם לממשלות צרות של 61 חברי כנסת. זה מבטל 49% מהעם.

"האג'נדה שלהם בעד ממשלת אחדות יצאה החוצה כבר אחרי הבחירות הקודמות. אם גנץ היה הולך על המתווה בסיבוב הקודם, זה לא היה יותר חכם? אפשר היה לייצר מנגנונים של ערבויות שיחייבו את נתניהו לעמוד בהסכם".

אורלי לוי-אבקסיס (צילום: Gili Yaari / Flash90)
אורלי לוי-אבקסיס (צילום: Gili Yaari / Flash90)

להנדל והאוזר, שניהם מבקרים חריפים של ניסיונות נתניהו לרסק את שלטון החוק, ישנה סיבה נוספת לתמוך בממשלת מיעוט אם וכאשר תגיע להצבעה.

תקנון מפלגת תל"ם שמטעמה נבחרו השניים לכנסת קובע מפורשות, כי הסמכות הבלעדית לקבל החלטות בתחום הקואליציוני נתונה בידי יו"ר המפלגה, משה בוגי יעלון.

על פי סעיף 27 בתקנון, "יו"ר המפלגה מוסמך להחליט באופן בלעדי על חתימה על הסכמים קואליציוניים, על הצטרפות המפלגה כחברה בקואליציה, על שיתוף פעולה עם מפלגות או גופים אחרים, לרבות בעניין הגשת רשימת מועמדים לכנסת ביחד עם מפלגה אחרת".

על פי סעיף 27 בתקנון תל"ם, "יו"ר המפלגה (יעלון) מוסמך להחליט באופן בלעדי על חתימה על הסכמים קואליציוניים, על הצטרפות המפלגה כחברה בקואליציה ועל שיתוף פעולה עם מפלגות או גופים אחרים"

אף שבעצם הצטרפותם לתל"ם התחייבו הנדל והאוזר לקבל את עמדת יעלון בנושאי הרכבת ממשלה, מדובר בהתחייבות שהמשמעות שלה בעיקר נורמטיבית. שניהם נחשבים אנשים ישרים שיעדיפו לא להפר הסכם שקיבלו עליהם.

עם זאת, אומר עו"ד עדי סדינסקי-לוי, מומחה בדיני מפלגות, "כחברי כנסת הם יכולים בסוף לעשות מה שהם רוצים, כי הכיסא שלהם. אי אפשר להכריח חבר כנסת להתפטר".

מבחינה משפטית טהורה, הסנקציה הנהוגה על הפרת תקנון מפלגה היא הדחה ממנה, אך אין לכך משמעות אמיתית במקרה הזה, משום שתקנון תל"ם ממילא מקנה ליעלון את הסמכות לגבש את רשימות המועמדים לכנסת עד שנת 2024 לפחות, אז אמורות להתקיים בתל"ם בחירות לראשות המפלגה. אם עמדתם של הנדל והאוזר תוביל לבחירות רביעיות ברציפות, יוכל יעלון להסיר את שמותיהם מרשימת המפלגה ללא צורך בהוכחת הפרה של התקנון.

עד למועד פרסום הדברים לא התקבלו תגובות הנדל והאוזר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אני לא משפטן אבל הם לא הפרו שום הסכם הם פועלים לפי מצע המפלגה מלפני הבחירות שלא הולכים עם המשותפת וללא תמיכתם ויצא קול של מנהיג תלם כי לא ילכו ולא יתמכו ע״י המשותפת אז על איזה עילה ה... המשך קריאה

אני לא משפטן אבל הם לא הפרו שום הסכם
הם פועלים לפי מצע המפלגה מלפני הבחירות
שלא הולכים עם המשותפת וללא תמיכתם
ויצא קול של מנהיג תלם כי לא ילכו ולא יתמכו ע"י המשותפת
אז על איזה עילה הם בדיוק יודחו?
בגלל "יעלבון" שבוגד בערכים שלו הוא מצפה שהשותפים שלו ינהג בהתאם
עכשיו אם הם יתמכו או ימנעו מההמלצה לנשיא על גנץ ולא יתנו את קולם לנתניהו
כמוהו כמו להמליץ על גנץ עם המשותפת
ואז הם יצטרכו לשאול את עצמם אם המצפון שלהם שקט

עוד 642 מילים ו-2 תגובות
סגירה