כחול לבן ליועמ"ש הכנסת: הנחה האם אדלשטיין רשאי למנוע הצבעה על בחירת יו״ר כנסת

ריבלין, נתניהו וגנץ נפגשו הערב ● הנשיא יטיל מחר את המנדט להרכבת הממשלה על גנץ ● ח"כ יעל גרמן התפטרה מהכנסת בעקבות מצבה הבריאותי, ח"כ עידן רול יחליף אותה ● הממשלה אישרה לשב"כ לאכן חולי קורונה כדי לשלוח למי שהיה בסביבתם הודעות סמס ● אדלשטיין על היוזמה להחלפתו: "לא אתן יד למהלך שובר מוסכמות" ● נתניהו עבר בדיקת קורונה ונמצא כי אינו נושא את הנגיף

פגישת ריבלין, גנץ ונתניהו, 15 במרץ 2020 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
קובי גדעון/לע"מ
פגישת ריבלין, גנץ ונתניהו, 15 במרץ 2020
07:04 עריכה

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ייפגש היום עם נציגיהן של שמונה הרשימות, שנבחרו לכנסת, וישאל אותם על מי, לדעתם, יש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. סדר הפגישות הוא לפי גודל הסיעות – מהגדולה ועד הקטנה ביותר.

פגישות בוקר –
• 10:30 – פגישה עם נציגי הליכוד;
• 11:15 – פגישה עם נציגי כחול לבן;
• 12:00 – פגישה עם נציגי הרשימה המשותפת;
• 12:45 – פגישה עם נציגי ש"ס;
פגישות ערב –
• 17:45 – פגישה עם נציגי יהדות התורה;
• 18:30 – פגישה עם נציגי העבודה-גשר-מרצ;
• 19:15 – פגישה עם נציגי ישראל ביתנו;
• 20:00 – פגישה עם נציגי ימינה.

ריבלין נפגש עם נציגי העבודה-גשר בבית הנשיא בספטמבר האחרון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
ריבלין נפגש עם נציגי העבודה-גשר בבית הנשיא בספטמבר האחרון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
07:08 עריכה

מחר בשעה 16:00 אחר הצהריים תיערך השבעתה של הכנסת ה-23. על רקע התפשטות נגיף הקורונה ייערך טקס ההשבעה במתכונת מצומצמת. במקום שכל 120 חברי הכנסת הנבחרים יושבעו יחדיו, תושבע הכנסת בשלושה סבבים, כשבכל פעם יושבעו 40 נבחרי ציבור. קבלת הפנים המסורתית, הנערכת דרך קבע באירוע זה, בוטלה. רובם המכריע של האישים המוזמנים לטקס ההשבעה – לא הוזמנו לאירוע זה.

07:16 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע לפנות בוקר (ראשון) על מצב חירום בבתי המשפט. משמעות ההחלטה היא שפעילות בתי המשפט תוקפא, לבד מדיונים שלא סובלים דיחוי. ההנחיות תקפות ליממה הקרובה, אך הסברה הרווחת היא שהן יוארכו, ומשפטו של ראש הממשלה נתניהו, שאמור להתחיל מחרתיים – יידחה.

07:20 עריכה

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה שיקפיא את התקנות שהוציא שר המשפטים אוחנה, שהשבית את מרבית פעילות בתי המשפט. לטעת התנועה, אוחנה הוא שר זמני בממשלה זמנית ומעולם לא קיבל את אמון הציבור. "שימוש בתקנות החדשות על מנת לחלץ את נתניהו מעמידה בפני הדין היא חמורה", נמסר מהתנועה.

07:33 עריכה

חבר הכנסת משה (בוגי) יעלון מתח הבוקר ביקורת על נתניהו "הבורח ממשפט". הרקע לדברים – לפנות בוקר חתם שר המשפטים אמיר אוחנה על תקנות המקפיאות את פעילות בתי המשפט, דבר שצפוי להביא לכך שמשפטו של נתניהו, שאמור להיפתח מחרתיים – יידחה.

07:46 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בלילה עם חבר הכנסת גבי אשכנזי, מראשי כחול לבן – כך פרסם עמית סגל ב-N12. לדברי סגל, אשכנזי הוא התומך העיקרי, מבין ארבעת ראשי כחול לבן, בכינונה של ממשלת אחדות.

08:16 עריכה

ישיבת הממשלה השבועית, שתיערך היום, תתנהל באמצעות שיחת וידאו (video conference). שרי הממשלה ישתתפו בישיבה משבעה מוקדים בירושלים ובתל אביב, שבהם יותקנו האמצעים הטכנולוגיים הדרושים.

ישיבת הממשלה השבועית, 8 במרץ 2020 (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
ישיבת הממשלה ביום ראשון האחרון (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
08:37 עריכה

משפטו של ראש הממשלה נתניהו, שאמור היה להיפתח מחרתיים, נדחה לחודש מאי – כך נמסר ממערכת בתי המשפט. שלושת שופטי ההרכב, רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם, קבעו בעקבות ההכרזה על מצב חירום במערכת המשפט, שמשפטם של נתניהו, ארנון (נוני) מוזס, שאול אלוביץ' ואיריס אלוביץ' יחל ב-24 במאי.

מסמך: הודעת הדחייה של בית המשפט.

09:09 עריכה

הליכוד מציע לכחול לבן, שתוקם ממשלה שוויונית למשך חצי שנה, שבראשה יישאר נתניהו, שלא יוכל לפטר חבריה – כך פרסם הבוקר עמית סגל ב-N12. לפי ההצעה, יתוקן חוק יסוד הממשלה, ויקבע שלא ניתן להפיל את הממשלה בהצבעת אי אמון בתקופה.

10:22 עריכה

התנועה לאיכות השלטון תעתור לבג"ץ נגד הכרזתו של שר המשפטים אמיר אוחנה על מצב חירום במערכת המשפט.

10:28 עריכה

נציגי הליכוד, השרים יריב לוין וישראל כ"ץ, ומנהלת הסיעה, עליזה בראשי, הגיעו לבית הנשיא לקראת התייעצות הנשיא ריבלין עימם בשאלה על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. נציגי הליכוד ימליצו לנשיא לתת את המנדט לראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו.

10:32 עריכה

שינוי בלוחות הזמנים של פגישות הנשיא עם נציגי הסיעות. נציגי יהדות התורה יגיעו לפגישה עם ריבלין בשעה 15:15, ונציגי ימינה ייפגשו עם הנשיא בשעה 17:30. כך עדכן כתב זמן ישראל נתי יפת.

10:46 עריכה

נתניהו הציג את הצעתו לממשלת אחדות.

10:48 עריכה

יושב ראש כחול לבן, בני גנץ, תקף את ראש הממשלה נתניהו על ששיגר את מתווה האחדות שלו נשלח לתקשורת.

10:53 עריכה

הרשימה המשותפת מתכנסת בשעה זו כדי לדון בשאלה האם ימליצו לנשיא ריבלין להטיל את הרכבת הממשלה על בני גנץ. בל"ד מתנגדת להטלת המנדט על בני גנץ, בעוד חד"ש, תע"ל ורע"ם נוטות לתמוך.

10:57 עריכה

דברי הנשיא בפתח סבב ההיוועצות עם נציגי סיעות הכנסת –

אזרחי ישראל, אנו בעיצומה של התמודדות יוצאת דופן, מלחמה ומאבק ישראליים וכלל עולמיים, בהתפשטות נגיף הקורונה קוביד-19. אני רוצה להודות לצוותי הרפואה והחירום, השמים נפשם בכפם, ועומדים ברגעים אלה בקו הראשון של המאבק בנגיף. אני רוצה לחזק את החולים ובני משפחותיהם, ברגעים לא פשוטים אלה.

חשוב כי נקפיד על הכללים וההוראות, ולא נכנע לפחד או לחרדה. זוהי שעת מבחן, לא רק למערכות הבריאות והכלכלה שלנו, זוהי שעת מבחן גם לנו כחברה.

הצלחתה של מדינת ישראל בהתמודדות עם משבר חמור תלויה בחברה האזרחית שלנו. זו שעה שבה אנו נדרשים גם לשמור על קור רוח, ולהימנע מהיסטריה. זו שעה שבה אנו נדרשים לספק לילדינו, בכוחות עצמנו, שיגרת חיים ועניין – חיוביים ונורמליים. זוהי הרוח, הרוח שלנו, ואם נשמור עליה – היא תשמור עלינו.

התמודדות עם מצבי חירום מעולם לא פגעה בדמוקרטיה הישראלית, אלא חיזקה אותה ועשתה את מדינתנו, מדינת ישראל, איתנה יותר. אנו מחויבים ביתר שאת, לאור הצורך הדחוף בממשלה, לקיים הליכים דמוקרטיים חיוניים – גם בשעת חירום. ההתייעצויות שאנו מקיימים היום הן המשך ישיר לבחירות בהן השתתפנו כולנו.

אני מאמין שכל בר דעת שצופה בחדשות בימים אלה, מבין כי זוהי שעת מבחן, וכי אלה אינן התייעצויות רגילות. אני מבקש מכל נציגי הסיעות – הנכנסים לבית זה, להגיע מתוך הבנה שכעת עלינו לעסוק בהקמת ממשלה בהקדם האפשרי, שתנהיג את עמנו בשעה מורכבת זו.

11:01 עריכה

סיעת הליכוד המליצה לנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו.

ריבלין שאל אם ישיבו את המנדט, אם ייכשלו בהרכבת הממשלה – ונענה בחיוב. הנשיא גם שאל האם עליו לקחת בחשבון שאחד האישים במערכת הפוליטית הוא נאשם – כך שלו היה שר בממשלה, צריך היה להתפטר מתפקידו. יריב לוין השיב בשלילה.

11:14 עריכה

בכחול לבן, בעבודה ובמרצ מתנגדים להשעיית פעילותם של בתי המשפט.

11:23 עריכה

יושב ראש סיעת הליכוד, חבר הכנסת מיקי זוהר, הביע התנגדות להצעת ראש הממשלה נתניהו להקים ממשלת אחדות.

11:25 עריכה

נציגי סיעת כחול לבן, משה (בוגי) יעלון, אבי ניסנקורן וקארין אלהרר המליצו לנשיא ריבלין להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בני גנץ.

יעלון הביע הסתייגות מכך שבראש הממשלה יעמוד נאשם בפלילים. הוא טען שהצעת האחדות של הליכוד נועדה למנוע מחלק מהסיעות מלהמליץ לנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו. דבריו של חבר הכנסת כוונו לרשימה המשותפת.

11:51 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: ממשלת חירום צריכה להיות מורכבת מהליכוד ומכחול לבן בלבד. נתניהו מעוניין בחקיקת החוק הצרפתי ובפסקת ההתגברות, ולשם כך הוא צריך בחירות חדשות; שאיפתו – בחירות תוך שישה עד שמונה חודשים.

אמש ראיתי את מסיבת העיתונאים של רה"מ ושמעתי את פנייתו הנרגשת הבוקר. אני חייב להודות שתחושתי, מההופעות של רה"מ בימים…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום ראשון, 15 במרץ 2020

12:08 עריכה

נציגי הרשימה המשותפת המליצו לנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על בני גנץ. יושב ראש הרשימה המשותפת, איימן עודה, הביע התנגדות להקמתה של ממשלת אחדות וקרא להקים ממשלת מרכז-שמאל. עודה אמר שיותר משההמלצה נובעת מאהבה ליושב ראש כחול לבן, היא מונעת משנאה לנתניהו.

בדיונים פנימיים הביעה בל"ד התנגדות להמלצה על גנץ, אולם לבסוף הוחלט שהסיעה תמליץ פה אחד על יושב ראש כחול לבן.

12:31 עריכה

גבי אשכנזי הצטרף לדבריהם של שותפיו להנהגת כחול לבן, בני גנץ ומשה (בוגי) יעלון, שדחו את הצעת האחדות של נתניהו.

12:33 עריכה

האח הגדול, הקורונה והטלת המנדט – גרסת איימן עודה.

12:56 עריכה

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, כתבה לשופטים שמערכת המשפט נערכת להתמודדות עם נגיף הקורונה וייתכן שתוקף צו החירום, שעליו חתם שר המשפטים אוחנה, יוארך.

מסמך: מכתבה של הנשיאה חיות.

13:05 עריכה

ש"ס המליצה לנשיא ריבלין להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יושב ראש הליכוד, בנימין נתניהו. יושב ראש המפלגה, אריה דרעי, קרא לנשיא להשתהות ככל הניתן עם מתן ההמלצה, כדי לאפשר מיצוי של המשא ומתן להקמת ממשלת אחדות.

13:12 עריכה

חברים בממשלה שיתפו את הציבור בתמונות מישיבת הממשלה שנערכה באמצעות שיחת וידאו.

13:39 עריכה

לאחר שנועד עם נציגי ש"ס, סיים הנשיא ריבלין את פגישותיו עם מחצית מסיעות הכנסת.

תמונת המצב הנוכחית: הליכוד וש"ס המליצו על נתניהו, ואילו כחול לבן והרשימה המשותפת המליצו על גנץ. לנתניהו – 45 ממליצים, לגנץ – 48.

המשך פגישות הנשיא היום –
• 15:15 – יהדות התורה;
• 16:00 – העבודה-גשר-מרצ;
• 16:45 – ישראל ביתנו;
• 17:30 – ימינה.

13:45 עריכה

הליכוד: מיום חמישי גנץ מסרב להיפגש עם נתניהו.

בזמן שראש הממשלה נתניהו מנהל משבר עולמי ולאומי חסר תקדים בצורה האחראית והשקולה ביותר, גנץ דוהר לממשלת מיעוט שתלויה בבל"ד, היבא יזבק ותומכי טרור וזאת במקום להצטרף לממשלת חירום לאומית שתציל חיים.

כחול לבן שיקרו לבוחרים שלהם במצח נחושה עד לרגע סגירת הקלפיות. הם הבטיחו לא להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת וזה בדיוק מה שהם מנסים לעשות כרגע במהלך ציני, שהוא פגיעה אנושה בדמוקרטיה וברצון העם. מאז יום חמישי גנץ מסרב להגיע לפגישה עם ראש ממשלת ישראל.

14:38 עריכה

פעילים, הקוראים להקמת ממשלת אחדות, הגיעו לבית הנשיא –

14:41 עריכה

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, אמר בראיון בגלי צה"ל כי עמדת משרדו היא שעל הכנסת ועל מערכת המשפט להמשיך לפעול. בניגוד לדבריו אלה, בלילה חתם שר המשפטים אמיר אוחנה על צו שצמצם את פעילות בתי המשפט.

14:59 עריכה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שוקל להקדים את פרסומו של דוח בנושא היערכות מערכת הבריאות להתפרצות מגפות. הדוח, שמרביתו נכתבה בתקופת המבקר יוסף שפירא, אמור היה להתפרסם בחודש מאי, אך ייתכן שיראה אור כבר בשבועות הקרובים. כך דיווחה תמר אלמוג בתאגיד השיגור כאן.

15:05 עריכה

למעלה מאלף חתימות נאספו בעצומה הקוראת להקמתה של ממשלת אחדות – כך מעדכן כתב זמן ישראל נתי יפת. בין החותמים: המשנה לשעבר לנשיאת בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו, מפקד פיקוד דרום טל רוסו וסגן ראש עיריית ירושלים עופר ברקוביץ'.

15:29 עריכה

בניגוד להנחיות שעליהן הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול, לפיהן כל מוסדות החינוך יישארו סגורים – ישיבה של חסידות גור, אליה משתייך שר הבריאות יעקב ליצמן – המישכה בשגרה.

15:54 עריכה

על פי הנחיות סמנכ"ל ביטחון וחירום במשרד ראש הממשלה, נעשות בדיקות קורונה שגרתיות לסביבתו הקרובה של ראש הממשלה וכן לראש הממשלה.
לאף אחד מהנבדקים לא הופיעו סימפטומים טרם הבדיקה.

15:56 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה: "ההחלטה על דחיית משפט נתניהו התקבלה על ידי השופטים – ללא מעורבות הדרג הפוליטי".

16:02 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט: "אחמד טיבי, אתה מנוול ושטני". 

16:11 עריכה

התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה לבג"ץ נגד תיקון תקנות בתי המשפט בשעת חירום על ידי שר המשפטים אמיר אוחנה, וכן נגד החלטתו הגורפת שהתקבלה באישון הלילה להשבית את מערכת בתי המשפט.

בעתירת מתייחסת התנועה לתיקון שעשה אוחנה בתקנות, כששינה את הגדרת מצב חירום לכזה הכולל גם "חשש ממשי לפגיעה חמורה בבריאות הציבור או מחמת פגע טבע".

לטענת התנועה מדובר בתיקון מרחיק לכת, אשר מעניק כח רב ובלתי מפוקח לשר, והיה צריך לעבור את אישור הכנסת.

16:23 עריכה

נציגי העבודה-מרצ המליצו על יו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך סבב ההתייעצויות בבית הנשיא לקראת הטלת המנדט להרכבת הממשלה.

יו"ר העבודה עמיר פרץ: "אנחנו רוצים שיביטו על האזרחים במדינת ישראל כאזרחים שווים, לכן צריך לתת הזדמנות לחשוב בדרך אחרת". הוא הוסיף כי "בני גנץ עבר שנה שאמנם לא נתנה לו הזדמנות לעשייה בממשלה, אבל גם לעבור שנה כזו זו טירונות לא פשוטה".

16:25 עריכה

שרת התפוצות ציפי חוטובלי (ליכוד): "מי שפניו לאחדות לא מחליף את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. אני פונץ לגנץ וראשי כחול לבן: במקום להחליף את אדלשטיין תחליפו את הדיסקט. ממשלת חירום לאומית עכשיו ולא ממשלת חרפה עם תומכי טרור. הציבור לא יסלח למי שיפעל להקמת ממשלת מיעוט רעה לישראל".

16:27 עריכה

השר אריה דרעי: "אישרתי לכלל הרשויות לדחות את הארנונה לבעלי עסקים עד חמישה במאי 2020". כמו כן, הודיע השר כי נבחן מתן סיוע לרשויות מוחלשות שיתקלו בבעיה תזרימית".

16:41 עריכה

הנשיא ראובן ריבלין אמר ליו"ר מפלגת העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ כי הוא לא מצרף את אורלי לוי-אבקסיס להמלצה של העבודה-גשר-מרצ. "חברה ברשימתכם הודיעה לי שהיא מבקשת לבוא בפניי, אמרתי לה שאיני יכול לעשות דבר זה לפי תקנון הכנסת. אך לך אני אומר שאני לא מתכוון לצרף אותה אלא מתכוון למנות שישה תומכים נוספים".

16:43 עריכה

איילת שקד בדרך ללשכת הנשיא. "המלצנו על נתניהו כמועמד סיעת ימינה להרכיב את הממשלה".

16:57 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, המליץ לנשיא על יו"ר כחול בני גנץ על הרכבת הממשלה – בכך גנץ השיג 61 ממליצים.

17:02 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט סיפר בדיון הערכת מצב בעקבות מגפת הקורונה, כי מערכת הביטחון בראשותו תגביר את מעורבותה בפעילות למיגור הנגיף במהלך השבוע הקרוב.

"ניטול את המקל ממערכת הבריאות במהלך השבוע. מערכת הבריאות תהיה הגוף המנחה המקצועי ומערכת הביטחון תהיה הגוף המבצע. יצאנו למסע רכש משמעותי של ציוד רפואי – מכונות הנשמה, מסכות, חלוקים וסרבלים", אמר בנט.

17:21 עריכה

נשיא המדינה ראובן ריבלין זימן את בנימין נתניהו ובני גנץ לפגישה הערב ב-19:30, לפני ההחלטה על מי להטיל את המנדט להרכבת הממשלה.

17:59 עריכה

לקראת השבעת הכנסת מחר, אלו ההחלטות שהתקבלו על רקע התפרצות נגיף הקורונה: 

1. הצהרת האמונים של חברי הכנסת תעשה ב-40 סבבים של שלושה חברי כנסת במקטע. בכל נקודת זמן יהיו לא יותר מ- 10 אנשים במליאה ובתוכם: יו"ר הכנסת, נשיא המדינה ומזכירת הכנסת אשר ילוו את האירוע מתחילתו ועד סופו.

2. הצהרת האמונים הראשונות תהינה של יור הכנסת יולי אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויור כחול לבן בנימין גנץ- אשר יהיו היחידים שיהיו נוכחים בנאומיהם של נשיא המדינה ויור הכנסת בפתח הישיבה. מיד לאחריהם כלל חברי הכנסת יכנסו למליאה לפי רשימת הא' -ב'.

3. נדחה הצילום המסורתי של ראשי המפלגות בטרקלין שאגאל. הצילום המסורתי יערך במועד אחר.

4. בוטלו כל עמדות התקשורת בתוך המשכן. כל מהלך האירוע יועבר בשידור חי בפול באמצעות ערוץ הכנסת. תמונות סטילס יועברו ע"י דוברות הכנסת. עמדות התקשורת הוצאו למתחם פתוח ברחבת וייל, חולקו למתחמים המופרדים זה מזה והוגבלו ל- 4 אנשי תקשורת למתחם.

חיטוי משכן הכנסת לקראת ההשבעה
חיטוי משכן הכנסת לקראת ההשבעה
18:00 עריכה

נציגי מפלגת יהדות התורה, שר הבריאות יעקב ליצמן, ח"כ משה גפני וח"כ אורי מקלב המליצו לנשיא על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לראשות הממשלה.

ריבלין אמר בפתח הפגישה כי "הפור נפל", והמועמד ח"כ בני גנץ השיג 61 המלצות, אך ציין כי "הדברים בפוליטיקה הם לא תמיד פשוטים כל כך".

18:14 עריכה

מפלגת ישראל ביתנו מצטרפת לדרישת מפלגת כחול לבן להצביע מחר על בחירת יושב ראש הכנסת ה-23.

18:18 עריכה

עמותת משמר הדמוקרטיה הישראלית פנתה היום ליועמ"ש אביחי מנדלבליט, בדרישה שיודיע האם קיים פיקוח משפטי או פרלמנטרי על השימוש בכלי מעקב האלקטרוניים שאישר לממשלה להשתמש בהם בעניינם של חולי קורונה.

בפנייה דחופה ליועמ"ש צוין כי הזכות לפרטיות היא זכות חוקתית ופגיעה בה צריכה להיעשות בהתאם לדין ובאופן מידתי בלבד. עוד התבקש היועץ המשפטי להשיב האם, במקביל לשימוש בכלי המעקב הפוגעניים, נעשים מהלכים במטרה ליידע את הציבור איזה מידע ייאסף בדיוק, ממי, אילו שימושים ייעשו בו, והאם יישמר או יימחק.

גילוי נאות: עו"ד יובל יועז, מחברי "משמר הדמוקרטיה הישראלית", הוא הפרשן המשפטי של זמן ישראל

18:23 עריכה

יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין קרא להקים ממשלת אחדות רחבה והגיב ליוזמת כחול לבן להדיחו מהתפקיד ולמנות במקומו את ח"כ מאיר כהן.

"צו השעה עבור מדינת ישראל היא ממשלת אחדות רחבה. הצורך בממשלה כזו איננו רק בגלל משבר הקורונה. הוא נולד עוד הרבה לפני התפרצות הנגיף. פעלתי להקמת ממשלה כזו לאחר מערכת הבחירות הראשונה וגם השניה. ישבתי עם נציגי המפלגות בלשכתי והיינו על סף סיכום. לצערי הפוליטיקה הקטנה ניצחה פעם אחר פעם את השיקולים הלאומיים", אמר אדלשטיין.

עוד הוסיף: "מהלכים פוליטיים חפוזים, כמו בחירת יו"ר כנסת קבוע והעברת חקיקה שנויה במחלוקת, מטרתם לסתום את הגולל על האפשרות לאחדות שאותה העם רוצה. הזמן לפוליטיקה קטנה נגמר. לא אתן יד למהלך שובר מוסכמות, שמטרתו לאפשר ביצוע מחטפים בבית המחוקקים".

18:38 עריכה

נתניהו: "אחמד טיבי ממליץ על גנץ, יוצא מבית הנשיא ומעליב משפחות שכולות שילדיהן נרצחו על ידי מחבלים. בושה וחרפה. אני מצפה מגנץ וליברמן לגנות את ההתנהלות הבזויה הזאת של השותף הפוליטי שלהם".

18:42 עריכה

נתניהו נפגש עם הרבנים הראשיים לישראל ובכירים אחרים בציבור הדתי על מנת להדק את השמירה על הנחיות משרד הבריאות "תוך מציאת פתרונות ללימוד תורה".

18:45 עריכה

נשיא המדינה ראובן ריבלין הודיע: מחר בשעות הצהריים אטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ.

18:47 עריכה

השר אריה דרעי: "ישראל זקוקה לממשלת אחדות רחבה, גם בגלל משבר הקורונה, ובעיקר כי זה רצון הבוחר. ניסיתי ככל יכולתי לפעול להקמת ממשלת אחדות לאחר הבחירות הקודמות, בשליחות נשיא המדינה ובידיעת רה"מ ולצערי לא הצלחתי. כעת בשלו התנאים. מי שיואשם כי טירפד ממשלה כזאת יישא באחריות".

19:04 עריכה

מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד: "אם אחרי שבאישון לילה אוחנה ביטל את המשפט של ביבי היה צריך עוד הוכחה שהליכוד השתגע, הגיעה הודעתו של יולי אדלשטיין שמונע באמצעים לא חוקיים את החלפתו. הודעתו המבישה לא תעמוד במבחן משפטי, לא במבחן ציבורי וגם לא במבחן ההגינות. זה הוא ניצול מחפיר של מעמדו".

19:09 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ' לאחר אישור "מנגנון המניעה האלקטרוני להתפשטות הקורונה": "אני יכול להרגיע אתכם חד  משמעית: אין ולא יהיה 'אח גדול' במדינת ישראל, גם לא במסגרת אירוע קיצון כמו זה שאנחנו מנהלים".

19:35 עריכה

חברת הכנסת יעל גרמן, לשעבר שרת הבריאות, ממפלגת כחול לבן, החליטה להתפטר מתפקידה בכנסת ה-23, זאת בעקבות מצבה הבריאותי. חבר הכנסת עידן רול יחליף אותה מטעם מפלגתה.

19:39 עריכה

שרי הממשלה אישרו פה אחד את התקנות שמאפשרות לשב"כ לאכן חולי קורונה, אזרחים שחשודים כי נדבקו בקורונה ואזרחים ששהו בסביבתם. השב"כ יאכן את המיקומים של אותם אנשים ואת נתיב התנועה שלהם ב-14 הימים שקדמו לכך.

בהחלטת הממשלה נכתב כי השב"כ יוסמך אך ורק לצורך ההתמודדות עם הקורונה ורק לפרק זמן של 30 יום בסיומם יימחקו כל הנתונים שנאספו. הנתונים יועברו למנכ"ל משרד הבריאות ולאחראית על בריאות הציבור במשרד הבריאות שיהיו אחראים על שליחת הודעות SMS לאזרחים הרלוונטיים עם הנחיה להיכנס לבידוד.

עוד נכתב כי חל איסור מוחלט על כל רשות מרשויות המדינה לעשות במידע שימוש וכי כל שימוש אחר במידע מלבד ההתמודדות עם משבר הקורונה יהיה עבירה פלילית.

19:41 עריכה

בדיקות הקורונה של ראש הממשלה וסביבתו יצאו תקינו ואף אחד לא נמצא חיובי לנגיף.

19:49 עריכה

החלה פגישתם של נשיא המדינה ראובן ריבלין עם בנימין נתניהו ובני גנץ.

20:02 עריכה

בעקבות הודעתה של השרה לשעבר יעל גרמן מכחול לבן להתפטר מהכנסת בשל מחלה, חבריה מהזירה הפוליטית מאחלים רפואה שלמה.

20:08 עריכה

הכניסה לפגישה המשולשת בבית הנשיא בין ריבלין לגנץ ונתניהו

פגישת ריבלין, גנץ ונתניהו, 15 במרץ 2020 (צילום: רועי אברהם, לע"מ)
פגישת ריבלין, גנץ ונתניהו, 15 במרץ 2020 (צילום: רועי אברהם, לע"מ)
פגישת ריבלין, גנץ ונתניהו, 15 במרץ 2020 (צילום: רועי אברהם, לע"מ)
פגישת ריבלין, גנץ ונתניהו, 15 במרץ 2020 (צילום: רועי אברהם, לע"מ)
פגישת ריבלין, גנץ ונתניהו, 15 במרץ 2020 (צילום: רועי אברהם, לע"מ)
פגישת ריבלין, גנץ ונתניהו, 15 במרץ 2020 (צילום: רועי אברהם, לע"מ)
20:14 עריכה

השר אמיר אוחנה ליאיר לפיד, לאור הביקורת על ההחלטה לדחות את משפטו של ראש הממשלה: "אתה משקר, כהרגלך. ההחלטה מליל אמש על מתכונת פגרה נגעה להיום בלבד. את ההחלטה בנוגע לדחיית הדיון שהיה קבוע ל-17.3 קיבלו השופטים. גם הם 'השתגעו'?".

20:27 עריכה

השר לביטחון פנים גלעד ארדן בראיון לחדשות 12: "אנחנו מקווים שפעולות הבידוד שהן הכרחיות, או הריחוק החברתי, יסתיימו במה שאנחנו רואים עכשיו. יכול להיות שזה יתרחב מעבר לזה – גם לסגירת המגזר הציבורי – ויכול להיות, כמו במדינות אחרות, שהממשלה תדרש להכריז על צעדים יותר מרחיקי לכת. אנחנו עדיין מאמינים שאפשר לנצח את הקורונה באמצעות שילוב הצעדים שננקטים כעת".

יש אפשרות שנראה שוטרים אוכפים סגר ברחובות?
"יש אפשרות כזאת. אבל כרגע היא לא על הפרק".

על ההחלטה לאפשר איכון של חולי קורונה באמצעים טכנולוגיים, אמר ארדן: "על השב"כ יוסמך לקבל את הנתונים. דרשנו שהחומר יושמד. שאם יעשה שימוש לכל מטרה אחרת, זו תהיה עבירה פלילית. היועמ"ש אישר את הקביעה הזאת. יהיה פיקוח של הכנסת, ושוב, השכנענו שמדובר בהצלת חיים מידיים".

כמו כן, ארדן הביע צער על ההחלטה של ישיבות להמשיך לקיים את הלימודים על אף ההנחיות: "אני מביע צער רב על העמדה של הרב חיים קנייבסקי. הקורונה לא מבדילה בין חלקי האוכלוסייה של מדינת ישראל. השאיפה בתקופה הזאת היא לנסות בהידברות ובשכנוע".

20:29 עריכה

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) הגיב לפנייתם של 61 חברי הכנסת שהמליצו לנשיא על בני גנץ לראשות ממשלה, ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בדרישה לקיים באופן מיידי הצבעה על בחירת יו"ר הכנסת: "מה זה 'הדחת אדלשטיין'? עכשיו שמעתי דיווח כזה בחדשות 12. אז שיהיה ברור: כל כנסת חדשה בוחרת יו"ר. זה החוק. ואם יש רוב (ויש) לבחירת יו"ר חדש, אז כך יהיה. לא הדחה ולא נעליים. בחירה כחוק. מספיק עם הספין הזה".

20:32 עריכה

יו"ר סיעת כחול לבן ח"כ אבי ניסנקורן פנה ליועמ"ש הכנסת איל ינון ודרש ממנו לבחון האם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יכול למנוע הצבעה מחר על בחירת יו"ר הכנסת ה-23.

20:48 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ: "שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן, הודיעה לי הערב על התפטרותה מהכנסת בשל בעיה רפואית. ח"כ גרמן הייתה שרה מסורה, ח"כית יסודית ויד מכוונת לרבים מהח"כים..יעל היקרה, אני מאחל לך בריאות טובה ורפואה שלמה".

21:01 עריכה

הסתיימה פגישתם של נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה נתניהו, ויו"ר כחול לבן בני גנץ בבית הנשיא.

21:27 עריכה

בתום הפגישה עם הנשיא, נתניהו וגנץ סיכמו כי צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן ייפגשו בהקדם.

21:32 עריכה

נשיא המדינה ראובן ריבלין בתום פגישה עם נתניהו וגנץ: "הדגשתי בפניהם כי יש להמשיך ולהעמיק את ערוץ הקשר הישיר ביניהם ובין צוותי המו"מ, ובירכתי על הנכונות לכך בשני הצדדים".

21:47 עריכה

מיד לאחר הפגישה עם בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה פוסט של בעל שכול בו נכתב: ארורים תהיו לעד, גנרלים שחצו את הקווים. וכעת צוהלים עם חבר מרצחים".

????

פורסם על ידי ‏Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‏ ב- יום ראשון, 15 במרץ 2020

סגירה