פרשנות דבר לא השתנה: נתניהו רוצה בחירות רביעיות

אין לטעות במצב הפוליטי, גם לאור משבר הקורונה המחריף: נתניהו לא רוצה ממשלת אחדות, הוא רוצה ממשלת ימין עם 61 ח״כים לפחות ● הזמן והקורונה עובדים לטובתו: גנץ יתקשה להקים ממשלה צרה ב-28 יום שניתנו לו ● ובינתיים נתניהו ממשיך להיות ראש הממשלה, ללא כנסת מפקחת, ללא בתי משפט פעילים ● למה שירצה לשנות זאת

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
בנימין נתניהו

נתחיל מהסוף: נתניהו רוצה בחירות רביעיות. שום דבר לא השתנה מאז המערכות הקודמות. משאת נפשו הפוליטית נותרה בעינה. הוא חייב גוש ברזל של 61 חברי כנסת.

זה קרה באפריל 2019, אבל  אביגדור ליברמן התהפך, ולכן הלכנו למועד ב'. זה לא קרה בספטמבר 2019, ולכן הלכנו למועד ג', במרץ 2020. זה לא קרה גם הפעם, למרות שזה היה חשוב לנתניהו במיוחד, אחרי שהוגש נגדו כתב אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים. אם אין לו 61 חכ"ים בכיס.

נתניהו לא יכול להתגבר על המשפט המאיים עליו. הוא צריך לנסות עוד ועוד, גם אם הגיוני להניח שמשבר הקורונה יוביל בכל זאת לממשלת אחדות.

בינתיים צריך לקחת ברצינות את חבר הכנסת מיקי זוהר, הביצועיסט של נתניהו בכנסת. זוהר אמר אתמול כי גנץ יבזבז את 28 הימים שקיבל מנשיא המדינה. הוא קילל את כחול-לבן שמנהלים משא ומתן עם עזמי בשארה וזועבי (כך אמר זוהר), ולכן הם לא ראויים לשבת בממשלת אחדות עם נתניהו. אחרי תקופת המנדט של גנץ, הבטיח זוהר, נתניהו יקבל את השרביט, אבל לא יקים ממשלה עם כחול-לבן, אלא עם עמיר פרץ. ואם לא? נלך לבחירות רביעיות.

זוהר קילל את כחול-לבן שמנהלים מו"מ עם בשארה וזועבי (כך אמר זוהר), ולכן הם לא ראויים לשבת בממשלת אחדות עם נתניהו. אחרי תקופת המנדט של גנץ, הבטיח זוהר, נתניהו יקבל את השרביט, אבל לא יקים ממשלה עם כחול-לבן אלא עם עמיר פרץ

כדי לסלול את הדרך לבחירות רביעיות מערימים קשיים, מעכבים תהליכים, ונוקטים כל תרגיל פרלמנטרי הגון או שלא, בצל משבר הקורונה. הוועדה החשובה בכנסת ברגע זה היא הוועדה המסדרת, שקובע את כללי המשחק במשכן. זוהר טוען שבגלל האיסור על נוכחות של יותר מעשרה איש, יש לחלק את הוועדה לחמישה ח"כים מכל גוש – למרות שגוש המרכז שמאל גדול יותר ברגע זה ועומד על 61 מול 58 חברי כנסת.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הצטרף לחגיגה. פעם היה זקן חברי הכנסת מנהל את ישיבות הכנסת עד שבחרו יושב ראש קבוע. בזכות הנוהג/חוק הזה זכינו לכמה הופעות אורח בלתי נשכחות של זקני הבית שניהלו בהומור ושנינות את ישיבות הפתיחה בכנסת: אבא אבן, יצחק שמיר ושמעון פרס ("אני שמח שלא הכרחתם אותי להתמודד גם על התפקיד הזה", אמר פרס, זקן הקרבות, כאשר עלה לנהל את ישיבת הכנסת ב-2006).

החוק שונה, ונקבעה המשכיות. לכן אדלשטיין עדיין שם. אבל אדלשטיין לא רוצה לכנס את מליאת הכנסת כדי שתבחר יושב ראש חדש. גם לא כינוס וירטואלי. הוא מבקש לכנס את המליאה רק כאשר תוקם ממשלה, מי יודע מתי. אם אין מליאה, אין ועדות כנסת, אין שום דבר. הכנסת בעצם נעולה. הרשות המחוקקת מושעית.

אדלשטיין לא עמד במצב דומה אחרי הבחירות במועד א' (אפריל 2019) ו-ב' (ספטמבר 2019). אביגדור ליברמן לא רצה להדיח אותו אז, והוא נשאר בתפקידו. בכנסת פעלו אז ועדת החוץ והביטחון וועדת הכספים. אדלשטיין הערים קשיים על הקמת ועדת הכנסת, כדי שלא תדון בחסינות ראש הממשלה. בסוף הוא נכנע, הוועדה הוקמה ונתניהו ויתר על החסינות.

אם המליאה לא מתכנסת, אין ועדות כנסת, אין פיקוח על עבודת הממשלה, וגם היו"ר לא מתחלף, כאמור. הבלגן חוגג. ככה הגענו למצב המוזר שבו ועדת החוץ והביטחון מתחילה לדון בענייני הפיקוח של השב"כ על אזרחים חולי קורונה וסובביהם שעה וחצי לפני שהיא מתפזרת, כי בינתיים קמה כנסת חדשה. מישהו יכול להסביר למה הדיון לא התחיל ביום שני בבוקר?

ככה הגענו למצב המוזר שבו ועדת החוץ והביטחון מתחילה לדון בענייני הפיקוח של השב"כ על אזרחים חולי קורונה וסובביהם שעה וחצי לפני שהיא מתפזרת, כי בינתיים קמה כנסת חדשה. מישהו יכול להסביר למה הדיון לא התחיל ביום שני בבוקר?

במסלול מקביל, בני גנץ מנסה להקים ממשלה מול כל התרגילים האלה. גם הוא תורם משלו, עם כמה חוקים פרסונליים שמפחידים את נתניהו, ואין להם סיכוי גדול לעבור. אם נתניהו יתעקש, גנץ יגיע לסוף 42 הימים שניתנו לו (כולל הארכה) בלי ממשלה, כיוון שצבי האוזר ויועז הנדל מתכוונים להצביע נגד ממשלה שנשענת על הרשימה המשותפת.

אם גם נתניהו לא יצליח להקים ממשלה, נלך לבחירות רביעיות. בחירות כאלה לא יכולות להתקיים בתנאי הקורונה, אבל בינתיים נתניהו היה ויישאר ראש הממשלה.

זו הסיבה שמשה (בוגי) יעלון משתולל על האוזר והנדל. גם ליברמן, מצדו. שניהם מוכנים להקים ממשלה בתמיכה של המשותפת, רק כדי להחליף את נתניהו. גם יאיר לפיד מוכן. הוא מוביל את הקו הזה. השלושה מקווים שהאוזר והנדל יתרצו ויצביעו איתם בסוף, אחרי שיבינו כי נתניהו חותר לבחירות רביעיות.

שר החוץ ישראל כ"ץ, מקורב נוסף לנתניהו, חזר אתמול על ההצעה של ראש הממשלה לממשלת אחדות עם כחול-לבן. הוא דיבר על ממשלה פריטטית, שווה בשווה, עם רוטציה. התנאי הוא שנתניהו יהיה הראשון. גנץ מוכן לזה. לפיד לא מוכן. נתניהו רוצה שנתיים. אם אין לו ממשלת 61 שתשחרר אותו מהמשפט (באמצעות החוק הצרפתי), הוא צריך שנתיים ראשונות כדי להשיג משהו בכל זאת שיסייע לו מול החוק: לבחור נשיא חדש, לבחור יועץ משפטי חדש. מי יודע?

נתניהו רוצה שנתיים. אם אין לו ממשלת 61 שתשחרר אותו מהמשפט (באמצעות החוק הצרפתי), הוא צריך שנתיים ראשונות כדי להשיג משהו בכל זאת שיסייע לו מול החוק: לבחור נשיא חדש, יועמ"ש חדש. מי יודע?

וכך, אם נתניהו יוותר על השנתיים ויסכים לשנה אפשר יהיה להקים ממשלת אחדות. זו המחלוקת ברגע זה, אבל בכחול-לבן חושדים שנתניהו משטה בהם ומפזר הבטחות שהוא לא מוכן לעמוד בהן. הם לא שינו את החשד כלפיו; להיפך. בתרחיש קיצון, כחול-לבן עשויה להתפרק על רקע המחלוקת הזו.

לפי שעה, המשבר משחק לטובתו של נתניהו. זו הפוליטיקה של הקורונה. נתניהו דחה את המשפט שלו, ביטל כמעט לחלוטין את הכנסת, ומושך אליו את ההמונים שמשוועים למנהיג באמצעות הופעות בפריים טיים בכל ערב, טובות יותר וטובות פחות.

ואם לא די בזה, נתניהו מעביר תקנות לשעת חירום שגם אם הן הכרחיות, הן מתלבשות היטב על אווירת שלטון היחיד ועל הדיכאון הכללי שמשתלטים בימים אלה על המדינה.

עוד 879 מילים
סגירה