"לא מושיטים לנו יד אלא סוגרים את היד בכל הכוח"

ההרשמה לקבלת מענק לעצמאים נפתחה ביום שישי, והרשת כבר מוצפת בתלונות של עצמאים שגילו שיקבלו רק פירורים, אם בכלל ● "תכל'ס, מה שהם אומרים לנו זה שאם אתם יותר 'עשירים' מקופאית בסופר לא מגיע לכם מענק", אומרת המעצבת אלכסנדרה נארדי ● מחר מתכננים העצמאים להפגין בשיירת מכוניות שתצא לכיוון קריית הממשלה בירושלים

חנויות סגורות במרכז העיר בירושלים, ב-26 במרץ 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
חנויות סגורות במרכז העיר בירושלים, ב-26 במרץ 2020

הממשלה החליטה באמצע השבוע שעבר לתת מענק כספי לרבבות העצמאים במשק הישראלי. ההרשמה לקבלת המענק נפתחה ביום שישי האחרון, וכבר במהלך סוף השבוע והבוקר נרשמו באתר כ-80 אלף פניות מצד עצמאים שפתחו בהליך לקבלת המענק.

עם זאת, מאז יום שישי בבוקר, הרשתות החברתיות מוצפות באלפי תלונות של עצמאים שנותרו בלא כל הכנסה בשל מגפת הקורונה והתקנות שמגבילות את פעילות העסק שלהם, ולמרות זאת גילו כי הם אינם זכאים לקבל את המענק, מכיוון שהם לא עומדים בקריטריונים הכלולים בתוכנית. אלפי עצמאים נוספים התלוננו שהם זכאים למענק, אבל בהיקף של אלפי שקלים בודדים – משמעותית פחות ממה שהפסידו.

בהודעה שפרסמה רשות המסים הבוקר נכתב: "לכ-72 אלף עצמאיים שנמצאו זכאים עד אמש בחצות הועבר מענק סיוע בסכום כולל של כ-300 מיליון שקל.
נכון לשעה זו מספר העצמאיים הזכאים למענק עומד כבר על כ-80 אלף איש. הם יקבלו את הכסף לחשבונם במהלך הימים שני ושלישי. התשלום הממוצע למענק לעצמאי עמד על 4,143 שקל".

לכאורה, מהודעת רשות המסים עולה כי כל מי שהגיש בקשה לקבל מענק קיבל אותו. בפועל, אלפי עצמאים שנכנסו לאתר רשות המסים כדי להגיש בקשה למענק, ומילאו את פרטיהם האישיים, קיבלו הודעה מוקדמת לפיה הם אינם זכאים למענק.

מחאה נגד המדיניות הממשלתית כלפי העצמאים במשק, ב-11 בדצמבר 2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מחאה נגד המדיניות הממשלתית כלפי העצמאים במשק, ב-11 בדצמבר 2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בתשובה לשאלת זמן ישראל, כמה אנשים ביקשו לקבל את המענק וקיבלו הודעה שאינם עומדים בקריטריונים ולכן לא יקבלו את המענק, נמסר מרשות המסים: "אין בשלב זה סטטיסטיקה כמה נכנסו וראו תשובה שלילית. זה דורש עיבודי מחשב, ואנחנו משאירים את כל כוח המחשוב שלנו לטובת הטיפול בבקשות".

עד 6,000 שקל מענק

בדיקה פשוטה של הקריטריונים מגלה שעצמאים רבים אינם יכולים ליהנות מהמענק, גם אם הפסידו הרבה מאוד כסף, או נותרו ללא פרנסה בשל הקורונה.

זכאים לקבל את המענק עצמאים מעל גיל 20, שאינם שכירים בחברה שבבעלותם, ושהכנסותיהם במרץ ואפריל 2020 היו נמוכות ביותר מ-25% מהכנסותיהם בתקופה המקבילה ב-2019. המענק מכסה לעצמאים הללו עד 65% מההכנסה החודשית שלהם ב-2019, או עד 6,000 שקל, הנמוך מביניהם. המענק ניתן רק למי שהרוויח 2,000 שקל בחודש ומעלה בשנת 2018.

זכאים לקבל את המענק עצמאים מעל גיל 20, שאינם שכירים בחברה שבבעלותם, ושהכנסותיהם במרץ ואפריל 2020 היו נמוכות ביותר מ-25% מהכנסותיהם בתקופה המקבילה ב-2019

מעבר למגבלות הללו, שמאפשרות רק למי שהרוויח בשנתיים הקודמות סכום משמעותי מספיק, שמאפשר לו להצביע על צניחה בהכנסות בשל הקורונה, יש מגבלה הפוכה, שמצמצמת את מספר הזכאים עוד יותר.

לפי התקנות רק מי ששייך למשק בית שהרוויח בשנת 2018 פחות מ-340 אלף שקל בחודש ברוטו – כלומר, כ-28 אלף שקל בחודש ברוטו שניהם יחד – יכול לקבל מענק. לעומת זאת, מפרנס/ת יחידה יכול/ה לקבל מענק רק אם הרוויח/ה ב-2018 עד 240 אלף שקל ברוטו – כלומר, פחות מ-20 אלף שקל ברוטו לחודש.

בספירה של ה"ברוטו" מחשיבים גם כספים ששולמו לעצמאים על פי חוק, כמו מענק נכות.

עדי שני מלול, בעלת עסק זעיר לשירותי משרד, מספרת: "יש לי עסק כבר חמש שנים. אני חושבת שאני עושה עבודה די טובה ושלקוחותי המגוונים די מעריכים את מקצועיותי, נאמנותי ומסירותי לעבודה ולהם. אה, ופרט קטן אני גם יושבת בכיסא גלגלים מאז נולדתי, ובכל זאת מצליחה להרוויח משכורת שגורמת למדינה המגוחכת הזו ולביטוח לאומי, לגרום לי לוותר על קצבת הנכות שלי".

"מכיוון שאני נזקקת למטפלת זרה צמודה, אני מקבלת מביטוח לאומי קצבת סיעוד שמיועדת לתשלום השכר של המטפלת, וכן קצבת ניידות, כדי שאוכל להתנייד ברכב (להלן: "הכנסות פטורות")", מספרת ע'. "אבל רשות המיסים החליטה לספח לתוך סף ההכנסות שלי גם את ההכנסות הפטורות שלי, שצוינו קודם – קצבת הסיעוד וקצבת הניידות. על זה נאמר הרצחת וגם ירשת?"

"רשות המיסים החליטה לספח לתוך סף ההכנסות שלי גם את ההכנסות הפטורות שלי, שצוינו קודם – קצבת הסיעוד וקצבת הניידות. על זה נאמר הרצחת וגם ירשת?"

"אני יותר ממאוכזבת ומאוד מודאגת. לא מהמענק המגוחך הזה, אלא מכך שהראייה הכלכלית כל כך צרה. אני משלמת לביטוח לאומי מקדמות כל חודש כמו שעון, משלמת מע"מ וכל מה שנדרש כחוק, ועדיין מוצאת את עצמי חסרת אונים מול מערכת דרקונית ומסורבלת שלא מוצאת את הידיים והרגליים של עצמה בימים אלה. מקומם, מרתיח, פוגע ומעליב גם יחד".

מאחר שהחישוב נערך לפי הרווחים של העצמאי ב-2018, אלה שפתחו את העסק שלהם רק ב-2019 יקבלו את המענק רק לאחר שיגישו את הדו"ח השנתי ל-2019, כך שהמענק יחושב לפי 2019 ולא לפי 2018. גם בנושא הזה יש מי שנופל בין הכיסאות.

"עצמאיים שלא הגישו עדיין דו"ח ל-2018 בגלל שקיבלו ארכה, לרוב בגלל שמשרדי רואי החשבון שלהם לא עמדו במכסה עקב המצב, לא זכאים כרגע לכלום. יש הרבה אנשים שיש להם עכשיו בעיה כזאת, לצד הרבה אחרים שלא זכאים לקבל מענק", אומר לזמן ישראל רואה החשבון אסף כהן, המשמש כמנהל פיננסי בחברות, וכעוסק מורשה עצמאי להגשת בקשות.

אלירן קנולר (צילום: הדר כהן)
אלירן קנולר (צילום: הדר כהן)

הצלם אלירן קנולר, מייסד ארגון "ישראל מפקירה את העצמאים", אומר לזמן ישראל: "אני זכאי למקסימום, 6,000 שקל, שזה הרבה פחות מהכסף שכבר שילמתי השנה, הרבה פחות מכמה שההכנסות שלי ירדו, מה גם שאני עוד חייב תשלום למע"מ שדחו לי.

"רוב החברים שלי בענף הצילום ועצמאים בכלל, גילו שהם לא זכאים ולא מקבלים מענק למרות שההכנסות שלהם ירדו בצורה דרמטית. המענק נבנה בצורה כזו שלמרות שכולם נפגעו – לא כולם מקבלים".

לא ניתן לבדוק עדיין אם חבריו של קנולר שלא קיבלו מייצגים את רוב העצמאים, אבל שיטוט מהיר בקבוצות פייסבוק וואטספ של עצמאים מראה שיש הרבה מאוד עצמאים, שגילו במהלך סוף השבוע האחרון בלבד שאינם זכאים למענק.

"רוב החברים שלי בענף הצילום ועצמאים בכלל, גילו שהם לא זכאים ולא מקבלים מענק למרות שההכנסות שלהם ירדו בצורה דרמטית. המענק נבנה בצורה כזו שלמרות שכולם נפגעו – לא כולם מקבלים"

בפייסבוק כבר נוצרה התארגנות ספונטניות של עצמאים, במסגרת איגוד המסעדנות הישראלי, קבוצת העצמאים "אני שולמן", קבוצת הגננות "גנים ברמה אחרת" וארגונים וקבוצות נוספים, שמתכננים לערוך מחר הפגנה בדרישה להרחיב את הזכאות למענק ואת ההטבות לעצמאים. המפגינים מתכוונים להיפגש מחר במכוניות ב-9.00 בבוקר בלטרון ובחוף הצוק בת"א, לנסוע בשיירה לירושלים ולהקיף את קריית הממשלה בירושלים "בצפירות".

סכומי מענק נמוכים למטפלים פרה-רפואיים

בקבוצה סגורה של כמה מאות מטפלות ומטפלים פרה-רפואיים נשאלו המטפלים והמטפלות מי מהן זכאית למענק. 174 ענו שהן אינן זכאיות כיוון שב-2018 הן ובני זוגן הרוויחו יחד יותר מ-340 אלף שקל ברוטו, ו-172 טענו שאינן זכאיות למענק מסיבות אחרות. רק 106 הצהירו שהן זכאיות למענק.

כשהמטפלות נשאלו מה גובה המענק שהן זכאיות לו, התברר שמקבלת המענק הגבוה ביותר מכל הקבוצה תקבל 2,877 שקל בלבד.

בקבוצה אחרת, של אמנים נשמעו תשובות כמו "אני מרוויחה בקושי 70 אלף שקל לשנה אז אני זכאית. במרץ ובאפריל לא הרווחתי שקל אחד, כמו כולנו, ובכל זאת  אני זכאית לפחות מ-2,500 שקל. זה נקרא כיסוי של ההפסדים?", או: "אני זכאי לקבל מענק חרטא בגובה 3,000 שקל". רוב האמנים בקבוצה – מאות אנשים – טענו גם הם שאינם מקבלים דבר.

"אני ובעלי עבדנו קשה כל 2018 והגענו לסכום סביר של טיפה יותר מ-340 אלף שקל כולל הכול", מספרת המעצבת אלכסנדרה נארדי, "תעשה חשבון פשוט ותראה ששליש מזה הולך למסים. בשנת 2019 ההכנסה שלנו נחתכה בחצי, אבל הם בודקים לפי 2018. האם נשאר לנו מ-2018 משהו שאנחנו יכולים לחיות ממנו עכשיו, כשאני לא מרוויחה כלום? מה קשור בכלל ה-2018 הזה"?

"בשנת 2019 ההכנסה שלנו נחתכה בחצי, אבל הם בודקים לפי 2018. האם נשאר לנו מ-2018 משהו שאנחנו יכולים לחיות ממנו עכשיו, כשאני לא מרוויחה כלום? מה קשור בכלל ה-2018 הזה?"

"נכנסתי לאזור האישי ובדקתי וקיבלתי במקום הודעה שאני לא אקבל כלום, כמו המון המון אנשים אחרים. תכל'ס, מה שהם אומרים לנו זה שאם אתם יותר 'עשירים' מקופאית בסופר לא מגיע לכם מענק, משתינים עליכם בקשת. הם מודיעים בתקשורת שהם 'מושיטים יד' אבל לא מעניין אותם להושיט יד אלא להיפך, לסגור את היד ולשמור את כל הכסף שתרמנו למדינה בכיס שלהם".

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה לכתבה.

עוד 1,168 מילים
סגירה