טעות הדוברת הובילה לכותרות שגויות וסיבוב פוליטי על חשבון החרדים

"שליש מתושבי בני ברק, 75 אלף איש, חולים בקורונה" נטען בסוף השבוע שעבר בכלי התקשורת, מה שהוביל לתגובות קשות כלפי המגזר החרדי ● הדברים יוחסו למנכ"ל קופת חולים מכבי רן סער שהשתתף בדיון בוועדת הקורונה ● בפועל, סער כלל לא אמר את הדברים - ודוברת הוועדה היא זו שהפיצה את הציטוטים, בשמו, למרות שלא היו ולא נבראו ● גם עכשיו, הציטוטים השקריים עדיין מופיעים באתר הכנסת ● כרוניקה של פייק ניוז ממקור רשמי לגמרי

שוטרים מגיעים לסגירת בתי כנסת בבני ברק בעקבות החלטות הממשלה. אפריל 2020 (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
Yossi Zamir/Flash90
שוטרים מגיעים לסגירת בתי כנסת בבני ברק בעקבות החלטות הממשלה. אפריל 2020

ביום חמישי שעבר פורסמה בכותרות הראשיות של כמה מכלי התקשורת המובילים בישראל – ביניהם ערוץ 13, ynet, וואלה, וישראל היום – ידיעה מרעישה תחת הכותרת: "38% מתושבי בני ברק חולים בקורונה". גם זמן ישראל דיווח על כך.

הידיעות והפרשנויות ייחסו את הקביעה הזו למנכ"ל קופת החולים מכבי, רן סער, שהשתתף באותו היום בדיון שקיימה ועדת הקורונה של הכנסת, ובין השאר, דיבר על שיעור ההדבקה הגבוה במגפה בעיר החרדית. בידיעות שפורסמו באותו היום נטען כי סער אמר, כביכול, את הדברים באותו דיון בוועדה.

"מכבי מטפלת במחצית מתושבי בני ברק ולפי אינדיקציות שונות כ-38% מתושבי העיר חולים", צוטט סער באתר וואלה, ואף יוחסה לו הטענה כי על פי הערכה, 38% מתושבי בני ברק חולים – לא פחות מכ-75 אלף איש.

כל הפרסומים התבססו על הודעה רשמית שפורסמה באתר הכנסת והופצה לכלי התקשורת על ידי דוברת ועדת הקורונה, רונית גל, ואשר בה הופיע ציטוט מדברים שסער אמר, כביכול, בדיון בוועדת הקורונה:

"מכבי מטפלת במחצית מתושבי בני ברק ולפי אינדיקציות שונות כ-38% מתושבי בני ברק חולים, שזה 75 אלף איש. אני קורא מפה לכל הגורמים האחראיים להציב משטרה שם לקראת ערב הפסח. אחרת המצב שם ילך ויורע. נמצא את עצמנו עם הרבה מאוד מתים בבני ברק אם לא ניערך".

הציטוט השגוי בהודעה כפי שפורסמה באתר הכנסת, נכון ל-6 באפריל 2020
הציטוט השגוי בהודעה כפי שפורסמה באתר הכנסת, נכון ל-6 באפריל 2020

לא זו אף זו: הכותרת של אותה הודעה חרצה: "מנכ"ל 'מכבי' מעריך: 38% מתושבי בני ברק חולים, כ-75,000 איש".

ההודעה הרשמית והשגויה באתר הכנסת, נכון ל-6 באפריל 2020 (צילום: צילום מסך)
ההודעה הרשמית והשגויה באתר הכנסת, נכון ל-6 באפריל 2020 (צילום: צילום מסך)

בהינתן המקור הרשמי, קשה להאשים את התקשורת שציטטה את הדברים. אלא שכותרות אלה פורסמו בבוקר שבו הוטל עוצר על בני ברק, ותרמו לבהלה ולמבול ההתבטאויות הארסיות נגד החרדים בטוקבקים וברשתות החברתיות.

הפרסום אף עורר גל של תגובות במערכת הפוליטית, וח"כים רבים מיהרו לפרסם את המידע כעובדה, ולבסס עליו את קריאתם להחמיר את הטיפול במגזר החרדי ובבני ברק.

יו"ר ועדת הקורונה, עופר שלח, שהיה נוכח בוועדה כשסער דיבר בה, כתב בעמוד הפייסבוק שלו:

"במהלך הדיון בוועדת הקורונה, אמר מנכ"ל קופ"ח מכבי, רן סער, שהוא מעריך כי 38% מתושבי בני ברק נדבקו בנגיף הקורונה (75,000 איש). ההערכה של רן סער מעוררת דאגה ומחייבת פעולה מיידית. ראש הממשלה חייב להתנער מכל שיקול זר ולפעול מיידית, באופן מאסיבי וממוקד, לטיפול בבני ברק".

הפוסט השגוי של עפר שלח בפייסבוק, נכון ל-6 באפריל 2020 (צילום: צילום מסך)
הפוסט השגוי של עפר שלח בפייסבוק, נכון ל-6 באפריל 2020 (צילום: צילום מסך)

במערכת הפוליטית היו גם מי שניצלו את הפרסום כדי להפיץ פייק ניוז נוסף משלהם.

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, למשל, כתב אתמול בעמוד הפייסבוק שלו כי "הנתונים שמפרסמת הממשלה בנוגע לנגיף הקורונה לא מסתדרים עם המציאות ועם נתונים שמציגים ראשי מערכת הבריאות. היום פורסם (על ידי משרד הבריאות, ת.ג.) שמספר הנדבקים בנגיף עומד על 8,018 בני אדם, ומנגד דווח על כך ש- 38% מתושבי בני ברק נדבקו במחלה. רק הם לבד מהווים כ-75,000 בני אדם".

בימים האחרונים ראינו כמה מראות שעדיף ולא היינו רואים. אתמול צעיר חרדי מבית"ר עילית חולה בקורונה, שהיה מודע למצבו, עלה…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום ראשון, 5 באפריל 2020

ליברמן הרחיב והוסיף בפוסט שפרסם "הערכות" משלו על היקף ההידבקות ביישובים חרדיים נוספים, שהתבססו על הנתונים השגויים לגבי בני ברק. לפי ליברמן: "לפי אותם גורמים (במערכת הבריאות) גם בערים כמו אלעד, רמת בית שמש, בית"ר עילית, מודיעין עילית ובשכונת מאה שערים בירושלים, כשליש מהאוכלוסייה נדבקה בנגיף. גם אם ניקח בחשבון שמישהו קצת הגזים עם המספרים, מדובר על כ-200 אלף איש שנדבקו.

"אם אכן זה המקרה, מדוע לא הוטל סגר כבר לפני שבועיים בכל אותן ערים ושכונות? התשובה לכך פשוטה – מסיבות ומשיקולים פוליטיים בלבד. בדיוק מאותם שיקולים פוליטיים, שלא לטובת הציבור, מתעקש רה"מ על המשך כהונתו של השר ליצמן שנכשל כישלון חרוץ לא רק בטיפול בקורונה. אני דורש מהממשלה לפרסם הערכה רשמית של משרד הבריאות לגבי כמות הנדבקים".

אלא שבפועל סער כלל לא אמר את הדברים.

דברי סער שודרו בערוץ הכנסת ואף קיימים לכל לצפייה ביוטיוב. בתדריך אמר מנכ"ל מכבי פעמיים: "בדקנו ומצאנו ש-38% מהחולים בבני ברק הם חולים".

סער לא אמר אפילו פעם אחת ש-38% מכלל תושבי בני ברק חולים בקורונה, או שיש להם אינדיקציה לכך, לא נקב במספר החולים שגילו שם ובוודאי לא אמר את המספר 75 אלף.

דובר קופת החולים מכבי, עדו הררי, הבהיר לזמן ישראל כי "רן סער לא נקב במספר החולים, ועל כן לא ניתן לייחס לו מספר כזה בשום צורה".

מבדיקה שערכנו מול מקורביו של סער עולה כי הכוונה הייתה מה שמשתמע ממנו: ש-38% מהתושבים בבני ברק אשר שייכים לקופת החולים מכבי ואשר התגלו אצלם תסמינים שעשויים להיות קורונה – כמו חום, שיעול, אבדן חוש הריח וכו' – אכן חולים בקורונה.

בישראל כמעט לא מתבצעות בדיקות קורונה לתושבים ללא תסמינים (פרט לאנשים שהגיעו מחו"ל). גם מכבי לא מבצעת בדיקות קורונה לכלל האוכלוסייה ולא הצהירה שהיא מבצעת בדיקות כאלה. למעשה, דבריו של סער נאמרו לאחר הסבר ארוך שבו הוא דיבר על כך שרק חלק קטן מתושבי בני ברק נבדקו:

"אישרו לי לפתוח מרפאה שתיקח דגימות בבני ברק. יש בעיה קשה שם, המטופלים לא באים לבדיקות, הם חוששים שיילקחו לאשפוז לפני ערב פסח. צריך לדאוג שתושבי בני ברק יבינו שהם צריכים לבוא להיבדק", אמר סער בוועדה.

"אישרו לי לפתוח מרפאה שתיקח דגימות בבני ברק. יש בעיה קשה שם, המטופלים לא באים לבדיקות, הם חוששים שיילקחו לאשפוז לפני ערב פסח. צריך לדאוג שתושבי בני ברק יבינו שהם צריכים לבוא להיבדק"

אלא שבהודעה שכתבה דוברת הוועדה גל על ישיבת הוועדה היא ציטטה, בטעות, את סער הצהיר על אינדיקציות לכך ש"38% מתושבי בני ברק חולים בקורונה", במקום "38% מהחולים (בעלי התסמינים) בבני ברק חולים (בקורונה)". גל הכפילה את מספר תושבי בני ברק ב-38% וכך הגיעה למספר "75 אלף חולים" שסער לא אמר – והכניסה זאת לציטוט מפיו.

גל טוענת שבדקה את המידע השגוי שפרסמה מול דוברות מכבי, ומסרה לזמן ישראל: "הנתון פורסם לאחר שנבדק ואושר מול מכבי שירותי בריאות".

בבדיקת זמן ישראל לא נמצא שגל ביצעה בדיקה כלשהי מול מכבי. הררי סירב להתייחס לנושא.

שוטרים מגיעים לסגירת בתי כנסת בבני ברק. אפריל 2020. (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
שוטרים מגיעים לסגירת בתי כנסת בבני ברק. אפריל 2020. (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

הפרסום המוטעה על "הטעות של מכבי"

כבר ביום שבו פורסם הציטוט השגוי, צוין כי הוא אינו מדויק. במשרד הבריאות הבהירו כי הנתון שגוי, ושלמשרד הבריאות אין מידע כזה. אבל גם הפרסומים לגבי הטעות היו בעייתים – כיוון שנטען בהם כי המידע התבסס על "חישוב שגוי" שנערך, כביכול, במכבי.

בעיתונות החרדית תקפו בעקבות זאת את סער על הנתונים השגויים שכביכול הציג בוועדה. באתר "חדשות היהדות החרדית", למשל, נכתב כי "מנכ"ל מכבי רן סער שיקר לחברי הכנסת ויצר פאניקה בציבור".

סער, שבשלב הזה היה יכול לפוך להמקרה הנדיר באמת של אדם שדבריו סולפו והוצאו מהקשרם בתקשורת, רק סיבך את עצמו עוד יותר כשהתראיין ברדיו ובטלוויזיה בעקבות הפרשה ולא העמיד את מראייניו על הטעות הכללית – אלא להיפך, התגונן ויצר רושם כאילו שהטעות הייתה שלו ושל קופת החולים שבראשה הוא עומד.

בראיון לערוץ 12, למשל, נשאל סער כיצד הגיעו בקופ"ח מכבי למספרים הללו ואמר: "עשינו כל מיני הערכות ורצים כל מיני נתונים". כשנשאל האם ההערכות שעשו העלו את המספר המוגזם 38% מתושבי בני ברק, אמר: "אם אנחנו לא ב-38% עכשיו, נהיה שם בעתיד".

כשנשאל באותו ראיון, על סמך מה נקבעו המספרים והאם בקופ"ח ביצעו מחקר כלשהו שמצביע על כך, ענה: "לא עשו מחקר. יש מרפאות שבודקות דגימות בכניסה ואחד מתוך שניים היו חולים. אז עשו איזו בדיקה במכבי והגיעו לאיזה מסקנה שזה המספר. זה לא כל כך משנה".

"לא עשו מחקר. יש מרפאות שבודקות דגימות בכניסה ואחד מתוך שניים היו חולים. אז עשו איזו בדיקה במכבי והגיעו לאיזה מסקנה שזה המספר. זה לא כל כך משנה"

הראשון שחשף את הטעות היה פרשן "הארץ", עמוס הראל, שפרסם ביום חמישי ידיעה שנפתחה בציטוט השגוי של סער והתבססה עליו: "מנכ"ל קופת חולים מכבי, רן סער, הטיל היום (חמישי) פצצה בדיוני ועדת הקורונה בכנסת. סער העריך כי כ–38% מתושבי בני ברק כבר חלו בנגיף.

"מכבי מטפלת בקרוב למחצית מתושבי בני ברק. המשמעות המספרית של הערכת המנכ"ל: כ–75 אלף מתושבי העיר כבר לקו בקורונה", כתב הראל.

הראל חשד, כנראה, שהמספרים שייוחסו לסער מוגזמים וביצע בדיקה חוזרת מול מקורותיו במערכת הבריאות. הוא פרסם פרשנות מתוקנת שבה נכתב, לצד ההערכות השגויות שעדיין יוחסו לסער, כי "מבדיקה חוזרת של משרד הבריאות עם הגורמים שבנו את המודלים עבור קופ"ח מכבי, עולה כי מדובר כנראה בטעות חישוב".

לפי הפרשנות המעודכנת של הראל: "35% מהבדיקות בתחנת הבדיקה של מכבי בעיר אמנם יצאו חיוביות, אך רוב הנבדקים הם מי שהראו תסמינים מוקדמים של המחלה. מכאן, ששיעור החולים בעיר כנראה גבוה בצורה יוצאת דופן לממוצע הארצי, אך רחוק מהמספר שציין סער. ייתכן שהמספר האמיתי הוא רק עשירית מהנתון שמסר".

יעקב ליצמן ואביגדור ליברמן (צילום: Ariel Jerozolimski/FLASH90)
יעקב ליצמן ואביגדור ליברמן (צילום: Ariel Jerozolimski/FLASH90)

כלי תקשורת רבים, ביניהם ערוצים מרכזיים כמו ערוץ 13, פרסמו שהנתון על "38% מתושבי בני ברק" שגוי, אך כולם ייחסו את הטעות ל"טעויות חישוב" ו"טעויות דגימה" של מכבי. ככל הידוע לנו, אף כלי תקשורת או פוליטיקאי לא בדק ופרסם שהנתונים השגויים כלל לא נאמרו על ידי סער וקופת החולים שבראשה הוא עומד.

הראל הסביר לזמן ישראל: "המידע בפרשנות הראשונה שפרסמתי הסתמך על ההודעה הרשמית של ועדת הקורונה. הוא היה נראה לי תמוה, זה מספר שנשמע מוגזם, אז כתבתי אותו בעירבון מוגבל. לאחר מכן, בגלל אותה תחושה לא נוחה לגבי המידע, בדקתי שוב עם גורמים רפואיים המעורים בנושא שהבהירו לי שנראה כי הטעות מבוססת על חוסר דיוק במודל איסוף המידע של 'מכבי' ופרסמתי גרסה מעודכנת של הפרשנות שבה הסברתי את זה".

סרטון הווידאו שבו נראה מנכל מכבי מדבר בוועדה נמצא ביוטיוב והוא כלל לא אמר את הדברים. לא צפית בסרטון כדי לבדוק את זה?

"האמת היא שלא. אנחנו מסקרים אירוע גדול ואני מעביר אלפי מילים ביום שמתבססות על אינספור מקורות מידע, וכאן התבססתי על הודעה רשמית של דוברת ועדה. אני לא יכול, טכנית, לעבור אחורה ולבדוק 'ידנית' את חומרי הגלם של כל הודעה ומידע שאני מקבל".

מתחמקים מתגובות ומלקיחת אחריות

הודעת ועדת הקורונה עם הציטוט השגוי של סער עדיין מופיעה באתר הכנסת, והפוסט של יו"ר הוועדה שלח עם מהציטוט השגוי עדיין נמצא בעמוד הפייסבוק שלו.

יצויין כי שלח, שכמובן נמצא בדיון שבו סער דיבר, אמור לאשר כל הודעה שמתפרסמת בשמה של ועדת הקורונה שבראשה הוא עומד.

שלח הפנה אותנו לקבל תגובה מדוברת הוועדה, רונית גל. גם דוברו האישי של שלח, חיים רובינשטיין, מסר לזמן ישראל: "עפר לא קשור לעניין. דבר עם דוברת הוועדה".

בתשובה לשאלה, מה שלח מתכוון לעשות כדי לתקן את הטעות של דוברת הוועדה ואת הנזק שנוצר מכך, ומדוע הוא לא מסיר את הפוסט שלו, מסר רובינשטיין: "לא כל כך מבין את הבעיה. דוברת הוועדה אמורה לתת התייחסות של הוועדה ושל עפר למה שפורסם".

דוברת הוועדה, רונית גל, מסרה בתגובה: "הנתון פורסם לאחר שנבדק ואושר מול מכבי שירותי בריאות".

גם לאחר פניות חוזרות ונשנות, גל לא השיבה לשאלה אם היא מבינה את הנזק שנגרם כתוצאה מכך שציטטה בהודעה רשמית של הכנסת – בציטוט ישיר – דברים מפיו של אדם אשר מעולם לא אמר אותם; ולשאלה מדוע, כאשר היא יודעת שזאת טעות, היא לא עדיין לא פעלה כדי להסיר את ההודעה מאתר הכנסת.

מדוברות הכנסת נמסר בתגובה: "נערוך בירור עם דוברת הוועדה. וכמובן, אם הדברים שמופיעים לא נאמרו הם ירדו מההודעה שבאתר הכנסת".

מלשכתו של ח"כ אביגדור ליברמן נמסר בתגובה: "ההודעה של הוועדה נמצאת באתר של הכנסת. היא לא הוכחשה ע"י שום גורם ולכן מהווה מבחינתנו מקור מוסמך של מידע".

באשר לנתונים על ערים חרדיות אחרות שפורסמו בפוסט של ליברמן, נמסר מלשכתו של הח"כ: "הנתונים נמסרו לח"כ ליברמן ע"י גורמים מתוך משרד הבריאות, שלא היו מעוניינים להיחשף. כפי שעולה מהפוסט ח"כ ליברמן הציג נתונים שונים שנמסרו על ידי גורמי מקצוע ודרש ממשרד הבריאות להבהיר את הסוגיה ולפרסם את הנתונים האמיתים".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כל בר דעת יכול היה להבין שהכוונה ב-38% היא ל-38% מאלו שנבדקו (יהיה מספרם אשר יהיה) - איך אפשר לאמת נתונים לגבי אוכלוסיה שלא נבדקה? צריך להיות טפשים במיוחד, או מרושעים באופן עוד יותר מיו... המשך קריאה

כל בר דעת יכול היה להבין שהכוונה ב-38% היא ל-38% מאלו שנבדקו (יהיה מספרם אשר יהיה) – איך אפשר לאמת נתונים לגבי אוכלוסיה שלא נבדקה? צריך להיות טפשים במיוחד, או מרושעים באופן עוד יותר מיוחד, כדי להסיק מזה שמדובר ב-38% אחוז מהאוכלוסיה – בייחוד כשהקופה עצמה לא מטפלת בכל האוכלוסיה. זה לא פייק ניוז, זה טמטום נטו שתפח לממדי מגפה בחסות תקשורת חסרת אחריות, בדיוק כמו הקורונה עצמה – שפעת עונתית חלשה שתפחה לממדי מגפה בחסות התקשורת חסרת האחריות.

עוד 1,687 מילים ו-1 תגובות
סגירה