91 אלף ממפוטרי הקורונה לא יקבלו דמי אבטלה, אלא 2,500 שקל הבטחת הכנסה

חלק ניכר מהעובדים שפוטרו או יצאו לחל"ת זכאים להבטחת הכנסה של 2,500 שקל בחודש בלבד ● אנשי המכירות, מנהלי החשבונות, המזכירים והמזכירות והנהגים החלו לחזור לעבודה ● העובדים הכלליים ועובדי החינוך עדיין בבית ● מספר הישראלים שחזרו לעבוד לא ידוע, אך 12% מהם הפכו למובטלים ולא יחזרו לעבודה, וההערכה היא שמספרם של אלה יגדל ● מחצית מהמפוטרים והעובדים בחל"ת צעירים עד גיל 34, רבים מהם ערבים וחרדים ● אילת נפגעה הכי קשה

אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
אילוסטרציה

בזמן שהעובדים המקצועיים החלו לחזור לעבודה עם פתיחת המשק, העובדים הלא-מקצועיים ועובדי החינוך שאינם מועסקים כמורים עדיין מובטלים. כך עולה מנתונים חדשים שפרסם אחר הצהריים (א') שירות התעסוקה.

מאז הטלת ההסגר בישראל, באמצע מרץ, נרשמו בשירות התעסוקה מיליון דורשי עבודה, שהעלו את מספר המובטלים בישראל משפל של 138,600 בחודש מרץ ל-1.15 מיליון באפריל – שיא של כל הזמנים, לא כולל כ-300 אלף עצמאים שהפכו למובטלים גם הם. כ-850 אלף עובדים פוטרו והוצאו לחופשות ללא תשלום בחודש מרץ, וכ-180 אלף נוספים פוטרו באפריל עם העמקת ההסגר. מדובר בעלייה החדה ביותר אי-פעם במספר דורשי העבודה, שטיפס מ-3.4% לכ-26.7%.

מנתוני שירות התעסוקה עולה כי "מובטלי הקורונה" הגיעו כמעט מכל הענפים והתחומים במשק, אבל הענפים הנפוצים ביותר היו עובדים כלליים, שהיוו 9% מהמפוטרים החדשים, עובדי הוראה שאינם מורים, שהיוו כ-8%, עובדי מכירות שהיוו 5.6% מהמפוטרים, עובדים בענף המסעדנות והמזון שהיוו 3.8%, עובדי תחבורה שהיוו כ-3%, עובדי תעשייה – 2.7% ומזכירים ומזכירות – 2.6%.

בחודש מרץ, רק 6.3% מדורשי העבודה החדשים נרשמו כמובטלים, והיתר נרשמו כעובדים בחופשה ללא תשלום. באפריל, 11.8% מדורשי העבודה היו חדשים, ויותר מ-100 אלף איש נרשמו כמובטלים. הסיבה לעלייה הזו היא שעסקים רבים שנסגרו בזמן ההסגר קרסו ולא ייפתחו שוב, ולעובדים אין מקום לחזור אליו.

באפריל 11.8% מדורשי העבודה היו חדשים, ויותר מ-100 אלף איש נרשמו כמובטלים. הסיבה לעלייה הזו היא שעסקים רבים שנסגרו בזמן ההסגר קרסו ולא ייפתחו מחדש, ולעובדים אין מקום עבודה לחזור אליו

בין העובדים שחזרו לעבודה בשלושת השבועות האחרונים בולטים אנשי המכירות, שמהווים 13.5% מכלל החוזרים לשוק העבודה; מנהלי חשבונות שהיוו רק כ-2% מאלה שהוצאו לחל"ת, אך מהווים 8.4% מהחוזרים; מזכירים ומזכירות שמהווים כ-7% מהחוזרים לעבודה; ונהגים – 7%; כ-5.5% מעובדי ההוראה והתעשייה חזרו לעבוד; וכן כ-5% מהעובדים הכלליים, שהם החלשים ביותר.

האבטלה בענף החינוך בולטת על רקע מצוקת כוח האדם במערכת, שנאלצה לפצל את הכיתות והגנים ולהחזיר תלמידים רק בחלק מהימים, לנוכח העובדה שאין מספיק מורים וגננים וגננות שיכלו לאפשר לימודים בכיתות מפוצלות.

מורה מלמדת את תלמידיה מביתה במבשרת ציון בעקבות מגפת הקורונה, 19 באפריל 2020 (צילום: פלאש 90)
מורה מלמדת את תלמידיה מביתה במבשרת ציון בעקבות מגפת הקורונה, 19 באפריל 2020 (צילום: פלאש 90)

בשירות התעסוקה מודים כי אינם יודעים כמה עובדים בדיוק שבו לעבוד עם הסרת הסגר ההדרגתית. בימים האחרונים של אפריל שוב לעבוד 17,986 מהעובדים שיצאו לחל"ת. מהשירות נמסר כי מאז תחילת מאי הודיעו כ-30 אלף עובדים נוספים על חזרה לעבודה, כך שמספר החוזרים הרשמי נאמד ב-48 אלף.

בשירות התעסוקה מעריכים שהמספר האמיתי של העובדים שחזרו לעבודה בשבועיים האחרונים גבוה פי כמה, אך להערכתם חלקם לא הספיקו לדווח על חזרתם לעבודה, או לחלופין, בחרו שלא לדווח על כך. בשירות התעסוקה לא ידעו להשיב לנו בכמה מהמקרים מדובר בעובדים שהמעסיקים שלהם לא מעדכנים את הביטוח הלאומי על חזרתם לעבודה, כדי לפגוע בזכויותיהם הסוציאליות.

בשירות התעסוקה מעריכים שהמספר האמיתי של העובדים שחזרו לעבודה בשבועיים האחרונים גבוה פי כמה, אך להערכתם חלקם לא הספיקו לדווח על חזרתם לעבודה או לחלופין בחרו שלא לדווח על כך

בשירות התעסוקה מעריכים כי שיעור האבטלה יישאר גבוה בחודשים הקרובים, וימשיך לעמוד על יותר מ-10%, בגלל מצב המשק.

בחודש אפריל נמצא כי מתוך סך דורשי העבודה, מיליון ו-60 אלף הם תובעי דמי אבטלה לאחר עלייה של כ-16% ממרס, שבו היו 913.9 אלף תובעי דמי אבטלה. 91.1 אלף מבין דורשי העבודה מוגדרים כ"תובעי הבטחת הכנסה".

מדובר במובטלים ועובדים בחל"ת שאינם עומדים בקריטריונים לקבלת דמי אבטלה, בגלל שלא עבדו חלק מהזמן ומסיבות נוספות, ויצטרכו להתקיים אך ורק מקצבת הבטחת הכנסה שגובהה 2,500 שקל בחודש. יצוין כי  הקריטריונים לקבלת דמי אבטלה רוככו עם הטלת ההסגר, אך הוקשחו בהמשך  בשירות מעריכים כי מספר המפוטרים שזכאים רק לקצבת הבטחת הכנסה ימשיך לגדול.

אין מענה מתאים לתעסוקת צעירים

עוד עולה מדוח התעסוקה כי באפריל נרשמו בשירות התעסוקה יותר גברים מנשים. שיעור הנשים היה נמוך יחסית, ועמד על 48.7% מהמפוטרים והיוצאים לחל"ת. זאת, לאחר שמרץ היה יוצא דופן בשיעור הנשים שנרשמו בו – 57.2%.

מרבית הנרשמות לשירות התעסוקה במרץ מועסקות בענף החינוך ההוראה וההדרכה, ובאפריל גדל חלקם של ענפים אחרים בתמהיל הנרשמים. שירות התעסוקה מתריע כי העיכובים בפתיחת מוסדות החינוך והלימוד עלולים להקשות על שילובן מחדש של נשים בשוק התעסוקה.

הצעירים ממשיכים להיות הקבוצה הנפגעת הגדולה ביותר: הצעירים עד גיל 34 היוו יחד 47.8% מכלל הנרשמים בלשכות באפריל. בשירות מדגישים כי אין מענה מתאים לצעירים, בעיקר לנוכח ניתוק הזיקה לשוק העבודה והיעדר כישורים הולמים, וכי העובדה הזו עלולה לפגוע בשוק העבודה הישראלי בשנים הבאות.

45% מתושבי אילת פוטרו או הוצאו לחל"ת

עם זאת, באפריל חלה עלייה בשיעור הנרשמים מבין קבוצת הגיל המבוגרת, מגיל 55 ומעלה, שמהווה 16.9% מהמפוטרים והיוצאים לחל"ת, לעומת 14.8% במרץ. בגילאי 54-35 נרשמה ירידה בנרשמים, מ-37.2% במרץ ל-35.3% באפריל.

מספרם של הנרשמים החדשים בלשכות שאינם יהודים – מוסלמים, נוצרים ודרוזים – היה גבוה משמעותית מאשר בדרך כלל, ועמד על רבע מהנרשמים.

היישוב שנפגע יותר מכל יישוב אחר במרץ ובאפריל היה אילת, ש-45.6% מתושביה פוטרו או הוצאו לחל"ת עקב חיסול ענף התיירות.

היישובים עם שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר אחרי אילת ממשיכים להיות במגזר החרדי – בית"ר עילית (45.5% באפריל), מודיעין עילית, בני ברק ובית שמש, וערים במגזר הערבי – נצרת ואום אל פחם.

"מצב זה מעיד על הפגיעה דווקא בקבוצות האוכלוסייה שבקידומן הושקעו מרבית המשאבים בשנים האחרונות. ללא מענה מתאים לקבוצות אלו, המצב הנוכחי עלול לשחוק את ההישגים שאליהן הן הגיעו", מדגישים בשירות התעסוקה.

בשירות התעסוקה מעריכים כי בשלב הראשון אחרי פתיחת המשק תהיה חזרה של אלפי אנשים לשוק העבודה. בשלב השני יגיעו גלי שיקום ופגיעה – תהליך שיקום שאינו לינארי, שילווה בגלים של הטבות והרעה בתנאי המשק, הן כתוצאה מהמצב בישראל והן כתוצאה מהמיתון הגלובלי.

חזרתם של עובדים רבים, במיוחד מקרב הקבוצות המוחלשות, תימשך זמן רב, לצד ענפים כמו התרבות, ובמיוחד התיירות, שנפגעו בצורה הקשה ביותר.

חזרתם של עובדים רבים, במיוחד מקרב הקבוצות המוחלשות, תימשך זמן רב, לצד ענפים כמו התרבות ובמיוחד התיירות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מכללי הריחוק החברתי

לדברי מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, "השירות נערך עם תכנית מקיפה המתאימה לשלושת התרחישים הצפויים, כפי שפורטו בדוח: סיוע לחזרה מהירה של יוצאי החל"ת לעבודה, היערכות לגלי אבטלה נוספים בעתיד הקרוב, ומענה להימשכות האבטלה לאורך זמן על ידי חיזוק כישורי העובדים בשוק המשתנה".

"להערכתנו, עם חזרת מסגרות החינוך בימים הקרובים, נראה תנועה גדולה עוד יותר של חוזרים מחל"ת, וזה הזמן לעודד את המעסיקים בקשת רחבה ככל הניתן של ענפים להשיב את עובדיהם מחל"ת. עם זאת, ברור כי המשבר בעיצומו, וצפוי להביא לגלי הדף נוספים בעתיד הקרוב, כולל עליה בשיעורי המפוטרים".

עוד 957 מילים
סגירה