איזו מילה חמודה זו "הסתבכות"

צילום מסך מתוך תכנית "המקור", 10.6.2020
צילום מסך מתוך תכנית "המקור", 10.6.2020

איזו מילה חמודה זו הסתבכות, נכון? היא מעידה על תמימות. היא מעידה על פסיביות. היא מעידה על חוסר מעורבות. על ביש גדא, על שלימזל.

נהג המונית דרק רוט הסתבך עם רוצחים שרצחו אותו בדם קר על לא עוול בכפו. אסף שטיירמן הסתבך עם רעי חורב ונרצח על לא עוול בכפו. נשים שבאו למקום העבודה הסתבכו עם האנס משה קצב. החיילת שהוטרדה הסתבכה עם אופק בוכריס. העובדים במעון ראש הממשלה הסתבכו עם המזג הרע של שרה נתניהו. כל אלה מתארים מקרים של הסתבכות. אנשים תמימים שלא בטובתם נקלעו להתנהגות בלתי הולמת, או אפילו גרוע מכך – לעבירות פליליות של ממש.

למה החלטתי להקדיש פוסט למילה החמודה הזו הסתבכות? ובכן, תכנית התחקירים "המקור" הקדישה אתמול תוכנית שלמה לקלטות "שסיבכו" את נתניהו, הפרומואים חזרו שוב ושוב "הערב נשמע את ההקלטות שסיבכו את נתניהו". מסכן נתניהו, כזה בחור טוב, איך הוא הסתבך ככה?

תכנית "המקור" הקדישה אמש תוכנית שלמה לקלטות "שסיבכו" את נתניהו. "הערב נשמע את ההקלטות שסיבכו את נתניהו", חזרו הפרומואים. מסכן נתניהו, כזה בחור טוב, איך הסתבך ככה?

אז זהו שיש להעמיד דברים על דיוקם. נתניהו לא הסתבך, נתניהו לא נקלע על דרך המקרה למצב בו הוא נמצא היום, נתניהו איננו איש תמים יושב אוהלים, איננו איוב מארץ עוץ. נתניהו נאשם במעשים פליליים חמורים. מעשים שהוא ככל הנראה היה מודע לעשייתם – אגב רוב האנשים מודעים למה שהם עושים, שהרי חוסר מודעות פירושה רשלנות וזה לא המקרה.

אלו היו מעשים שהוא ויתר המעורבים ניסו להסתירם, מעשים שהוא עסק בהסוואתם, מעשים שנועדו לטובתו האישית, לטובת המשך שלטונו, לטובת הצגת משפחתו באור מחמיא (בעניין זה – בניגוד לאופן בו משפחת נתניהו מציגה את עצמה בציבור כאהובה על כולם – הם כנראה מודעים לזה שלא כך הדבר ולכן התאמצו כל כך לקבל סיקור מחמיא).

אלו היו מעשים שהוא ניסה להציגם כתמימים, כהתנהלות סבירה של ראש ממשלה, מעשים שהם חלק מההתנהלות הרגילה של ראש ממשלה – ולא היא. מדובר במעשים חמורים, מעשים שנעשו לאורך תקופה ממושכת, מעשים שהיו מעורבים בהם רבים שאחזו בעמדות מפתח בשלטון – כל אלה שהפכו לעדי מדינה.

וחשוב לציין שאף אחד מהנאשמים לא עבר את העבירות בשל דלות אמצעים – ההיפך מכך, מדובר באנשים אמידים מאוד. היה להם הכל והם רצו יותר – ובנסיבות אלה זה אף חמור יותר.

מעשים שניסה להציגם כתמימים, כהתנהלות סבירה של רה"מ – ולא היא. מדובר במעשים חמורים, שנעשו לאורך תקופה ממושכת, והיו מעורבים בהם רבים בעמדות מפתח שלטוניות

וההקלטות מאתמול מראות על כך שכל האנשים המעורבים בפרשה מודעים למעשים, מודעים לבקשות הבלתי סבירות, מודעים לכך שהם צריכים לרצות את משפחת נתניהו, מודעים לכך שהם תלויים במשפחת נתניהו. אם משפחת נתניהו תהיה מרוצה  – הם יהיו בטוחים. אם לא – סופם מי ישורנו.

ועל כן, השימוש במילה הסתבכות מצד תוכנית תחקירים חשובה, תוכנית תחקירים שלא עושה הנחות לאנשי השלטון, תוכנית המראה כהוויתה את התנהלות נתניהו במה שזכה לכינוי תיק 4,000 ועוסקת בכלי תקשורת שנועד לשרת את ראש הממשלה ושלטונו, מסתיר ידיעות שאינן נוחות לראש הממשלה ולמשפחתו ומנגד מבליט ידיעות שהם מעוניינים בהבלטתן – הוא שימוש אומלל.

השימוש במילה הסתבכות כאן הוא שימוש שלוקח את תמלילי ההקלטות הקשים ומגמד את המעשים הפליליים לכאורה המוצגים בהם, והופך אותם מפשעים ל"הסתבכות". משהו כמעט תמים שקרה לנתניהו על הדרך מבלי שהתכוון לכך.

וחשוב לומר – לא ההקלטות סיבכו את נתניהו, המעשים שלו סיבכו אותו. הדרך בה נהג בזוג אלוביץ' והדרך בה הם בתורם נהגו באילן ישועה. הדרך בה ביקשו להיפטר מעורך החדשות – סיבכה אותם.

סיבכה אותם הדרך בה ביקשו לקדם אנשים כלבבם: את שמעון ריקלין, שהמעלה הכי גדולה שלו היא ש"הוא חבר טוב של ינון מגל", את ארז תדמור – שהוא פושע מורשע כיוון שגנב אמצעי לחימה מצה"ל – אבל הי הוא בעד נתניהו אז הוא טוב לאתר וואלה.

כאמור, לא ההקלטות סיבכו את נתניהו אלא מעשיו. ההסתבכות היא לא תוצאה של ההקלטות אלא היא תוצאה של המעשים. ההקלטות הן רק ראיה לאופן בו הפך נתניהו גוף תקשורת לכלי לקידום עצמי – ובעידן התקשורתי בו אנחנו חיים מדובר בטובת הנאה שלא תסולא בפז.

השימוש במילה הסתבכות כאן לוקח את תמלילי ההקלטות הקשים ומגמד את המעשים הפליליים לכאורה המוצגים בהם – מפשעים ל"הסתבכות". משהו כמעט תמים שקרה לנתניהו על הדרך מבלי שהתכוון

כמו תמיד הרטוריקה, השימוש במילים שאינן הולמות את המקרה, לא רק מייצרות מציאות מעוותת אלא משרתות את הפוגעים, את העבריינים, את החזקים – את אלה שמעוניינים להרחיק את עצמם ככל האפשר מהמעשה העברייני.

המילה הסתבכות גורמת לתיק בזק וואלה לא להראות כתיק שוחד מהחמורים שנראו בישראל, אלא כמשהו תמים וקל ערך וכמו שהנאשם עצמו אמר:

"אני רוצה שתבינו על מה הם מדברים כשהם מדברים על שוחד. הם לא מדברים על כסף, הם לא מדברים על מעטפות, הם לא מדברים על מזומנים. הם מדברים על שתיים וחצי כתבות באתר וואלה".

המילה "הסתבכות" גוררת מאליה את הביטוי "שתיים וחצי כתבות" המראה כי לא ניתנה תמורה לשוחד – אלא שהקלטות אתמול הוכיחו כי אין מדובר בשתיים וחצי כתבות, מדובר במערכת שלמה ששרתה את הנאשם תקופה ארוכה.

הסתבכות? לא ולא, מדובר במעשים פליליים חמורים בגינם הוגש כתב אישום חמור.

דוקטור לביוכימיה ומשפטנית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מאמר משובח, אלא שבמקום אחד גם ענתי נופלת בפח המילה החמודה, המיסגור כ"הסתבכות" אני מצטט: "כאמור, לא ההקלטות סיבכו את נתניהו אלא מעשיו. ההסתבכות היא לא תוצאה של ההקלטות אלא היא תוצאה של ה... המשך קריאה

מאמר משובח, אלא שבמקום אחד גם ענתי נופלת בפח המילה החמודה, המיסגור כ"הסתבכות"
אני מצטט: "כאמור, לא ההקלטות סיבכו את נתניהו אלא מעשיו. ההסתבכות היא לא תוצאה של ההקלטות אלא היא תוצאה של המעשים. ההקלטות הן רק ראיה לאופן בו הפך נתניהו גוף תקשורת לכלי לקידום עצמי – ובעידן התקשורתי בו אנחנו חיים מדובר בטובת הנאה שלא תסולא בפז."

צ"ל: 'כאמור, לא ההקלטות סיבכו את נתניהו אלא מעשיו. כתב האישום שהוגש נגדו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים, הוא תוצאה של מעשיו, כאשר ההקלטות מספקות ראייה, בין שאר הראיות, למעשים אלו.
ההקלטות הן רק ראיה לאופן בו הפך נתניהו גוף תקשורת לכלי לקידום עצמי – ובעידן התקשורתי בו אנחנו חיים מדובר בטובת הנאה שלא תסולא בפז'

עוד 777 מילים ו-1 תגובות
סגירה