"צפי לעונש": מכתב איום נוסף נשלח לשופטת בית המשפט העליון ענת ברון

משרד החינוך הודיע, מבלי לסכם עם ארגוני המורים, על הארכת שנת הלימודים ● הממשלה אישרה מינוי של מנכ"לים חדשים במשרדי האוצר, הבריאות, התקשורת, הבינוי והשיכון והגנת הסביבה ● שר המדע יזהר שי הודיע על מינוי יעל אמיתי לנגידה בקרן ישראל-גרמניה, על אף שבעבר הביעה תמיכה בסרבנות

שופטת בית המשפט העליון ענת ברון (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
שופטת בית המשפט העליון ענת ברון
07:34 עריכה

בוקר טוב! הכנסת חוזרת היום לעבודה במתכונת "שגרת קורונה", לאחר שעבודתה הושבתה כמעט לגמרי בשל הידבקותו של ח"כ סאמי אבו שחאדה בקורונה.

בהודעה שהוציא הלילה מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ לח"כים ולעובדי המשכן נכתב כי הכנסת חוזרת להתנהל על פי מתכונת "שגרת קורונה".

המשמעות היא שהמליאה תחזור לפעול כמעט כרגיל, בחדרי הוועדות הגדולים ייכנסו עד 43 אנשים ובחדרים הקטנים ביותר בהתאם לשילוט, ולכל ועדה יוזמנו עד חמישה משתתפים שלא מן המניין.

ביום שישי אישרה הממשלה במשאל טלפוני את הפעלתם מחדש של אולמות האירועים, בתפוסה של עד 250 איש ותחת מגבלות שונות. זאת, למרות האזהרות מפני "גל קורונה שני" והעלייה החדה במספר המאובחנים כנשאי קורונה (לצד המשך הירידה במספר החולים הקשים).

פתיחתם מחדש של התיאטראות, אולמות הקולנוע, ההופעות החיות, המועדונים ושאר אירועי הבידור שיועדה להתקיים היום לצד פתיחת האולמות נדחתה עד להודעה חדשה וחיי התרבות ימשיכו לפעול במתכונת של חזרות בלבד. גם פתיחת הרכבת, שהייתה אמורה להתבצע כבר לפני כשבועיים, נדחית שוב ושוב.

בתוך כך, פורסמה אתמול הערכה כי המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הפרופסור איתמר גרוטו, לא יפוטר בעקבות הטענות שהעניק למיליארדר טדי שגיא היתר לחזור לישראל בלא בידוד – לאחר שגרוטו התנצל על האירוע. במשרד הבריאות טוענים כי מהתכתובת בין השניים עולה שגרוטו דווקא דרש משגיא להימצא בבידוד עם כניסתו לארץ. עוד פורסם כי ייערך לגרוטו בירור משמעתי בעניין שבו תיבדק התכתובת.

חיטוי הכנסת לפני השבעת חברי הכנסת, מרץ 2020 (צילום: דוברות הכנסת)
חיטוי הכנסת לפני השבעת חברי הכנסת, מרץ 2020 (צילום: דוברות הכנסת)
07:39 עריכה

יו"ר ארגון רופאי בריאות הציבור, הפרופסור חגי לוין, יוצא במתקפה מרומזת אך חריפה מאוד על מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב על רקע התקרית בין איתמר גרוטו לטדי שגיא. בראיון שנתן בוקר לגלי צה"ל תהה לוין אם "למישהו יש עניין לפגוע בו (בגרוטו) ומדוע "דווקא במקרה הזה השקיפות היא נר לרגליו של בר סימן טוב". במילים שאינן מתחום הרפואה, נראה כי חגי לוין מאשים את בס"ט ב"תפירת תיק" לגרוטו.

 

 

 

07:47 עריכה

אתמול פורסם שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הורה, לכאורה, לפרקליט המדינה דאז שי ניצן לשנות את העילה לסגירת התיק של עצמו מ"היעדר ראיות" ל"היעדר אשמה".

לפי שעה, באופן מפתיע, המערכת הפוליטית אינה מגיבה לפרסום בסערה גדולה. אחד היחידים שפוצה פה בעניין הבוקר הוא העו"ד והפעיל הפוליטי אלדד יניב, שהוביל את ההפגנות מול בית היועמ"ש במחאה על הסחבת בטיפול בתיקי נתניהו. בסדרת ציוצים שפרסם הבוקר ניצל יניב את ההזדמנות להשתלח גם בחשוד נוסף בשחיתות – מו"ל ידיעות אחרונות, ארנון מוזס:

07:49 עריכה

יו"ר תל"ם, משה יעלון, מכנה את הסיפוח "בירבורים" אבל טוען שהוא יעורר אלימות:

07:53 עריכה

הפרשן המשפטי של זמן ישראל, עו"ד יובל יועז, קורא לבדיקה חיצונית של היועמ"ש מנדלבליט.

חשיפתה של אילה חסון בחדשות 13, על התנהלות הפרקליטות בכל הנוגע לעילת סגירת תיק החקירה נגד מנדלבליט בפרשת הרפז, מטילה כתם כבד על כל המעורבים", כתב יועז בטור שפרסם הבוקר בזמן ישראל.

לפי הטור של יועז: "התנהלותו הכושלת של משרד המשפטים בסוגיה הביאה להטעיה ביודעין של בית המשפט העליון. הדבר מחייב בירור על ידי ועדה ציבורית או מומחה חיצוני – גם אם החשיפה היא חלק מהמתקפה נגד היועמ"ש של הנאשם נתניהו".

שי ניצן ואביחי מנדלבליט (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
שי ניצן ואביחי מנדלבליט (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
08:02 עריכה

אלפי תלמידים נמצאים בבידוד מאז פתיחתם מחדש של הלימודים בבתי הספר, ביניהם גם תלמידי י"א וי"ב שאמורים לגשת בימים אלה למבחני הבגרות. במשרד החינוך טרם פרסמו מתווה לאופן שבו התלמידים הללו ייבחנו בבגרויות. גלי צה"ל מפרסמים הבוקר מתווה שמסתמן במשרד, לפיו התלמידים המבודדים יקבלו מועד מיוחד לבחינה:

08:27 עריכה

המשטרה הגיעה הלילה לבתיהם של כמה מהמתנחלים החשודים בתקיפת הפלסטיני בחברון. החשודים לא היו בבתיהם. אתמול עוכבו ארבעה צעירים, אך לאחר חקירה הם שוחררו בתנאים מגבילים. הבוקר פורסם כי יש חשד שהתוקפים ניסו לפגוע גם בחיילים.

השר במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, התייחס הבוקר לאירוע בראיון בכאן רשת ב. ביטון אמר לאריה גולן בתוכנית "הבוקר הזה" כי: "הפרטים עדיין בבדיקה, אבל לא נאפשר הפקרות גם בחברון ונשמור על מצב של רגיעה כפי שהיה עד היום". על האירוע עצמו אמר ביטון כי "אלו לא תמונות טובות. שאפו להתנהגות המוסרית של החייל".

מיכאל ביטון (צילום: Yaakov Lederman / Flash90)
מיכאל ביטון (צילום: Yaakov Lederman / Flash90)
08:51 עריכה

הממשלה תערוך היום את ישיבתה השבועית באולם במשרד החוץ.

בעיתוי מעניין – בזמן שארה"ב בוערת בהפגנות ומהומות אלימות – אמורה ישיבת הממשלה לעסוק גם בהקמת יישוב חדש ברמת הגולן, 'רמת טראמפ'. בהצעה להחלטת הממשלה נקבע שמשרד הבינוי והשיכון יטפל בקידום תכנון רמת טראמפ בסמוך ליישוב קלע אלון ושמשרד האוצר יקצה לכך 3 מיליון שקל מתקציב 2020, בכפוף לאישור תקציב 2020 בכנסת.

בנוסף, אמורה הממשלה לדון במצבה של העיר אילת, שמרבית תושביה מובטלים עקב הפסקת תיירות החוץ, ולהוסיף לתקציב הסיוע לעיר 35 מיליון שקלים כדי לחזק את תיירות הפנים.

בישיבת הממשלה אמור להיות מאושר גם מינויים של קרן טרנר למנכ"לית משרד האוצר והפרופסור חזי לוי למנכ"ל משרד הבריאות, וכן מינוי המנכ"לים החדשים של משרדי איכות הסביבה, התקשורת, המדע, התרבות, והספורט, הבינוי והשיכון וכן מינויו של חגי רזניק, מקורבה של שרת הלק"ק אורלי לוי-אבקסיס, למנכ"ל המשרד אף שזה טרם אושר. גם מרדכי בניטה אמור להתמנות למנכ"ל משרד המועצה להשכלה גבוהה, שגם הוא טרם הוקם בפועל.

בנוסף, יתבקשו השרים גם לאשר את הארכת תוקפן של תקנות שעת חירום בנושא הקורונה ל-45 יום נוספים, בין השאר כדי להעביר בכנסת את חוק הקורונה השנוי במחלוקת.

כמו כן, אמורה לקום ועדת שרים לענייני הפיקוח על שב"כ.  בראש הוועדה החדשה יעמוד ראש הממשלה נתניהו ולצדו שר המודיעין אלי כהן, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון גנץ, השר לבטחון פנים אמיר אוחנה שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר התרבות והספורט חילי טרופר.

ישיבת הממשלה היום (צילום: חיים צח / לע"מ)
ישיבת הממשלה היום (צילום: חיים צח / לע"מ)
09:10 עריכה

עימות בין שר לח"כ בכיר בליכוד: שר האוצר ישראל כץ מתנגד להצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר, שמטרתה למנוע מחברות האשראי לשווק פוליסות ביטוח וינסה לטרפד אותה. כץ טוען ששיווק פוליסות ביטוח בידי חברות האשראי "יעודד תחרות במשק".

זוהר הגיש את ההצעה באפריל בתיאום עם לשכת סוכני הביטוח שבראשה עומד ליאור רוזנפלד. זוהר נימק את ההצעה בחשש ש"בצלו של משבר חסר תקדים, פועלות חברות כרטיסי האשראי בריכוזיות ובכוחניות במטרה לפלוש באופן כוחני לתחום לא להן ולסכן אלפי עצמאים ועסקים קטנים הפועלים בענף בזמן שעלינו לחשוב איך להציל אותם".

09:22 עריכה

שר הרווחה איציק שמולי ממשיך לתקוף את תוכנית הממשלה שבה הוא חבר לספח את בקעת הירדן ושטחי ההתנחלויות הגדולות ביו"ש לישראל. היום הוא מחריף את הטון ואף טוען כי מדובר בהפרת ההסכם הקואליציוני עם מפלגת העבודה.

09:29 עריכה

באופן מפתיע, במערכת הפוליטית נשמעו עד כה תגובות מעטות בלבד לפרסום על בקשתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לשנות את העילה לסגירת התיק שלו-עצמו. אחד היחידים שהגיבו לפרסום, וגם הוא בנימוס, היה דווקא שופט שלום בדימוס:

09:33 עריכה

כתב המשפט של גלי צה"ל, מיכאל האוזר טוב, טוען שפרקליט המדינה לשעבר שי ניצן ממילא התכוון לציין שהעילה לסגירת תיקו של היועמ"ש מנדלבליט הייתה היעדר אשמה ולא היעדר ראיות, וגם מספק לכך ראיות. בכך סותר האוזר טוב את הפרסום אתמול בערוץ 13, לפיו מנדלבליט השפיע, לכאורה, על ניצן וגרם לו לשנות את עילת סגירת התיק של עצמו.

09:35 עריכה

שר האוצר כ"ץ הודיע הבוקר כי הוא מתנגד להצעת החוק של יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר לאסור על כניסתן של חברות האשראי לענף הביטוח. כצפוי, תגובתו של זוהר לא איחרה לבוא:

09:43 עריכה

09:50 עריכה

שר המדע והטכנולוגיה החדש יזהר שי הודיע הבוקר לבג"ץ כי הוא מאשר את מינויה של פרופסור יעל אמתי לנגידה בקרן ישראל-גרמניה לשיתוף פעולה מדעי. זאת, בניגוד להחלטת השר הקודם, אופיר אקוניס, שסירב למנות את אמתי לתפקיד משום שחתמה בעבר על מכתב הקורא לסרבנות.

בהודעת המשרד נאמר כי "מינוייה של פרופסור אמתי עוכב בשנים האחרונות עקב סירובו של השר הקודם, ח"כ אופיר אקוניס, לאשר את מינוייה, בשל חתימתה על עצומה הקוראת לאוניברסיטאות להעניק לחיילים שסירבו לשרת בשטחים תמיכה והקלות שקולות לאלו הניתנות לחיילים. הנושא הגיע לפתחו של בית המשפט העליון, וההחלטה בעניין נדחתה שוב ושוב. עם כניסתו לתפקיד ביקש השר שי ארכה של שלושה שבועות כדי ללמוד את הנושא, והבוקר הגיש את תשובתו לבית המשפט".

השר שי מסר: "עד כמה שקשה לי עם הדיעה המובעת בעצומה החלטתי שלא לערב שיקולים זרים בעבודה המקצועית שלשמה נבחרה פרופסור אמתי. החיילים שאנחנו שולחים לקרב מגינים על הבית ועל הדמוקרטיה הישראלית. ובדמוקרטיה, אנחנו גם נלחמים על זכותם של אחרים להביע דיעות אחרות משלנו. נשלחתי לכנסת ולממשלה גם כדי להגן בכל דרך אפשרית על הדמוקרטיה הישראלית. ואני עושה זאת היום בגאווה גדולה. חיבוק לכל חיילות וחיילי צה"ל".

השר לשעבר אקוניס אמר בתגובה: "זוהי החלטה מצערת ושגויה שנותנת לגיטימציה לסרבנות ופוגעת בערכים הבסיסיים ביותר של החברה הישראלית. פרופ' אמתי שלא חזרה בה משידולה לסרבנות ואמירתה שאינה מייצגת את ישראל בפורום הזה, אינה ראויה לייצג את המדינה בשום פורום בינ"ל. מצער אך לא מפתיע ששר המדע הנכנס לא עמד על עקרון כל כך יסודי וקונצנסואלי".

יזהר שי (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
יזהר שי (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
09:58 עריכה

עדיין לא ברור אם הממשלה תדון היום בישיבתה השבועית בהצעת חוק אי ההפללה של משתמשי קנאביס שיזמה ח"כ שרן השכל. השכל דורשת לקיים היום הצבעה בממשלה על הצעתה, אבל שר המשפטים אבי ניסנקורן מבקש לדחות את אותה למועד אחר כדי להכין עבודת מטה.

שרן השכל (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
שרן השכל (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
10:00 עריכה

10:13 עריכה

משמר בתי המשפט הגיש תלונה למשטרה בעקבות מכתב איום שנשלח לשופטת בית המשפט העליון ענת ברון. מדוברות הנהלת בתי המשפט, שהודיעה על קיומם של התלונה ומכתב האיום, נמסר כי "הענין מצוי בחקירה ומשכך לא נוכל להוסיף בעת הזו".

השופטת ברון הייתה חברה בהרכב השופטים שדן בעתירה נגד מינויו מחדש של ראש הממשלה נתניהו. ההרכב פסל את העתירה, אך מניתוח הדברים שאמרה במהלך הדיונים בעתירה בידי הפרשן המשפטי של זמן ישראל, יובל יעוז, עולה כי ביחס לשופטים אחרים נטתה לקו "אקטיביסטי" יותר ביחס לסוגיית בחירתו מחדש של רה"מ חשוד בפלילים.

לאחרונה התפרסמה ברון כאשר פסלה את בקשת המדינה להרוס את ביתו של המחבל שמואשם ברצח החייל דביר שורק. לפני שנה פסלה בקשה להרוס את בית המחבל שרצח את הצעירה אורי אנסבכר.

ברון, שבעצמה שכלה את בנה בפיגוע טרור, עוררה זעם בקרב פעילי ימין גם כאשר התנגדה לפסילת מועמדותה של ח"כ היבא יזבק מהרשימה המשותפת על רקע התבטאויות של יזבק שבהן הביעה התלהבות מפיגועי טרור אכזריים.

לפני כשנתיים, בכנס של לשכת עורכי הדין, אמרה ברון כי "עבירת שוחד יכולה ללבוש צורות שונות", ובין אלה ציינה גם סיקור תקשורתי אוהד. דבריה של ברון פורשו בתקשורת כתמיכה בהמלצת המשטרה להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין קבלת שוחד בתיק 2000, והחשדות בתיק 4000 שלפיהם פעל להענקת הטבות ענק לחברת בזק בעבור סיקור מוטה באתר וואלה.

ברון ציינה כי שוחד יכול להיות "גם תרומה לעמותה הקרובה לליבו של עובד ציבור, מתן שירותי ייעוץ ללא תשלום ועוד. עבירת השוחד יכולה להתגבש גם כאשר הנהנה מטובת ההנאה איננו עובד הציבור אלא אדם שלישי, ואפילו אם בסופו של יום לא ניתנה כל טובת הנאה".

ענת ברון (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
ענת ברון (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
10:40 עריכה

בהנהלת בתי המשפט מאשימים את הקמפיין שמובילים אנשי הימין הפוליטי בניצוחו של ראש הממשלה המואשם בפלילים נתניהו נגד בתי המשפט בקיומו של מכתב האיום שנשלח לשופטת בית המשפט העליון ענת ברון. כך עולה מהודעה שהוציאה דוברות הרשות השופטת בתגובה למכתב – אף כי נתניהו ופוליטיקאים אחרים אינם מוזכרים בהודעה.

בהודעה נכתב כי "מכתב האיום שנשלח לשופטת ברון, על תוכנו השפל, הוא תוצאה ישירה של הסתה נמשכת ושלוחת רסן נגד הרשות השופטת ושופטיה. נסיונות להלך אימים על שופטי ישראל לא ירתיעו אותם והם ימשיכו לבצע את מלאכתם ללא מורא".

10:53 עריכה

השר עמיר פרץ הוא הפוליטיקאי הבכיר הראשון שמגיב לאיומים על חיי השופטת ענת ברון:

10:54 עריכה

יו"ר ההסתדרות ארנון בן דוד תוקף את הממשלה על טיפולה הכושל בפיצוי העצמאים והעובדים במשבר הקורונה – אחרי תקופה ארוכה שבה כמעט לא התבטא בנושא:

10:55 עריכה

10:57 עריכה

11:05 עריכה

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, מגיב לאיומים על חייה של שופטת העליון ענת ברון. כמו הנהלת בתי המשפט, גם ניסנקורן מפנה את האצבע המאשימה על האיומים על ההסתה שמנהלים הפוליטיקאים נגד בתי המשפט – אותם פוליטיקאים שאיתם הוא חולק את שולחן הממשלה:

11:12 עריכה

אחרי ששר המשפטים ניסנקורן והנהלת בתי המשפט אמרו שיש קשר בין המתקפות הפרועות על בתי המשפט לאיומים על חיי השופטת ענת ברון, יו"ר יש עתיד מאשים בצורה מפורשת את ראש הממשלה נתניהו:

ואילו יו"ר סיעת הליכוד מיקי זוהר "מסכים שצריך לשמור על מערכת המשפט" – ומיד מחדש את המתקפה נגדה:

11:16 עריכה

הממשלה החלה את ישיבתה השבועית. המקום גדול בגלל מספר השרים, אך לא כולם הגיעו:

11:34 עריכה

על רקע מכתב האיומים על חייה של שופטת העליון ענת ברון, מפרסם אתר ynet פרסומי שטנה ברשתות החברתיות נגד השופטת.

באחד הפרסומים, שלווה בתמונתה של השופטת (שבעצמה היא אם שכולה שאיבדה בן בפיגוע טרור), נכתב: "זאת השופטת ענת ברון. לפני שנה היא אסרה להרוס את בית המחבל שאנס ורצח באכזריות את אורי אנסבכר בת ה-19. היום היא חזרה על אותו מעשה מתועב, הפעם עם ביתו של המחבל שרצח את החייל דביר שורק. אין לבית משפט אזרחי כל סמכות לדון בעניינים ביטחוניים. בג"צ עולה לנו בדם"!

בפרסום אחר נכתב על השופטת: "לא אאחל לה שמחבל יפגע בה או בבני משפחתה ושהיא תגיע לסיטואציה הזאת שמשפחת הנרצח עומדת מול שופטת מטורללת אהבלה".

11:41 עריכה

ראש הממשלה נתניהו פתח את ישיבת הממשלה השבועית בברכות לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הטרוד כעת בהפגנות הענק בארצות הברית אך מצא זמן להטיל עיצומים על בית הדין הבינלאומי בהאג:

11:58 עריכה

12:01 עריכה

הממשלה אישרה את הממשלה את מינויו של הפרופסור חזי לוי לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות, במקום משה בר סימן טוב. חזי לוי שימש כקצין הרפואה הראשי של צה"ל וכמנהל בית החולים ברזילי. בר סימן טוב אמר היום בראיון לכאן רשת ב' כי הוא "שוקל לעבור למגזר העסקי" וכי הוא "מקבל חלק מהביקורת על תפקודו".

חזי לוי בבית המשפט העליון בירושלים, ארכיון (צילום: אורי לנז, פלאש 90)
חזי לוי בבית המשפט העליון בירושלים, ארכיון (צילום: אורי לנז, פלאש 90)
12:16 עריכה

הסתדרות המורים מאיימת לחזור בה מהתחייבותה להאריך את שנת הלימודים בבתי הספר היסודיים ב-12 יום – במידה וארגון המורים העל-יסודיים ימשיך בסירובו להאריך את שנת הלימודים בתיכון באופן דומה. כך נטען היום בעיתון "הארץ".

לפי הכתבה ב"הארץ" "פחות משבוע לפני מועד סיום שנת הלימודים בבתי הספר התיכוניים, עדיין לא הושגו הבנות בין ארגון המורים למשרד החינוך שיסדירו מתי יסתיימו הלימודים בכיתות י'".

תלמידים בבית הספר אורות עציון בהתנחלות אפרת לובשים מסכות מגן עם חזרתם לבית הספר לראשונה מאז התפרצות הקורונה, 3 במאי 2020 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
תלמידים בבית הספר אורות עציון בהתנחלות אפרת לובשים מסכות מגן עם חזרתם לבית הספר לראשונה מאז התפרצות הקורונה, 3 במאי 2020 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
12:29 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה בחריפות את האיומים ברצח השופטת ענת ברון – אבל לא שכח את ההזדמנות להזכיר גם את האיומים ברצח נגדו ונגד בני משפחתו:

12:38 עריכה

תגובות נוספות במערכת הפוליטית לאיומים על חיי השופטת ענת ברון:

12:52 עריכה

עשרות מפגינים, רובם ככולם מהמגזר הערבי, מקיימים מדי יום הפגנה שקטה מול משרדי הקרן הקיימת לישראל נגד פינוי אדמות היישוב הבדואי הלא-מוכר ח'ירבת ווטאן בנגב. היום הצטרף ח"כ אחמד טיבי למחאה:

13:05 עריכה

"אנו נמצאים בסיכון להתפרצות מחודשת של נגיף הקורונה, אבל ניתן למנוע גל שני גם ללא סגר, אם הציבור יישמע להנחיות". כך הצהיר היום מנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב בראיון לאולפן ynet שהעניק ביומו האחרון בתפקיד.

בר סימן טוב התייחס בראיון לפרשת הפטור מבידוד שנתן המשנה שלו, איתמר גרוטו, למיליארדר טדי שגיא: "יש פה הרבה סימני שאלה, הנושא דורש בירור של המנכ"ל החדש. לא קראתי להתפטרותו של גרוטו, אמרתי שאם הדברים נכונים תידרש הסקת מסקנות. אסור לגרוע לא מהזכויות של פרופ' גרוטו להליך הוגן ולא מהתרומה שלו למערכת הבריאות".

בר סימן טוב נשאל האם טעה כשלא תמך בהגדלת כמות בדיקות הקורונה, והשיב כי "בשלב מאוד מהיר ישראל הגיעה להיות מובילה במספר הבדיקות העולמי. אני מסתכל על כל המדינות שהתמודדו טוב עם המגפה – הן לא עשו זאת עם כמות בדיקות גדולה משמעותית משלנו. אוסטריה עושה זאת עם חצי מכמות הבדיקות, גם ניו זילנד ומקומות נוספים. צריכים להבין את המגבלות של כלי הבדיקה ואת ההבנה העמוקה שבדיקה לא יכולה למנוע בידוד מאדם שצריך להיות בבידוד".

בהתייחסו לעיכוב בפתיחה מחדש של הרכבת ולפתיחה מחדש של אולמות האירועים, אמר בר סימן טוב: "אני מאמין שבימים הקרובים תתקבל ההחלטה על פתיחת הרכבת. בסוף ברכבת יש מסה יותר גדולה של אנשים מאשר באוטובוס ורק לאחרונה בנתה רכבת ישראל מנגנון שיכול לווסת את כמות האנשים שעולה לרכבת".

בהתייחסו לטענות לפיהן היה שותף בהזנחת מערכת הבריאות, אמר בר סימן טוב: "מערכת הבריאות הישראלית הייתה ונותרה אחת ממערכות הבריאות הטובות בעולם. עשינו עבודה מאוד יסודית במשרד ועכשיו אנחנו קובעים סטנדרט שבחמש השנים הקרובות ייפסק האשפוז במסדרונות. העניין הזה לא התחיל בחורף האחרון, הוא חלק מהשיטה במערכת הבריאות. אנחנו הקדשנו הרבה מאוד מחשבה, הורדנו את הפניות למיון והורדנו את העומסים".

בתשובה לשאלה להיכן הוא מתכוון להגיע בעתיד, והאם תפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה עומד על הפרק, אמר: "אני הולך הביתה לנוח. אין לי יעד מסומן. אני רוצה לעשות שינוי אחרי 20 שנה בממשלה וללכת לכיוונים אחרים".

משה בר סימן טוב (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
משה בר סימן טוב (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
14:11 עריכה

על רקע ההפגנות נגד האפליה הגזעית בארה"ב וכתבה מזעזעת שפורסמה היום על אפליה נגד תלמידה ממוצא אתיופי בגן ילדים בקרית גת, ח"כ מרב מיכאלי מזכירה שהיא מקדמת הצעת חוק לשלילת מימון ממוסדות שנוקטים באפליה ותוהה אם "ממשלת 'האחדות'" במרכאות, כדבריה תרים את הכפפה.

 

14:17 עריכה

אתר "מעריב" מדווח כי רה"מ נתניהו, ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון בני גנץ, יו"ר הכנסת יריב לוין ושר החוץ גבי אשכנזי ייפגשו היום אחר הצהריים עם שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, כדי מנת לדון במתווים האפשריים ליישום תכנית השלום.

במועצת יש"ע קראו לנתניהו בתגובה לקיומה של הפגישה: "לא לשכוח את הנושא המרכזי בעטיו נבחרת והוא החלת הריבונות: אנחנו נמצאים בתקופה היסטורית להתיישבות, ומבקשים מראש הממשלה להתחשב בלמעלה משני מיליון מצביעי גוש הימין שבחרו בו כדי להחיל ריבונות כאן ביהודה, שומרון ובקעת הירדן".

Ambassador Friedman interviews to TOI (צילום: Matty Stern, US embassy Jerusalem)
Ambassador Friedman interviews to TOI (צילום: Matty Stern, US embassy Jerusalem)
14:50 עריכה

החלה פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, יושב ראש הכנסת יריב לוין ושגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן במשרד ראש הממשלה בירושלים. לפי הדיווחים, פרידמן ינסה לגשר בין נתניהו ולוין לבין גנץ ואשכנזי בנושא תוכנית טראמפ וסיפוח השטחים.

15:13 עריכה

הממשלה אישרה את מינוי יאיר פינס למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון.

בשנה האחרונה היה יאיר עמית מחקר באוניברסיטת הרווארד בבית הספר קנדי למדיניות ציבורית במרכז לממשל ועסקים, שם עסק בין השאר במדיניות מקרקעין ודיור בר השגה.

פינס מילא שורה של תפקידים באגף התקציבים במשרד האוצר. בין השאר כיהן כסגן הממונה על התקציבים לתחומים החברתיים כחינוך, בריאות, רווחה ותעסוקה. במסגרת תפקידו הוביל מספר שינויים מבניים כגון פתיחת תוכנית חיסכון לכל ילד מקצבאות הילדים, חוק צינון רופאים בין הרפואה הציבורית לרפואה הפרטית והתוכנית לשילוב ערביי ישראל בכלכלה.

הוא בוגר תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות ותואר שני במשפטים, שניהם מאוניברסיטת בר-אילן. הוא מתגורר במודיעין, נשוי ואב לארבעה.

שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, יעקב ליצמן –

מברך את יאיר פינס למינויו לתפקיד החשוב והמאתגר. פינס מביא עימו ניסיון מעשי ומקצועי רחב ממשרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל, לצד חשיבה עסקית יצירתית ולכן זהו מינוי מבורך וראוי, הנכון למשימות העומדות בפני שוק הדיור בשנים הקרובות. אני בטוח שבעזרת השם נדע לקדם יחד מדיניות נכונה ואחראית לפתרון מצוקת הדיור בישראל.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון הנכנס, יאיר פינס –

אני מודה לשר הבינוי והשיכון על האמון ומצפה לעבודה המאתגרת העומדת בפנינו. אנו ניצבים בפני תקופה מאתגרת לכלכלה, ומשוכנע כי האצת הפיתוח והבנייה הינה הכלי המרכזי לעידוד צמיחת המשק. יחד עם הנהלת משרד השיכון, העובדים ורשות מקרקעי ישראל נוביל את שוק הדיור קדימה.

15:17 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש מחר עם ראשי העדה הדרוזית.

15:20 עריכה

הממשלה אישרה את מינויה של קרן טרנר אייל למנכ"לית משרד האוצר.

טרנר אייל, שכיהנה עד לחודש מאי האחרון כמנכ"לית משרד התחבורה, מחזיקה בתואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים ובתואר שני במנהל עסקים, עם התמחות במימון וחשבונאות מהאוניברסיטה העברית בירושלים. בעבר כיהנה טרנר אייל כרכזת בכירה באגף תקציבים, דירקטורית ברכבת ישראל ובדואר ישראל ומילאה מספר תפקידים בכירים במשרד התחבורה עד למינויה למנכ"לית המשרד ביולי 2016.

שר האוצר, ישראל כ"ץ –

קרן טרנר אייל מגיעה למשרד האוצר בעיצומה של אחת התקופות המאתגרות ביותר לכלכלת ישראל. בכהונתה כמנכ"לית משרד התחבורה ניהלה את המשרד בצורה הטובה ביותר ובהצלחה יתרה. אני בטוח כי ניסיונה העשיר ויכולותיה המקצועיות יסייעו בידה בהובלת התהליכים הכלכליים השונים לחיזוק כלכלת ישראל והצעדתה קדימה.

15:38 עריכה

לבקשת נציגי משרד הרווחה, משרד הבריאות והמשטרה, דחה יושב ראש ועדת השרים לחקיקה, שר המשפטים אבי ניסנקורן, את הדיון בחוק הקנאביס. בעוד שהנציגים ביקשו לדחות את הדיון למשך חודש עד שלושה חודשים, ניסנקורן הסתפק בדחייה של שבוע.

15:52 עריכה

הממשלה אישרה את הקמת ועדת השרים לענייני שירות הביטחון הכללי. בראש הוועדה יעמוד ראש הממשלה בנימין נתניהו, וממלא מקומו יהיה שר המודיעין אלי כהן. בוועדה יהיו חברים ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שר המשפטים אבי ניסנקורן, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ושר התרבות והספורט חילי טרופר.

15:58 עריכה

הממשלה אישרה את מינוי דוד יהלומי למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה: "אין לי ספק שיחד נוביל שינויים משמעותיים ונהפוך את המשרד להגנת הסביבה לחדשני ומוביל בסטנדרטים בינלאומיים".

16:02 עריכה

הממשלה אישרה להעביר את הרשות לזכויות ניצולי שואה ממשרד האוצר למשרד לשוויון חברתי. השרה לשוויון חברתי מירב כהן: "אני רואה בטיפול בניצולי השואה – אחת מהמשימות החשובות ביותר שיש".

16:18 עריכה

שר המשפטים אבי ניסנקורן מעוניין למנות למנכ"לית משרדו את עינב קאבלה, ששימשה כראשת המטה שלו, כשכיהן כיושב ראש ההסתדרות – כך דיווח נטעאל בנדל באתר "הארץ". קאבלה, המשובצת במקום ה-37 ברשימת כחול לבן לכנסת, אמרה שאם החוק הנורווגי יעבור – היא תעדיף להתמנות לחברת כנסת.

16:29 עריכה

הממשלה אישרה את מינוי לירן אבישר בן חורין לתפקיד מנכ"לית משרד התקשורת. אבישר בן חורין תחליף בתפקיד את נתי כהן, שמכהן כמנכ"ל המשרד בשנתיים האחרונות.

17:12 עריכה

משרד החינוך צפוי לפרסם בשעות הקרובות הודעה לגבי מועד סיום שנת הלימודים הנוכחית. בין המשרד לארגוני המורים ניטשת מחלוקת בשאלה מתי יחל החופש הגדול.

17:17 עריכה

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק הקובעת, שמי שהוצא נגדו צו הרחקה, יחויב לשאת אזיק אלקטרוני על גופו. בוועדה נקבע שהצעת החוק תועבר בקריאה טרומית במליאת הכנסת ובמקביל תקודם הצעת חוק ממשלתית תוך חודשיים. אך אם לא תקודם הצעת חוק ממשלתית, ההצעה שאושרה היום והוגשה על ידי חברת הכנסת קרן ברק, תקודם כהצעת חוק פרטית.

17:27 עריכה

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור סיגל סדצקי, אמרה בדיון של ועדה החוקה, חוק ומשפט: "אנחנו חווים את תחילתו של גל שני".

17:48 עריכה

הרמטכ"ל אביב כוכבי וממלא מקום מפכ"ל המשטרה מוטי כהן שוחחו היום בעקבות האירוע בליל שבת, שבו לוחם צה"ל הפריד בין מתיישבים שפעלו באלימות מול פלסטיני בחברון.

בפתח השיחה שיבח הרמטכ"ל את התנהגות הלוחם, שלדבריו, פעל כמצופה מלוחם בצה"ל ומנע פגיעה באזרח פלסטיני. כוכבי אמר שאלימות לאומנית היא פשע שיש למנוע, להוקיע ולטפל בו במלוא חומרת הדין. ממלא מקום המפכ"ל המשטרה הדגיש כי כוחות השיטור ולוחמי משמר הגבול ימשיכו בפעילותם לצד כוחות צה"ל, במישור הגלוי והסמוי, נגד כל אירועי האלימות והפשיעה באזור עד לאיתור המעורבים ומיצוי הדין עמם.

בשיחתם הדגישו השניים את החשיבות הגבוהה שרואים בשני הארגונים בשיתוף הפעולה שבין צה"ל למשטרה באופן שוטף, וסיכמו כי יעשה כל מאמץ להמשך אכיפה נחושה של החוק והסדר כהמשך ישיר לביטחון האזור.

18:08 עריכה

יושב ראש הקואליציה, מיקי זוהר, לא יביא מחר לקריאה שנייה ושלישית את החוק הנורווגי – כך דווח באתר ערוץ 7. הסיבה לכך היא שכחול לבן מסרבת לקדם שיזם זוהר. לעומת זאת, אריק בנדר מ"מעריב" דיווח שבכחול לבן דווקא נערכים להעברת החוק השבוע.

18:14 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר ש"נתניהו חיסל כל סיכוי להחלת ריבונות על יו"ש". בראיון לעודד בן עמי בחדשות 12 אמר חבר הכנסת כי במצב שנוצר "יש אשם אחד, ושמו בנימין נתניהו". לדבריו, ייתכן "מהלך חלקי במחיר מלא", דהיינו סיפוח של חלק מהשטחים תמורת הכרה במדינה פלסטינית. השר לשעבר סייג קמעה את דבריו כשהודה: "לא ראיתי מפות. לא ראיתי תוכנית".

יושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בישיבת סיעה בתל אביב, 7 ביוני 2020 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
ליברמן בישיבת סיעה בתל אביב בשבוע שעבר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

ליברמן מתח ביקורת על נטייתו, לדבריו, של נתניהו להפריח סיסמאות. כדוגמה לכך הזכיר חבר הכנסת את ברית ההגנה של ישראל עם ארצות הברית, עליה דיבר ראש הממשלה לפני מספר חודשים, אך מאז לא חלה התקדמות בעניינה.

18:54 עריכה

הסתיימה פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי בני גנץ ושגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן. בפגישה, שעסקה בסיפוח שטחים, לקחו חלק גם שר החוץ גבי אשכנזי ויושב ראש הכנסת יריב לוין. הצדדים קבעו לשוב ולהיפגש מחר אחר הצהריים.

18:59 עריכה

הממשלה אישרה את הקמת היישוב מעלה טראמפ בצפון רמת הגולן.

19:05 עריכה

במערכת הפוליטית מוסיפים לגנות את האיומים שהופנו כלפי שופטת בית המשפט העליון, ענת ברון.

19:08 עריכה

משרד החינוך הודיע באופן חד-צדדי שהלימודים בבתי הספר היסודיים יסתיימו ב-13 ביולי. תלמידי כיתות ז'-י' יילמדו עד 1 ביולי, ותלמידי י"א-י"ב עד 20 ביוני. ההודעה, שנמסרה על ידי שר החינוך יואב גלנט ומנכ"ל המשרד שמואל אבוהב, לא נמסרה בתיאום עם ארגוני המורים.

19:45 עריכה

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל ויושבת ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה מיקי חיימוביץ' קיימו פגישת עבודה ראשונה ביניהן.

19:47 עריכה

ארגון המורים, המייצג את המורים בבתי הספר העל-יסודיים, הודיע ששנת הלימודים תסתיים ב-20 ביוני. "אין שום חומר שהוחסר השנה מאף תלמיד, אין שום חומר ללמד, אין אף הורה שיישאר בבית כתוצאה מזה שהילד בן ה-15-16 ילך לבית הספר או יישאר בבית", נמסר בהודעת הארגון.

19:56 עריכה

שופטת בית המשפט העליון ענת ברון קיבלה בשעות האחרונות מכתב איום, זאת בנוסף למכתב האיום שקיבלה שלשום. חקירת הנושא הועברה ללהב 433.

20:01 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקש מראש הממשלה החליפי בני גנץ לפתוח את ההסכם הקואליציוני ולהדביק בו שינויים. נתניהו רוצה שייקבע שאם בג"ץ יפסול את ההסדר של ממשלת חילופים אחרי חצי השנה הראשונה של הממשלה – גם אז תתפזר הכנסת וייערכו בחירות. כמו כן נתניהו רוצה להאריך את כהונת הממשלה משלוש שנים לארבע.

20:10 עריכה

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, אישר לפונים נוספים, שיצרו עימו קשר, שלא לשהות בבידוד – כך דווח הערב בחדשות 13. לפי הפרסום, לגרוטו שוגרו מספר פניות, באמצעות תוכנת הווטסאפ, והוא השיב לפונים שאינם נדרשים להיכנס להסגר.

פרופ' איתמר גרוטו במסיבת עיתונאים, ב-29 במאי 2020 (צילום: צילום מסך/לע"מ)
גרוטו במסיבת עיתונאים בחודש שעבר (צילום: צילום מסך/לע"מ)
20:16 עריכה

ישראל על סף חתימה על הסכם עם חברת מודרנה על כך שאם תצליח החברה לפתח חיסון לקורונה – יימכרו חיסונים למדינת ישראל. כך דיווח הערב נדב איל בחדשות 13.

20:34 עריכה

יושב ראש כחול לבן בני גנץ אמר היום בישיבה של שרי מפלגתו, שיביא את נושא הסיפוח לדיון סיעתי בהקדם האפשרי – כך דיווח הערב מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן.

20:41 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ שחה אתמול בבריכה הפרטית של מגדלי נאמן שבצפון תל אביב, אף שניתנה הנחיה, בגלל מגפת הקורונה, שלא לאפשר למי שאינם דיירי המתחם לרחוץ בבריכה – כך דיווח הערב מאור צור בחדשות 13.

לפי הדיווח, גנץ ביקר חבר, המתגורר במקום, וזה פנה לבקש אישור שיאפשר לשר לשחות בבריכה. בעקבות ביקורו של ראש הממשלה החליפי במקום נסגרה הבריכה, וכעת לא מתאפשר לדיירי המתחם לרחוץ בה.

20:53 עריכה

איש העסקים טדי שגיא פנה לשר הבריאות יעקב ליצמן כדי שיאשר לו להשתתף ב"אירוע משפחתי" – כך דיווחה הערב יולן כהן בחדשות 12.

שמו של שגיא עלה לכותרות לאחר שבשבוע שעבר נחשף שקיבל אישור מהמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו, שלא לשהות בהסגר עם שובו מחו"ל.

שגיא הגיב לפרסום שהוצג הערב: "לא היו דברים מעולם. מדובר בדיווח שקרי". מלשכתו של ליצמן נמסר שפניית שגיא לא הועברה לגרוטו.

20:55 עריכה

ראש הממשלה החליפי בני גנץ גינה את האיומים שהופנו כלפי שופטת בית המשפט העליון ענת ברון.

21:14 עריכה

עובדת במעון ראש הממשלה, אירדה שטוטמן, סיפרה לעמיתתה, סילבי גנסיה, שיאיר נתניהו "היה שם גרביים במקרר, ואני הייתי מקבלת בראש. היא (שרה נתניהו) הייתה פותחת את המקרר והייתה רואה גרביים. הוא דפוק. היא אמרה שאני שמתי בכוונה, וזה היה גרביים שלו. בגלל זה אמרתי לך 'תיזהרי (ממנו)'". השיחה בין השתיים שודרה הערב על ידי אביעד גליקמן בחדשות 13. גנסיה אמרה לחברתה על אשת ראש הממשלה: "היא חולת נפש ממש, לאשפוז דחוף".

ממשפחת נתניהו נמסר בתגובה: "שקר וכזב. מחר תוגש תביעה נוספת נגד גנסיה. הקמפיין התקשורתי המתוזמן, שהעובדת ועורך דינה מנהלים, הקלטות הסתר הערוכות שהקליטה במשך חודשים והמיומנות בה היא מדובבת ומתעדת את עובדות המעון כדי שיכפישו את שרה נתניהו מוכיחים כי מדובר בעובדת שהושתלה המקום כדי לפגוע בראש הממשלה ובבני משפחתו. ככל שדרך הפעולה השפלה נחשפת, כך מתברר ששרה נתניהו היא הקורבן האמיתי".

22:29 עריכה

שר התרבות והספורט חילי טרופר ומנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ נפגשו עם נציגי ענף התרבות ודנו עימם בניסיונות לסייע לעובדי הענף.

22:38 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף הערב את חדשות 12 על שידור כתבה בעניינם של אשתו, שרה, ובנם, יאיר. אלא שהכתבה האמורה שודרה על ידי המתחרים, חדשות 13…

22:43 עריכה

חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קיימו היום ביקור במחנה רבין (הקריה).

ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין, דרור שלום, וראש החטיבה האסטרטגית, אורן סתר, הציגו את האיומים, המגמות וההתפתחויות העומדים בפני צה"ל ואת תמונת המצב האסטרטגית. לאחר מכן, הציג ראש חטיבת המבצעים את פעולות צה"ל בגזרות השונות ואת עיקרי המענה המבצעי.

חברי הועדה סיירו בבור "מצודת ציון" של אמ"ץ בצה"ל ולסיכום שמעה הוועדה סקירה מפי ראש אכ"א על כוח האדם בצה"ל וסוגיות צבא-חברה. מדובר בביקור השני של חברי הוועדה כחלק מתכנית למידה בגופים השונים בצה"ל.

22:56 עריכה

במכתב האיום שנשלח לשופטת בית המשפט העליון ענת ברון נכתב: "שילמת בעבר מחירים קשים, צפי לעונש". הדברים הללו מתייחסים לבנה של ברון, שנהרג בפיגוע שאירע במייק'ס פלייס בתל אביב ב-2003.

סגירה