כל הדרך מהגל הראשון ועד לשלטון היחיד

צילום מסך מתוך וולוג של בנימין נתניהו
צילום מסך מתוך וולוג של בנימין נתניהו

בתחילת מאי, לאחר חודש וחצי של מגבלות, הציגה הממשלה לציבור שורה של הקלות בסגר, עליהן הודיע נתניהו בנאום לאומה (מה שהוא נוהג לכנות "מסיבת עיתונאים" – אלא שאין עיתונאים ואין שאלות, והוא החוגג היחיד במסיבה). המטרה עליה הצהירה הממשלה היא ביטול מוחלט של המגבלות עד לאמצע יוני.

פרסום ההנחיות החדשות באשר למה מותר ומה אסור במסגרת החזרה לשגרה, למי מותר לפתוח את עסקו ובאילו תנאים ולמי עדיין אסור – לא רק שלא הבהיר לציבור כיצד לנהוג אלא ההיפך מכך – זרע מבוכה. רוב הציבור סבור כי ההנחיות אינן ברורות וכי חלקן הנחיות סותרות בכלל.

פרסום ההנחיות החדשות באשר למה מותר ומה אסור במסגרת החזרה לשגרה, למי מותר לפתוח את עסקו ובאילו תנאים ולמי עדיין אסור – לא רק שלא הבהיר לציבור כיצד לנהוג אלא ההיפך מכך – זרע מבוכה

לא ברור מדוע הופעלו אוטובוסים אך לא הופעלה רכבת, לא ברור מדוע מותר לקיים אירועים של עד 250 איש אך אסור לפתוח מוסדות תרבות. ההרגשה הכללית היא שאין תוכנית סדורה, אין מתווה, אין אסטרטגיה ושההחלטות נשלפות מן המותן. להרגשה הכללית הזו תרמה העובדה כי מדובר בממשלה חדשה שזה עתה הוקמה, רוב השרים עושים את צעדיהם הראשונים במשרד, ולציבור יש ציפיה ש"המצב יסתיים" ותהיה חזרה לשגרה.

אלא שמאחורי ההרגשה כאילו אין מתווה לחזרה לשגרה, כאילו יד ימין איננה יודעת מה יד שמאל עושה, כאילו ההחלטות נשלפות מן המותן – מסתתרת תוכנית סדורה היטב, תוכנית שכל שלביה ידועים לנתניהו לפרטי פרטים והוא מגשים אותה שלב אחר שלב. והתוכנית כוללת דבר אחד ואחד בלבד – ביטול הדמוקרטיה והפיכתו לשליט יחיד.

התוכנית להפיכתו לשליט יחיד לא נולדה היום והיא איננה תוצאה של רצונו בביטול משפטו. מי שסבור שרצונו בשליטה מלאה נובע רק מהמשפט העומד לפתחו אינו יודע מה הוא סח – זו היתה תוכניתו מאז ומעולם. אפשר לראות את הניצנים להגשמתה לאורך הקדנציות שלו, בהן צבר נתניהו כוח חסר תקדים:

  • הוא נמנע מלאייש את המשרדים החשובים, בהם משרד החוץ ומשרד התקשורת.
  • מלבד היותו שר התקשורת בפועל הוא חולש על עיתון יומי שהיה לשופר הפרטי שלו.
  • הוא הפסיק להתראיין לאמצעי תקשורת ישראליים אלא בתנאים אותם הוא קובע.
  • הוא סילק מעמדות כוח כל מי שחשב שעלול לסכן את מעמדו והקיף עצמו בעושי דברו.
  • החלטת בג"ץ בעניין כהונתו כשר במשרדים רבים גרמה לו לאייש אותם באנשים בלתי כשירים, במריונטות – כזה הוא אמסלם, כזה היה איוב קרא, כזו היא מירי רגב וכזה הוא אמיר אוחנה. כולם שרי תעמולה שתפקידם לגבות אותו בכל החלטה, תהא אשר תהא, בעוד מי שהיו נסיכי הליכוד – בני בגין, דן מרידור, מיקי איתן ולימור לבנת נושלו מכל תפקיד ולמעשה נזרקו מהמפלגה.

מאחורי ההרגשה כאילו ההחלטות נשלפות מן המותן – מסתתרת תוכנית סדורה שנתניהו מגשים שלב אחר שלב. והתוכנית כוללת דבר אחד בלבד – ביטול הדמוקרטיה והפיכתו לשליט יחיד

לפני הבחירות האחרונות היה נתניהו במצב הקשה ביותר שלו מאז החלו החקירות נגדו. אלא שהקורונה נפלה לידיו כפרי בשל, וכנגד כל הסיכויים הוא חטף את המנדט להרכבת הממשלה מגנץ, פירק את האופוזיציה, קיבל הכשר לכהונה מבג"ץ בעודו נאשם בפלילים, והקים ממשלה רחבה בראשותו. כל זאת – לא לפני שחתם על הסכם מקדים עם גנץ – הסכם המאפשר לו להמשיך לכהן, תוך מימון מלא, בעודו מנהל את משפטו. כל המהלכים שבוצעו בחודשים האחרונים מאז הבחירות היו קרדינליים להגשמת תוכניתו של נתניהו לשלטון יחיד.

אלא שנתניהו יודע היטב כי אסור לו לנוח על זרי הדפנה, שהשגיו האחרונים בחסות הקורונה אומנם קרבו אותו להשגת המטרה של שלטון יחיד, אך אין די בהם. הוא זקוק לחקיקה נוספת שתעביר לידיו סמכויות חקיקה נרחבות, סמכויות שיחלישו את הרשות המחוקקת. הוא זקוק להחלשה נוספת של שומרי הסף – ומי שניצל את הגל הראשון של הקורונה להשתלטות על המנדט להרכבת הממשלה ולפירוק האופוזיציה יודע שאין כמו גל שני של קורונה להשלמת המטרה. ואם אין גל שני של קורונה, נתניהו ייצור אותו.

איך אפשר ליצור גל שני של קורונה כשהמומחים בתחום האפידמיולוגיה חלוקים בשאלה האם ניתן להגדיר את התחלואה שהיתה בישראל כגל ראשון? בקלות! מצד אחד הצגת הקלות בסגר של הגל הראשון, תוך מתן הנחיות סותרות ויצירת בלבול בציבור. ציבור שממילא נקעה נפשו מהסגר ומהמשבר הכלכלי החריף. כך שברור שהנחיות לא ברורות רק תגרומנה לו לא להיענות להן, ומצד שני להתחיל לפמפם פניקה והיסטריה מבואו של הגל השני.

בכל ערב מדווחים על זינוק בתחלואה, על עלייה דרמטית במספר הנדבקים, כשלמעשה העלייה היחידה היא בהיחשפות לנגיף. רוב הנחשפים לא מפתחים את תסמיני המחלה ואין להגדירם כחולים. אין עלייה במספר המאושפזים, לא כל שכן בחולים מונשמים. באופן כללי, ההקלות בסגר לא הביאו לעליה בתחלואה או בתמותה.

נתניהו זקוק להחלשה נוספת של שומרי הסף. מי שניצל את הגל הראשון של הקורונה להשתלטות על המנדט להרכבת הממשלה ולפירוק האופוזיציה, יודע שאין כמו גל שני של קורונה להשלמת המטרה

זה לא הפריע לנתניהו לעלות לשידור ולבשר לאזרחים כי בשל חשש ממשי מגל שני של קורונה הוא החליט להרים את ההנדברקס ולסגת מחלק מההקלות שכבר ניתנו לציבור, ובוודאי לא להמשיך בהקלות נוספות. לכן אין רכבת, לכן לא ייפתחו מוסדות התרבות, וההחלטה שספק אם הציבור מודע לה – לא ייפתח ענף התעופה וענף התיירות עד להודעה חדשה.

בעוד מדינות העולם פותחות באופן הדרגתי את הענפים האלה – בישראל אין יעד לפתיחה. אין גוף שצריך לקבל החלטה בעניין, ומשרד הבריאות הקפיא את כל המגעים הרלוונטיים. המשמעות של סגירת השמים, מעבר להיבט הכלכלי של פגיעה בענפי התיירות היא, שאזרחי המדינה אינם יכולים לעזוב אותה. אם תרצו – מדובר בסגר אווירי.

מדינה בה משבר כלכלי חריף עם מאות אלפי מובטלים שאינם יודעים כיצד ירוויחו את לחמם, ויש בה סגירה הרמטית של כל מוסדות התרבות לצד סגירת השמים – היא מדינה שנוח עד מאוד לעשות בה הפיכה משטרית תוך העברת סמכויות נרחבות לרשות המבצעת. ובואו, הרשות המבצעת, על אף 36 שרים ועשרות סגני שרים, היא נתניהו ונתניהו בלבד. הסמכויות שיועברו יאפשרו לו לקבל כל החלטה בעצמו, כולל סגירת אמצעי תקשורת או ריקון הרשות השופטת מתוכן – שלטון יחיד לכל דבר ועניין.

ולהוכחה – השבוע פרסמה תוכנית "המקור" הקלטות של נתניהו, שתכנן מראה על עסקאות שוחד פר אקסלנס בין בעלי וואלה לבין נתניהו ובני משפחתו – וכדי שלא יהיה דיון בעסקאות השוחד, נתניהו מפרסם הצהרה כי צריך לכלוא את רביב דרוקר. כצפוי ההצהרה סיפקה את הספין – כולם עסקו בה ולא בעסקאות השוחד.

בנוסף, התקבלו איומים על שופטי בית המשפט העליון. ידוע היטב באילו משטרים נרדפים עיתונאים ונכלאים. ידוע היטב באילו משטרים שופטים מאויימים עד כדי אובדן עצמאות הרשות השופטת. מדובר במשטרים של שלטון יחיד, שלטון שכל המערכות שלו משרתות את השליט היחיד. נתניהו כפסע מהגשמת תוכניתו הגדולה – שלטון יחיד ללא מיצרים.

במדינה עם משבר כלכלי חריף וסגירה הרמטית של כל מוסדות התרבות לצד סגירת השמים – נוח לעשות הפיכה משטרית תוך העברת סמכויות נרחבות לרשות המבצעת. ובואו, הרשות המבצעת היא נתניהו

ולעניין המשפט, אני מעזה לומר שלא רק שהחקירות והאישומים הפליליים לא הרעו את מצבו ולא עיכבו את תוכניתו הגדולה להפוך לשליט יחיד, אלא ההיפך מכך. הם היו לכלי בידו, לחומר ביד היוצר. הוא השתמש בהם כדי להלך אימים על רשויות אכיפת החוק – על המשטרה, על הפרקליטות ועל משרד המשפטים. הוא השתמש בהם לנאומיו המופרכים רצופי השקרים. הוא השתמש בהם לשליטה על התקשורת והפיכתה ליד ימינו. הוא השתמש בהם בהסכם עם גנץ לטובת שינוי חוקי היסוד, כך שתתאפשר המשך כהונתו. הם הנכס הכי גדול שלו, המשפט עצמו הוא גרגר אבק שדבק בצעיפו.

ישראל הפסיקה למעשה להתקיים כדמוקרטיה כבר בקדנציה הקודמת של נתניהו, כעת רק נקבעים ההסדרים שיבטיחו את המשך שלטונו היחיד. קורונה? גל שני? נתניהו מתפקע מצחוק כל הדרך לשלטון יחיד.

דוקטור לביוכימיה ומשפטנית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
השעון נמצא בדקה ה 89! התקווה היחידה היא כי אזרחי ישראל הבלתי ממושמעים בתחומים רבים לא יאפשרו להפיכה שילטונית זו לקרות. למזלנו הצבא הוא צבא העם ולא צבא מתנדבים. פקודות שדגל שחור מתנוסס מ... המשך קריאה

השעון נמצא בדקה ה 89! התקווה היחידה היא כי אזרחי ישראל הבלתי ממושמעים בתחומים רבים לא יאפשרו להפיכה שילטונית זו לקרות. למזלנו הצבא הוא צבא העם ולא צבא מתנדבים. פקודות שדגל שחור מתנוסס מעליהן כגון שימוש בכוחות צבא לפיזור אלים של הפגנות וכיוצא בכך יענו בסירוב. הדרך היחידה להחזיר את השלטון לעם הוא מרי אזרחי, עממי, סוחף שיוציא מאות אלפים ומילונים לרחובות ויכריח את הרודן להתפטר. בהיסטוריה רק כך הורדו רודנים מהשילטון.

עוד 1,160 מילים ו-5 תגובות
סגירה