מסע הכסף המסתורי של גל הירש

תחקיר בטקס חילופי השרים במשרד לביטחון פנים קרא גלעד ארדן ליועמ"ש לסגור את תיק החקירה העומד נגד גל הירש, בטענה כי הוא עובר עינוי דין ● פעילי ליכוד קראו לשר הנכנס אמיר אוחנה למנות את הירש למפכ"ל המשטרה הבא - למרות שנפסל לתפקיד לפני חמש שנים ● הירש עצמו, כעת חבר בליכוד, טוען כל השנים כי הוא נרדף ● אבל השאלות לגבי מקורות עושרו וקשריו עם משטרים אוטוריטריים עדיין תלויות ועומדות

. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

בטקס שנערך בחודש שעבר לרגל סיום תפקידו כשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן הוסיף נספח מסקרן לנאום הפרידה שלו.

במשך רוב תשע הדקות שבהן דיבר, ארדן הדגיש, כצפוי, את הישגיו של משרדו במהלך חמש שנות כהונתו.

הוא דיבר על האופן שבו המשרד, האחראי על משטרת ישראל, התמודד עם גל דקירות "המפגע הבודד" שאיים על המדינה בשנים 2015 ו-2016. הוא הזכיר בגאווה את הקמתן של תחנות משטרה בערים ובכפרים ערביים, שתושביהם התלוננו על נוכחות משטרתית דלה מדי. הוא התפאר באמצעים שהמשרד נקט כדי להילחם באלימות ביתית נגד נשים. הוא ציין את פעולותיו לשיקום היחסים עם אזרחים מהעדה האתיופית.

גלעד ארדן ואמיר אוחנה בטקס חילופי שרים במשרד לביטחון פנים, ב-18 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גלעד ארדן ואמיר אוחנה בטקס חילופי שרים במשרד לביטחון פנים, ב-18 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אבל לקראת סוף נאומו ב-18 במאי, ארדן הקדיש כמעט שתי דקות לנושא של סיכול מינויים לתפקידים ציבוריים בכירים, ובפרט כישלונו למנות לתפקיד מפכ"ל המשטרה את המועמד המועדף עליו, תא"ל (מיל') גל הירש.

"לצד האתגרים המקצועיים שחוויתי, חוויתי גם אתגרים אחרים, ואף אישיים", אמר ארדן ותיאר את ניסיונו למנות ב-2015 למפכ"ל המשטרה את הירש – דמות מחוץ לשורות הארגון שהוא קיווה שתחולל בו שינויים – ואת כעסו על העובדה שהוא נאלץ להסיר את מועמדותו כמה שבועות לאחר מכן, כשהמשטרה פתחה לפתע כמה תיקי חקירה נגד הירש ושותפיו העסקיים בחשד לעבירות של מתן שוחד לכאורה לבכיר במדינה זרה והלבנת הון.

"מינוי מפכ"ל ומינויים בכלל הפכו בישראל למשימה כמעט בלתי אפשרית", קבל ארדן. "קיוויתי שגל יוכל לחולל ולהוביל במשטרה את השינויים שרציתי. המינוי התקבל בעצה אחת עם ראש הממשלה וזכה לתמיכה ציבורית. אולם מיד לאחר ההכרזה נפתחו כנגד גל שורה של חקירות פליליות, שהסתיימו לאחרונה, רק לאחרונה, בקול ענות חלושה, או שלא הסתיימו עד עצם היום הזה – מה שהביא כמובן, לצערי, לביטול ולסיכול המינוי".

ארדן: "מינוי מפכ"ל ומינויים בכלל הפכו בישראל למשימה כמעט בלתי אפשרית. קיוויתי שגל יוכל לחולל ולהוביל במשטרה את השינויים שרציתי. המינוי התקבל בעצה אחת עם ראש הממשלה וזכה לתמיכה ציבורית"

ארדן התייחס לעובדה שבאוגוסט 2019 המשטרה הודיעה, לאחר ארבע שנים של חקירות, כי אין ראיות מספיקות להעמדתו של הירש לדין באשמת מתן שוחד לשר ההגנה הגאורגי בשנים 2008-2007. חקירה מוקדמת יותר שניהלה המשטרה – סביב האופן שבו הירש והחברה שהוא היה אחד ממייסדיה ויושב הראש שלה, דיפנסיב שילד אחזקות, זכו במכרז לפינוי נפלים בחוף ראשון לציון – נסגרה באוקטובר 2018.

אולם באוגוסט האחרון המשטרה המליצה להעמיד לדין את הירש בחשד להעלמת מס לכאורה, בשל אי דיווח על הכנסות בשווי עשרות מיליוני שקלים ובשל חוסר יכולתו להסביר את מקור הכספים, שהוחזקו לכאורה בחשבונות בנק זרים.

בנאומו, ארדן לא הזכיר במפורש את ההאשמות בהעלמת מס, אבל הוא דחה אותן על הסף כחלק מקנוניה של המשטרה והפרקליטות נגד הירש, וקרא ליועץ המשפטי לממשלה לסגור את התיק האחרון נגדו, בטענה שמדובר בעינוי דין.

"זהו עוול מטורף כלפי קצין גיבור שסיכן את חייו למעננו. אני מצר על כך מאוד, וסבור שהפרשה הזו חייבת להסתיים היום. ולכן אני קורא מכאן היום, ביום שבו אני מעביר את המקל לחברי השר אמיר אוחנה, אני קורא ליועץ המשפטי לממשלה לקבל החלטה עוד היום לסגור את התיק האחרון שנותר כנגד גל הירש", אמר ארדן.

הפגנת תמיכה בגל הירש מול ביתו של פרקליט המדינה דאז שי ניצן, ב-20 באוקטובר 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת תמיכה בגל הירש מול ביתו של פרקליט המדינה דאז שי ניצן, ב-20 באוקטובר 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אף אדם לא צריך לעבור עינוי דין של חמש שנים ולשלם מחיר כה כבד על הסכמתו לשמש בתפקיד ציבורי", הוא המשיך.

אולם בניגוד לקריאתו, דוברת משרד המשפטים אמרה לזמן ישראל השבוע כי חקירת התיק "נמצאת בשלב מתקדם". יתר על כן, אמרה הדוברת, שניים משותפיו של הירש בדיפנסיב שילד אחזקות, יניב אדם – אביו של הזמר עומר אדם – ומיכאל בנימיני, גם הם חשודים. שותף נוסף, עודד שכנאי, צוין כחשוד בהודעה שפרסם המשרד בשנה שעברה.

מועמד שנוי במחלוקת

למשטרת ישראל אין מפכ"ל קבוע מאז שרוני אלשיך, האיש שארדן מינה לתפקיד לאחר שמינויו של הירש נפל, סיים את כהונתו ב-2018. תחתיו מונה מפכ"ל זמני, ניצב מוטי כהן, שמשמש כיום כממלא מקום. יורשו של ארדן בתפקיד, אמיר אוחנה, הוא זה שעליו לבחור את המפכ"ל הבא, ונראה שארדן רמז כי הוא עדיין מחשיב את הירש למועמד מתאים.

בעוד שמשתמשי הטוויטר מהשמאל וממרכז הקשת הפוליטית בארץ לא גילו עניין רב בסאגה הזאת באופן כללי, פעילי ליכוד צייצו בנושא מאות פעמים בימים שלפני ואחרי נאומו של ארדן, וקראו לסגירת התיק נגד הירש. רבים מהם אף קראו לאוחנה למנות אותו למפכ"ל המשטרה הבא (דבר שיתאפשר מבחינה חוקית רק אם וכאשר ייסגר התיק הפלילי נגדו).

בנימין נתניהו וגלעד ארדן בטקס כניסתו של רוני אלשיך לתפקיד המפכ"ל, ב-3 בדצמבר 2015 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
בנימין נתניהו וגלעד ארדן בטקס כניסתו של רוני אלשיך לתפקיד המפכ"ל, ב-3 בדצמבר 2015 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

חלק מהציוצים האלה הגיעו מחשבונות של פעילי ליכוד בולטים, ואחרים מחשבונות פחות מוכרים, בעלי עוקבים מעטים, שנוטים להביע תמיכה בהודעות המצדדות בנתניהו ובהירש.

ב-13 במאי, שפי פז, פעילה בולטת בדרום תל אביב נגד נוכחותם של מבקשי מקלט אפריקאים שם, צייצה כי אחת מהציפיות שלה מהשר הנכנס היא "מינוי מפכ"ל שלא משורות המשטרה. עדיף גל הירש".

ב-18 במאי, פעילת הליכוד מאיה בן שלום פנתה בטוויטר לשר החדש: "אוחנה היקר, שמעתי שגם אתה חושב שגל הירש הוא המפכ"ל הבא. הגיע הזמן לסיים את עינוי הדין, לסגור את התיקים ולהוכיח לציבור שיש כאן סיכוי לתיקון מהותי, באחד הצמתים החשובים במדינה".

גיורא עזרא, המצייץ תחת הכינוי קפטיין ג'ורג', צייץ ב-19 במאי: "גל הירש הוא קורבן השיטה… הם פתחו תיק נוסף משהבינו שתיק השוחד קרס… את השיטה צריך לרסק!!".

הירש הצהיר בעבר כי אם ימונה למפכ"ל, הוא ירסן את מה שהוא תופס כלהיטות המוגזמת של המשטרה בנוגע לניהול חקירות ולהגשת תביעות. הצהרות כאלה מדברות אל לבם של פעילי הליכוד, שתופסים את העמדתו לדין של ראש הממשלה בנימין נתניהו באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים כקנוניה פוליטית.

עם זאת, לא ברור מדוע הירש נותר מועמד מועדף לתפקיד מפכ"ל המשטרה בקרב פעילי הליכוד, בפרט שישנם ככל הנראה מועמדים אחרים לתפקיד, שלא מרחפת מעליהם עננה של העמדה אפשרית לדין.

יתר על כן, מעבר לחשדות הפליליים נגדו, בחינת פעילותו של הירש ב-15 השנים האחרונות, על פי מקורות הנגישים לציבור, מעלה שאלות מטרידות בנוגע להתאמתו לתפקיד מפקד המשטרה העליון.

אם ימונה לתפקיד, הירש יהיה מפכ"ל המשטרה היחיד ששמו מופיע במסמכי פנמה – אוסף של 11.5 מיליון מסמכים של החברה הפנמית החשאית מוסאק-פונסקה המתמחה ביצירת חברות ותאגידים – שהודלפו לתקשורת.

אם ימונה לתפקיד, הירש יהיה מפכ"ל המשטרה היחיד ששמו מופיע במסמכי פנמה – אוסף של 11.5 מיליון מסמכים של החברה הפנמית מוסאק-פונסקה המתמחה ביצירת חברות ותאגידים – שהודלפו לתקשורת

נוסף על כך, מסמכים פומביים מראים שהחברות שהוא נמנה עם מייסדיהן ועמד בראשן, דיפנסיב שילד ודיפנסיב שילד אחזקות, סיפקו נשק, הדרכה ואולי גם טכנולוגיית מעקב ללקוחות שבכללם מדינות כמו גאורגיה וקזחסטן, וייתכן שגם משטרים נוספים בעלי אופי אוטוריטרי.

למעשה, היו שתי חברות שכונו "דיפנסיב שילד". הראשונה, דיפנסיב שילד בע"מ, נוסדה ב-2007 והגישה את הדו"ח השנתי האחרון שלה בדצמבר 2013, אבל לא נסגרה באופן רשמי (החברה שינתה מאז את שמה לדי.אס קפיטל). החברה השנייה, דיפנסיב שילד אחזקות בע"מ, נוסדה ב-2008 והיא עדיין פעילה.

הירש היה בעל המניות העיקרי ויושב ראש של החברה הראשונה. מהחברה השנייה, שליש נמצא בבעלותו ושני השלישים האחרים הם בבעלותם של האב והבן דרור שכנאי ואלוף משנה במיל' עודד שכנאי (חברה שלישית, דיפנסיב שילד הדרכות בע"מ, נוסדה ב-2009, והיא חברה בת של דיפנסיב שילד אחזקות). שתי החברות חלקו את אותו אתר אינטרנט, ונראה שבנקודות זמן שונות האתר התייחס לדיפנסיב שילד ולדיפנסיב שילד אחזקות ללא הבדל ביניהן.

על פי דיווחים, הירש הוא אדם עשיר, בזכות היוזמות העסקיות שלו במהלך 13 השנים האחרונות. תחקיר של הארץ מספטמבר 2015 מצא כי יש לו חמש משכנתאות על נכסים בשווי עשרות מיליוני שקלים. החברה שהוא מנהל יחד עם עודד שכנאי, דיפנסיב שילד אחזקות, טענה כי רווחיה בשנת 2018 הסתכמו ב-14 מיליון שקלים, על פי מסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל. הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור טענה כי הירש מחזיק מיליוני שקלים בחשבונות בנק זרים.

הפרופיל של גל הירש באתר של דיפנסיב שילד אחזקות, השבוע (צילום: צילום מסך)
הפרופיל של גל הירש באתר של דיפנסיב שילד אחזקות, השבוע (צילום: צילום מסך)

בהודעה לעיתונות שפרסמה הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אשר שיתפה פעולה עם המשטרה בחקירת העברות הכספים מגאורגיה לחשבונות הבנק הזרים, נאמר כי "על פי החשד, סכומי עתק בהיקף של עשרות מיליוני שקלים הועברו ממשרד ההגנה הגאורגי לחשבונות בנק ישראליים וזרים שקשורים לאנשי קבוצת 'דיפנסיב שילד'.

"ממצאי החקירה העלו כי גל הירש ו[שותפו] עודד שכנאי ואנשיהם העלימו עשרות מיליוני שקלים תוך שימוש בחברות פיקטיביות במקלטי מס ובחשבונות בנק זרים והעבירו את הכספים מחשבון לחשבון במטרה שלא לדווח על הכנסותיהם ולהעלימם מרשות המסים בישראל. כן עלה כי נמסרו דיווחים כוזבים והוצגו מסמכים מזויפים למוסדות הפיננסיים הזרים באשר למקור הכסף".

דבר זה מעלה שאלות לגבי מקורות עושרו של הירש, וכן לגבי סוג האנשים שהוא יצר איתם קשרים במדינות כמו גאורגיה וקזחסטן.

ממלחמה בלבנון למלחמה בגאורגיה

הירש זכה לבולטות ציבורית לראשונה ב-2006 כמפקד עוצבת הגליל. שני חיילים בפיקודו, אלדד רגב ואהוד גולדווסר, נחטפו ונרצחו בידי חיזבאללה, ושישה חיילים נוספים נהרגו בתקרית שהתרחשה ב-12 ביולי 2006 והציתה את מלחמת לבנון השנייה.

תא"ל גל הירש סוקר את השטח בפני ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט, בעת ביקורו במוצב בירנית שעל גבול לבנון, ב-31 באוקטובר 2006 (צילום: משה מילנר/לע"מ)
תא"ל גל הירש סוקר את השטח בפני ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט, בעת ביקורו במוצב בירנית שעל גבול לבנון, ב-31 באוקטובר 2006 (צילום: משה מילנר/לע"מ)

בדצמבר 2006, ועדת חקירה של צה"ל מתחה ביקורת חריפה על התנהלותו של הירש במהלך המלחמה, אשר הובילה להתפטרותו.

השופט אליהו וינוגרד, יושב ראש הוועדה השנייה לבדיקת אירועי המלחמה של 2006, אמר ב-2015 שהירש לא היה ראוי לגינוי על התנהלותו – שהוא הכשיר היטב את האוגדה שלו אבל לא קיבל גיבוי מהדרגים הגבוהים בצה"ל.

כמה חודשים לאחר התפטרותו מצה"ל, הירש ייסד ב-2007 את דיפנסיב שילד, על פי רשם החברות הישראלי, וביקש היתר ממשרד הביטחון לביצוע הדרכות לכוחות היבשה הגאורגיים. על פי הדיווחים, הוא קיבל אור ירוק.

בגאורגיה, מדינה קטנה בעלת אוכלוסייה של כ-4 מיליון איש, הירש פיתח קשרים מצוינים עם שר ההגנה דאז של גאורגיה, דויד קזרשווילי, שהיה אז בן 29, כך על פי דיווחי התקשורת הישראלית באותו הזמן. קזרשווילי עלה לישראל כנער עם הוריו, וחזר לגאורגיה שנה וחצי לאחר מכן כדי ללמוד באוניברסיטה. לאחר סיום לימודיו הוא שימש כעורך דין וכיועצו הקרוב של נשיא גאורגיה בשנים 2013-2008 – מיכאיל סאקשווילי הפרו-מערבי, שקידם רפורמות רבות במדינה.

דוד קזרשווילי, מי שהיה שר הביטחון של גאורגיה, במפגש נאט"ו בהונגריה, ב-9 באוקטובר 2008 (צילום: Jerry Morrison, U.S. Air Force)
דוד קזרשווילי, מי שהיה שר הביטחון של גאורגיה, במפגש נאט"ו בהונגריה, ב-9 באוקטובר 2008 (צילום: Jerry Morrison, U.S. Air Force)

דיפנסיב שילד עזרה לחמש ולאמן את צבא גאורגיה לקראת המלחמה עם רוסיה ב-2008. המלחמה הקצרה שהתנהלה בין רוסיה לגאורגיה נחשבה בעיני גאורגים רבים לפיאסקו. גאורגיה איבדה במהלכה 184 חיילים ושוטרים, ואילו רוסיה טענה כי היא איבדה 67 חיילים, על פי נתונים שאסף הדיפלומט האמריקאי המנוח רונלד אסמוס. כוחותיה של גאורגיה איבדו את השליטה על שני חבלי ארץ שהתנתקו ממנה, אבחזיה ודרום אוסטיה, לידי רוסיה.

על פי אסמוס, מטרתה של רוסיה במלחמה הייתה לחבל בסיכוייה של גאורגיה להצטרף לנאט"ו ולמנוע ממדינות אחרות הגובלות בה להתקרב מדי למערב.

קזרשווילי פוטר מתפקידו כשר ההגנה בדצמבר 2008, על רקע הביקורת סביב תוצאות המלחמה.

חברות בפנמה ובנק שוויצרי

ב-2015, מקור אלמוני הדליף לעיתון הגרמני זידדויטשה צייטונג 11.5 מיליון מסמכים מחברת עורכי הדין הפנמית מוסאק-פונסקה, המספקת שירותים לתאגידים.

המסמכים הללו חושפים מידע משפטי ופיננסי על יותר מ-200 אלף חברות שהוקמו במקלטי מס ברחבי העולם ואת זהותם של הבעלים המוטבים שלהן, שהייתה אמורה להישאר סודית. הזידדויטשה צייטונג פרסם את המסמכים בשיתוף פעולה עם הקונסורציום הבינלאומי של העיתונאים החוקרים, במה שנודע כהדלפת מסמכי פנמה.

רישומן של חברות במקלטי מס יכול להיות חוקי, בעיקר אם ההכנסה מאותן חברות מדווחת לרשות המס הרלוונטית. אולם חלק מאותן חברות משמשות להסתרת נכסים, רווחים או פעילות עסקית מפני בחינה או פיקוח ציבוריים.

הירש ומנהלים בכירים אחרים בדיפנסיב שילד היו קשורים לשבע חברות שהופיעו במסמכי פנמה המודלפים, ושנרשמו בפנמה ב-2008, בתקופה שבה קזרשווילי שימש כשר ההגנה של גאורגיה. שתיים מהחברות שנקשרו בשמו של הירש היו Templeton Team S.A. ו-Moore Equities. לשתי החברות יש מניות למוכ"ז, כלומר רק האדם שבידו תעודת בעלות על החברה יודע שהוא הבעלים. על פי מסמכי פנמה, להירש ניתן ייפוי כוח על שתי החברות.

הבאנר של פרויקט התחקיר העולמי על מסמכי פנמה
הבאנר של פרויקט התחקיר העולמי על מסמכי פנמה

שותפים אחרים בדיפנסיב שילד החזיקו בייפויי כוח על חברות נוספות שנרשמו בפנמה ב-2008 בבעלות אנונימית. מיכאל בנימיני (שמוכר גם בשם מיכאל ביניאשווילי), שהוגדר באתר האינטרנט של דיפנסיב שילד ב-2009 כ"מנהל הפיתוח העסקי במזרח אירופה", החזיק בייפוי כוח על Timmons Corp. יניב אדם, מנהל נוסף בדיפנסיב שילד, ייצג את Laore Corp, ועודד שכנאי החזיק בייפוי כוח על Artisti Corp, Tippora S.A. ו-DSH Defensive Holdings.

קיימים ברשת כמה רמזים לתחומי עיסוקן של החברות האלה. הרשות הישראלית לאיסור הלבנת הון טענה כי הירש ושותפיו העבירו עשרות מיליוני שקלים משר ההגנה הגאורגי לחברות פיקטיביות במקלטי מס, ששימשו להסוואת מקורות הכסף, אבל הרשות לאיסור הלבנת הון לא ציינה את שמות החברות שהיו מעורבות במזימה לכאורה.

באוגוסט 2017 בית משפט גאורגי זיכה את קזרשווילי מהאישומים במעילה בכספי גאורגיה במסגרת מזימה לכאורה שעירבה את דיפנסיב שילד.

הירש ושותפיו הכחישו את ההאשמות נגדם.

כל שבע החברות הפנמיות הוקמו באמצעות מוסאק-פונסקה לוקסמבורג ב-2008, לפני שקזרשווילי פוטר מתפקידו כשר ההגנה. כמה שנים לאחר מכן, כל אותן חברות הועברו לניהולו של יוניון בנקייר פריווה בז'נבה, בנק שוויצרי פרטי שיש לו עובדים ולקוחות ישראלים רבים, כפי שמגלים מסמכי פנמה, בכללם לקוחות ישראלים הקשורים לאתרי הימורים ברשת ולתעשיית היהלומים.

ביוני 2019, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי משרד האוצר הישראלי ביקש מממשלת שווייץ עזרה בזיהוי הישראלים שמחזיקים חשבונות סודיים ביוניון בנקייר פריווה וכן בבנק יוליוס בר.

כריכת הספר Defensive Sheild מאת גל הירש
כריכת הספר Defensive Sheild מאת גל הירש

כמה מהחברות הפנמיות שבאי כוחן היו הירש ומנהלים בכירים אחרים בדיפנסיב שילד נוהלו ביוניון בנקייר פריווה על ידי הבנקאי מיכאל הסל, בנו של יורם הסל, ששימש כראש אגף תבל במוסד (אמו של מיכאל הסל, שלוה הסל, כתבה ספר המבוסס על חוויות המשפחה, תחת הכותרת "נשואה למוסד").

זמן ישראל פנה להירש, בנימיני, אדם ושכנאי בבקשת תגובה בנוגע למטרתן של אותן חברות שהם החזיקו בייפוי כוח עבורן.

הירש ושכנאי סירבו להשיב לכל שאלה, והירש איים לתבוע את זמן ישראל.

בנימיני לא הגיב לשאלות שנשלחו לכתובת הדוא"ל של אחד מעורכי הדין שלו או למספר הטלפון הידוע האחרון שלו.

רעייתו של יניב אדם ענתה לקו הביתי של המשפחה, אבל סירבה לספק כל כתובת דוא"ל או מספר טלפון שבהם ניתן להשיג את בעלה לצורך בקשת תגובה.

עם מי עשתה דיפנסיב שילד עסקים?

דיפנסיב שילד אחזקות הוקמה במאי 2008 באמצעות עורך הדין גור פינקלשטיין, שגם שימש כמנהל החברה עד ספטמבר 2008 (ב-2011 פינקלשטיין הועמד לדין ומאוחר יותר נידון לשמונה שנות מאסר בגין ניסיון לרצח של כמה מיריביו באמצעות רוצח שכיר). בערך באותה תקופה שרשם את דיפנסיב שילד אחזקות, פינקלשטיין גם הקים חברות בבעלותם או בניהולם של בני משפחתו של בנימיני.

גור פינקלשטיין בבית המשפט העליון ב-16 בנובמבר 2015 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גור פינקלשטיין בבית המשפט העליון ב-16 בנובמבר 2015 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

על פי דפים מאתר החברה השמורים בארכיון האינטרנט, דיפנסיב שילד סיפקה ללקוחותיה הן נשק והן הדרכות. ביולי 2012 נכתב באתר החברה: "תפקידנו בדיפנסיב שילד הוא להתאים את הפתרון שלנו לצרכים שלכם. אנחנו נהפוך את הסירה שלכם לסירת מירוץ, נצייד את אנשי הצוות שלכם בנשק ובטכנולוגיה החדישים ביותר ונדריך אותם כיצד לנווט את הסירה הזאת במים בוגדניים".

באשר ללקוחות החברה, על פי ידיעה שפורסמה בנובמבר 2012 בכתב העתIsrael Defense, ראש העיר של מונקו ובכיר במשטרת הנסיכות הגיעו לארץ כאורחיה של דיפנסיב שילד, בסיועו של איש העסקים אריק מימון.

"החברה הישראלית מנהלת פרויקט אבטחה גדול בנסיכות האירופאית", נכתב בידיעה.

בכתבה שפורסמה בגלובס ב-2013 נאמר כי דיפנסיב שילד "עוסקת בקישור בין משקיעים מחו"ל המעוניינים להשקיע בישראל בתחומי הביטחון לבין חברות ישראליות".

על פי דף ארכיון מאתר האינטרנט של דיפנסיב שילד מאוגוסט 2013, החברה אירחה במשרדיה את שגריר קזחסטן בישראל.

"שגריר קזחסטן בישראל, מר גלים אורזבקוב, ביקר בדיפנסיב שילד עם צוות היועצים הקרובים שלו", הודיע האתר.

קזחסטן היא אוטוקרטיה, משטר דכאני ביותר שאינו סובל עיתונות חופשית או אופוזיציה פוליטית.

בפריצה לשרתים של חברת הסייבר האיטלקית האקינג טים ב-2015 התגלתה הודעת דוא"ל שפורסמה באתר ויקיליקס, ולפיה סמנכ"ל השיווק של דיפנסיב שילד, תומר אורבך, נפגש עם האקינג טים והציע לה למכור את מוצרי המעקב שלה לכמה משטרים הידועים בהפרת זכויות אדם.

"בעקבות פגישתכם עם תומר אורבך, סמנכ"ל השיווק של דיפנסיב שילד ב[תערוכת] מיליפול, נשמח לקבל מכם מידע וחומרים נוספים על החברה שלכם", כתבה לובה ליברטובסקי, מתאמת המכירות והשיווק של דיפנסיב שילד, בהודעת הדוא"ל מדצמבר 2013.

"כפי שהבנתם במהלך הפגישה, אנחנו פעילים בין השאר במדינות הבאות: קזחסטן, אזרבייג'ן, טורקמניסטן וטורקיה, ועובדים עם גופים ביטחוניים כגון משרד ההגנה ומשרד הפנים ובתחומים שונים כגון הגנת גבולות ועוד. נשמח לדעת אילו טריטוריות פנויות עבורנו לקידום המוצרים שלכם", כתבה ליברטובסקי.

תיק החקירה של רשויות המס נגד דיפנסיב שילד, בבית המשפט (צילום: צילום מסך, כאן 11)
תיק החקירה של רשויות המס נגד דיפנסיב שילד, בבית המשפט (צילום: צילום מסך, כאן 11)

רישיון הייצוא הגלובלי של האקינג טים נשלל על ידי רשויות הייצוא האיטלקיות בעקבות העיסוק התקשורתי האינטנסיבי במסמכים שהודלפו.

במכתב ששלח עורך דינו של הירש לזמן ישראל, הירש הכחיש כי דיפנסיב שילד מכרה ציוד מעקב לקזחסטן, אזרבייג'ן, טורקמניסטן או טורקיה, ואמר כי אם זמן ישראל יפרסם טענות אלו, הדבר יהיה בגדר הוצאת דיבה ועלול לסכן אותו, את משפחתו ואת עובדיו ולפגוע בפעילותו העסקית בחו"ל בהווה ובעתיד.

למרות ההכחשה, החומר השיווקי של דיפנסיב שילד עצמה טוען כי חברה בת של דיפנסיב שילד אחזקות – נירטל – מספקת הדרכה וציוד לפעילות ביטחונית וממשלתית, ועוסקת במכירת ציוד מעקב.

על פי האתר של דיפנסיב שילד, ב-2014 נירטל ניהלה פרויקט ב"מדינה במרכז אסיה".

"נירטל השלימה קורס לאבטחת אישים במדינה מרכז אסיאתית (אפריל 2014)", נטען באתר של דיפנסיב שילד.

על פי אנציקלופדיה בריטניקה, "מרכז אסיה" מוגדר באופן כללי כאזור הכולל את קזחסטן, קירגיזסטן, טג'יקיסטן, טורקמניסטן ואוזבקיסטן.

על פי מסמכים שהגישה דיפנסיב שילד באוגוסט 2016 לרשות התאגידים, אחד ממקורות הגיבוי הפיננסי של החברה הוא "יחידת אריסטן של הביטחון הלאומי של רפובליקת קזחסטן" – כוח מיוחד שתפקידו לאבטח את נשיא קזחסטן.

על פי מסמכים שהגישה דיפנסיב שילד באוגוסט 2016 לרשות התאגידים, אחד ממקורות הגיבוי הפיננסי של החברה הוא "יחידת אריסטן של הביטחון הלאומי של רפובליקת קזחסטן" – כוח מיוחד שתפקידו לאבטח את נשיא קזחסטן

ב-2015, עיתון הארץ דיווח כי בתמונה שהוצגה באתר האינטרנט של דיפנסיב שילד באותה שנה נראה הירש מארח משלחת שהגיעה לארץ מקונגו. האתר לא הבהיר אם דיפנסיב שילד חתמה על הסכם עם המדינה האפריקאית, שממשלתה הואשמה ב"הרג בלתי חוקי, היעלמויות וחטיפות כפויות… תנאי מאסר קשים ומסכני חיים… [החזקת] אסירים פוליטיים… איומים והטרדות כלפי עיתונאים… התערבות ניכרת בזכות להתקהלות בלתי אלימה ובחופש ההתאגדות", בין שאר הפרות של זכויות אדם, על פי דו"ח שפרסמה בשנה שעברה מחלקת המדינה האמריקאית.

כמעט מפכ"ל המשטרה

ב-25 באוגוסט 2015, הירש הוכרז כמפכ"ל ה-18 של משטרת ישראל. התת-אלוף לשעבר בחטיבת הצנחנים זכה לשבחים מפי ראש הממשלה נתניהו כ"קצין ערכי, מסור", שכמפכ"ל יוכל לחולל את השינויים הנחוצים במשטרה ולתרום "לחיזוק משטרת ישראל ושלטון החוק במדינה".

אולם בעודו מתכונן לתפקיד החדש, המינוי של הירש נתקל בהתנגדות מכמה כיוונים.

הורים שכולים של חיילים שנהרגו במלחמת לבנון השנייה הביעו זעם על בחירתו לתפקיד. "אם השר לא ישנה את דעתו, אנחנו לא נוותר, נפנה לבג"ץ", אמר יואב צור, אחד ההורים השכולים שהקימו אוהל מחאה מול ביתו של גלעד ארדן. "יש מינוי לא ראוי, וגם ראש הממשלה יודע שזה לא ראוי".

זאת לאחר שמשטרת ישראל, כפי שדווח בתקשורת, מצאה תיק שקיבלה מהאף.בי.איי שנתיים קודם לכן, ולפיו הירש היה מעורב בקשרי שחיתות עם שר ההגנה הגאורגי לשעבר. המשטרה הציגה את התיק ליועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, והוא הסכים לבחון את תוכנו.

הירש הכחיש את החשדות נגדו. "פעילותי העסקית חוקית ומפוקחת", אמר הירש למקורביו, כפי שפורסם. "מספרים עליי אגדות".

הירש, שטען כי גורמים במשטרה מנסים לסכל את מינויו למרות חפותו, הפסיד את התפקיד היוקרתי. במקומו מונה למפקד המשטרה רוני אלשיך, לשעבר סגן ראש השב"כ, שוב בתמיכתו הנלהבת של נתניהו.

שלוש שנים לאחר מכן, בסוף 2018, אלשיך סיים את תפקידו – לאחר שהמשטרה ניהלה תחת פיקודו חקירות נגד נתניהו בחשד לשוחד ומרמה, ויחסיו עם ראש הממשלה הידרדרו עד כדי אי-הארכת כהונתו בשנה נוספת, כנהוג. תפקיד מפכ"ל המשטרה נותר לא מאויש.

כריכת הספר "אנחנו לפני אני" של גל הירש
כריכת הספר "אנחנו לפני אני" של גל הירש

באוגוסט 2019 המשטרה הודיעה כי לא מצאה ראיות מספיקות לכך שהירש שיחד את שר ההגנה הגיאורגי לשעבר קזרשווילי, אבל המליצה להעמיד את הירש לדין בגין ביצוע עבירות מס.

מאז נשלל ממנו תפקיד המפכ"ל ב-2015, הירש הרצה מעל במות שונות בארץ ובחו"ל על מנהיגות. הוא אף פרסם ספר בשם "אנחנו לפני אני – גל הירש על מנהיגות", שכולל את תובנותיו האישיות על מה זה אומר להיות מנהיג.

"קול פנימי קורא לך לקום וללכת, לצאת לדרך, להוביל ולהנהיג. הכול מתחיל מהקול, והקול הוא בעצם הכול", הוא כתב בספרו.

באירוע להשקת הספר בתל אביב בדצמבר 2018, הירש הודיע על כוונתו להיכנס לפוליטיקה ולהקים מפלגה פוליטית חדשה בשם מגן ישראל. המצע שלו כלל הבטחות כמו "אחדות" ו"סובלנות" בחברה הישראלית, קידום האינטרסים של ערביי ישראל ואוכלוסיות מוחלשות אחרות ורפורמה במערכת אכיפת החוק. הוא גם אמר שאם ייבחר, הוא ישאף לכהן כשר לביטחון פנים, הממונה על המשטרה.

אחריו ברשימה התמודדו בין השאר אשר טישלר, דובר וחבר בדירקטוריון היועצים של חברת המודיעין העסקי הישראלית השנויה במחלוקת בלאק קיוב, והעיתונאי החרדי יענקי פרבר.

גל הירש בארוע השקת מפלגת מגן שנערך בראש העין, ב-28 בינואר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גל הירש בארוע השקת מפלגת מגן שנערך בראש העין, ב-28 בינואר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בבחירות לכנסת באפריל 2019 מגן קיבלה 3,394 קולות ולא עברה את אחוז החסימה.

ביוני 2019 הירש הצטרף למפלגת הליכוד והתמודד באופן סמלי במקום ה-99 ברשימת המפלגה לבחירות בספטמבר 2019 ובמקום ה-100 ברשימה לבחירות במרץ 2020.

לאחרונה עלה שמו של הירש שוב לכותרות – בעקבות הירתמותו לסייע במיגור התפשטות הקורונה ביישוב החרדי אלעד. הירש, כמו קציני צבא בדימוס אחרים, לקח על עצמו את ניהול החמ"ל של עיריית אלעד במהלך חודש אפריל – שיא התפרצות המגפה שם – וזכה לשבחים רבים מקרב הקהילה החרדית.

אך דווקא הזיקה הפוליטית של הירש לליכוד היא זו שעשויה למנוע כל נסיון חוזר למנותו למפכ"ל המשטרה, גם אם ייסגר התיק נגדו בחשד לעבירות מס.

מינויו של הירש יצטרך להיבחן בוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים, שמטרתה להבטיח כי לא ייעשו מינויים על בסיס "זיקה אישית, זיקה עסקית או זיקה פוליטית לגורמים בממשלה". אם הוועדה תאשר את המינוי בכל זאת, מספר ארגונים חברתיים עשויים לעתור לבג"ץ בבקשה לפסול אותו.

זמן ישראל פנה בנפרד להירש, שכנאי, אדם ובנימיני על מנת להציג להם כמה שאלות ולקבל את גרסתם לאירועים, ואף דחה את פרסום הכתבה על מנת לתת להם די זמן להגיב. איש מהם לא סיפק תשובות ממשיות לשאלות ספציפיות על פעילותה העסקית של דיפנסיב שילד במהלך 13 השנים האחרונות.

ב-10 ביוני דוברת משרד המשפטים אמרה לזמן ישראל כי חקירת עבירות המס נגד הירש "נמצאת בשלב מתקדם" וציינה כי בנימיני ואדם גם הם חשודים.

גל הירש מגיע להעיד בפני ועדת טירקל ב-1 בספטמבר 2015 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גל הירש מגיע להעיד בפני ועדת טירקל ב-1 בספטמבר 2015 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"ריסון" המשטרה

במסיבת עיתונאים ב-2015, זמן קצר לאחר הסרת מינויו, הירש אמר כי הוא "מודאג ומוטרד עם שאלות קשות… על מצבו של עמוד השדרה הלאומי… על קבוצות כוח גדולות ואינטרסים שלא נבחרו על ידי העם, המניעים בפועל את חיינו".

הירש אולי רומז לבעלי כוח במשטרה שהוא מאמין כי הם סיכלו את מינויו. אבל במהלך הקריירה שלו לאחר שחרורו מצה"ל, הירש עצמו קיים עסקים עם בעלי כוח ואינטרסים מחוץ לישראל, בעיקר בגאורגיה ובקזחסטן.

כל זה הופך את אחת מהבטחות הבחירות של הירש בינואר 2019, במרוץ לכנסת בראש מפלגת מגן, למעוררת סקרנות במיוחד. הוא הבטיח, אם יהיה השר הממונה על המשטרה, "לחזק את מערכת אכיפת החוק ולהטמיע בה איזונים ובלמים. מחד, יהיה כוח, ומנגד, גם ריסון כוח. שיטור יהיה, אבל המושג שיטור יתר יימחק וייעלם".

הטמעת "איזונים ובלמים" ו"ריסון" במערכת אכיפת החוק הישראלית. למה בדיוק התכוון בכך המועמד למפכ"לות שמינויו סוכל ושעברו העסקי לוט בערפל?

* * *

  • לינדיטה צ'לה, מפרויקט דיווח על פשע מאורגן ושחיתות (OCCRP) סייעה בתחקיר.
  • גירסה מפורטת יותר של תחקיר זה התפרסמה באתר The Times of Israel

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
"לא ברור מדוע הירש נותר מועמד מועדף לתפקיד מפכ"ל המשטרה בקרב פעילי הליכוד, בפרט שישנם ככל הנראה מועמדים אחרים לתפקיד, שלא מרחפת מעליהם עננה של העמדה אפשרית לדין." ברור מאוד. תיק פלילי ה... המשך קריאה

"לא ברור מדוע הירש נותר מועמד מועדף לתפקיד מפכ"ל המשטרה בקרב פעילי הליכוד, בפרט שישנם ככל הנראה מועמדים אחרים לתפקיד, שלא מרחפת מעליהם עננה של העמדה אפשרית לדין."
ברור מאוד. תיק פלילי הוא יתרון בעיני הליכוד (בעצם אין ליכוד. הביביזם) – תמיד אפשר לשלוף אותו ולאיים בו אם המועמד לא מלקק כראוי.

עוד 3,374 מילים ו-2 תגובות
סגירה