בנימין נתניהו, אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש90)
פלאש90

היועמ"ש מבקש להסדיר את ניגודי העניינים של נתניהו. בהצלחה עם זה

נתניהו נכשל כישלון חרוץ בהסדרת ניגודי העניינים שלו בקדנציות הקודמות - ניגודי עניינים שהובילו להעמדתו לדין בעבירות חמורות ● זה לא מונע ממשרד המשפטים להפגין אופטימיות שהפעם זה יסתדר ● בשבוע שעבר העביר מנדלבליט הסדר ניגוד עניינים בקשר למעורבותו של נתניהו בהחלטות הנוגעות לרשויות החוק ● אבל אפילו על הסדר הניגוד העניינים הרגיל נתניהו עדיין לא חתם ● פרשנות

בכל הנוגע להתנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אנשי משרד המשפטים הם אופטימיסטים מושבעים – אנשים מלאי תקווה וציפייה שיקרו רק דברים טובים, אפילו אם הניסיון מלמד שהסיכוי לכך הוא אפסי.

נתניהו נכשל כישלון חרוץ, טוטאלי – ואלה עוד מילים עדינות – בהסדרת ניגודי העניינים שלו בקדנציות הקודמות. כישלון כל כך קולוסאלי, שהוא הוביל בין היתר להעמדתו לדין בעבירות של לקיחת שוחד ומרמה והפרת אמונים.

נתניהו נכשל כישלון חרוץ, טוטאלי – ואלה עוד מילים עדינות – בהסדרת ניגודי העניינים שלו בקדנציות הקודמות. כישלון כל כך קולוסאלי, שהוא הוביל בין היתר להעמדתו לדין בעבירות של לקיחת שוחד ומרמה והפרת אמונים

והנה כעת, עם הקמת ממשלה חדשה, במשרד המשפטים פועלים כאילו דבר לא השתבש בעבר. שוב פועלים לגבש עם נתניהו הסדר ניגוד עניינים לחתימתו. כאילו חתימתו שווה משהו. כאילו הכלים המנהליים הרגילים רלוונטיים כשמדובר באיש כמו נתניהו.

לפני כמה ימים העבירו אנשי מחלקת ייעוץ וחקיקה לעורכי דינו של נתניהו, לחתימתו, הסדר ניגוד עניינים הנובע ממעמדו כנאשם. בהודעה שהוגשה במקביל לבג"ץ, במענה לעתירת התנועה לאיכות השלטון, נמסר כי במהלך החודש וחצי האחרונים פעל משרד המשפטים לגבש את ההסדר, שאמור להטיל על הנאשם נתניהו מגבלות בעניינים הנוגעים למערכת אכיפת החוק.

התנועה לאיכות השלטון גם דרשה בעתירתה, שהוגשה ערב הקמת הממשלה, שלא תהיה כל זיקה בין השר המיועד לביטחון פנים לבין ראש הממשלה. נתניהו הקשיב בקשב רב, ומינה את גדול מלחכי פנכתו – אמיר אוחנה – לשר לביטחון פנים.

התנועה לאיכות השלטון דרשה שלא תהיה כל זיקה בין השר המיועד לביטחון פנים לבין ראש הממשלה. נתניהו הקשיב בקשב רב, ומינה את גדול מלחכי פנכתו, אמיר אוחנה

למעשה מדובר בשני הסדרי ניגוד עניינים. ההסדר האחד הוא הסדר כללי, הנעשה לכל חבר בממשלה. עם מינויו לתפקיד, אמור כל אחד מהשרים למלא שאלון, שנוסחו אושר על ידי היועץ המשפטי. זאת, לצד הצהרת הון שהשר החדש (או המתמנה מחדש) מוסר למבקר המדינה, במסגרת הכללים למניעת ניגוד עניינים (הקרויים "כללי ועדת אשר").

על פי הנוהל שפרסם היועץ המשפטי עצמו, על השרים למלא את השאלון "בהקדם האפשרי", ולכל המאוחר בתוך 30 יום מכניסתם לתפקיד.

האם נתניהו כבר השיב על שאלון זה? והאם כבר גובש על בסיסו הסדר ניגוד עניינים כללי? לפי הודעת היועמ"ש לבג"ץ מיום חמישי האחרון, השאלון נמסר לעורכי דינו של נתניהו ב-19 במאי, יומיים לאחר השבעת הממשלה החדשה. בינתיים הספיקה המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר, להיפגש עם באי-כוחו של נתניהו בעניין השאלון, במהלך חודש יוני.

נכון לרגע זה, הרבה מעבר ל-30 הימים שקובע נוהל היועמ"ש, נתניהו טרם מסר את השאלון.

נוהל היועץ לא מסתפק בכך שהשר צריך למסור את התשובות לשאלון בתוך 30 יום, אלא שהוא עצמו (ולא עורכי דינו) אמור להיפגש עם נציג היועמ"ש. אחרי שיימסרו התשובות לשאלון, אמורה המשנה ליועמ"ש לבחון את התשובות, ועל בסיסן לגבש טיוטת חוות דעת, להפנות שאלות נוספות לשר הרלוונטי, לקבל תשובות בתוך 10 ימים לכל היותר – ולערוך טיוטת הסדר ניגוד עניינים כללי.

כל זה טרם קרה עם נתניהו.

ראש הממשלה כבר הוכיח בעבר שהוא נכון לפעול בניגוד לכללים, מה שסיבך אותו בפלילים. אבל למשרד המשפטים דבר לא בוער, שם ממשיכים להאמין במינהל תקין, אפילו כשמדובר בנתניהו.

ראש הממשלה כבר הוכיח בעבר שהוא נכון לפעול בניגוד לכללים, מה שסיבך אותו בפלילים. אבל למשרד המשפטים דבר לא בוער, שם ממשיכים להאמין במינהל תקין, אפילו כשמדובר בנתניהו

מנדלבליט שומר את הקלפים קרוב לחזה

הסוג השני של הסדר ניגוד עניינים הוא הסדר ספציפי הנובע מהעובדה שבראשות הממשלה מכהן אדם העומד למשפט פלילי בעבירות חמורות. בכך התמקדה עתירת התנועה לאיכות השלטון – ביצירת כללים שימנעו מנתניהו לגעת בנושאים הנוגעים למערכת המשפט ולמערכת אכיפת החוק. במידת האפשר, כמובן. לא כל דבר אפשר למנוע ממנו.

כך למשל, ביום רביעי הקרוב עתידה הכנסת לבחור, בהצבעה חשאית, שני נציגים מטעמה לוועדה לבחירת שופטים. ארבעה ח"כים הציבו את מועמדותם – צבי האוזר ואסנת מארק (שנמנו כמועמדי הקואליציה בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול-לבן), ולצידם הח"כיות קארין אלהרר ואיילת שקד מהאופוזיציה (או כביכול מהאופוזיציה). אין כוח בעולם שיכול למנוע מנתניהו להשתתף בהצבעה הזו.

לצד זאת, חובה למנוע מנתניהו להשפיע בכל דרך – ישירה או עקיפה – על הליכי מינוי מפכ"ל המשטרה, או פרקליט המדינה, ואף היועץ המשפטי לממשלה, שיסיים את כהונתו בעוד כשנה וחצי. הסדר ניגוד העניינים בהקשר זה הוא העומד על הפרק.

חובה למנוע מנתניהו להשפיע בכל דרך – ישירה או עקיפה – על הליכי מינוי מפכ"ל המשטרה, או פרקליט המדינה, ואף היועץ המשפטי לממשלה. הסדר ניגוד העניינים בהקשר זה הוא העומד על הפרק

לאחר שטיוטת ההסדר הועברה לאנשי נתניהו שלשום, עומדים לרשותו 10 ימים להעביר את הערותיו או הסתייגויותיו. מנדלבליט ציין בהודעתו כי בהתאם לנוהל, ההגבלות הנכללות בטיוטת ההסדר חלות כבר מעכשיו, באופן חד-צדדי, עוד לפני שנתניהו חתם.

מה נכלל בטיוטת ההסדר? היועץ המשפטי שומר את הקלפים קרוב לחזה. בינתיים, לשון ההודעה לבג"ץ חושפת רק בקווים כלליים מה יש שם:

"טיוטת ההסדר מתייחסת לניגוד העניינים המתעורר בהיבטים הנוגעים למינויים במשטרת ישראל, ובתפקידי מערכת אכיפת החוק במשרד המשפטים; בהיבטים הנוגעים למעמדם, למילוי תפקידם ולתקציבם של היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה ואגף החקירות והמודיעין במשטרה, וכן גורמים אחרים במשרד המשפטים בהקשר של מניעת שחיתות וטוהר מידות; בעניינים הנוגעים לוועדה לבחירת שופטים; בהחלטות הנוגעות לעדים ונאשמים במשפט; בחקיקה הנוגעת לעבירות טוהר מידות או למשפט; ובהחלטות בתחום התקשורת שיש להן זיקה למשפט".

על פני הדברים, הרשימה הזו עשויה לכלול נתחים מאוד רחבים מתחומים שבהם הממשלה תבקש ליישם מדיניות. זה עניין מרחיק לכת: נתניהו יהיה מנוע מלגעת בכל הנושאים האלה.

אם הממשלה תבקש לערוך תיקוני חקיקה בעבירות של שוחד או מרמה והפרת אמונים, אם הממשלה תבקש לערוך רפורמה בהליכי מינוי פרקליט המדינה, אם הממשלה תבקש לעשות שינוי בתקצוב אגפים שלמים במשרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים – נתניהו יצטרך להימנע מלהתקרב לאזורים הללו.

השפעה מתחת לשולחן תמיד אפשרית

שתי שאלות מתעוררות: האם זה יספיק? ומה עשויה להיות הסנקציה על הפרה?

לשאלה הראשונה, התשובה היא שהדבר תלוי במידה שבה יוטמעו אמצעי פיקוח מטעם היועץ. השפעה מתחת לשולחן תמיד אפשרית. על כס השר לביטחון פנים לא יושב אדם הידוע בגישתו המנוכרת לנתניהו. אם ראש הממשלה יבקש, אוחנה עשוי להיעתר. האם שיחה ביניהם בנושאים הנכללים בהסדר ניגוד העניינים של נתניהו, מותרת בכלל? האם ניתן לפקח על תכני שיחות כאלה? צריך מידה בריאה של אמונה תמימה באסרטיביות של מנדלבליט, כדי להניח שהוא ינקוט נגד נתניהו גישה חשדנית.

השפעה מתחת לשולחן תמיד אפשרית. על כס השר לביטחון פנים לא יושב אדם הידוע בגישתו המנוכרת לנתניהו. האם שיחה ביניהם בנושאים הנכללים בהסדר ניגוד העניינים של נתניהו, מותרת בכלל?

מנדלבליט יכול היה, למשל, להודיע כי נוכח החלוקה הפריטטית של משרדי הממשלה ב"ממשלת החילופים" לשני מחנות, המשרד לביטחון פנים ומשרד המשפטים אינם יכולים להיות מסונפים לנאשם בפלילים.

בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול-לבן נקבע כי משרד המשפטים הוא "של גנץ", והמשרד לביטחון פנים "של נתניהו". פירוש הדבר שנתניהו יכול לפטר את השר לביטחון פנים, והדבר יוצר מנגנוני שליטה הלכה למעשה, בין אם הדבר כתוב במפורש או לא. מנדלבליט יכול היה להתערב בסעיף זה של ההסכם הקואליציוני. הוא בחר שלא לעשות כך.

לשאלת הסנקציה: הסדר ניגוד עניינים פועל בתחום המשפט המינהלי. הפרה בעניינו היא מינהלית והסנקציה אמורה להיות מינהלית. בעניינם של נבחרי ציבור – ובוודאי כשמדובר בראש ממשלה – הטלת סנקציה מינהלית הופכת להיות עניין מורכב יותר, אם לא ממש בלתי אפשרי.

במסגרת העתירות נגד הטלת המנדט על נתניהו, כתב היועמ"ש לבג"ץ כי "כהונתו של ח"כ נתניהו כראש ממשלה תהיה כפופה להסדר ניגוד עניינים שייערך עמו". אבל מה פירוש "כהונתו תהיה כפופה"? ואם יפר את ההוראות, היועץ פשוט ידיח את נתניהו מכהונתו?

היועמ"ש כתב לבג"ץ כי "כהונתו של ח"כ נתניהו כראש ממשלה תהיה כפופה להסדר ניגוד עניינים שייערך עמו". אבל מה פירוש "כהונתו תהיה כפופה"? ואם יפר את ההוראות, היועץ פשוט ידיח את נתניהו מכהונתו?

כאן אולי נכנס לתמונה הכלי הפלילי. הפרת הוראות בדבר ניגוד עניינים – בין אם מדובר בכללי ועדת אשר או בהוראות מפורשות בהסדר ניגוד עניינים – עשויה להוות בנסיבות המתאימות עבירה של מרמה והפרת אמונים. מידע המתעורר אגב הליכי גיבוש הסדרי ניגוד עניינים עשוי להוות בסיס לחקירת עבירות פליליות נוספות, מקבלת דבר במרמה ועד שוחד ממש.

היסטוריה של ניגודי עניינים

נתניהו כבר הוכיח כי יש לו בעיה עם ניגודי עניינים. וכשעובד ציבור המצוי בניגוד עניינים אוחז בתפקיד ראש ממשלת ישראל, הבעיה איננה רק שלו אלא של כלל אזרחי המדינה.

ניגודי העניינים של נתניהו הם העומדים בבסיס שלוש הפרשות שבעטיין הוא עומד לדין פלילי, בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

נתניהו כיהן בעצמו כשר התקשורת מנובמבר 2014 ועד מאי 2017 – מהשלב שבו נטל את התיק מידיו של גלעד ארדן, וכולל התקופה שלאחר בחירות 2015, אז ייעד לעצמו את תיק התקשורת ואף הוסיף להסכמים הקואליציוניים סעיף "צ'ק פתוח" המחייב את השותפים לקואליציה לתמוך בכל יוזמה של שר התקשורת באשר היא.

"הקשר בין נתניהו לבני הזוג אלוביץ' יצר זיקה מהותית שחרגה מקשר רגיל בין גורם מפוקח לגורם בעל סמכות שלטונית", נכתב בכתב האישום נגד נתניהו, "זיקה זו העמידה את נתניהו בניגוד עניינים חריף מול בני הזוג אלוביץ'".

"הקשר בין נתניהו לבני הזוג אלוביץ' יצר זיקה מהותית שחרגה מקשר רגיל בין גורם מפוקח לגורם בעל סמכות שלטונית", נכתב בכתב האישום נגד נתניהו, "זיקה זו העמידה את נתניהו בניגוד עניינים חריף מול אלוביץ'"

מה עשה נתניהו כדי לטפל בניגוד העניינים שלו? הוא בחר להסתירו מהגורמים הרשמיים. מתוך כתב האישום: "הנאשם נתניהו הסתיר את יחסיו עם הנאשם אלוביץ' מפני גורמים רשמיים שונים ומסר לגורמים אלה מידע חלקי ומטעה על אודות טיב יחסיו עם אלוביץ'".

במאי 2015, אחרי הבחירות, שלח אליו מבקר המדינה יוסף שפירא שאלות לאיתור חשש לניגוד עניינים, כמתחייב לפי כללי ועדת אשר. נתניהו לא מילא את השאלון במשך כחצי שנה. רק לאחר פניות נוספות מהמבקר, נוכח תלונות ספציפיות על טובות הנאה שנתן נתניהו לבזק ולאלוביץ', השיב נתניהו ואף אז המשיך להסתיר את יחסיו עם אלוביץ'.

חמור מכך: באותה תקופה, לאחר בחירות 2015, פעל משרד המשפטים כדי לגבש את הסדר ניגוד העניינים של נתניהו בתפקיד שר התקשורת, נוכח העובדה שהוא אחז בידיו, מתוקף תפקידו, אינטרסים כבדי משקל של בעלי הון בולטים במשק. למרבה הצער, קצב התנהלותו של משרד המשפטים בעניין זה היה איטי להחריד.

שאול אלוביץ' מגיע לבית משפט השלום בתל אביב להארכת מעצרו בתיק 4000, 22 בפברואר 2018 (צילום: פלאש90)
שאול אלוביץ' מגיע לבית משפט השלום בתל אביב להארכת מעצרו בתיק 4000, 22 בפברואר 2018 (צילום: פלאש90)

בתקופה זו, נתניהו הסתיר גם מאנשי משרד המשפטים את מערכת היחסים בינו לבין אלוביץ'. הנוסח הראשון של הסדר ניגוד העניינים, שלשכת היועץ וינשטיין העבירה לנתניהו לחתימתו באוקטובר 2015, לא כלל כל התייחסות לאלוביץ' אלא למשרד שמרון-מלכו בלבד.

ימים אחדים לאחר מכן פירסם גידי וייץ ב"הארץ" את תחקירו על קשרי נתניהו-אלוביץ', ובלשכת היועץ הבינו שנתניהו משטה בהם.

זה היה הרקע לפעולותיו של נתניהו לטובת אלוביץ', שנעשו כולן בניגוד עניינים, מה שהוביל לחקירה פלילית ממושכת ובהמשך לאישום בשוחד נגד נתניהו. מכאן החשיבות בפעולות נחושות בתחום מניעת ניגודי עניינים בפעולותיו של נתניהו גם בממשלה החדשה.

עוד 1,613 מילים
סגירה