מטאורים ופקקים למרות משבר הקורונה, הישראלים נוהרים למצפה רמון

בעלי צימרים וחוות בודדים בדרום מדווחים על תפוסה מלאה, לקראת הגעת גשם המטאורים לשיאו הלילה ● ברשויות נערכים לעומסי תנועה כבדים, וקוראים למבקרים לשקול לדחות את הנסיעה דרומה לימים הקרובים ● מעריכים: "הרבה אנשים יבואו לשטחים פתוחים במדבר ופשוט ישכבו על הגב בשטח"

צפייה במטר מטאורים סמוך למצפה רמון, ארכיון, 2018 (צילום: Roy Alima/Flash90)
Roy Alima/Flash90
צפייה במטר מטאורים סמוך למצפה רמון, ארכיון, 2018

ישראלים שירצו לקחת פסק זמן מהקלחת הפוליטית ומהמצוקה הכלכלית, יוכלו ליהנות השבוע משמיים זרועי כוכבים ומגשם של מטאורים שייכנסו לאטמוספרה.

המוני מטיילים עושים את דרכם בשעות האחרונות במיוחד לאזור הר הנגב, כדי לצפות במטח הגופים השמימיים שיילכדו בקצב מסחרר בכוח המשיכה של כדור הארץ, ויתחככו באוויר במהירות גבוהה שתגרום להם להתלהט. אינספור הזדמנויות לבקש משאלה להפלת הממשלה – או לאחל לה לצלוח את המשבר.

המחזה הזה צפוי להגיע לשיא הלילה, והשילוב בין הכוכבים הנופלים לסיום מסגרות החינוך, יחד עם העובדה שהגבולות סגורים בפועל, ימשוך רבים למדבר, שנהנה ממעט מאוד תאורה מזהמת.

משיחות עם בעלי צימרים וחוות בודדים במצפה רמון, פתחת ניצנה וערד, עולה שהם כבר בתפוסה מלאה לשבועיים הקרובים, ומי שבכל זאת רוצה ליהנות ממים זורמים ומלינה במתחם מגודר, יוכל למצוא קמפינג רק לשבוע הבא במחיר של 50-80 שקל למבוגר. התוצאה היא שגם חניוני הלילה הפתוחים יהיו מפוצצים.

צפייה במטר מטאורים סמוך למצפה רמון, ארכיון, 2018
צפייה במטר מטאורים סמוך למצפה רמון, ארכיון, 2018

"אתמול בערב, כל החניונים של רשות הטבע והגנים היו מלאים לגמרי וכל פעילויות האסטרונומיה שמתבצעות במרחב היו מלאות עד אפס מקום מההזמנות שנכנסו כבר לפני שבועיים. כל פעילות שנפתחת מלאה וחניוני הלילה של רשות הטבע והגנים וכל המגרשים יהיו מלאים לחלוטין. המצב הזה רק יותר קיצוני היום", אומר לי יואש לימון, מנהל אזור מצפה רמון בתיירות הר הנגב.

לדבריו, האטרקציה והשילוב של הנחיות הקורונה יגרמו הערב לצוואר בקבוק בכביש המוביל להר הנגב וכן בפעילויות עצמן. "זה יתבטא בעומסים בכבישים, שיגיעו לשיא בסביבות 8-9 בערב. אנשים הגיעו לחניונים כבר הרבה קודם וכל אתרי הלינה בסביבה מלאים. אנשים כבר כאן, אבל בגלל שכולם מקפידים על הנחיות הריחוק, הפעילויות מצומצמות ובקפסולות, ובתי המלון מקפידים על ההנחיות, היכולת לתת מענה לביקוש הגדול בפעילויות מאורגנות היא מוגבלות".

מי שבכל זאת רוצה ליהנות ממים זורמים ומלינה במתחם מגודר, יוכל למצוא קמפינג רק לשבוע הבא במחיר של 50-80 שקל למבוגר. לכן, גם חניוני הלילה באזור יהיו מפוצצים

יהיה ויסות מטיילים בחניוני הלילה? יש היערכות מיוחדת למגבלות הקורונה?

"רוב החניונים שבחינם יהיו מלאים ואתרי הלינה בתשלום כבר מזמן מלאים. רשות הטבע והגנים שמה פקח בכניסה לחניון, ואם הוא רואה שזה הפך למגרש חניה של דיזנגוף סנטר, הוא עוצר ולא נותן לאנשים להיכנס. גם הקורונה יושבת לכולנו בראש, כדי לא לייצר פה ריכוזי אנשים שיהפכו למוקדי הדבקה. זה הדבר האחרון שאנחנו רוצים, ואנו דואגים לפזר אנשים שיוכלו למנוע את זה.

"יש פה עניין של בטיחות, ואם אתה מערבב אנשים ששכובים על הגב בחושך ומכוניות שעושות רברסים בחניון, זה לא נגמר טוב. לכן, יש ניסיון לווסת את התנועה. רשות הטבע והגנים תגברה פקחים, ואנחנו הוספנו סדרנים.

יואש לימון, מנהל מצפה רמון בתיירות הר הנגב (צילום: כרמי הר הנגב)
יואש לימון (צילום: כרמי הר הנגב)

במלים אחרות, למי שרוצה להגיע לאזור כדאי לחשוב פעמיים אם לחשב מסלול מחדש, ואולי לדחות את ההגעה בכמה ימים, כדי להימנע מהבאסה והעצבים של הפקקים רק כדי לגלות שאין כניסה לחניון או לפעילות התצפית.

"מה שככל הנראה יקרה זה שהרבה אנשים יבואו לשטחים פתוחים במדבר וישכבו על הגב. ולכן, כל מי שעושה את זה חייב לתכנן כי, כבר הרבה מאוד חניונים יהיו מלאים – במיוחד הלילה ומחר. גם בגלל שזה שיא המטר, וגם בגלל הקרבה לסופ"ש. יהיו עומסי תנועה בכבישים ולא יהיה מקום בחניונים, בעיקר כביש 40, וככל שאתה מתקרב למצפה רמון העומס גדול יותר", מוסיף לימון.

"יש פה עניין של בטיחות ,ואם אתה מערבב אנשים ששכובים על הגב בחושך ומכוניות שעושות רברסים בחניון, זה לא נגמר טוב. לכן, יש ניסיון לווסת את התנועה"

מי שבכל זאת יחליט לחכות עם הנסיעה דרומה, יוכל ליהנות מהמטאורים גם בימים הקרובים: "המטר הוא תופעה שאפשר לראות בכל העולם. רואים אותו יותר טוב ממקומות כמו מצפה רמון שבהם זיהום אור יחסית נמוך והשמיים פתוחים ומאוד בהירים. בגלל זה כולם באים למדבר, ובגלל זה פעילויות התצפית מלאות גם בירוחם ובפתחת ניצנה, והאמת היא שגם בערבה ובערד עושים את זה.

"המטר נמשך חודש. יש יותר ויותר כוכבים נופלים בכל לילה, אבל גם מחר יהיו, וגם בשבוע הבא יהיה יפה, מה גם שיש פחות הפרעת אור של הירח עצמו כך שאפשר לראות את המטר יותר טוב", ממשיך לימון.

"גם בשבוע הבא שווה להגיע ולרדת לאחד מחניוני הלילה. צריך קצת סבלנות, נשכבים על הגב מדליקים גזייה, מרכלים ומדברים, ומדי פעם כוכב נופל בשמיים".

צפייה במטר מטאורים סמוך למצפה רמון, ארכיון, 2018 (צילום: Roy Alima/Flash90)
צפייה במטר מטאורים סמוך למצפה רמון, ארכיון, 2018 (צילום: Roy Alima/Flash90)

לצד הסיום של עונת הקייטנות, הנהירה דרומה (וצפונה) נובעת במידה רבה גם מכך שהשמיים כנראה יישארו סגורים בפועל בשבועיים הקרובים, וכך גם הגבולות עם סיני וירדן, שנעולים מזה 5 חודשים, גם למי שמוכן לחזור לארץ לבידוד.

רבע מיליון ישראלים עברו את הגבול לסיני בשנה הקודמת, ולפני מספר ימים הוגשה עתירה בדרישה לפתוח את מעבר טאבה, שסגירתו גורמת להפסדים גם למורי הדרך ומארגני הטיולים למצרים. בינתיים, בענף תיירות הפנים מנסים למנף את המצב הזה, שמשאיר את המטיילים בארץ בעל כורחם למרות הלינה היקרה.

"יש קמפיינים של משרד התיירות, והפעילויות המאורגנות נעשו בתמיכת סוכנות החלל במשרד המדע. משרדי הממשלה מעורבים, ואנחנו ללא ספק מאוד נהנים מהתמיכה, ומהעובדה שהישראלים לא יכולים לטוס וגילו מחדש את כל אזורי התיירות בארץ, ובמיוחד את הנגב", מסכם לימון.

הנהירה דרומה נובעת במידה רבה גם מכך שהשמיים יישארו סגורים בשבועיים הקרובים, וגם הגבולות עם סיני וירדן סגורים לפי שעה, אפילו למי שמוכן לחזור לארץ לבידוד

עוד 767 מילים
סגירה