המשטרה מחדשת את מלאי ה"בואש" לפיזור הפגנות

לפני שבועיים וחצי נמחקה עתירה לבג"ץ נגד השימוש ב"בואש" לפיזור הפגנות, וכעת הזמינה המשטרה 6 קוב ממנו ● החומר הכימי המסריח עלול לגרום לכאבי ראש, סחרחורות, הקאות, שיעול וקוצר נשימה ● הבואש משמש את המשטרה ואת צה"ל לפיזור הפגנות בשטחים והפגנות חרדים מתחילת העשור הקודם ● ברשת נפוצו טענות לפיהן המלאי החדש מיועד לפיזור ההפגנות נגד רה"מ ונגד ההסגר המסתמן ● המשטרה בתגובה: אין קשר להפגנות, משלימים את המלאי

אילוסטרציה, רכב משטרתי לפיזור הפגנות מוצב ליד הפגנה חרדית בירושלים, 2018 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90
אילוסטרציה, רכב משטרתי לפיזור הפגנות מוצב ליד הפגנה חרדית בירושלים, 2018

המשטרה הזמינה מחברת אודורטק שישה קוב של נוזל בואש – תמיסה נוזלית של סודה לשתייה ושמרים, המייצרת חומצות אמינו – לפיזור הפגנות. בכך יגדל מלאי הבואש המשטרתי מ-54 קוב ל-60. כך עולה מבדיקת זמן ישראל.

את התמיסה המסריחה מפזרת המשטרה באמצעות המכת"זיות, שיכולות להתיז על המפגינים גם זרם מים רגילים בעוצמה גבוהה – ללא חומרים כימיים.

בימים האחרונים התרוצצו שמועות ברשתות החברתיות אודות רכישת הבואש, ולצדן עלו השערות לגבי מטרת השימוש בחומר הפוגעני. בין השאר, היו מי שהעלו את הסברה שהבואש מיועד לפיזור ההפגנות נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המתקיימות מדי מוצ"ש סמוך למעונו, או לפיזור הפגנות נגד ההסגר וההגבלות המחמירות המתוכננות להתקיים ממחר ביישובים חרדיים וערביים.

גורם בכיר במשטרה מסר לזמן ישראל: "למשטרה יש מלאי של 60 קוב בואש שמאוכסן בשלושה מחסנים – בצפון הארץ, במרכז ובירושלים. המשטרה אמורה להחזיק את המלאי הזה לצרכים מבצעיים. לאחרונה פג התוקף של שישה קוב בואש והמלאי ירד ל-54 קוב בלבד, ולכן היה צריך להזמין מלאי חדש".

האם עיתוי ההזמנה וחידוש המלאי קשור להפגנות נגד נתניהו בירושלים, או להטלת ההסגר על היישובים האדומים ולהערכה שיתקיימו הפגנות בנושא, או אולי לעובדה שבג"ץ דחה את העתירה נגד השימוש בבואש? 

"לא. עיתוי ההזמנה קשור אך ורק למחסור שנוצר במלאי".

מפגינים פלסטיניים משליכים אבנים בזמן שהמשטרה משתמשת בבואש כדי לפזר מפגינים (צילום: Issam Rimawi/FLASH90)
המשטרה משתמשת בבואש כדי לפזר מפגינים פלסטינים, ארכיון (צילום: Issam Rimawi/FLASH90)

לפני כשבועיים וחצי מחק העליון עתירה שהגישו הפעילים החברתיים החרדים שמואל אהרן אפשטיין, ישראל מנדלסון ובנימין מייקל נגד השימוש בבואש.

העתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד יובל יועז, נמחקה לאחר שהמשטרה שינתה את נהלי השימוש בבואש והטילה מגבלות על השימוש בו, בכללן שמירה על מרחק מינימלי מהמפגינים, איסור לכוון את הנוזל לראשם של המפגינים, קבלת אישור לשימוש בבואש תחת נהלים מחמירים ונסיבות מיוחדות המצריכות אותו.

הבואש קרוי על שם בעל החיים העונה לאותו שם, שידוע בהפרשת ריחות רעים כדי להגן על עצמו מטורפים. הבואש המשטרתי מפזר ריח מצחין שמתפזר בכל האזור שבו מתקיימת ההפגנה, והוא נדבק לגופיהם ולבגדיהם של המפגינים.

מפגינים שנפגעו מבואש סיפרו כי הם הסריחו "במשך כמה ימים אחר כך, כמו גופה". הבואש לא מסכן חיים, אך גורם לעתים לכאבי ראש, סחרחורות, בחילות, הקאות, שיעול וקוצר נשימה, בנוסף על פגיעות גוף שגורם לעתים זרם המכת"זית.

מפגינים שנפגעו מבואש סיפרו כי הם הסריחו "במשך כמה ימים אחר כך, כמו גופה". הבואש לא מסכן חיים, אך גורם לעתים לכאבי ראש, סחרחורות בחילות, הקאות, שיעול וקוצר נשימה, בנוסף על פגיעות המכת"זית

במשטרה ובצה"ל משתמשים בבואש לפיזור הפגנות של פלסטינים בשטחים ובמזרח ירושלים מאז העשור הקודם, וזאת באמצעות מכת"זיות. בשנים האחרונות החלו להשתמש בבואש גם בתוך הקו הירוק, בהפגנות של החרדים מהפלג הירושלמי, ובעבר פורסם כי אודורטק מייצאת את הבואש לעוד מדינות.

כאמור, לפני כשנה הוגשה עתירה לעליון נגד השימוש בבואש. בעתירה נטען כי "שימוש במכשיר ה'בואש' במסגרת הטיפול בהפגנות בשטחים בנויים בירושלים, חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות ופוגע בזכויות אדם באופן בלתי מידתי".

באחד הדיונים בעתירה, שבהם הושמעו טענות על נזקי השימוש בבואש, אמרה נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות, לפעילים: "אם תתבעו (את המשטרה) תביעות נזיקין, ותזכו, גם אם אין מדיניות שאוסרת את הבואש, השימוש בו כנראה ייעלם". עם זאת, כאמור בסופו של דבר, לפני שבועיים, החליט העליון למחוק את העתירה, ולאפשר את השימוש בבואש תחת מגבלות כבדות.

את תגובת חברת אודורטק לא ניתן היה להשיג עד כה.

גילוי נאות: עו"ד יובל יועז מפרסם טורים ופרשנויות בזמן ישראל.

עוד 492 מילים
סגירה