שוד שהסתבך, לכאורה

נתניהו וגנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו וגנץ

מה שישראל עוברת עכשיו, לכאורה, זה שוד שהסתבך והפך להיות ארוע עם בני ערובה. התסריט מוכר: כנופיה פורצת לבנקים בזה אחר זה, הפריצות נעשות מורכבות יותר והסכומים גדלים. השודדים כבר שדדו מיליונים, פיזרו את הנכסים והכסף בכל העולם, הם יכולים לפרוש ולחיות בנעימים, אבל עם הכסף בא התאבון, וראש הכנופיה מאמין שהוא ימשיך לחמוק ממאסר.

מה שישראל עוברת עכשיו, לכאורה, זה שוד שהסתבך והפך להיות ארוע עם בני ערובה. התסריט מוכר: כנופיה פורצת לבנקים בזה אחר זה, הפריצות נעשות מורכבות יותר והסכומים גדלים

אבל הפעם זה הסתבך. לגמרי במקרה האזעקה החלה לפעול, ועכשיו הבניין מכותר. אם השודד נתפס, הוא והכנופיה שלו ייתנו את הדין לא רק על השוד האחרון אלא על כל האחרים, ויבלו את שארית חייהם בכלא. ראש הכנופיה מחליט להפוך את לקוחות הבנק לבני ערובה, משא ומתן מתחיל – חייהם של בני הערובה, בתמורה להמלטות השודד מאימת הדין.

השוד, לכאורה, נמשך כבר שנים. נתניהו וגרורותיו חוגגים לנו על כספי המיסים, שותים לנו את הגז, את הפנסיות, את העתיד שלנו ושל ילדינו. פרשה אחרי פרשה, מה שמאפיין את כולן זה שנתניהו מספסר, לכאורה, באינטרסים של הציבור לטובתו האישית.

חלק מהאינטרסים הללו נמכרים, לכאורה, עבור רווח מזומן, חלק נמכרים עבור פוטואופ חיובי ותקשורת אוהדת, שישאירו אותו בבלפור על השיבר של הכסף. חלק מהפרשות כבר התבררו כפליליות והגיעו למשפט. כאשר נתניהו ייעקר מבלפור עדי המדינה ינהרו ללהב 433 באוטובוסים, ושאר הפרשות תתבררנה.

במקביל, נתניהו מחרב את שלטון החוק, הוא חיבל במשטרה, במיועמ"ש, במבקר המדינה, במערכת המשפט, בכנסת, והכל כדי להקטין את הסיכוי שלו להתפס. תנאים אלו הבשילו, לכאורה, לפרשת השחיתות הגדולה בתולדות המדינה, פרשת הספסרות בצוללות, כלי השיט, ושוד הגז. פרשה אחת, מסועפת, על ידי אותה כנופייה ובאותן שיטות.

ואז הגיעה הקורונה. האזעקה פתאום החלה לפעול, באמצע השוד.
פתאום אנשים הבינו שכספי המיסים ששתו לנו לא נשמרו עבורנו לטובת משבר מסוג זה, אלא שולמו בתור אתנן פוליטי לשותפות הקואליציה. "מאות המיליארדים" תמלוגים מהגז, שהיו מסייעים להניע מחדש את הכלכלה, זרמו לטייקונים במקום ל"קרן העושר".

ואז הגיעה הקורונה. האזעקה החלה לפעול באמצע השוד. אנשים הבינו שכספי המיסים לא נשמרו עבורנו לעת משבר, אלא שולמו כאתנן פוליטי לשותפות הקואליציה. "מאות המיליארדים" תמלוגים מהגז זרמו לטייקונים

פתאום אנשים הבינו על מה הרופאות והאחים בבתי החולים צועקים במשך שנים, כאשר כל צוללת מיותרת עולה כמו בית חולים שחסר. פתאום אנשים הבינו מהי אותה "צמיחה" שמוכרים לנו כבר שנים, כאשר מאות אלפי אנשים קורסים אחרי חודש אחד ללא עבודה. הסיפורים על הדאגה לחלשים ולפריפריה התבררו כאגדות, כספים שנשפכים על שלל מכרזים עלומים כדי לקנות מחשבים בעלות של פי 5 ממחירם בשוק, וברגע האמת אין למידה מרחוק, ואין מחשבים, ואין אפילו אינטרנט לעשרות אלפי תלמידים בישראל 2020.

הקורונה היא לא מלחמת העצמאות, לא החורף של שנת 50, לא גלי העלייה, לא מלחמת יום כיפור. במונחים של עם ישראל הקורונה יכולה וצריכה היתה להיות משבר קטן ובר חלוף, מפני שכל הנתונים הגאוגרפיים והדמוגרפיים הם לטובתנו:

  1. ראשית, ישראל מנותקת מכל עבריה, ומחוברת לשאר העולם דרך פקקטה נמל תעופה אחד. הוא יפה והוא שלנו וזה, אבל הוא אפילו לא נכלל ברשימת 100 נמלי התעופה העמוסים בעולם. אין פה כנסים בינלאומיים, אין ארועי ספורט, אין פה איזה מרכז עיסקי גלובלי, לא מגיעות לפה מאות ספינות עמוסות בתיירים או מטען כמו בשאר נמלי העולם, ולעומת מדינות אחרות המחוברות זו לזו בשלל רכבות ואוטוסטראדות, ישראל מנותקת לגמרי ביבשה. במונחים בינלאומיים אנחנו אי קטן ומבודד, במקרה של קורונה זה מצויין כי זה אומר שניתן משמעותית להקטין את קצב ההדבקה.
  2. הגורם השני הקריטי הוא גיל האוכלוסיה, וגם כאן הקלפים היו לטובתנו – אוכלוסיית ישראל צעירה בכמעט דור ממדינות אחרות ב-OECD.
  3. ולבסוף, יש פה מוחות מבריקים, בתעשייה, באקדמיה, בבתי החולים, עם יכולת לייצר קשרים במהירות ולמצוא פתרונות מקוריים. על הנייר, היו לנו כל הסיכויים לא רק להיות עם הנזק הכי קטן מכל מדינות העולם, אלא אף להוביל את העולם בהתמודדות עם הקורונה בקצב הבדיקות, באיתור וניתוק שרשראות ההדבקה, בטכנולוגיות חיטוי, ואולי אפילו בחיסון. היינו פייבוריטים בראש הטבלה של ההתמודדות עם הקורונה.

היו לנו כל הסיכויים – לא רק להיות עם הנזק הקטן במדינות העולם, אלא להוביל את העולם בקצב הבדיקות, באיתור וניתוק שרשראות ההדבקה, בטכנולוגיות חיטוי, ואולי אפילו בחיסון. היינו פייבוריטים בראש טבלת ההתמודדות עם הקורונה

מה שהוריד אותנו למטה בטבלה הוא מצבן של מערכת הבריאות ושל הכלכלה הישראלית ערב הקורונה. גם ללא קורונה, בתי החולים בישראל על סף קריסה בכל חורף רגיל, עם מחסור אדיר במיטות ותקנים, עם אלפי חולים מתים כתוצאה מזיהום שהם חוטפים בבית החולים.

עוד לפני הקורונה אחוזי האבטלה האמיתיים בישראל (לא חירטוטי הלמ"ס שהממשלה מתגאה בהם) היו גבוהים – מאות אלפי ישראלים שלא עובדים ואינם זכאים לדמי אבטלה כי הם מיצו את תקופת האבטלה, אנשים שעובדים בחלקיקי משרה, צעירים חרדים, בעלי מוגבלויות ועוד רבים אחרים שאינם נספרים.

התחלנו את המשבר עם גרעון רחב ועמוק, החל מתקציב המדינה, דרך כמעט כל הרשויות המקומיות, עד רמת משק הבית הבודד שהגיע לחוב ממוצע של מעל 100,000 ש"ח. לפני המשכנתא.

לבסוף, ולא פחות חמור, מדינת ישראל תחת שלטון נתניהו הפכה להיות מדינה על סף האנרכיה. שלטון החוק מותקף מכל עבר והריבונות הישראלית הוסגה מעוד ועוד שטחים, ואני מדבר על שטחים בתוך הקו הירוק. שכונות וערים חרדיות, הבדואים בנגב, ישובים ערבים – ממשלת נתניהו הסירה את הפיקוח ואת האחריות לנעשה שם כמעט לחלוטין. מרבית העניינים מתנהלים שם לפי שרירות ליבם של ההנהגה המקומית. לא בכדי אותם מגזרים מהווים מדגרות קורונה שפוגעות ביושביהן ומעמיסות על כולנו. מי שחושב שאפשר, בין לילה, להשליט בחזרה את הריבונות הישראלית על כל אותן אקס-טריטוריות חי בסרט.

סיבות אלו יכולות להסביר מדוע ישראל ירדה בטבלה, אבל לא איך מדינה מבודדת, צעירה, startup nation, יורדת ליגה. בשביל זה צריך להבין מה הייתה התגובה למשבר כשהוא כבר התחיל, ולהבין מה מנחה את פעולותיו, ואי-פעולותיו של נתניהו.

  • אדם שדואג למערכת הבריאות, מלכתחילה לא ממנה שר בריאות שלא יודע מה ההבדל בין חיידק לנגיף, אדם שחושב שמגיפה היא תוצאה של מצעד הגאווה. ואם הוא ממנה כזה אדם לתפקיד הוא מעיף אותו מיד כשפוקדת אותנו מגיפה גלובלית. נתניהו יכול היה למנות כל אדם, כולל פרופסור מחוץ לפוליטיקה לתפקיד שר הבריאות, ואיש לא היה פוצה פה ומצפצף. עד שהוא העיף את ליצמן, לא רק שהנזק כבר נגרם, הוא ממנה תחתיו עוד אדם חסר כל הבנה או עניין בתחום הרפואה.
  • אדם שרוצה להגדיל את קצב הבדיקות, ראשית משלם לעובדי המעבדות משכורת ראויה, מגייס ומכשיר במהירות תגבורת כדי שהמעבדות הקיימות תעבודנה במלוא ההספק 24-7. נתניהו מביא להשבתת המעבדות בשבת, משלם לעובדי המעבדות המוכשרים והחרוצים משכורת ביזיונית עד שהם נאלצים לשבות, ולא מביא שום תגבורת לעזרתם.
  • היו במדינה שלל רעיונות מהאקדמיה, התעשייה, קופות החולים, איך להגדיל את קצב הבדיקות, לשפר את האוטומציה, למנוע את שרשרת ההדבקה, מדינת ישראל יכולה היתה לעמוד על קצב של עשרות אלפי בדיקות ליום. אבל ממשלת נתניהו מזדחלת לה באיטיות.
  • אדם שרוצה להגן על הכלכלה הישראלית לא דוחה שוב ושוב את תקציב המדינה.
  • 70% מההדבקות בישראל מקורן בחולים שהגיעו מארה"ב, מדוע נתניהו אפשר לייבא חולים משם?
  • מדוע אין ריכוז של ההתמודדות עם המשבר תחת גורם אחד?
  • מדוע לא מופעל משק לשעת חירום? מדוע עורמים קשיים בדרך לקבלת פיצויים והסכומים המגוחכים?
  • ומה עם העדר הסיוע לעסקים? הזיגזג בהנחיות? האנדרלמוסיה המוחלטת?

אדם שדואג למערכת הבריאות, מלכתחילה לא ממנה שר בריאות שלא יודע מה ההבדל בין חיידק לנגיף, שחושב שמגיפה היא תוצאה של מצעד הגאווה. ואם הוא ממנה כזה אדם לתפקיד – מעיף אותו מיד כשפוקדת אותנו מגיפה גלובלית

המסקנה המתחייבת היא שלא מדובר באילוצים פוליטיים. זו לא אוזלת יד. זו לא מיקריות. זה הכל מעשה ידיו של נתניהו באופן מכוון ומתוכנן. הקורונה הגיעה, האזעקה פעלה, אנשים התעוררו, וכעת הם מבינים את המשמעות של השחיתות על חייהם.

האנשים הללו יוצאים לבלפור, לרחובות ולגשרים. הפעם לא מתוך מחאה כללית כמו בקיץ 2011 – הפעם אנשים שמו את האצבע על שורש הבעיה והולכים על הראש של מי שאשם בנקודת הפתיחה של המשבר ובהתדרדרות, וצריך לתת את הדין.

נתניהו לא רוצה לתת את הדין. הוא יודע טוב מאיתנו מה יתברר ברגע שנוציא אותו מבלפור. הוא הסתימה בביוב של המדינה. אז נתניהו תפס את אזרחי המדינה כבני ערובה ומנסה כמה מהלכים.

האופציה הראשונה היא הסכם שכבר החלו לגלגל "חנינה תמורת פרישה", שלמעשה פירושו "המלטות מדין בתמורה לזה שנתניהו ישחרר את המדינה מעונשו". צריך לזכור שבבית הנשיא נמצא אדם שהוא אומנם סבא'לה ירושלמי חביב, אבל מדובר בסך הכל בפוליטיקאי קטן מהליכוד, שייזכר בעיקר על ידי תרומתו לשיר של עידן רייכל. שום דבר בקריירה של רובי רבלין לא הכשיר אותו להתמודד עם גודל השעה. יש להניח שהוא כבר עומד מול הראי ומתרגל בקול ממלכתי ומלא פתוס: "נוכח המשבר הכלכלי והבריאותי החריף הפוקד את עמנו, וכדי להמנע מבחירות נוספות, החלטתי להעניק לנתניהו חנינה מראש בלה בלה בלה.. ".

אופציה אחרת היא שנתניהו עצמו ימונה לנשיא או איזושהי קונסטלציה אחרת של חוק צרפתי, חוק טוניסאי, חוק טזמני, שיאפשר לו להמלט מאימת הדין, כאשר כאן הדיל שנתניהו יציע יהיה "המלטות מדין תמורת זה שלא נלך לבחירות נוספות ואז את הכנסת הבאה תראו שוב רק בטלוויזיה".

בזכות הלחץ של המגיפה, כאמור לחץ שנתניהו בעצמו אחראי לו מלכתחילה והחמיר אותו בכוונה, לכאורה, נתניהו כבר שבר את כחול לבן והצליח להקים עוד ממשלה בראשותו. בשוד הבנק שלנו גנצשכנזי הם כמו שני שוטרים עם כוונות טובות, שמתנדבים להכנס לבנק כדי שהשודד המבוצר יואיל לשחרר חלק מבני הערובה, רק כדי לגלות שהם הופכים להיות בני ערובה בעצמם. מה שמחזק עוד יותר את כוח המקח של השודד ומחליש את כוחות הביטחון בחוץ.

משזה לא הספיק, השודד מודיע שבכל שעה בה תנאיו לא נענים, בני ערובה ישלמו בחייהם. הגידול בתחלואה ומספר המתים העולה, הנזק הגדל לכלכלה, העדר התקציב, החשש מירידה בדירוג האשראי שתזניק את הגרעון, הוא המנוף שנתניהו מפעיל כדי להגדיל את הלחץ עד שהוא יקבל סידור נוח ובטוח מחוץ למעשיהו.

בשוד הבנק שלנו גנצשכנזי הם כמו שני שוטרים עם כוונות טובות, שמתנדבים להכנס לבנק כדי שהשודד המבוצר יואיל לשחרר חלק מבני הערובה, רק כדי לגלות שהם הופכים להיות בני ערובה בעצמם

את שילטון השחיתות של נתניהו יש למגר מהראש, עד הגרורה האחרונה. אם נתניהו לא ישמש דוגמא למה קורה למושחתים, המושחתים שכבר תומכים בו בהמוניהם ירימו עוד יותר את ראשם ולא תהיה לנו תקומה.

ריבלין, גנצשכנזי וכל אלה ששוקלים לסייע לנתניהו להימלט מאימת הדין באמתלה ש"עם ישראל חייב לצאת לדרך חדשה" צריכים לדעת שאין דרך חדשה בלי מיצוי הדין עם נתניהו. הם צריכים לקחת בחשבון שההפגנות שרואים היום נגד נתניהו יהיו מופע החימום למה שייקרה מול הבית שלהם, אם הם יתמכו במהלך מסוג זה. "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה", זוכרים? אם צריך, שייקח עוד 1000 שנה. אם צריך, שייקח עוד 1000 מערכות בחירות, עם נתניהו נבוא חשבון ואז נתחיל במלאכת התיקון והאיחוי.

רַסְבַּן עַנוּ.

ד"ר זיו יקותיאלי הוא מהנדס אלקטרוניקה וחוקר מוח. מנכ"ל ומייסד של חברת מונפורט המספקת בדיקות נוירולוגיות ע"י שימוש בסמארטפון. אוהב פירות יער וגלישת רוח, בינתיים מסתפק בצהוב של ביצה וקיפול כביסה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
11
טקסט גס מדי בהבחנה שלו, בעיני. ההנחה הזו, שסיפור ביבי והקורונה אינה אלא עוד פרק בעלילות ביבי, שוב ממקם את המציאות על הציר שבין המין לשמאל ובצורה כזו אינו יכול לשכנע אלא את המשוכנעים. בי... המשך קריאה

טקסט גס מדי בהבחנה שלו, בעיני. ההנחה הזו, שסיפור ביבי והקורונה אינה אלא עוד פרק בעלילות ביבי, שוב ממקם את המציאות על הציר שבין המין לשמאל ובצורה כזו אינו יכול לשכנע אלא את המשוכנעים.
ביבי היה ראש ממשלה סביר ביותר, בעיני, ולא יותר מושחת מהממוצע, וודאי לא מראשי מפא"י. הניסיון להראות כאילו הייתה פה פייק-צמיחה מאד כושל, ובכלל- מאיפה הדחף הילדותי הזה להשחיר את כל מה שהוא נגע בו? כלכלית, הוא היה בסדר.
הבעיה שהקורונה שייכת לספר אחר לגמרי, בו ביבי משחק דמות אחרת. נכון, זה אותו האיש, אבל הוא מונע ממקום שונה, מפחיד יותר. זה לא רק המשפט שלו. נדמה כי מאפריל הוא שם את כל יהבו על החיסונים. המאמץ האדיר שהוא משקיע בשיעורי ההתחסנות, המאמר של שטייניץ בישראל היום שאומר שאין מנוס מלפגוע קשות בזכויות אדם כדי להיערך למגפה שתשמיד את האנושות, החתירה לעוד סגר ועוד סגר- כל זה מלמד שביבי משחק פה במגרש העולמי והציר האמיתי הוא בין דיקטטורה לדמוקרטיה, פה בישראל ובכל העולם.

מילים כדורבנות , ישירות , מנתחות , מעמיקות . השאלה כיצד לפשט זאת , כדי שיגיעו לאוזניים ולראש של אנשי ובוחרי הליכוד ,שיבינו שהוא פוגע בהם בכולנו , שבעזרתם נוכל לשנות את המצב , משם תפתח ה... המשך קריאה

מילים כדורבנות , ישירות , מנתחות , מעמיקות . השאלה כיצד לפשט זאת , כדי שיגיעו לאוזניים ולראש של אנשי ובוחרי הליכוד ,שיבינו שהוא פוגע בהם בכולנו , שבעזרתם נוכל לשנות את המצב , משם תפתח התקווה !

עוד 1,642 מילים ו-11 תגובות
סגירה