• ההפגנה בבלפור, 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)
    אמיר בן-דוד
  • מפגין נגד נתניהו בבלפור, 26 בספטמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
    יונתן זינדל/פלאש90
  • ההפגנה בבלפור, 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)
    אמיר בן-דוד
  • עוטים מסכות, שומרים על ריחוק – ומציגים שלטים יצירתיים. ההפגנה בבלפור, 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)
    אמיר בן-דוד
  • מיצב מכונות הכביסה בהפנה בבלפור, 25 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)
    אמיר בן-דוד
  • מדיטציה בפתח ההפגנה בבלפור. 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)
    אמיר בן-דוד

המפגינים יצאו מגדרם לגלות אחריות. ואז המשטרה התהפכה

דודי אמסלם כינה אותם "אנרכיסטים מופקרים" ● יולי אדלשטיין קרא לאזרחים לא לקחת מהם דוגמה ● תושב הרחוב יאיר נתניהו תאר את המפגינים כ"שמאלנים מסוממים מפיצים קורונה" ● אמיר בן-דוד בילה אמש חמש שעות בבלפור כדי לברר את האמת ● הוא ראה מפגינים עושים מדיטציה, עוטים מסכות ומתרגלים ריחוק חברתי - עד שהמשטרה פרצה פנימה באלימות יוצאת דופן ● עדות ראייה

באחת בלילה הגעתי הביתה לתל אביב אחרי חמש שעות בבלפור. התחברתי לרשת והתברר לי לתדהמתי, שחזרתי מאירוע הדבקת קורונה המוני של אנרכיסיטים מסוממים מסוכנים.

"אני קורא לאזרחי ישראל – אל תיקחו דוגמה מהמפגינים הערב, הם ניצלו משיכת זמן בכנסת כדי להזיק לבריאותם ולבריאות הסובבים אותם", צייץ יולי אדלשטיין, שר הבריאות. והוא עוד היה מאופק ומנומס יחסית.

"מר מנדלבליט, האם תאפשר לנו להתפלל מחר 'כל נדרי' בבתי הכנסת בדיוק כמו האנרכיסטים המופקרים הערב בבלפור?", צייץ דודי אמסלם, שהוא לא רק שר הדיגיטל הלאומי אלא גם השר המקשר בין הממשלה לכנסת. "אנרכיסטים שמאלנים מסוממים מפיצים קורונה ומשתוללים בבלפור", עידכן מהשטח תושב הרחוב יאיר נתניהו, שחוץ מזה שהוא בנו של ראש הממשלה, אין לי מושג מה עוד הוא עושה.

ההפגנה בבלפור, 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)
ההפגנה בבלפור, 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)

מאחר שהייתי בבלפור שעות רבות; מאחר שהסתובבתי הלוך וחזור בין כל חלקי ההפגנה, מהגדר שמונעת מהמפגינים להתקרב לבית ראש הממשלה לכיכר פריז ולרחובות הסמוכים; ומאחר שאני חושש מאוד להידבק בקורונה, והבטחתי לבני ביתי כשיצאתי לירושלים שלא אשאר שם אם ארגיש שאני מסכן את עצמי ולו מעט, הנה עדות ראייה של מה שהיה שם באמת:

המפגינים הראשונים הגיעו לבלפור בשעות אחר הצהריים ושירטטו על הכבישים והמדרכות מסביב כוכבים ולבבות, לסמן למפגינים איך לעמוד תוך שמירה על כללי הריחוק החברתי המחייבים שני מטרים בין מפגין למפגין.

שומרים על ריחוק חברתי. ההפגנה בבלפור, 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)
שומרים על ריחוק חברתי. ההפגנה בבלפור, 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)

מובילי המחאה – כלומר אלה עם הגישה למערכת הכריזה – לא הסתפקו בזה, ובכל חצי שעה לערך העמידו את המפגינים וערכו להם תרגילי סדר. כל מפגין מתח את זרועותיו לצדדים, כדי להבטיח שיש לפחות שני מטרים בינו לבין המפגינים הסמוכים, ואז לפי סימן כל המפגינים הסתובבו על ציר, כמו שילדים משחקים קרוסלה, כי לוודא שהם לא נוגעים אחד בשני.

היחידים במתחם שלא שמרו לאורך הערב כולו על כללי הריחוק החברתי היו השוטרים, שהתגודדו בקבוצות גדולות, בכניסות לאזור ההפגנה, ועל המרפסת של פיקוד המשטרה שחולשת על כיכר פריז מלמעלה.

 השוטרים בבלפור, לא שומרים על כללי הריחוק החברתי. 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)
השוטרים בבלפור, לא שומרים על כללי הריחוק החברתי. 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)

כל המפגינים עטו מסיכות כל הערב. על האף, בדיוק לפי ההנחיות. הסתובבתי וחיפשתי באופן אקטיבי מפגינים שמזלזלים במסכה. לא מצאתי כאלה. בסוף נתקלתי במפגינה אחת, שבלטה על רקע ההקפדה מסביב.

היא עמדה באמצע הרחוב, בלי מסיכה – אפילו לא על הסנטר. זה היה משונה מאוד וחריג מאוד. נעמדתי לא רחוק ממנה, כדי לראות מה יקרה. כעבור שתי דקות ניגשו אליה שוטרים ודרשו שתציג תעודות. היא הראתה להם משהו, והם הלכו הצידה, התייעצו, ואז הניחו לה. אחרי שהם התרחקו ניגשתי אליה ושאלתי למה היא בלי מסיכה ואיך זה שהשוטרים מאפשרים לה להישאר במקום.

"יש לי אישור לא לשים מסכה", היא אמרה בגאווה, "הראיתי להם את זה והם הלכו".

"מה זה 'אישור לא לעטות מסכה'?", התעניינתי, "לא ידעתי שיש דבר כזה".

"אישור פסיכיאטרי", היא אמרה, "יש לי מכתב מהפסיכיאטרית שלי שאסור לעשות לי שום דבר גם אם אני בלי מסכה".

עוטים מסכות, שומרים על ריחוק – ומציגים שלטים יצירתיים. ההפגנה בבלפור, 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)
עוטים מסכות, שומרים על ריחוק – ומציגים שלטים יצירתיים. ההפגנה בבלפור, 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)

מלבד המפגינה עם האישור הפסיכיאטרי, לא ראיתי לאורך הערב כולו מפגין נוסף שהוריד את המסכה, חוץ מהמעשנים הכבדים, שלא יכלו להתאפק והלכו לצד, לגנוב במהירות כמה שכטות מהסיגריה, כשהם מביטים בדאגה לצדדים, לוודא שלא שמים לב אליהם.

זו הייתה האווירה ברחובות שסביב כיכר פריז עד עשר ורבע. אז המשטרה התהפכה.

קבוצה של שוטרי יס"מ התפרצה פנימה למרכז הרחוב, הודפת לצדדים מפגינים שנקרו בדרכה. השוטרים התנפלו על מפגין אקראי כלשהו והחלו לגרור אותו לעבר אזור הפיקוד, דוחפים בפראות את המפגינים שעמדו בדרכם, שהחלו להתקומם בצעקות "בושה, בושה".

וכך, השוטרים עצמם, שלאורך הערב כולו לא הקפידו על הוראות הריחוק החברתי, היו אלה שדחפו מפגינים זה על זה, וגרמו להם לסכן אחד את השני, תוך שהם מתעדים את האירועים.

השוטרים יצרו את המהומה, ואז תיעדו את המהומה שהם עצמם יצרו – שכאילו מצדיקה את ההתערבות שלהם. ואת הטענות של ראש הממשלה ועושי דברו, שההפגנות "פרועות".

השוטרים המשיכו כך, בכל עשר דקות בערך. מתפרצים פנימה, מחוללים סביבם מהומה, גורמים בעצמם לצפיפות ולדוחק שמנוגדים להוראות, ועל הדרך רושמים דו"חות למפגינים שלכאורה לא שמרו על כללי הריחוק החברתי.

מדיטציה בפתח ההפגנה בבלפור. 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)
מדיטציה בפתח ההפגנה בבלפור. 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)

הגוף שאחראי על אכיפת החוק דחף באלימות אזרחים שומרי חוק לסכן את עצמם, למרות שאותם אזרחים הקפידו לאורך הערב הקפדה יתרה על כללי הבריאות, מתוך הכרה שזהו צו השעה בימים אלה של מגיפה המתפשטת במהירות.

מסוממים? לאורך הערב כולו לא הרחתי אפילו פעם אחת ריח של ג'וינט.

מסוכנים? היו שם בני 70-80 בכיסאות גלגלים, וצעירים מצועפי עיניים שישבו באמצע הרחוב למדיטציה. חלקם נשארו עם עיניים עצומות גם כשבריוני היס"מ התפרצו לתוך המעגל.

מפגין נגד נתניהו בבלפור, 26 בספטמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מפגין נגד נתניהו בבלפור, 26 בספטמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אנרכיסטים? הפגנה היא גם טקסט שאפשר לקרוא אותו. בדקויות של ההתנהגות. בקודים של הלבוש. בעיקר בשלטים שמניפים המפגינים. אם ראש הממשלה נתניהו יודע לקרוא את ההפגנות נגדו כטקסט, הוא צריך להיות מודאג.

אין כמעט בכלל שלטים "תעשייתיים", מהסוג שמפיקים מראש להפגנות שעומד מאחוריהם גוף חזק. כמעט כל השלטים בהפגנה הם שלטים בעבודת יד. חלקם מושקעים מאוד. חלקם תגובה על אירועי הימים האחרונים, בדיחות על הכביסה המלוכלכת של בית נתניהו, כולל מיצב מכונות כביסה וקרשי גיהוץ מרשים. אנשים פה נותנים את הנשמה. אכפת להם.

להפגנה הפעם, בגלל מגבלות הסגר, לא היו הסעות מאורגנות. הגיעו אלפי אזרחים – "חילקתי 15 אלף צמידים", אמרה לי רווית נאור, הוגת רעיון הצמידים, ומאחר שאני מכיר אותה 30 שנה, המספר שלה אמין עלי יותר מכל המספרים שנזרקו במהלך הערב.

מיצב מכונות הכביסה בהפנה בבלפור, 25 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)
מיצב מכונות הכביסה בהפנה בבלפור, 25 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)

המפגינים עלו על חשבונם לירושלים ברכבם הפרטי, עם שלטים שהכינו מבעוד מועד, מוכנים לספוג עלבונות משרים בממשלה, יודעים שיאשימו אותם בהאשמות מהאשמות שונות, יודעים שייתכן שייעצרו על ידי שוטרים, שלא נמצאים שם בהכרח כדי לשמור על הסדר הציבורי.

"לא נוותר עד שתתפטר", צעקו המפגינים אמש שוב ושוב. אם נתניהו מוטרד מההפגנות – והשבועות האחרונים מלמדים שההפגנות מטרידות אותו מאוד; הוא לא מפסיק לדבר עליהן – כדאי שיתחיל להתרגל. זה לא הולך להיגמר בקרוב.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
8
אמיר, כדאי שתדע למה אנשים חושבים מה שהם חושבים ומה משרת את נתניהו בתמונה יש כמה וכמה אנשים עם מסיכה על הפה בלבד ושתיים בלי מסיכה בכלל - עיניי חדות מאוד. חלק מהאנשים אינם שומרים על ריח... המשך קריאה

אמיר, כדאי שתדע למה אנשים חושבים מה שהם חושבים

ומה משרת את נתניהו

בתמונה יש כמה וכמה אנשים עם מסיכה על הפה בלבד ושתיים בלי מסיכה בכלל – עיניי חדות מאוד. חלק מהאנשים אינם שומרים על ריחוק. וכך גם השוטרים שעומדים ברקע ואחד מהם גם מפטפט עם מפגינה שקרובה אליו.

זה מה שאני רואה גם לא בהפגנות. הציבור הליברלי בהרצליה, תל אביב וטבעון שבהן אני גר או מרבה לבלות זמן, אינו אחראי, וגם השוטרים אינם מאוד אחראים. על הגשר בהרצליה למשל: מתפללים צפופים ללא מסיכות נצמדים למפגינים צפופים ללא מסיכות. וגם בוידאו שהצבת: המשטרה נכנסת פנימה באופן מבהיל, והמפגינים תוקפים אותה ומצטופפים סביבה באופן שאף הוא אווילי. עניניי הצעירות חדות, האמן לי…

אמיר אשמח שתשיב, לא הייתי בהפגנה ואני לא מבין איך יכול להיות שמה שאתה כותב הוא נכון; הרי רואים בבירור בהגדלת התמונה שהצבת למעלה שבמעגל המדיטציה אנשים קרובים מאוד אלה לאלה ושרובם אינם בא... המשך קריאה

אמיר אשמח שתשיב, לא הייתי בהפגנה ואני לא מבין איך יכול להיות שמה שאתה כותב הוא נכון; הרי רואים בבירור בהגדלת התמונה שהצבת למעלה שבמעגל המדיטציה אנשים קרובים מאוד אלה לאלה ושרובם אינם באמת עוטים מסיכות אלא רק על הפה כדי לצאת ידי חובה, כיצד אתה מסביר את הניגוד?

כן הלכתי להפגנה על הגשר ליד ביתי תי בצומת הרצליה, וגם שם אני הייתי היחיד עם מסיכה על האף והיחיד ששמר מרחק בטןח מאחרים
נתניהו חיבב להתפטר ואולם אם הייתי שוטר ומגיע לגשר הייתי חייב למלא את תפקידי ולתת דוחות

לגבי אלימות איני יודע מה לחשוב אבל האם ייתכן שבגלל היעדר המוני של הקפדה על ההנחיות כפי שרואים בתמונתך, ביקשו השוטרים לנהוג יד קשה וכרגיל הגזימו, כפי שקורה להם גם בשכונות החרדיות?

תודה לך על התיאור המדויק. מטריף אותי. אני כבר 14 שבועות בהפגנות. תמיד היו מסיכות. תמיד! פחות קפדנות על הריחוק, אבל בגדול שמירת נגיעה המונית. עד שהמשטרה באה לדחוף. ותמיד יום אחרי במשפחה ... המשך קריאה

תודה לך על התיאור המדויק.
מטריף אותי. אני כבר 14 שבועות בהפגנות. תמיד היו מסיכות. תמיד! פחות קפדנות על הריחוק, אבל בגדול שמירת נגיעה המונית. עד שהמשטרה באה לדחוף.
ותמיד יום אחרי במשפחה והחברים מספרים לי מה קורה שם ואני תופסת את הראש ואומרת "אבל הייתי שם"
אז מספרים לי מה ראו בטלוויזיה.
"אבל זה לא נכון!" אני עונה.
"אבל אפילו ביבי אמר ש.."
למות

עוד 841 מילים ו-8 תגובות
סגירה