שוטרים עוצרים חרדי במאה שערים במסגרת אכיפת הסגר, ב-4 באוקטובר 2020 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90

בציבור החרדי איבדו אמון והעימותים עם הרשויות רק יחריפו

מעבר לחילוקי הדעות על נזקי הקורונה, והאם צריך לבטל בגללה לימודי תורה, אין כמעט איש בחברה החרדית שמוכן להצדיק את הסגר הנוכחי ● התחושה במגזר היא כי הסגר הוטל רק כדי לפגוע בחרדים - וכי חברי הכנסת החרדים נכשלו בהגנה על האינטרסים של הציבור שלהם ● ובתוך כך, כולם עוקבים בחשש אחרי מצבו של הרב קנייבסקי ● פרשנות

בציבור החרדי לא מדברים על זה בקול רם, רק בחדרי חדרים, אבל עיני כולם נשואות לעבר המנהיג הליטאי הרב חיים קנייבסקי, המכונה שר התורה.

הרב בן ה-92 חלה בקורונה לפני מספר ימים, ואם הוא ישרוד את הנגיף למרות מצבו הבריאותי המעורער ממילא, זו תהיה תרועת הניצחון של ציבורים שלמים בעולם החרדי, בעיקר החסידים ואנשי הפלג הירושלמי, שמסרבים להתייחס לקורונה כמו אל מחלה קשה ומסוכנת, תובעים להתעלם ממנה ומעודדים חיסון עדר. החסידים ברובם מקיימים את אורח החיים הדתי כרגיל בישיבות ובבתי הכנסת, ועל הדרך מאבדים לגמרי את האמון בממשלה ובפוליטיקאים החרדים.

הרב חיים קנייבסקי (צילום: דוד כהן/פלאש90)
הרב חיים קנייבסקי (צילום: דוד כהן/פלאש90)

אם חלילה הרב יינזק או ילך לעולמו, הזעזוע יהיה אדיר לא רק בגלל המעמד ההלכתי העצום של שר התורה בעולם החרדי. הציבור הליטאי שהוא מוביל והחרדים הספרדים נשמעים להוראות הממשלה בדרך כלל. גם הרב קנייבסקי עצמו, שאסר לסגור תלמודי תורה בתחילת המגפה, קרא לאנשים לאחרונה ללכת ולהיבדק.

"אם יקרה לרב משהו, אנחנו בצרות צרורות", אמר אתמול בכיר ביהדות התורה, איש חסידות בינונית שתומך בחיסון העדר. "כולם יאשימו אותנו שאנחנו הכרזנו שאין קורונה, גררנו את המגזר למלחמה עם המדינה ועם המשטרה והפכנו את עצמנו למוקד שנאה בציבור כולו".

בכיר ביהדות התורה: "אם יקרה לרב משהו, אנחנו בצרות צרורות. כולם יאשימו אותנו שאנחנו הכרזנו שאין קורונה, גררנו את המגזר למלחמה עם המדינה ועם המשטרה והפכנו את עצמנו למוקד שנאה בציבור כולו"

העימותים הקשים בין המשטרה והחרדים לאורך כל יום אתמול, שנגררו לאלימות קשה בעיקר בבית"ר עלית (בבוקר), בירושלים ובבני ברק (בערב) ביטאו את המתחים הפנימיים העצומים בחברה החרדית בימי הקורונה ואת היחס לממשלה.

מעבר לחילוקי הדעות על נזקי מגפת הקורונה, והאם צריך לבטל בגללה לימודי תורה, אין כמעט איש בחברה החרדית שמוכן להצדיק את הסגר האחרון. התחושה הכללית היא שהכול פוליטי, וכי הסגר הוטל רק כדי לפגוע בחרדים – או לפחות מתוך חוסר התחשבות בחגים ובמועדי ישראל שכל כך חשובים להם.

חרדים מחסידות קרלין מתפללים בסוכת ענק תוך שמירה על ריחוק חברתי, 4 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חרדים מחסידות קרלין מתפללים בסוכת ענק תוך שמירה על ריחוק חברתי, 4 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"נתניהו אמר שעכשיו אין עסקים ולכן נוח לעשות סגר", הסביר פוליטיקאי חרדי בכיר. "למה הם מתחשבים בעסקים ולא בנו? הם אמרו שהחרדים בימים האלה יישבו בבית, ולא ילכו לבתי הכנסת ולסוכות. אז אנחנו לא נשב בבית. לא מאמינים להם. היום כולם יודעים שיעקב ליצמן צדק. הוא הרי אמר שהסגר היה מתוכנן דווקא לימים האלה. הוא רצה להיכנס לסגר באוגוסט, אבל הם לא הסכימו. אמרו שהוא התפטר בגלל מלכה לייפר והתיק הפלילי.

"בסגר הראשון הכול היה שונה. האמנו לכל מילה. סגרנו הכול. התפללנו במרפסות, בבניינים מרוחקים, בשדות. עכשיו שום דבר לא יעזור להם. ישלחו עוד שוטרים, עוד יס"מ, עוד מכות. אצלנו מעדיפים חיסון עדר.

"בסגר הראשון הכול היה שונה. האמנו לכל מילה. סגרנו הכול. התפללנו במרפסות, בבניינים מרוחקים, בשדות. עכשיו שום דבר לא יעזור להם. ישלחו עוד שוטרים, עוד יס"מ, עוד מכות. אצלנו מעדיפים חיסון עדר"

"קח את בית"ר עלית. זו עיר צעירה, חוטפים את זה ומחלימים. אין הרבה מתים. השיקול הזה שווה את הסיכון. העיקר לשמור על הקהילה ולא לצאת מבתי המדרש, בתי הכנסת והישיבות. אחרי מה שקרה אתמול וכל האלימות כלפינו, נפתח גם את מה שהיה סגור".

עימותים בין שוטרים למפגינים במאה שערים בירושלים, 4 באוקטובר 2020 הפגנה מאה שערים כיכר השבת נגד מסיכות חרדים מפגינים (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
עימותים בין שוטרים למפגינים במאה שערים בירושלים, אתמול (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

בינתיים הפוליטיקאים וחברי הכנסת החרדים מיהדות התורה ממלאים פיהם מים. "כל אחד שם מסכה ומתחבא בסוכה שלו", כפי שאמרו אתמול בירושלים. אם הח"כ החרדי יתמוך בממשלה, יצלבו אותו בקהילה. אם יתנגד – יפרקו אותו מהצד השני.

ח"כ ישראל אייכלר מייצג את חסידות בעלז. האדמו"ר מבעלז הבטיח לראש הממשלה בנימין נתניהו לסגור את מוסדות החסידות, אבל הכול מתנהל שם כרגיל. ח"כ יעקב טסלר בא מחסידות ויז'ניץ. גם שם הבטיחו לנתניהו למלא אחר ההוראות, אבל עשו את ההיפך הגמור ורצו לטיש (התוועדות) עם האדמו"ר. וכן הלאה.

המבוכה עצומה. האירועים האלימים אתמול ברחוב החרדי רק הוסיפו לזעם הכללי. סביר להניח שנתניהו יקדיש את היום (שני) כדי להרגיע ולפייס את בני הברית הפוליטיים החשובים שלו, שעד היום הוא בעיקר נכנע להם. נתניהו, אגב, נהנה עד כה לראות את המפגינים נגדו ואת החרדים תוקפים זה את זה. עתה נוצרה בין שני הציבורים אחדות-גורל משונה, מול הסגר ואלימות המשטרה.

עוד 597 מילים
סגירה