• עבדאללה מלך ירדן, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Raad Adayleh)
    AP Photo/Raad Adayleh
  • אילוסטרציה, שוק לממכר צאן בסודאן, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Marwan Ali)
    AP Photo/Marwan Ali
  • אילוסטרציה, דוכן למכירת בשר ברצועת עזה בעידן הקורונה, אוקטובר 2020 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
    Abed Rahim Khatib/Flash90
  • אילוסטרציה, עצרת של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, אוקטובר 2020 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
    Abed Rahim Khatib/Flash90
  • ספינה טורקית המשמשת לחיפוש גז טבעי בעומק הים, נמל איסטנבול, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
    AP Photo/Emrah Gurel

מעבר לגבול: פשע אכזרי מטלטל את ירדן, והפלסטינים ממשיכים לדרוך במקום

השמועות על שיתוף פעולה בין פת"ח לחמאס היו מוקדמות מדי ● רף האלימות בירדן עולה, והממלכה כולה נחרדה מחטיפה מזוויעה של נער בן 16 ● המרדף אחר הגז הטבעי מחסל בריתות ישנות ומוליד חדשות ● ומדינות האזור מציינות שנה להסכם שקבע את גורל הכורדים - מעל לראשם ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

השיחות בין פת"ח לחמאס לא מתרוממות

השבוע פורסמו דיווחים על ריצה משותפת של פת"ח וחמאס בבחירות לפרלמנט הפלסטיני, אך נכון לעכשיו, זה לא קורה. שתי התנועות הפלסטיניות הגדולות אינן מסוגלות (ואולי גם אינן רוצות) לגשר על הפערים ביניהן, גם בשעה הקשה ביותר לפלסטינים, כאשר הם למעשה נותרו ללא פטרונים ובני ברית חזקים באזור.

גם עצם ההבטחה לקיים בקרוב את הבחירות לפרלמנט, לראשונה מאז 2006, מוטלת בספק. יו"ר הרשות, מחמוד עבאס, הבטיח פעמים רבות בעבר לקיים את הבחירות האלה, ומשלחות רשמיות מרמאללה אף יצאו לעזה להיוועצות עם אנשי חמאס, אך בכל פעם העניין לא הסתדר מסיבה כזו או אחרת.

אילוסטרציה, דוכן למכירת בשר ברצועת עזה בעידן הקורונה, אוקטובר 2020 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
אילוסטרציה, דוכן למכירת בשר ברצועת עזה בעידן הקורונה, אוקטובר 2020 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

ברשות הפלסטינית ממתינים בקוצר רוח לבחירות בארצות הברית. שינוי בבית הלבן עשוי להשפיע באופן משמעותי ביותר גם על הפלסטינים ועל מעמדם הבינלאומי. בינתיים הרשות בוחרת להימנע מצעדים חדים מדי, גם אם היא מפלרטטת עם חמאס, טורקיה וקטאר, ובכך שמה אצבע בעיני המצרים, הסעודים והאמריתיים. תנועת פת"ח, שבראשה עומד עבאס (אבו-מאזן), אף הוציאה אזהרה לפלסטינים במזרח ירושלים מפני השימוש ב"כסף אמירתי מלוכלך", כלומר משיתוף פעולה כלכלי עם תיירות עתידית מהמפרץ ועם פרויקטים אמירתיים.

אילוסטרציה, עצרת של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, אוקטובר 2020 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
אילוסטרציה, עצרת של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, אוקטובר 2020 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

2

הפשע שוטף את רחובות ירדן

ירדן סוערת בעקבות התעללות בסאלח חמדאן, נער בן 16 מהעיר זרקא, שנחטף על ידי כנופיה חמושה שסחטה את אביו. ידיו נכרתו בגרזן, ושוביו השתמשו בכלי חד כדי לעוורו. הסרטון המזעזע של הנער המדמם והמתחנן לעזרה הסתובב ברשת כמה ימים, עד שהתובע הכללי אסר על הפצתו מחשש להתלהטות הרוחות.

הגולשים הירדנים בפייסבוק ובטוויטר דרשו עונש מוות לפושעים הנתעבים, אך הבעיה היא שלא מדובר במקרה בודד. תופעת סחיטת הכספים בממלכה הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות, במיוחד באזורי הספר הקרובים לסוריה.

חברי כנופיות מאורגנות, ופושעים אחרים שהצטרפו לדאע"ש, הצליחו לחזור לארצם בתוך זרם הפליטים האדיר שבא מסוריה, וכעת נראה שהמדינה מתקשה להשתלט על הפשע המשתולל, כאשר אזרחים תמימים הופכים לקורבנות.

במקביל, המצוקה הכלכלית בממלכה רק הולכת וגוברת, ומאז תחילת עידן הקורונה היא ממשיכה להתעצם אף יותר. לכן, המקרה של הנער שעבר התעללות קשה מעיד גם על חומרת המשבר שאיתו מתמודדת כעת ירדן.

עבדאללה מלך ירדן, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Raad Adayleh)
עבדאללה מלך ירדן, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Raad Adayleh)

3

ברית הלנית-מצרית נגד טורקיה וקטאר

בעוד שטורקיה ממשיכה לחפש את הגז הטבעי קרוב לחופי יוון וקפריסין, ראשי שתי המדינות הללו נפגשו עם הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי, וגינו את "האמביציות האימפריאליות" של טורקיה בעידן הנשיא רג'יפ טייפ ארדואן.

לפני יותר מ-2,000 שנים יוון הכניעה את מצרים ושלטה בה ביד רמה, בעוד שהיום מצרים נתפסת על ידי המדינות ההלניסטיות – יוון וקפריסין – כשותפה גדולה וחשובה שהן נזקקות לה כדי להתמודד עם האיום הטורקי.

ספינה טורקית המשמשת לחיפוש גז טבעי בעומק הים, נמל איסטנבול, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
ספינה טורקית המשמשת לחיפוש גז טבעי בעומק הים, נמל איסטנבול, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)

החזית האנטי-טורקית החדשה הזאת נתמכת גם על ידי האמירויות וצרפת, וגם ישראל נמצאת במשחק, למרות שיש לה יחסים מסחריים מצוינים עם טורקיה.

חוד החנית של כל הסיפור הזה היא כמובן לוב. לאחרונה, ארדואן חתם על הסכם שיתוף פעולה ושרטוט מחדש של הגבולות הימיים עם לוב, כדי לבלום את מוביל הגז הימי החדש, שמצרים, יוון וישראל משתפות פעולה בפיתוחו.

המוביל אמור לעבור בשטח הלובי, ומכאן החשיבות העליונה של המדינה האפריקאית הזאת למצרים ולשותפות האחרות. המתח הגובר בין טורקיה למדינות האחרות באזור גם מעיד על היחלשות ההשפעה האמריקאית במזרח התיכון ובים התיכון, ועל התרופפות הקשרים בין טורקיה לוושינגטון.

אישה מנופפת בדגלי טורקיה וקפריסין הטורקית בקפריסין, 8 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Nedim Enginsoy)
אישה מנופפת בדגלי טורקיה וקפריסין הטורקית בקפריסין, 8 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Nedim Enginsoy)

4

השבוע בתולדות המזרח התיכון

לפני שנה בדיוק, ב-22 באוקטובר 2019, נחתם הסכם חשוב לעתיד האזור.  זמן קצר לאחר שהאמריקאים החלו לסגת מצפון-מזרח סוריה (בהמשך להחלטתו של טראמפ), נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה ארדואן נפגשו בעיר הקיט סוצ'י, וחתמו על הסכם שחרץ את גורלם של הכורדים הסוריים באזורים אלה, ובפועל חילק שליטה בין שתי המדינות התומכות בצדדים מנוגדים בסכסוך הסורי.

הצד הרוסי התחייב לפקח על נסיגת הכוחות הכורדיים מאזור זה, בעוד שטורקיה התחייבה להפסיק את המתקפה נגד הכורדים ואת ההתקדמות אל תוך השטח הסורי. הצדדים גם סיכמו על פטרולים משותפים באזור הגבול, על מנת להפיג את המתיחות ולוודא את קיום לשון ההסכם. מאז, המצב בצפון-מזרח סוריה נותר מתוח, וגם היחסים בין רוסיה לטורקיה ידעו עליות ומורדות. לאחרונה, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, אף הכריז ש"טורקיה לעולם לא הייתה שותפה אסטרטגית של מוסקבה". יחד עם זאת, בינתיים ההסכם השברירי הזה ממשיך להתקיים.

חתימת ההסכם בין פוטין לארדואן, 22 באוקטובר 2019 (צילום: Turkish Presidential Press Service/Pool Photo via AP)
חתימת ההסכם בין פוטין לארדואן, אוקטובר 2019 (צילום: Turkish Presidential Press Service/Pool Photo via AP)
עוד 606 מילים
סגירה