דונלד טראמפ נואם בבית הלבן יומיים אחרי הבחירות לנשיאות ארה"ב, 5 בנובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
AP Photo/Evan Vucci

המתקפה של טראמפ על מוסדות הדמוקרטיה לא זרה לישראל

בנאום יוצא דופן בבית הלבן, הנשיא טראמפ תקף את תהליך ספירת הקולות, הפריח האשמות ללא הוכחות ופגע ביסודות הדמוקרטיה האמריקאית ● נתניהו מעולם לא נראה הזוי כמו טראמפ, אך גם ראש הממשלה הילך על חבל דק מאוד במערכות הבחירות האחרונות ● על כל אוהבי החירות - מימין ומשמאל, בירושלים ובוושינגטון - להגן על על התהליך הדמוקרטי מפני ניסיונות חבלה כאלה ● דעה

בעיצומה של מגפת הקורונה, שגבתה את חייהם של יותר מ-230 אלף בני אדם בארצות הברית, בחרו עשרות מיליוני אמריקאים לנצל את זכותם החוקית ולשלוח בדואר את פתקי ההצבעה שלהם בבחירות לנשיאות. הם עשו זאת בעיקר כדי להימנע מהצפיפות הרבה – שבהכרח מובילה להתקהלות מדבקת – בקלפיות.

ביום חמישי בערב, אחרי שכבר צייץ דרישה מופרכת לעצור את ספירת הקולות, ניצב נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על הדוכן בבית הלבן וטען – בשקר גמור – כי המשך ספירת הקולות האלה הוא חלק מהונאת בחירות.

ספירת הקולות, שכמעט הסתיימה, הראתה שהרפובליקאים הצביעו בצורה חסרת פרופורציה ביום הבחירות עצמו, כפי שטראמפ עודד אותם לעשות, ואילו הדמוקרטים הצביעו באופן חסר פרופורציה באמצעות הדואר. בדרך כלל לוקח זמן רב יותר לעבד ולאמת פתקי הצבעה שנשלחים בדואר, ובמדינות שונות יש כללים שונים בנוגע לספירתם. כך, למשל, באוהיו סופרים קודם את פתקי ההצבעה בדואר, בעוד שבפנסילבניה סופרים אותם רק בשלב השני.

טראמפ ציין כי במדינות מפתח רבות הוא הוביל במספר הקולות כאשר סיימו לספור שם ביום הבחירות, אבל מאז ההובלה שלו הלכה ונשחקה. הבחירות "מזויפות", הוא קבע ללא ביסוס. הניצחון שלו נגנב, הצהיר, בלי להציג שום ראיות לעניין. בצורה "מסתורית", יריביו הדמוקרטים מצאו פתקי הצבעה שהעבירו את הניצחון אל יריבו ג'ו ביידן. על המשקיפים נאסר לפקח על הספירה, וחלק מאלו שהורחקו, הזהיר בטון קודר, "לא מרוצים כלל" והופכים "אלימים למדי".

מן הסתם, נאום התוכחה של טראמפ, שנמשך 17 דקות, היה פעולה נואשת – התפרצות של מנהיג הרואה את כוחו נלקח ממנו. אבל זאת הייתה גם מתקפה מסוכנת על התהליך הדמוקרטי – והיא בוצעה מהבית הלבן, אותו מקום אייקוני שבו לנשיאים הנבחרים יש את האחריות לשלוט בכל אזרחי ארה"ב; המקום שאליו מביטות שותפותיה הבינלאומיות של אמריקה כשהן זקוקות לעצה ותמיכה.

כמובן שאם יש עדויות כלשהן להונאה בתהליך הבחירות של 2020, בין היתר בספירת הקולות, יש לחקור אותן. יש לספור רק פתקי הצבעה חוקיים, אבל יש לספור את כל הפתקים האלו, ועל סמך הספירה הזו לקבוע את תוצאות הבחירות.

לא ניתן להצדיק את הדרישה לעצור את התהליך עצמו, כמו גם את הקביעה הבלתי מבוססת שנציגים רשמיים, יריבים, סוקרים, כלי תקשורת וגורמים נוספים משתפים פעולה בצורה נכלולית כדי לגזול מטראמפ את כסאו, במיוחד כאשר אמירות אלה מגיעות מהנשיא עצמו, ואת ההשלכות של דבריו קשה אפילו לדמיין.

במבט מירושלים, משבר הנשיאות המהונדס הזה בדמוקרטיה האמריקאית מעורר דאגות והדים. המעורבות האמריקאית באזור שלנו, כמחוללת של יציבות וחופש, היא קריטית לאסטרטגיה הביטחונית של ישראל. אמריקה שאפשר לסמוך עליה, אמריקה השותפה לערכים הדמוקרטיים שלנו, היא שותפה חיונית וגורם מרתיע לאויבינו. זו לא הייתה האמריקה שהתגלמה בנשיא שלה ביום חמישי בערב.

ההשתלחות חסרת הרסן של טראמפ במערכת שדרכה נבחר מלכתחילה, וכעת ניצב בפני הפסד, גם נשמעה מוכרת מדי עבור חלק מהישראלים, שעדים לטקטיקות הנואשות של ראש הממשלה שלנו בשעת מצוקה. בנימין נתניהו מעולם לא נשמע כל כך הזוי, אבל גם הוא, בזמן בחירות, פקפק בלגיטימיות של קולות המגזר הערבי ושלח פעילים עם מצלמות כדי להרתיע מצביעים ערבים.

ההשתלחות חסרת הרסן של טראמפ במערכת שדרכה נבחר מלכתחילה, וכעת ניצב בפני הפסד, גם נשמעה מוכרת מדי עבור חלק מהישראלים, שעדים לטקטיקות הנואשות של ראש הממשלה שלנו בשעת מצוקה

גם נתניהו, במאמציו להחזיק בשלטון בעת שהוא מתמודד עם ענייניו המשפטיים, תקף את הלגיטימיות של המוסדות הדמוקרטיים בישראל, התקשורת והאופוזיציה, וקבע בלי ראיות שכוחות אפלים, ביניהם מערכת אכיפת החוק ומנגנוני התביעה במדינה, קושרים קשר כדי להדיח אותו מתפקידו.

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בבית הלבן. ינואר 2020 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בבית הלבן. ינואר 2020 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

סקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה בשבוע שעבר, הראה כי 70% מהישראלים היהודים ו-63% מכלל הישראלים מעדיפים את טראמפ על פני ביידן, מבחינת האינטרסים של ישראל. זה מובן לחלוטין, בהתחשב בכך שממשל טראמפ תמך בישראל בשורה ארוכה של מילים ומעשים: הוא הכיר בירושלים כבירת ישראל, העביר את שגרירות ארצות הברית לעיר, הכיר בריבונות ישראלית ברמת הגולן, פרש מהסכם 2015 עם איראן והגביר את הלחץ הכלכלי על איראן, נקט עמדה פחות אוהדת לעומת ממשלים קודמים ביחס לדרישות הפלסטיניות, ותיווך הסכמי נורמליזציה עם איחוד האמירויות, בחריין וסודאן.

ספק אם ישראלים רבים נשארו ערים בשתיים בלילה, כדי לצפות במופע המסית והמדכדך של טראמפ. אך גם אם היו ערים, יכול להיות שהיו דבקים בכל זאת בתשובתם המקורית לשאלת "ההעדפה" לנשיא הבא.

ספק אם ישראלים רבים נשארו ערים בשתיים בלילה, כדי לצפות במופע המסית והמדכדך של טראמפ. אך גם אם היו ערים, יכול להיות שהיו דבקים בכל זאת בתשובתם המקורית לשאלת "ההעדפה" לנשיא הבא

אבל האינטרסים של ישראל, בכל הנוגע לארצות הברית, תלויים ברובם בתפקודה העקבי של הדמוקרטיה האמריקאית. וביום חמישי היכה הנשיא האמריקאי באופן חסרת מצפון באותה דמוקרטיה, מכה אשר הדהדה ברחבי העולם.

חשוב שכל בני האדם אוהבי החירות – אלו שנמצאים באמריקה, ואלו הנושאים אליה עיניים – יעמדו בתוקף על השלמת התהליך החוקי, ההגון והדמוקרטי של התהליך האלקטורלי אשר אותו מבקש הנשיא לעקוף ותחתיו הוא מנסה לחתור.

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, ב-21 בינואר 2016 (צילום: AP Photo/Michel Euler)
ארכיון, ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, ב-21 בינואר 2016 (צילום: AP Photo/Michel Euler)
עוד 726 מילים
סגירה