ספואת פריג', סגן יו"ר הפלג הדרומי בתנועה האיסלאמית, באנדרטה לזכר נרצחי הטבח בכפר קאסם

"פתאום כולם שמים לב אלינו. יש לנו כוח מיקוח"

השייח ספואת פריג', סגן יו"ר הפלג הדרומי בתנועה האסלאמית שעומד מאחורי סיעת רע"ם, מסביר בגילוי לב את האסטרטגיה של התנועה בחבירה לראש הממשלה: "אם לא ננצל עכשיו את התיקו בין הגושים לטובת הציבור שלנו ואת קלפי המיקוח שלנו, מתי כן?" ● "אנחנו רוצים למגר את האלימות. אני ישן עם רעש של רובים באוזן וקם להלוויה, אז למה שמשפט נתניהו יעניין אותנו?" ● ראיון

עד לפני חודשים מעטים, הציבור היהודי הכיר היטב את אחמד טיבי מתע"ל, איימן עודה מחד"ש והיבא יזבק מבל"ד, ובקושי שמע על מנסור עבאס ועל אבראהים צרצור, למעט אמירות מעורפלות על "רשימה של מוסלמים דתיים".

כיום, כל מי שמעורה באקטואליה יודע על עבאס, על הסיעה השמרנית רע"ם שמתקרבת בזהירות לראש הממשלה בנימין נתניהו, ועל המחלוקת העזה שהיא מעוררת בתוך הרשימה המשותפת.

במגזר הערבי, לעומת זאת, רע"ם מהווה כבר שנים רבות תנועה אידיאולוגית, פוליטית וחברתית מרכזית. עבור המגזר הערבי, רעידת האדמה וההתקרבות לראש הממשלה, אינה קשורה להבדלים העמוקים במגזר, אלא לעובדה שהם חושפים אותם מול היהודים, ומשתמשים בהם כדי להרוויח נקודות מול השלטון.

רע"ם היא סיעה של ח"כים צעירים ורעננים, שכולם נכנסו לכנסת בשנים האחרונות. לכאורה, הם מפגינים עצמאות וחדשנות. למעשה, הם אינם פועלים על דעת עצמם, אלא מתואמים בכל מהלך ובכל פרט עם מנהיגי התנועה הרוחנית, הדתית והפוליטית בפלג הדרומי של התנועה האסלאמית.

מאז מותו של מייסד התנועה, השייח עבדאללה נימר דרוויש, שני האישים המובילים את התנועה, ובפועל גם את המפלגה, הם יו"ר הפלג הדרומי, חמאד אבו דעאבס מרהט, וסגנו, השייח ספואת פריג' מכפר קאסם.

באדיבות המרואיין
השייח ספואת פריג', סגן יו"ר הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית

"ההשפעה של השייחים, נימר דרוויש ז"ל, אבו דעאבס ופריג' על רע"ם היא מכרעת", מסביר ד"ר תאבת אבו ראס, מנכ"ל עמותת יוזמות קרן אברהם, שבעצמו פעיל פוליטי ברשימה המשותפת. "זה דומה להשפעה של הרבנים למיניהם על ש"ס ויהדות התורה. הם מקור סמכות והם מעורבים בכל פיפס".

פריג', בן 38, פעיל בתנועה האסלאמית הדרומית מגיל 17 ומילא בה בכל חייו הבוגרים שורת תפקידים בכירים במשרה מלאה. באופן רשמי, הוא איש דת שמעולם לא מילא תפקידים פוליטיים בעצמו. אך למעשה, הוא מעורב בפוליטיקה עמוקות, ונמצא בקשר יומיומי עם חברי הכנסת של רע"ם וראשי הערים מטעמה, כולל ראש העיר ביישוב שלו, כפר קאסם, עאדל בדיר.

שיחה עם פריג' היא כמו שיחה עם פוליטיקאי לכל דבר: הוא מעורה בנבכי המאבקים, ניגודי האינטרסים והאינטריגות ומציג באופן סוחף ומשכנע, גלוי-לב אך לא נקי מספינים, את האג'נדה של הסיעה שבפועל הוא שותף מלא בהנהגתה.

"אנחנו מחוץ למשחק, וזה פוגע בנו"

"כן, אנחנו משתנים", אומר פריג', "אנחנו התחלנו לדבר בקול אחד, נמאס לנו לדבר בשני קולות. אנחנו באים ואומרים: אנחנו הערבים אזרחי ישראל לפני הכול. נמאס לנו לדאוג לעצמנו ולציבור שלנו בשקט ולזעוק בקולי-קולות סיסמאות שלא רלוונטיות לחיים, ולא מקדמות אותנו.

"בכל התנועות הערביות הנציגים באים לייצג את האזרח הערבי הפשוט ולדאוג לצרכים שלו וזה הכי חשוב, אבל הם ממשיכים עם השיח הכפול הזה, עם שיח הסיסמאות".

פריג' מציין כי החברה הערבית עוברת תהליכים רציניים, שמשבר הקורונה מחזק. "נמאס לנו לחיות במדינה אחת שהיא שתי מדינות. נמאס לנו שאני מסתובב בעיר שלי, כפר קאסם, שהיא עוד מקום מסודר ומושקע יחסית ליישוב ערבי, אבל כשאני נוסע חמש דקות ומגיע לראש העין, אני מרגיש שהגעתי למדינה אחרת.

"נמאס לנו לחיות במדינה אחת שהיא שתי מדינות. נמאס לנו שאני מסתובב בעיר שלי, כפר קאסם, שהיא עוד מקום מסודר יחסית ליישוב ערבי, אבל כשאני נוסע 5 דקות לראש העין, אני מרגיש שהגעתי למדינה אחרת"

"אנחנו רוצים להיות שייכים, לדאוג לעצמנו, לשפר את רמת החיים, איכות החיים והחיים שלנו, להיות חלק ממדינת ישראל – ולנצל בשביל זה את הכוח הפוליטי שיש לנו.

"בישראל הכול פוליטיקה. תכנון ובנייה זה פוליטיקה. תשתיות זה פוליטיקה, והתשתיות ביישובים ערביים נמצאות בפיגור של 25 שנה אחרי התשתיות ביישובים היהודיים. משטרה זה פוליטיקה. קורונה – פוליטיקה. ובגלל זה שאין לנו כוח פוליטי, ושאנחנו מחוץ למגרש הפוליטי, אנחנו אוכלים אותה. כי יש 25 יישובים אדומים בישראל, וכולם ערביים".

Tomer Neuberg/Flash90
הפגנה נגד חוק מדינת הלאום היהודי בתל אביב. אוגוסט 2018

הגישה הרווחת, לפחות אצל היהודים, זה שאם יש ביישוב מסוים הרבה הדבקה בקורונה, זה בגלל שהתושבים לא משגיחים מספיק, לא חובשים מסכות, לא הולכים לבידוד, עושים מסיבות המוניות, וכו'. האם אתה מסכים עם הטענה הזו, או חושב שהיישובים הערביים אדומים בגלל האפליה נגדם?
"יש עובדות. מי שחלש, מי שעני ומוזנח, מי שמקבל פחות תקציב, נדפק. זה נכון על הביטחון האישי וזה נכון על הקורונה. בכל העולם, לא רק בארץ, אתה רואה שיש הכי הרבה נדבקים באוכלוסיות העניות, המקופחות. גם השחורים בארצות הברית.

"אנחנו חיים בצפיפות אז אנחנו נדבקים יותר. פחות פיקוח, פחות משטרה, פחות מעורבות – פחות אכיפה. לקח חצי שנה עד שהתחילה בכלל ההסברה של משרד הבריאות על הקורונה בערבית, כאילו אנחנו לא קיימים.

רחובות ראשיים שוממים בכפר קאסם. אוקטובר 2020 (צילום: תני גולדשטיין)
רחובות ראשיים שוממים בכפר קאסם. אוקטובר 2020 (צילום: תני גולדשטיין)

"הנושא שהכי מדאיג ומרתיח את האזרחים הערבים, את השכנים, החברים, הקרובים שלי, האנשים ביישוב, ראשי הרשויות שאני מדבר איתם, זה הביטחון האישי. וזה נושא שלא נמצא על סדר היום בכלל.

איך ייתכן שיותר מ-100 אנשים נהרגים וזה לא מזיז לאף אחד? הממשלה לא מוכנה להשלים עם מתים במגפה, ואפילו במלחמות, מול מדינות אחרות, עם טילים וטנקים, היא לא מוכנה שייהרגו כל כך הרבה. אבל כשאנשים הורגים אחד את השני ברחוב זה לא מעניין כי הם ערבים".

הגבלות תנועה בתקופת הקורונה בכפר קאסם (צילום: תני גולדשטיין)
הגבלות תנועה בתקופת הקורונה בכפר קאסם (צילום: תני גולדשטיין)

"אני, אנחנו, התנועה שלנו, חברי הכנסת שלנו, לא מוכנים להמשיך ככה. אני לא מוכן להשלים עם זה שאני מתעורר בלילה מקולות של ירי, הילדות והילדים שלי מתעוררים מבוהלים מירי, ובבוקר עוד הלוויה ועוד הלוויה והמדינה לא עושה שום דבר. זה מה שמעסיק את הערבים.

"ואם זה המצב, למה שמישהו יתעניין במשפט של נתניהו? אתה חושב שאיזשהו אזרח ערבי אכפת לו אם נתניהו יישפט עכשיו, או אחרי שיגמור לעצמו את הקדנציה?"

"איך ייתכן שיותר מ-100 אנשים נהרגים וזה לא מזיז לאף אחד? הממשלה לא מוכנה להשלים עם מתים במגפה, ואפילו במלחמות. אבל כשאנשים הורגים אחד את השני ברחוב זה לא מעניין כי הם ערבים"

אתה חושב שראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום, ששקוע במאבק אישי מול המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט, ושכבר הראה יחס גזעני ועוין לערביי ישראל, הוא המנהיג המתאים לטפל בפשיעה ביישובים הערביים ולהנהיג חוק וסדר? ואם כן, למה הוא לא עשה את זה עד עכשיו?
"אולי באיזה אופן אידיאלי זה נכון. זה חבל שיש מנהיג כזה, ואני לא בא לחלק לו מחמאות, אבל נתניהו הפך בשנים האחרונות להיות בן אדם פחות מסית. הוא כבר לא יגיד על הערבים דברים כמו שאמר לפני כמה שנים.

במערכת הבחירות האחרונה, לפני פחות משנה, נתניהו אמר שאתם ברשימה המשותפת רוצים להשמיד את המדינה ושאם גנץ ירכיב אתכם ממשלה יחגגו בטהרן ובעזה. זאת לא הסתה? אז מה כן?

"הוא אמר כל מיני דברים בשביל האינטרסים שלו, זה פוליטיקה. ולגבי הפשיעה – אתה יודע, זה לא שראש הממשלה יבוא לכאן בעצמו ויתפוס את הפושעים. יש תוכנית חומש רצינית למאבק בפשיעה, בתקציב של 2.5 מיליארד שקל, שהכין מנסור עבאס במסגרת תפקידו כיו"ר ועדת הכנסת הרלוונטית, ואני מאוד מקווה שהיא תעבור בהקדם ונתחיל להרגיש את התוצאות בשטח, זה יותר חשוב לי מכל דבר אחר. ועכשיו כשאנחנו לא בכיס של אף אחד יש לזה סיכוי".

ערביי ישראל קוראים לשיוויון זכויות, מחוץ לכנסת. מאי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
ערביי ישראל קוראים לשיוויון זכויות, מחוץ לכנסת. מאי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

איך זה קשור? מה זה אומר מבחינה פוליטית שאתם 'לא בכיס של אף אחד' ואיך זה מיתרגם להישגים קונקרטיים כמו מאבק בפשיעה?
"פוליטיקאים לא עושים שום דבר מרצון טוב, לצערי. לא רק בשביל ערבים, גם בשביל הבוחרים שלהם. הם פועלים לפי אינטרסים. הם עושים את הדברים כי הם צריכים. ואתה משיג דברים רק אם אתה בתוך המגרש. עד עכשיו גם הימין וגם השמאל השאירו אותנו מחוץ למגרש. הימין ניסה בכלל לטאטא אותנו החוצה, שלא נהיה לגיטימים, והשמאל התייחס אלינו כאילו אנחנו בכיס שלו.

"האסטרטגיה של המפלגות הערביות עד עכשיו הייתה לצעוק סיסמאות. למחות, לזעוק. פוליטיקאים נמדדו לפי הצעקות והפרובוקציות שלהם. הכירו את מי שעשה רעש תקשורתי, ורע"ם לא היו מוכרים כי היינו שקטים. ומה יצא מכל אסטרטגיית הסיסמאות הזאת? מה הרווחנו מזה?

"האסטרטגיה של המפלגות הערביות עד עכשיו הייתה לצעוק סיסמאות. פוליטיקאים נמדדו לפי הצעקות והפרובוקציות שלהם. הכירו את מי שעשה רעש תקשורתי, ורע"ם לא היו מוכרים כי היינו שקטים. מה הרווחנו מזה?"

"מהרגע שמנסור הגיע, בן אדם שנמצא רק שנתיים וחצי בכנסת, במיוחד מאז שהוא הבהיר שאנחנו לא שייכים לשום גוש ולא בכיס של השמאל, פתאום כולם שמים לב אלינו. הימין, השמאל, התקשורת. יש לנו כוח מיקוח. פתאום אנחנו לא המפלגה שאף אחד לא מכיר בקיומה, חור שחור בכנסת, אלא מפלגה שיכולה להיות לשון מאזניים ולהשפיע על הרכבת הממשלה".

מנסור עבאס (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מנסור עבאס (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

כשאתה אומר "אנחנו" אתה מתכוון לרע"ם או לרשימה המשותפת כולה? כי חד"ש ובל"ד לא מתלהבים מהנכונות שלכם לתמוך בנתניהו מבפנים או מבחוץ ואפילו לתמוך בחסינות במשפטו בשביל כוח המיקוח שלכם. אם השותפים שלכם ברשימה לא יסכימו ויתעקשו להחרים את נתניהו ו"להיות בכיס של גוש השמאל", כדבריך, תיפרדו מהם ותרוצו בבחירות עצמאית?
"אין לנו שום כוונה להיפרד ולפצל את הרשימה המשותפת, זה הבית שלנו וזה רצון הבוחרים שהיא לא תיפרד. אבל בתוך המשותפת יש מחלוקות, ויש דרכים לדבר ולהתווכח, ולהגיע לדרך מוסכמת או לא להגיע אליה.

"בל"ד לא המליצו על גנץ בהתחלה, אחר כך המליצו ואחר כך התחרטו על זה. אז שלא יטיפו לנו מוסר, גם לנו מותר לפעול בדרכנו. אנחנו חייבים להביא הישגים למגזר שלנו.

"בל"ד לא המליצו על גנץ בהתחלה, אחר כך המליצו ואחר כך התחרטו על זה. אז שלא יטיפו לנו מוסר, גם לנו מותר לפעול בדרכנו. אנחנו חייבים להביא הישגים למגזר שלנו"

"אנחנו לא חתמנו עם נתניהו על שום דבר, אלה רק דיבורים. אבל התקופה הזאת היא הזדמנות. התיקו הזה בין הגושים, כן ביבי ולא ביבי, הוא הזדמנות בשביל מי שזה לא אכפת לו. אם לא ננצל עכשיו את התיקו ואת כוח המיקוח שלנו, מתי כן? אנחנו נשתף פעולה עם מי שנוח לנו, כולל נתניהו, ואף אחד לא יפוצץ את זה".

תחילת משפטו של בנימין נתניהו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים בבית המשפט המחוזי בירושלים. מאי 2020 (צילום: Amit Shabi/POOL)
תחילת משפטו של בנימין נתניהו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים בבית המשפט המחוזי בירושלים. מאי 2020 (צילום: Amit Shabi/POOL)

"בנט וליברמן לא ימנים? רבין וגנץ לא הרגו ערבים?"

פריג' פעיל ברע"ם ובפלג הדרומי של התנועה מאז הקמת המפלגה והפיצול בין שני הפלגים – הפלג הצפוני, הקיצוני, שלא רחוק בעמדותיו מחמאס; והפלג הדרומי, המתון והפרגמטי שקשור ברע"ם.

פריג', מוסלמי אדוק שלמד לימודי שריעה במכללת דיאלוג בטירה, משמש כיו"ר עמותת "אל-אקצה" של הפלג הדרומי בתנועה האסלאמית. העמותה מנהלת מאבקים אזרחיים ומשפטיים נגד חפירות בהר הבית, ומה שהיא רואה כפגיעות של ממשלת ישראל בתפילה המוסלמית בהר.

בשל הפילוג בתוך התנועה, יש לכל אחד מחלקי התנועה "עמותת אל אקצה" משלה עם דגשים שונים. העמותה של הפלג הדרומי מנסה להתרחק מזיהוי עם הפגנות אלימות בהר הבית ולהתמקד במאבקים תקשורתיים ומשפטיים, במיוחד מאז שפריג' מנהל אותה.

"חשבתי לרוץ לכנסת, אבל מסיבות אישיות ביטלתי את ההתמודדות ברגע האחרון", מספר פריג', "בדיעבד, אני לא צריך. אני פעיל בקמפיינים של המפלגה בכל מערכת בחירות, נמצא בקשר עם כולם, ומעורב בכל מה שקורה".

ספואת הוא בן דודו של עיסאווי פריג', הפעיל הפוליטי מכפר קאסם שכיהן שש שנים כח"כ מטעם מרצ. "יש בינינו דווקא כבוד הדדי ויחסים חמים", הוא אומר, כשנשאל איך הם מסתדרים למרות המרחק האידיאולוגי בינו לבין עיסאווי הסוציאל-דמוקרט.

אביו של ספואת, מחמוד פריג', נפצע קשה מירי של חיילי צה"ל שירו בו בזמן שרכב על אופניו בטבח שהתרחש ש-1956 בכפר קאסם. דודו, אחמד פריג', נרצח בטבח. בראיון ב-2014 ביום השנה לטבח אמר ספואת: "(הממשלה והיהודים) לא מתנצלים על הטבח, וזה סימן ש(חושבים ש)לא נעשתה כל טעות ושאין בכלל על מה להתנצל, ואם זה כך, למה שאירוע כזה לא יחזור?" כיום הוא מעדיף שלא לשוחח על הנושא, והגישה שלו נשמעת מפוייסת יותר.

"הגישה הבסיסית שלנו לא השתנתה", הוא אומר, "זה לא שהפכנו פתאום לציונים. אנחנו פרגמטים, פועלים בשביל הציבור שלנו ורוצים להיות מעורבים ומשולבים במדינה. זה לא סותר את הזהות שלנו כמוסלמים, כערבים, כפלסטינים.

עיסאווי פריג' (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
עיסאווי פריג' (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"אנחנו פשוט רוצים להתמקד בעשייה, ב'תכלס', ולא בסיסמאות. מהאנשים שאני מדבר איתם כל הזמן, אנשים פשוטים מהרחוב וגם ראשי ערים ורשויות, זאת הגישה שרוב הרחוב הערבי מעוניין בה. הסיסמאות ילכו, הבעיות נשארות".

"הגישה הבסיסית שלנו לא השתנתה. זה לא שהפכנו פתאום לציונים. אנחנו פרגמטים, פועלים בשביל הציבור שלנו ורוצים להיות מעורבים ומשולבים במדינה. זה לא סותר את הזהות שלנו כמוסלמים, כערבים, כפלסטינים"

כיצד אתה, חבריך במפלגה והאנשים שאתה מייצג מתייחסים לשינויים ביחסים בין ישראל למדינות ערביות, להסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות, בחריין, סודן, ולשיתוף הפעולה עם סעודיה? השינוי הזה קשור לשינויים בגישה של הערבים בישראל, לדעתך?
"לא, זה לא קשור. אנחנו לא מתרגשים במיוחד מהסכמי השלום האלה. זה נחמד, אבל קטאר וסעודיה זה רחוק, הסוגיה הבוערת ביותר הייתה ונשארה הסוגיה הפלסטינית. אנחנו בעד כל הסכם שלום שהוא, אבל לא בעד שמשתמשים בשלום כדי לדכא אנשים. יש לי, ולהרבה מאתנו, קרובים שגרים בעזה, ברמאללה, בירושלים, וזה כואב לנו מה שקורה איתם. תמיד כואב לנו".

ובכל זאת זה לא מפריע לכם לשתף פעולה עם ראש הממשלה שחתם על ההסכמים הללו ושנמנע מכל הזדמנות למשא ומתן עם הרשות הפלסטינית, וגם ניהל מלחמה עם הפלסטינים בעזה.
"אנחנו בוחנים שיתוף פעולה פרגמטי. הוא ראש הממשלה, זאת המדינה שלנו, אנחנו שחקנים במשחק פוליטי. זאת לא אהבה, זאת פוליטיקה. אפשר להגיד על נתניהו כל מיני דברים, אבל האם יצחק רבין לא היה גנרל שאמר שצריך לשבור ידיים ורגליים של פלסטינים? הוא לא הרג ערבים? ואריאל שרון? ואהוד ברק? ובני גנץ לא הרג ערבים? האם האופוזיציה, הם שמאל, האם אכפת להם מהערבים? מה ההבדל בין הימין של נתניהו והימין של ליברמן או בנט?

"בלי קשר לכל זה, אם נתניהו יבוא פתאום לקראת הפלסטינים ויתחיל משא ומתן לשלום, אנחנו נתמוך בהתלהבות".

מימין: שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר החוץ של בחריין עבד א-לטיף בן רשיד א-זיאני במדשאת הבית הלבן, 16 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
מימין: שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר החוץ של בחריין עבד א-לטיף בן רשיד א-זיאני במדשאת הבית הלבן, 16 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

זה יכול לקרות?
"הכול יכול לקרות בעולם הזה, רק אלוהים יודע מה יקרה. תחשוב על התקדים של רבין, תחשוב מה רבין היה לפני שהכניס את הערבים לקואליציה וחתם על הסכמי אוסלו. כרגע הסכמים עם הפלסטינים לא על הפרק, לצערי. אבל שיתופי פעולה פוליטיים בין מפלגות ופוליטיקאים יהודים וערבים תמיד יש, כל הזמן".

להט"ב? "עושים מה שהם רוצים בבית שלהם"

רע"ם, בהיותה מפלגה דתית ושמרנית, נמצאת במחלוקת תמידית עם שותפותיה החילוניות ברשימה המשותפת בנושאים חברתיים מרכזיים כמו דת ומדינה, זכויות נשים וזכויות להט"ב. העימות בין התנועות האידיאולוגיות של ערביי ישראל משקף עימות גדול שמטלטל את כל העולם הערבי והמוסלמי.

הרשימה מעניקה לסיעות המרכיבות אותה חופש הצבעה ופעולה בכנסת, מה שיוצר מצבים מעניינים, שבהם רע"ם פועלת בשיתוף פעולה עם הימין היהודי והמפלגות היהודיות-חרדיות ונאבקת בחד"ש ובל"ד שפועלות יחד עם מפלגות השמאל-מרכז הציוניות.

אימאן חטיב-יאסין (צילום: גילי יערי/פלאש90)
אימאן חטיב-יאסין (צילום: גילי יערי/פלאש90)

רע"ם עשתה לפני שנה היסטוריה כשהכניסה לכנסת לראשונה אישה – אימאן חטיב יאסין. יאסין מציגה את עצמה כפמיניסטית. בראיון שהעניקה לזמן ישראל הציגה עמדות פמיניסטיות מובהקות. "אני דוגלת בזכויות אדם ובזכויות נשים בפרט, ופועלת למענן" אמרה יאסין בראיון, "חשוב לי להביא את קולן של הנשים המודרות – נשים מוכות, נשים שחיות בעוני, נשים שנמנע מהן ללמוד ולהגיע לשוק העבודה, לממש את הפוטנציאל שלהן ולהשפיע בחברה".

במפלגה הציגו את בחירתה של יאסין כשינוי היסטורי, שקשור גם לעמדותיו האסלאמיות המתקדמות של היו"ר עבאס. ואכן, המפלגה תמכה בפועל בהצעות חוק שמקדמות נשים, כמו הגדלת ייצוג הנשים במקומות עבודה ועידוד העסקת נשים, שיפור תנאי ההעסקה והתנאים הסוציאליים לנשים בהריון, החמרת הענישה לאלימות במשפחה, ועוד.

עם זאת, המפלגה מתנגדת נחרצות ליוזמות של המפלגות החילוניות לפגוע במעמדם של בתי הדין השרעיים, שהפסיקה שלהם מפלה נשים לרעה באופן שיטתי. למפלגה גם יש עמדה אנטי-להט"בית גלויה והיא מתנגדת לכל ניסיון להעניק זכויות ללהט"ב – מנישואי גאים, דרך שוויון באימוץ ועד האיסור על טיפולי המרה.

"האסלאם לא נגד נשים ולא מדכא נשים, זאת המצאה", אומר פריג', "להיפך, המוסלמים נתנו זכויות לנשים כשבאירופה הנשים עדיין היו שפחות מין. הנושא הזה פשוט פחות מעסיק אותנו כיום. אנחנו פועלים נגד אלימות במשפחה. באסלאם אסור לגבר להכות את אשתו, אסור להכות אנשים בכלל, ואנחנו פועלים נגד אלימות בכלל ואלימות ביישובים ערביים בפרט כי זה עניין קיומי בשבילנו.

ראשי הקהילה הערבית וחברי כנסת מפגינים על היעדר המעורבות של משטרת ישראל באלימות ורצח במגזר הערבי והבדואי. מאי 2018 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
ראשי הקהילה הערבית וחברי כנסת מפגינים על היעדר המעורבות של משטרת ישראל באלימות ורצח במגזר הערבי והבדואי. מאי 2018 (צילום: Hadas Parush/Flash90)

"הגישה שלנו אומרת: 'החיים לפני הכול'. זה עצוב שבמאה ה-21 זה מה שמעסיק אותנו, אבל אנחנו רוצים קודם כל שאנשים יסתובבו ברחוב בלי שירצחו אותם. וזה כולל גם אלימות נגד נשים, זאת תופעה איומה שצריך למגר אותה ביד קשה.

"אותן רשויות שלא עושות שום דבר כשגברים ערבים רוצחים אחד את השני לא עושות כלום גם כשהם רוצחים נשים ומכים נשים. התוכנית של מנסור למאבק בפשיעה מתייחסת בחומרה גם לאלימות נגד נשים.

"יש דברים אחרים שפחות מעסיקים אותנו, דברים יותר תל-אביביים. אנחנו חברה שמרנית, אנחנו חיים באורח החיים שלנו שלא השתנה, והנושאים שמעניינים את האנשים בתל אביב פחות חשובים לנו".

יש היום צעירים ערבים שחיים יחד מחוץ לנישואין, צעירות ערביות בלבוש מודרני שמבלות במועדונים, להט"ב ערבים מחוץ לארון. נשמע שאתה מתעלם מזה, והשאלה אם הציבור שלכם מתעלם.
"יש הבדלים בין מוסלמים לבין דרוזים ונוצרים, בין אנשים שחיים בערים המעורבות למי שחי ביישובים ערביים. אתה מתאר דברים שקיימים בחיפה, בתל אביב, שמעניינים את התקשורת כי הם אומרים, ואו, הנה טרנסג'נדרית ערביה, זה מעניין, זה חדש.

"אנחנו מייצגים את הלב של החברה הערבית, במשולש, בגליל, בנגב. אני מכיר אישית אלפי אנשים בכפר קאסם, במשולש, בנגב, אני מסתובב בתוך הציבור ופוגש אנשים מכל הסוגים, ואני לא מכיר להט"ב".

"אנחנו מייצגים את הלב של החברה הערבית, במשולש, בגליל, בנגב. אני מכיר אישית אלפי אנשים בכפר קאסם, במשולש, בנגב, אני מסתובב בתוך הציבור ופוגש אנשים מכל הסוגים, ואני לא מכיר להט"ב"

"אין כאן אנשים שיסתובבו ויגידו, אני הומוסקסואל. זה לא קיים", הוא אומר וממהר לתקן את עצמו: "אני לא אומר שאין הומוסקסואלים בכפר קאסם. אני מתאר לעצמי שיש. אבל זה בתוך הבית שלהם, זה עניין פרטי שלהם. הם לא יצהירו על זה בגלוי ולכן הדיבורים על נישואי להט"ב וטיפולי המרה ומצעדי גאווה זה לא רלוונטי לנו, זה עניינים תל-אביביים".

אז אתה בעצם אומר: זכותם של אנשים להיות הומוסקסואלים בבית, רק שלא יגידו ויראו את זה בחוץ?
"לא אמרתי שזאת זכותם. אני איש דת מוסלמי, אתה לא תשמע אותי אומר דבר כזה. אני פשוט לא יכול להגיד להם מה לעשות בתוך הבית שלהם. בפועל, כל אחד עושה בתוך הבית שלו מה שהוא רוצה. בחוץ זה משהו אחר. אני גם לא אומר שאסור לאנשים להגיד שהם להט"ב. אנשים בחברה הערבית, ביישובים הערביים, פשוט לא אומרים את זה. זה לא שאני אוסר עליהם, הם פשוט לא אומרים. לכן זכויות להט"ב זה לתל-אביבים, הן לא מעניינות אותנו.

עבדאללה נימר דרוויש (צילום: Olivier Fitoussi /Flash90)
עבדאללה נימר דרוויש (צילום: Olivier Fitoussi /Flash90)

"העמדה שלנו בעניינים האלה מייצגת את הציבור הערבי. בציבור הערבי מעריכים את חד"ש ובל"ד בגלל שהם מייצגים אותם בכנסת ובגלל העמדות שלהם בנושאים הפלסטיניים ונושאים אחרים. אבל בעניינים החברתיים הם מסכימים איתנו. רוב הערבים הם אנשים שמרנים שמתפללים במסגדים, צמים ברמדאן ומקיימים את השריעה ומכבדים את הנישואין והמשפחה. ככה אנחנו, ולכן הציבור תומך בנו".

ולכן אתם לא חוששים לפעול יחד עם הימנים היהודים הכי קיצונים בכנסת מול השותפים שלכם ברשימה המשותפת ובאופוזיציה כדי לשמור על המונופול של בתי הדין השרעים ולמנוע זכויות ללהט"ב?  
"בנושאי כלכלה ומדינה אנחנו שמאל, בנושאים חברתיים, דת ומדינה, נשים, להט"ב אנחנו בימין. החבר'ה שלנו עובדים בכנסת בשיתוף פעולה עם החרדים, עם הדתיים, עם בצלאל סמוטריץ', עם שלמה קרעי, בשביל לקדם את מה שאנחנו מאמינים בו, בדיוק כמו שחד"ש ובל"ד עובדים עם אביגדור ליברמן על מה שהם מאמינים. ככה זה עובד בכנסת, כולם עובדים עם כולם, זה העבודה שלהם".

חברי הרשימה המשותפת בהצבעה על פיזור הכנסת. דצמבר 2019 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
חברי הרשימה המשותפת בהצבעה על פיזור הכנסת. דצמבר 2019 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 2,778 מילים ו-1 תגובות
סגירה