אוטובוס של אגד בירושלים, 4 בינואר 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
הדס פרוש/פלאש 90

אחרי שורת עיכובים, נוסעי האוטובוסים יכולים סוף סוף לשלם אונליין

מהשבוע הבא יוכלו נוסעי האוטובוסים לשלם על הנסיעות באמצעות אפליקציה בטלפון הנייד ● שיטת התשלום החדשה צפויה להקל על הנוסעים, שלא יידרשו עוד להטעין את כרטיס הרב קו, ועל הנהגים, שלא יידרשו להתעסק בגביית התשלום ● עכשיו נותר לראות כיצד משרד התחבורה, חברות האוטובוסים והנוסעים יתמודדו עם השינוי

אחרי אינספור דחיות ועיכובים זה קורה: החל מיום שלישי הקרוב – 15 בדצמבר – יוכלו נוסעי התחבורה הציבורית לשלם עבור הנסיעות באמצעות הטלפון הנייד. מדובר במהלך, שאם יצליח, עשוי להביא לשיפור משמעותי בחוויית השירות של נוסעי האוטובוסים. זו גם עשויה להיות תחילת הסוף של עידן הרב קו, שהוצג בשעתו ככרטיס חכם אבל השימוש בו התברר כמסורבל ועתיר תקלות.

המעבר לתשלום באפליקציות אמור היה להתרחש כבר בתחילת 2020, אבל שורה של קשיים גרמה לכך שההשקה נדחתה פעם אחר פעם. בין השאר התעוררו חששות לפגיעה בפרטיות של הנוסעים, כאשר הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים התריעה מפני חשיפת יתר וסכנה לשימוש לא ראוי שייעשה במידע הרב שהמערכת תצבור אודותיהם.

התשלום באפליקציית מוביט (צילום: מתוך היישומון)
התשלום באפליקציית מוביט (צילום: מתוך היישומון)

אחר כך הגיע משבר הקורונה, שהפחית משמעותית את היקפי השימוש בתחבורה הציבורית. כניסתה של השרה מירי רגב למשרד התחבורה יצרה עיכוב נוסף, בגלל דרישתה לפתוח מחדש את תוכנית התעריפים ולהוזיל את מחירי הנסיעה בפריפריה. בסופו של דבר ההיבטים המשפטיים והכספיים סוכמו, ובתקופה האחרונה כבר נערך פיילוט לבחינת התפקוד של שיטת התשלום החדשה.

במכרז שפרסם משרד התחבורה להפעלת השירות זכו שלוש קבוצות שיפעילו אפליקציות – ישראכרט (באמצעות האפליקציה ANYWAY), מוביט (עם פנגו וביט) והופ-און (עם דיסקונט/פייבוקס). חלקן מאפשרות כבר עכשיו למלא פרטים ולהירשם לשירות בדף הבית של האפליקציה.

המעבר לתשלום באפליקציות אמור היה להתרחש כבר בתחילת 2020, אבל שורה של קשיים הביאה לכך שפעם אחר פעם נדחתה השקת שיטת התשלום החדשה

התשלום בטלפון הנייד אמור לחסוך לנוסעים שורה של כשלים שאפיינו את הרב קו: ביורוקרטיה מסורבלת בכל מקרה של תקלה, אובדן או צורך לחדש או להנפיק כרטיס; התייתרות הצורך להטעין כסף לכרטיס לפני העלייה לאוטובוס – לא פעם נוסעים גילו רק אחרי שעלו על האוטובוס ששכחו להטעין את הכרטיס בסכום הנדרש; ובעיקר הצורך להתמודד עם מערך התעריפים המסובך שגם נוסעים מיומנים מתקשים לעיתים למצוא בו את ידיהם ורגליהם.

"אחד הדברים שהכי חסרים בתחבורה הציבורית בישראל זה פשטות", אומר גורם בענף, "ייתכן ששיטת התשלום החדשה סוף סוף תביא אותה".

התשלום באמצעות אפליקציה אמור להיות ידידותי למשתמש: לאחר רישום חד פעמי ומילוי הפרטים, צריך לסרוק עם העלייה לאוטובוס את המכשיר באמצעות ברקוד. האפליקציה כבר אמורה לבצע בעצמה את האופטימיזציה של התעריף ולחייב את הנוסע במחיר הזול ביותר האפשרי. החיוב יבוצע אחת לחודש באמצעות כרטיס האשראי (כשמדובר בילדים – יזינו את כרטיס האשראי של ההורים).

התשלום באפליקציית ANYWAY (צילום: מתוך היישומון)
התשלום באפליקציית ANYWAY (צילום: מתוך היישומון)

המעבר לתשלום באמצעות יישומון גם אמור להוריד את העומס מנהגי האוטובוס, שבמקרים רבים משמשים כקופאים ונאלצים להתעסק בגביית כספים במקום להתרכז בנהיגה, מצב שהוא גם מסוכן וגם גורם לעיכובים משמעותיים ביציאה מהתחנות.

מעבר לחשש שיתעוררו תקלות לא צפויות, ומהיכולת של משרד התחבורה והחברות המפעילות להתגבר עליהן, צפויה ביקורת על כך שאוכלוסיות שאינן משתמשות בטלפונים חכמים – בעיקר חרדים וקשישים – עלולות להיפגע כלכלית ולהמשיך לשלם דרך הרב קו תעריפים גבוהים יותר מבעלי הטלפונים החכמים.

בימים הקרובים יפרסם משרד התחבורה הנחיות מדויקות ומידע לנוסעים לקראת תחילת השימוש בשיטת התשלום החדשה, ויודיע אם היא תופעל בבת אחת בכל הארץ או בהדרגה. בכל מקרה, נראה שהפעם תאריך היעד – יום שלישי הקרוב כאמור – הוא סופי ולא תהיה דחייה נוספת.

עוד 464 מילים
סגירה