לקראת מירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון

רביעיית המדינות הערביות שהחרימו את קטאר.משמאל לימין: שר החוץ של האמירויות עבדוללה בין זאיד, המצרי סאמח שוקרי, הבחרייני ח'אליד בין אחמד אל ח'אליפה והסעודי עדל אל ג'וביר, 2017 (צילום: Bahrain News Agency via AP)
Bahrain News Agency via AP
רביעיית המדינות הערביות שהחרימו את קטאר.משמאל לימין: שר החוץ של האמירויות עבדוללה בין זאיד, המצרי סאמח שוקרי, הבחרייני ח'אליד בין אחמד אל ח'אליפה והסעודי עדל אל ג'וביר, 2017

סעודיה מזהירה כי תפעל להתחמש בנשק גרעיני, אם איראן תשיג נשק כזה, כדי להגן על אזרחיה ואדמתה. סכנת מירוץ חימוש גרעיני מאיימת על המזה"ת, וג'ו ביידן יצטרך לבלום אותה. בינתיים ממשל טראמפ מחפש דרכים חדשות להגביר את הלחץ על איראן.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי חזרה של ממשל ג'ו ביידן להסכם הגרעין עם איראן, ממנו נסוג הנשיא טראמפ ב-2018, עלולה לעורר מירוץ חימוש גרעיני באזור מחשש שאיראן תשיג פצצה גרעינית. מדובר במדינות כמו סעודיה, מצרים וטורקיה, שמעוניינות אף הן להשיג נשק גרעיני, ואם איראן תשיג אותו לפניהן יפתח מירוץ חימוש במזרח התיכון.

חזרת ממשל ביידן להסכם הגרעין עם איראן עלולה לעורר מירוץ חימוש גרעיני. מדינות כסעודיה, מצרים וטורקיה מעוניינות אף הן להשיג נשק גרעיני, ואם איראן תשיג אותו לפניהן יפתח מירוץ חימוש במזה"ת

הנשיא ג'ו ביידן הביע בעצמו חשש מהאפשרות הזו בראיון שהעניק לעיתון "ניו יורק טיימס" בשבוע שעבר.

שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן הסביר את עמדת ארצו בקשר למשא ומתן שג'ו ביידן מתכנן לקיים עם איראן בנושא הגרעין. בראיון שהעניק ב-6 בדצמבר לעיתון האיטלקי "לה רפובליקה" הוא אמר שסעודיה איננה מתנגדת לכך שארה"ב תחזור להסכם הגרעין עם איראן משנת 2015, אך הציב תנאים:

  • יש להטיל איסור מוחלט על איראן להעשיר אורניום.
  • יש לפתור את בעיית הפיקוח במתקנים הגרעיניים הצבאיים של איראן מכיוון שיש אתרים איראניים בהם מגבילים את פעילות הפקחים הבינלאומיים ומונעים מהם לבצע את עבודתם.

בראיון נוסף שהוא העניק לרשת CNBC דרש שר החוץ הסעודי כי ארצו תהיה חלק מהמשא ומתן העתידי בין ממשל ביידן לאיראן כדי:

"להפסיק את הפעילות הגרעינית של איראן ואת הפעולות 'המלוכלכות' שלה באזור".

סעודיה, שאיראן מתחרה עמה על ההגמוניה באזור המפרץ, גורסת כי זוהי זכותה להתחמש בנשק גרעיני. את הביטוי לעמדה הזו נתן עאדל ג'ביר, שר המדינה לענייני חוץ, בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות הגרמנית בחודש שעבר:

"זוהי זכותה של סעודיה שיהיה גם לה נשק גרעיני. אנו שומרים על זכותנו להתחמש בנשק גרעיני אם לא נצליח למנוע מאיראן את ההתחמשות בנשק הזה. זוהי בהחלט אופציה מבחינתנו. אם איראן תהפוך לכוח גרעיני מדינות נוספות ילכו בעקבותיה. סעודיה הבהירה שהיא תשקיע את מירב המאמצים להגנת עמה ואדמותיה".

סעודיה, שאיראן מתחרה עמה על ההגמוניה במפרץ, גורסת כי זכותה להתחמש גרעינית. "אנו שומרים על זכותנו להתחמש בנשק גרעיני אם לא נצליח למנוע מאיראן להתחמש בו", אמר שר המדינה לענייני חוץ הסעודי

בחודש שעבר שיגר השגריר הסעודי בשבדיה, הנסיך ח'אלד בן סלמאן, איגרת לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בה דרש שהסוכנות תמשיך לחשוף את הפעילות הגרעינית העויינת של איראן.

באיגרתו הוא כתב שהמשך הגדלת כמות האורניום המועשר שבידי איראן מעבר להגבלות שמופיעות בהסכם הגרעין היא המשך להסלמה וההפרות האיראניות וטען כי:

"בהתנהגות הזו איראן  מאיימת על הביטחון והשלום העולמי".

סעודיה הבהירה פומבית כי היא רוצה להיות צד בשיחות שמתכנן ג'ו ביידן לקיים עם איראן בנושא הסכם גרעין חדש. גם בחריין הביעה רצון דומה, אולם האיראנים דוחים את הדרישה הזו על הסף. משרד החוץ האיראני סעיד ח'טיב פירסם הודעה ב-7 בדצמבר שבה דחה על הסף את האפשרות של השתתפות סעודיה ובחריין במשא ומתן עתידי על  תכנית הגרעין האיראנית ואמר כי:

"על המדינות האלה לדעת את מקומן".

ארה"ב מודאגת ההתפתחויות האחרונות בנושא הגרעין האיראני, חיסולו של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחרי זאדה העלה לראש סדר היום הבינלאומי את סכנת הגרעין האיראני והיא תקשה על ג'ו ביידן לנהל משא ומתן עם איראן על חזרה להסכם הגרעין.

האיום של סעודיה, כי בכוונתה להתחמש בנשק גרעיני אם איראן תשיג את הנשק הזה, מטריד מאוד את ארה"ב. היא איננה רוצה מזרח תיכון גרעיני שבו גורמים קיצוניים יכולים לשים את ידם במהירות על נשק השמדה המוני כזה.

לכן, הנשיא ג'ו ביידן יאלץ להתחשב בעמדת מדינות המפרץ ובעמדת ישראל, המתנגדות בתוקף לחזרת ארה"ב להסכם הגרעין משנת 2015, מבלי שהוא יורחב ויתוקן משמעותית בכמה סעיפים, כמו למשל הכללת פרוייקט הטילים הבליסטיים האיראניים.

האיום של סעודיה, כי בכוונתה להתחמש בנשק גרעיני אם איראן תשיג את הנשק הזה, מטריד מאוד את ארה"ב. היא איננה רוצה מזה"ת גרעיני, שבו גורמים קיצוניים יכולים לשים את ידם במהירות על נשק השמדה המוני כזה

טראמפ מחפש דרכים חדשות ללחץ על איראן

ממשל טראמפ חידש בשבוע שעבר את מאמציו לפתור את משבר המפרץ המתבטא במצור מדיני וכלכלי על קטאר.

"הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין) הטילה את החרם הזה על קטאר לפני 3 שנים בגלל תמיכתה בטרור והתערבותה בעניינים הפניימיים של מדינות ערב.

הנשיא טראמפ שיגר למפרץ את השליח ג'ארד קושנר, שנעזר בכווית כמתווכת כדי לנסות להביא לפתרון המשבר.

כווית מסרה כי חלה התקדמות גדולה במגעים וסוכם עקרונית על פיוס, אולם נראה כי סעודיה ממתינה ל"אור ירוק" גם ממצרים, איחוד האמירויות ובחריין. הנשא טראמפ שוחח בטלפון עם נשיא מצרים א-סיסי וניסה לשכנעו להסכים לפיוס עם קטאר.

על פי גורמים אמריקנים, הנשיא טראמפ יזם את המהלך לפני שהוא עוזב את הבית הלבן כדי להנחית באמצעותו מכה אחרונה על הכלכלה האיראנית.

במהלך סיורו במפרץ ביקש ג'ארד קושנר משליטי סעודיה לפתוח מחדש את המרחב האווירי הסעודי לטיסות מסחריות מקטאר. הטיסות של קטאר במרחב האווירי של סעודיה נפסקו בעקבות אותו חרם כלכלי שהטילה עליה "הרביעיה הערבית" לפני 3 שנים.

כתוצאה מהמהלך הזה של "הרביעיה הערבית" משלמת קטאר לאיראן סכום שנתי של 100 מיליון דולר כדי שטיסותיה יוכלו לעבור במרחב האווירי האיראני. ממשל טראמפ רואה בסכום הזה חמצן כלכלי עבור איראן והוא רוצה להפסיקו כדי להדק את טבעת החנק על צווארה.

לא ברור אם ממשל טראמפ יצליח להפסיק את החרם של "הרביעיה הערבית" על קטאר לפני שהנשיא טראמפ יעזוב את הבית הלבן ב-20 בינואר.

גורמים בכירים במפרץ מסרו כי צפוי החודש מפגש פסגה של ראשי מדינות המפרץ לדיון בנושא הפיוס.

כתוצאה מחרם "הרביעיה הערבית" על קטאר, קטאר משלמת לאיראן 100 מיליון דולר בשנה כדי שטיסותיה יעברו במרחב האווירי האיראני. ממשל טראמפ רואה בסכום זה חמצן כלכלי לאיראן והוא רוצה להפסיקו ולהדק את טבעת החנק על צווארה

השאלה החשובה היא מה יעשה ג'ו ביידן בעניין  הפיוס במפרץ. הוא מסתייג  מסעודיה ורוצה בדיאלוג עם איראן. סעודיה ואבו דאבי סייעו בבחירות הקודמות לנשיאות האמריקנית לגייס כספים לקמפיין של דונלד טראמפ כדי שייבחר לנשיא בעקבות הסכם הגרעין עם איראן ב-2015.

על פי גורמים אמריקנים, המהלך הזה של הנשיא טראמפ במפרץ נועד להקשות על ג'ו ביידן לנהל משא ומתן עם איראן על חזרה להסכם הגרעין עם איראן.

נושא הגרעין האיראני מטריד מאוד את מדינות אירופה, ישראל ומדינות המפרץ, והוא יהפוך לאתגר גדול עבור ממשל ביידן אשר יצטרך לנווט בזהירות בשדה מוקשים במזה"ת. אם הוא ינסה לנקוט במדיניות פייסנית מדי מול איראן הוא צפוי להיתקל בהתנגדות עזה של ישראל ומדינות המפרץ, סכנת ההסלמה במפרץ גדולה וג'ו ביידן יצטרך לקחת זאת בחשבון.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 995 מילים
סגירה