עידן המלחמה הלא קונבנציונלית בָּאמת

דמות דיגיטלית, אילוסטרציה (צילום: Maksim Tkachenko / iStock)
Maksim Tkachenko / iStock
דמות דיגיטלית, אילוסטרציה

משחר ההיסטוריה אנשים מושחתים נקטו בשלל דרכים יצירתיות כדי להסתיר את האמת. לעיתים שקרים פשוטים הספיקו, לעיתים היו דרושים נסיונות טיוח מורכבים יותר.

דוד המלך, שהבין דבר או שניים בשחיתות, ידע שאם יתברר שהוא שכב עם אשתו של חברו הטוב, שהיה גם אחד מלוחמיו האמיצים, אוריה החיתי, הדבר עשוי לפגוע בשמו הטוב שלו, ואולי גם במוטיבציה של חייליו לסכן את חייהם בשדות קרב רחוקים כשמפקדם הנערץ חוגג בבית. אם בת שבע, אשת אוריה, לא הייתה הרה לדוד, שקר פשוט היה מספיק. אבל כנראה שהיה חשש שהיא כן הרתה, אז דוד החזיר את אוריה מהקרב כדי שהלה ישכב בעצמו עם אשתו. אם היה נולד ילד לא יותר מדי ג'ינג'י אולי זה היה מחליק. אבל אוריה כנראה קלט שמשהו לא בסדר, או שהוא רק הפגין דוגמה אישית עילאית, ולא שכב עם אשתו. הצעד הבא באסקלציה של הטיוח היתה, שדוד נתן הוראה להביא למותו של אוריה, כפי שאכן שקרה. והנה מסתבר שגם זה לא הספיק, וכשלושת אלפים שנה אחרי כן – זה אחד הסיפורים המרכזיים שאנחנו זוכרים מהקריירה של דוד.

משחר ההיסטוריה אנשים מושחתים נקטו בשלל דרכים יצירתיות כדי להסתיר את האמת. לעיתים שקרים פשוטים הספיקו, לעיתים היו דרושים נסיונות טיוח מורכבים יותר

השיטות הללו של להסתיר את האמת, ואם זה לא מצליח – לשקר, ואם זה לא מצליח – לנסות לטייח בעוד ועוד שכבות על האמת, הולכות וחולפות מן העולם. במציאות שבה כל דבר כמעט מתועד, במציאות בה הצנזורה התפוגגה מאליה, שיטות אלו הן נחלת העבר.

אנו חיים בעידן שבו המלחמה בָּאמת חוותה עליית מדרגה. לא עוד מלחמה קונבנציונלית עם נסיונות פגיעה בְּאמת ספציפית, נקודתית, אלא מלחמה לא-קונבנציונלית הקוראת להשמדת מושג האמת בכללותה.

מי שעומד בראש המערכה נגד מושג האמת, מי שמוביל ומממן את פיתוח האמל"ח נגד האמת, מי ששולח ומפעיל את כוחותיו להחרבת האמת הם פוליטיקאים כדוגמת טראמפ ונתניהו, הנחת המוצא שלהם היא שאם אין אמת, אז גם אין שקר, או לפחות אין לשקר חשיבות. בכך הם צודקים, ולשם הם חותרים. זו רשימה חלקית של הכלים המשמשים את מחריבי האמת:

1

אין מוסר, אין צדק, יש רק משפט. בעבר, אדם שלמרות מאמציו היה נתפס משקר היה בורח, מסתגר, לעיתים אף נוטל את חייו. למחריבי האמת אין שום רף מוסרי, אין שום עניין בצדק, רק הדין הפלילי קובע. השאלה היא לא אם הם שיקרו או לא, אם הם גנבו או לא, אם הם שיחדו או לא, אלא אם יש הכרעה משפטית בעניינם. כל עוד אין חקירה פלילית אין בעיה. יש חקירה ואין משפט? אין בעיה. יש משפט ועוד אין פסק דין? אין בעיה. יש פסק דין ולא הגענו לערכאה הכי גבוהה? אין בעיה.

2

עובדות אלטרנטיביות. מחריבי האמת עומדים על הבמה ומצהירים בריש גלי: אנחנו יודעים מהן העובדות האמיתיות, אנחנו מתעלמים מהן ומציגים "עובדות" אלטרנטיביות. כלומר, אם הקהל הרחב היה נחשף בעבר לעובדות, ומגבש את דעותיו בהתאם, כל אחד על פי הבנתו והשקפתו, הרי שעכשיו הקהל הרחב יכול פשוט לבחור ב"מציאות" שתהיה לו נוחה לעיכול כדי להגיע לדעה הנוחה למחריבי האמת.

3

"כולם משקרים". מחריבי האמת באים ואומרים, הנה, גם אנשים מהצד השני של הקשת הפוליטית משקרים, לרדיפה אחר האמת אין כל טעם. הצביעה של תומכי האמת ומתנגדיה בצבעים פוליטיים היא כמובן דמגוגיה חסרת שחר, חלק מהקמפיין שלהם נגד האמת.

אני למשל סבור שסמוטריץ', הגם שהוא משיחיסט המסכן את קיום המדינה בתפיסתו הדתית, אינו שקרן. אני מתרשם שבן גביר, הגם שהוא מסכן את המדינה בתפיסתו הלאומנית, אינו שקרן. בליכוד לעומת זאת קשה לי למצוא בן אדם אחד שאני יכול להאמין למילה שיוצאת מפיו.

4

פייק-ניוז. זהו ללא ספק כלי הנשק הכי יעיל והכי נפוץ בקרב מחריבי האמת. [זהירות, משפט מסובך לפנייך] מה שלמעשה פייק בפייק-ניוז, זה לא שבניוז מפרסמים פייק, עצם היותם של ה"ניוז" הללו חדשות, *זה* הפייק. מחריבי האמת מעסיקים שלל עובדים, בשכר, כדי להציף את הציבור במלל חסר ערך, מידע או רלוונטיות. הם שולחים "תגובות" בכלל לא רלוונטיות למה שנטען כלפיהם. הם פשוט מטביעים את האמת, קוברים אותה מתחת לשכבות על גבי שכבות של בולשיט, כדי שאנשים בכלל לא יוכלו לראות מה אמת ומה לא. ויותר גרוע – שזה כבר לא יעניין אותם. ד.א. יש מילה בעברית לפייק ניוז: בדבדת. מילה נהדרת לטעמי.

אנו חיים בעידן שבו המלחמה בָּאמת חוותה עליית מדרגה. לא עוד מלחמה קונבנציונלית עם נסיונות פגיעה בְּאמת ספציפית, נקודתית, אלא מלחמה לא-קונבנציונלית הקוראת להשמדת מושג האמת בכללותה

הקרב להגנת האמת הוא קרב על הקיום שלנו, האמת חשובה לא רק במישור הפוליטי. זוכרים שפעם מזמן טסתם במטוס? הרבה לפני שמטוס טס בזכות כוח העילוי שמעניקות לו הכנפיים, והדחף שמעניק לו המנוע, הוא טס על אמת. בלי אמת המבנה המכני שלו קורס, הוא יהיה עמוס במשקל עודף, הדלק שלו יהיה מהול, ועוד שלל תקלות שיכריעו את עולם התעופה לחלוטין. בלי אמת אין כלכלה, אין מדע, אין חיסונים אין כלום. אנשי האמת בעולם מתחילים להבין זאת ומתחילים להגיב.

בעת האחרונה, מספר אנשי תקשורת "ראו את האור" והחלו לעמת את מחריבי האמת עם המציאות, מוטב מאוחר מאשר אף פעם. בארה"ב, יצרן השקרים הגדול בעולם נשלח הביתה, לא לפני שהוא גבה את חייהם של מאות אלפים. התעוררות התקשורת, יותר ויותר תקשורת עצמאית, תוצאות הבחירות בארה"ב, הם סימנים מעודדים. פוליטיקאים ישרים ותקשורת מתפקדת יכולים לחזק את האמת ולחנך אליה, אלו תהליכים ארוכי טווח. בטווח הקצר יש לנקות בצעדים נוספים ומהר.

אחד היתרונות הגדולים של מחריבי האמת היא האנונימיות שהרשת מאפשרת להם. בעצם, מאפשרת היא כנראה לא המילה הנכונה, מעודדת היא המילה הנכונה. לרשתות חברתיות שקרים ומלל אין סופי שווים הרבה כסף. לא רק שהרשת מאפשרת החדרה של שקרים לשיח בלי שאיש ייתן את הדין, היא מאפשרת למי שממון בכיסו לקחת מטוס אחד, ולפזר מהאוויר מיליוני פתיתי שקר זעירים, בחסות של שלל בוטים ופייקים, שיכסו את פני האמת, וחלק מהם אפילו יכו שורש ויצמחו להיות שקרים לתפארת.

לעניות דעתי, הדרך להתמודד עם הרעל הזה הוא כמו שמתמודדים עם רעל בתעשייה המזון: לכל פיסת מידע שאדם מייצר יוצמד תג שיכלול את פרטי היצרן והמועד. התג הזה יעבור עם פיסת המידע לכל מקום אשר המידע ילך. לא יהיה ניתן לשנות את פיסת המידע, בלי לייצר תג חדש. שינוי שווה יצירה.

לצורך הפצת המידע ניתן להשתמש בטכנולוגיית בלוקצ'יין או נגזרת שלה, כמו ביטקוין, רק שאפשר לדעת למי הביט-מידע שייך. כשאדם מעלה לרשת משהו, פרט לתוכן שהוא מעלה, הוא יהיה חייב לבחור האם מה שהוא משתף הוא דעה או עובדה. במידה ואדם מעלה תוכן שהוא אינו רק מלל, תמונה, קליפ, אודיו – כל עיבוד הכי קטן מהמידע הגולמי שנאסף במכשיר יהפוך אוטומטית את התוכן לדעה. שום פילטר שום כלום. גם את זה ניתן לעשות באמצעים טכנולוגיים.

בעולם שבו עיבוד קול ותמונה הופכים מתקדמים יותר ויותר, ונגישים לכולם, יהיה ניתן לזייף כל סרט. ללא יכולת של אותנטיקציה של מקור המידע, לא נוכל להאמין לשום דבר גם אם נראה אותו במו עינינו ונשמע במו אוזנינו. המרחק משם לכאוס קצר.

בעולם שבו עיבוד קול ותמונה הופכים מתקדמים יותר ויותר ונגישים לכולם, יהיה ניתן לזייף כל סרט. ללא יכולת של אותנטיקציה של מקור המידע, לא נוכל להאמין לשום דבר גם אם נראה אותו בעינינו ונשמע במו אוזנינו

מי שירצה להשאר אנונימי, יוכל עדיין לעשות זאת, ברשת אחרת. מי שירצה להצטרף בתור משתמש מאומת, יהיה חייב להזדהות. תהיה רשת מבוזרת של משתמשים מאומתים, אדמינים ברמות שונות, שתעשה אותנטיקציה למשתמשים חדשים, מתנדבים יעסקו בבדיקת עובדות, משתמש שיפיץ שקר יורד הדירוג שלו והחל מרמה מסויימת גם יחסם מלהשתמש ברשת.

מי שירצה, יוכל למשל להפעיל בטוויטר פילטר ולראות רק משתמשים מאומתים עם עובדות מאומתות, ודעות. על דעות כדאי לדון, על עובדות אסור לדון. כאשר ננקה את העובדות, נוכל סוף סוף לחזור ולדון בדעות.

המלחמה בין תומכי האמת ומי שמנסה להחריב אותה, היא חלק ממערכה גדולה יותר בין הרדיפה אחר האמת לבין אמונה. אדם יכול להאמין בכל דבר ועדיין לומר אמת, אבל הרדיפה אחר האמת מנוגדת במהותה לתפיסה האמונית.

זו הסיבה שבכל הדתות, מדע מקודם בעיקר על ידי אנשים חופשיים ולא על ידי אנשים דתיים. זו גם הסיבה לכך שבין התומכים הנלהבים של פוליטיקאים ממחנה השקר, אנחנו מוצאים את המאמינים הגדולים: האוונגליסטים של טראמפ, החרדים והלאומנים הדתיים של נתניהו.

החשש הגדול שלהם הוא, שאם אנשים יתרגלו לבדוק עובדות, לחשוב על אמת ושקר, שומו שמיים, אנשים עוד עלולים להפסיק להאמין בסיפורים מלפני אלפי שנים ויקבלו החלטות על גורלם בעצמם, במקום מהסמכות הדתית.

אין לטעות, גם בהינתן אפשרות הבחירה, יהיו רבים שיעדיפו להמשיך ולצרוך תוכן שיקרי. מי שחושב שביביסטים, למשל, מאמינים למילה שיוצאת לנתניהו מהפה, טועה. תומכי נתניהו יודעים שהוא שקרן, הרבה יותר טוב ממתנגדי נתניהו והרבה לפניהם. זו אחת הסיבות שהם בוחרים בו.

המלחמה בין תומכי האמת ומי שמנסה להחריבה, היא חלק ממערכה גדולה יותר בין הרדיפה אחר האמת לבין אמונה. אדם יכול להאמין בכל דבר ועדיין לומר אמת, אבל רדיפת האמת מנוגדת במהותה לתפיסה האמונית

אנשים אחרים יעדיפו להאמין לשקרים כי זה מקל על חייהם. אמונה בכלל, מקלה על החיים, זו הסיבה שהיא עדיין קיימת בצורתה הנוכחית במאה ה-21. ללמוד, לחשוב, להתלבט, לקבל החלטות בעצמנו, זה הדבר הקשה. חייבים לספק את התשתית לכך למי שחפץ בכך ונכון למאמץ, זו הדרך היחידה להתקדם.

ד"ר זיו יקותיאלי הוא מהנדס אלקטרוניקה וחוקר מוח. מנכ"ל ומייסד של חברת מונפורט המספקת בדיקות נוירולוגיות ע"י שימוש בסמארטפון. אוהב פירות יער וגלישת רוח, בינתיים מסתפק בצהוב של ביצה וקיפול כביסה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
דר' זיו יקותיאלי אכן דברים כהלכתם כתבת. ואכן האנושות חווה וחוותה שליטה של אנשי זדון ורמייה שהוליכו אותה מחורבן לחורבן. אבל לא רק הם החריבו את העולם, גם אותם אנשי השינאה הריב והמדון תרמו... המשך קריאה

דר' זיו יקותיאלי
אכן דברים כהלכתם כתבת.
ואכן האנושות חווה וחוותה שליטה של אנשי זדון ורמייה שהוליכו אותה מחורבן לחורבן.
אבל לא רק הם החריבו את העולם, גם אותם אנשי השינאה הריב והמדון תרמו את חלקם הנורא לחורבן זה לא פחות מאנשי הרמייה והזדון.
הכל נעשה אז והיום בצחצחות לשון אקדמית ואחרת.
כולנו כאחד חייבים לבדוק בציציותנו לאיזה מחנה אנו שייכים בטרם נישא את דברנו.
"אשרי האדם הדובר אמת, ופיו ולבו שווים"

עוד 1,385 מילים ו-3 תגובות
סגירה