דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
AP Photo/Alex Brandon

בכל פעם שהיה נדמה בארבע השנים האחרונות כי טראמפ הוביל את ארה"ב לקרקעית התהום, התברר שמתחת לתהום עליה הוא עומד יש חור שחור שמושך את אמריקה עוד דרגה למטה ● התפרצות המפגינים אמש לקונגרס רשמה שיא חסר תקדים חדש ● אבל לטראמפ יש עוד שבועיים בבית הלבן, ואין סיבה להיכנס לשאננות ● פרשנות

במשך שנים הזהירו רבים כי מעשיו של דונלד טראמפ יובילו לאלימות, שהרטוריקה המסיתה שלו תתורגם למעשים, שלנאומים קיצוניים יש השלכות. שלדבריו יש קהל מאזינים ואספסוף שמייחל לבצע, להגיב, לממש.

כל מי שישב באולפנים והזהיר, נענה במשיכת כתף. מי שהטיף מאחורי דוכן נאומים, נתפס כבעל מניע פוליטי בלבד.

אך הדברים קרו, ההמונים התפרצו, תלשו, עקרו, ניפצו וזלזלו. היום השחור ביותר בנשיאותו האפלה של הנשיא דונלד טרמאפ נרשם אתמול, יום רביעי, ה-6 בינואר 2021 – אחד הימים המבישים בהיסטוריה של ארצות הברית. וזה אחרי לא מעט ימים שנדמו הגרועים ביותר בארבע השנים האחרונות. כל ירידה מטה נראתה כקרקעית התהום, רק כדי לגלות שמתחת לתהום עליה עומד הנשיא טראמפ, יש חור שחור שמושך את אמריקה עוד דרגה למטה.

דונלד טראמפ בעצרת עם תומכיו בוושינגטון הבירה, שעות ספורות לפני שהמפגינים יתפרצו לגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
דונלד טראמפ בעצרת עם תומכיו בוושינגטון הבירה, שעות ספורות לפני שהמפגינים יתפרצו לגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

אירועי ליל אמש, שזכו כבר לכינוי "התקוממות על גבעת הקפיטול", היו צפויים מראש. החששות היו ידועים לכל.  מהרגע שטראמפ סירב להכיר בהפסדו המובהק ב-3 בנובמבר, נותרו 78 ימים של פחד. מה המשוגע יעשה? אילו קריאות מטורפות הוא ישמיע היום

סגן הנשיא מייק פנס שתק ואיפשר לטירוף להימשך – וגם אתמול, כשניצח על ישיבת הקונגרס לאשרור הבחירות, הוא לא הגה את המשפט הפשוט: "הנשיא הנבחר ג'ו ביידן וסגנית הנשיא הנבחרת קמלה האריס ניצחו את הבחירות".

אחרית נשיאותו של טראמפ הייתה מנותקת מציבור הבוחרים, נוגדת את האמת, נעדרת כבוד של מנהיג, סותרת את החוקה ומשפילה עבור התדמית הציבורית של ארצות הברית. אך פעולותיו של טראמפ נשענו על שתיקתו של פנס והגיבוי שקיבל במשך שבועות רבים ממנהיג הרוב בסנאט מיץ' מקונול – והתקוממות אתמול נבנתה על חבורה קיצונית בהובלת הסנאטור טד קרוז, שמעוניין להתמודד בעתיד לנשיאות.

אחרית נשיאותו של טראמפ הייתה מנותקת מציבור הבוחרים, נוגדת את האמת, נעדרת כבוד של מנהיג, סותרת את החוקה ומשפילה עבור התדמית הציבורית של ארצות הברית

מי שחיפש סימנים מקדימים, זוכר כיצד נראתה הפריצה של חמושים לבית המחוקקים של מדינת מישיגן בחודש אפריל 2020. קבוצת ימין קיצוני, עם רובים שלופים, התכנסה ברוטונדה משום שהחלטת הסגר של המושלת גרטשן ויטמר לא נשאה חן בעיניהם.

תומכי טראמפ פורצים לבית הנבחרים בגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
תומכי טראמפ פורצים לבית הנבחרים בגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

טראמפ ותומכיו לא התרשמו מפליליות המהלך של אותם שמרנים-ימנים במישיגן, וחשבו שראוי להמשיך לתקוף את המושלת, מי שהחלטותיה התקבלו מכוח הסמכות החוקית שבידיה כנבחרת ציבור. לאחר מכן, נחשף כי קבוצה קיצונית תכננה לחטוף אותה. גם זה לא עזר: המוני תומכי טראמפ, מלאי צידוקים עצמיים וחסרי מודעות, היו בשלהם.

ביום הבחירות בארה"ב, ב-3 בנובמבר, יצאתי לשוחח עם בוחרים בווסט פאלם ביץ'. פגשתי רפובליקאים ודמוקרטים. הדמוקרטים היו מבוהלים.  "אנחנו לא בטוחים שאנחנו יכולים לנצח, אבל מפחדים מהניצחון של טרמאפ", אמר אחד מהם.

בצד הרפובליקאי, קיבלתי תשובות מלאות ביטחון. להיכן שפניתי, אמרו לי הבוחרים – אנחנו מנצחים, אין סיכוי אחר. וכשניסיתי להקשות ולשאול איך בכל זאת יגיבו אם טראמפ יפסיד, נתקלתי בקירות אטומים. "אין שום סיכוי כזה" הייתה התשובה הנחרצת, שוב ושוב.

בועת התודעה של טראמפ ותומכיו, אמורה הייתה להתנפץ השבוע. שני סנאטורים דמוקרטים ניצחו בג'ורג'יה, מדינת הדרום השמרנית, והעבירו לדמוקרטים גם את השליטה בסנאט. המדינה כולה עברה צד, כשהיא מותירה מאחור את המושל הרפובליקאי בראיין קמפ ומזכיר המדינה הרפובליקאי בראד רפנספרגר. השניים האלה, עם מספר בכירי מדינה רפובליקנים נוספים, לא היו מוכנים להפוך למשרתיו של טראמפ.

ההקלטה בה נשמע טראמפ מפעיל לחץ על רפנספרגר בדרישה לייצר לו תוצאה שונה מספירת האמת, תיזכר לדיראון עוד שנים ארוכות קדימה. זה היה רגע נמוך בשורה ארוכה של רגעי שפל נשיאותיים. רפנספרגר הקליט ורץ עם המידע לתקשורת והביא על טראמפ את כליית הקלפיות הסופית, אך בזה לא תמו הדברים.

טראמפ היה חייב להכתים את ההליכים הטכניים, הפשוטים, בסנאט ובית הנבחרים. ידעו תומכיו ובוחריו, בקצה של כל הליך, בסיומו של כל מקטע, נמצאת הזדמנות נוספת עבור הנשיא ההרסני לפגוע בדמוקרטיה האמריקאית.

לטראמפ נותרו עוד 13 ימים בבית הלבן. אסור יותר להאמין שהרע מאחורינו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 561 מילים ו-1 תגובות
סגירה