עמימות ופעילות חשאית מול איראן

ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא נאום על ארכיון הגרעין של איראן, שנחשף על ידי המוסד ומתעד את תוכנית הגרעין האיראנית, במשרד הביטחון בתל אביב, 30 באפריל 2018 (צילום: AFP/ ג'ק גואז)
AFP/ ג'ק גואז
ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא נאום על ארכיון הגרעין של איראן, שנחשף על ידי המוסד ומתעד את תוכנית הגרעין האיראנית, במשרד הביטחון בתל אביב, 30 באפריל 2018

סכנת הגרעין האיראני גוברת. על ראש הממשלה נתניהו מוטלת האחריות לתת דוגמה אישית ולעצור את הברברת התקשורתית של שרים ובכירים במערכת הביטחון בשאלה כיצד יש לפעול נגד איראן. ישראל חיייבת לתאם עמדות עם ממשל ביידן, אך במקביל לפעול בחשאי כדי לסכל את מאמצי איראן להשיג פצצה גרעינית.

דברי הרמטכ"ל אביב כוכבי, בדבר הנחייתו לצה"ל להכין אופציה צבאית נגד מתקני הגרעין האיראניים, וכי חזרה לכל הסכם גרעין עם איראן, ישן או משופר, היא גרועה לישראל – יצרו סערה מדינית ותקשורתית גדולה. כעת הגיע הזמן להפסיק את הברברת התקשורתית בישראל בנושא האיראני. הרמטכ"ל עשה את חובתו והתריע על הסכנה הנשקפת לישראל ובכך הסתיים לפי שעה הפרק הזה. מערכת הבחירות בעיצומה, ויש חשש שגורמים פוליטיים בכירים ובראשם ראש הממשלה נתניהו ינסו לעשות שימוש תקשורתי בסכנה האיראנית כדי לנצל אותה ולהגביר את כוחם הפוליטי בבחירות. כבר היינו בעבר בסרט הזה.

הגיע הזמן להפסיק את הברברת התקשורתית בישראל בנושא האיראני. מערכת הבחירות בעיצומה ויש חשש, שגורמים פוליטיים בכירים ובראשם נתניהו ינסו לעשות שימוש תקשורתי בסכנה האיראנית. כבר היינו בסרט הזה

ההתבטאויות של ראשי המערכת הפוליטית בישראל נגד איראן מרגיזות מאוד את משטר האייתולות ויוצרות שנאה ואנטגוניזם מיותר. הן מאתגרות אותו ונתפסות כניסיון להשפיל אותו. הן עלולות גם ליצור מתיחות בין הדרג המדיני בישראל לבין ממשל ביידן.

הנשיא ביידן התחיל ליישם את מדיניותו החדשה לנסות ולייצב את המזרח התיכון מחדש, והמשימה הראשונה שלו, כך נראה, היא הפסקת המלחמה בתימן. בסוף השבוע שעבר הוא הודיע, בנאום הראשון לאומה כנשיא, כי ארה"ב תפסיק את התמיכה הצבאית לסעודיה ולאיחוד האמירויות בכל הקשור למלחמתן בתימן. מייד לאחר מכן הודיע משרד החוץ האמריקני על ביטול החלטת הממשל הקודם להכריז על המורדים החות'ים בתימן כארגון טרור.

בדרג המדיני בישראל יש דאגה רבה מהצעד האמריקני כלפי המורדים החו'תים בתימן המצויידים בטילים בליסטיים ומל"טים מדוייקים ופועלים בשליחות איראן נגד סעודיה ונגד ישראל. הם מאיימים על חופש השיט בים סוף ובמיצרי באב אלמנדב ומכריזים השכם והערב כי ביכולתם לפגוע בערים ראשיות בישראל.

אולם כל מתיחת ביקורת פומבית ישראלית כרגע, באופן ישיר אן עקיף, על הצעד של הנשיא ביידן בנושא תימן, מוצדקת ככל שתהייה, עלולה להזיק לישראל. ישראל צריכה להתרכז בהסכם הגרעין המשופר שביידן רוצה להשיג עם איראן ולהשיג מקסימום הישגים עבור ביטחונה בתיאום עם הממשל החדש.

מבחינתה של איראן, ישראל היא "השטן הקטן" ואילו ארה"ב היא "השטן הגדול". ישראל נסמכת רבות על ארה"ב מבחינה מדינית וביטחונית ואסור לה לפגוע במוטיבציה של הממשל להתחשב בעמדות ישראל בנושא הסכם הגרעין.

ישראל תלויה רבות בממשל החדש והיא איננה צריכה להיגרר לשום עימות מדיני עמו כפי שהיה בתקופת שלטונו של הנשיא אובמה. רק השבוע גילתה ישראל שהיא כבר זקוקה לסיוע מדיני מצד ממשל ביידן כדי להתמודד עם ההחלטה של בית הדין הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל על "חשדות לביצועי פשעי מלחמה".

התבטאויות ראשי המערכת הפוליטית בישראל נגד איראן מרגיזות את משטר האייתולות ויוצרות שנאה ואנטגוניזם מיותר. הן נתפסות כניסיון להשפילו ועלולות ליצור מתיחות בין הדרג המדיני בישראל לממשל ביידן

אולם התנהלות חכמה מול הממשל האמריקאי החדש והימנעות מעימותים מיותרים עמו, אין פירושן שישראל צריכה להושיט את צווארה לשחיטה של איראן ולאפשר לה להגיע לפצצה גרעינית ראשונה. ישראל צריכה לסמן לעצמה מחדש את "הקווים האדומים" שלה בכל הקשור לסכנה האיראנית.

האמריקנים מבינים כי המצב חמור מאוד. שר החוץ האמריקני החדש אנטוני בלינקן אמר בעצמו בשבוע שעבר כי איראן יכולה להיות במצב של מרחק של כמה שבועות בלבד מהשגת נשק גרעיני וכי היא מעשירה אורניום בקצב מוגבר בניגוד להסכם הגרעין. להערכת גורמים מדיניים בכירים, הסיכוי שממשל ביידן יפעל צבאית למנוע מאיראן נשק גרעיני הוא קלוש ביותר וישראל עלולה להישאר לבדה במאבקה נגד הגרעין האיראני.

איראן דוהרת לעבר הפצצה

הסימנים המגיעים מאיראן מדאיגים מאוד והם מצביעים על התחזקותו של הזרם השמרני, במיוחד לאחר חיסולם של הגנרל קאסם סולימאני ומדען הגרעין מוחסין פח'רי זאדה לקראת הבחירות לנשיאות בקיץ הקרוב.

נראה כי "משמרות המהפכה" האיראניים יריצו בבחירות מועמד מטעמם שיזכה לתמיכת המנהיג העליון ח'מינאי. כשהבחירות באופק צפויה ההנהגה האיראנית להפגין עמדות קשוחות במשא ומתן עם ארה"ב על הסכם הגרעין.

איראן איננה רוצה באמת את הסכם הגרעין. היא רוצה את ההסרה המיידית של הסנקציות הכבדות שהטיל עליה הנשיא טראמפ, כדי שתוכל לשוב ולמכור נפט ולהשתמש במערכת הבנקאות העולמית. הכסף הרב שיזרום לחשבונות הבנקים שלה יילך לשיקום הכלכלה, חיזוק פרוייקט הטילים הבליסטיים וחיזוק כוחן של המליציות הנאמנות לה בעיראק, סוריה, לבנון, תימן ורצועת עזה.

איראן איננה רוצה באמת את הסכם הגרעין. היא רוצה את ההסרה המיידית של הסנקציות הכבדות שהטיל עליה הנשיא טראמפ, כדי שתוכל לשוב ולמכור נפט ולהשתמש במערכת הבנקאות העולמית

איראן תצא נשכרת ומעודדת ותמשיך לטפח סכסוכים במזרח התיכון כדי להגביר את השפעתה האזורית, ההצהרות של ממשל ביידן מעודדות אותה להמשיך בדרך הזו. הממשל החדש מוכן להתפשר על מנופי הלחץ שיצר הנשא טראמפ והאיראנים תוקפים את ממשל ביידן  ומנהלים מדיניות אגריסיבית של הליכה על הסף כדי לאלץ אותו להסיר את הסנקציות.

ההערכה בישראל היא שהמשא ומתן בין ממשל ביידן לאיראן על הסכם הגרעין יהיה ארוך וימשך לפחות כמה חודשים, שבמהלכם תתקרב איראן יותר ויותר אל השגת הפצצה הגרעינית. קיים גם תרחיש כי בסופו של דבר לא יושג הסכם, לכן ישראל חייבת להיות ערוכה מבחינה צבאית לפעול נגד מתקני הגרעין באיראן כדי למנוע ממנה את ההגעה לפצצה.

ישראל תקפה בעבר והשמידה את הכור הגרעיני בעיראק ואת הכור הגרעיני בסוריה, אבל הפעם המצב שונה. איראן מעשירה את האורניום במתקנים חשאיים עמוק מתחת לאדמה ולישראל אין את הפצצות החודרות לעומק הזה. האיראנים מאיימים כי ניסיון לפגוע במתקני הגרעין שלהם יביא להשמדתה של ישראל וכי ישראל תותקף על ידי השלוחות של איראן בעשרות אלפי טילים ורקטות מכל החזיתות, מצפון ומדרום.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי כל מהלך התקפי כזה מחייב תיאום מדיני וביטחוני עם הממשל האמריקני. האיראנים כבר הודיעו כי ברגע שיותקפו הם יפגעו בטילים בכל הבסיסים האמריקנים במפרץ ובעיראק.

תקיפת מתקני הגרעין של איראן עלולה להביא למלחמה אזורית שאליה ישאבו גם המעצמות.

דרכי הפעולה האפשריות

בחודש יולי שעבר ספגה איראן את המכה הקשה ביותר בתוכנית הגרעין שלה. יד נעלמה הצליחה לייצר פיצוץ גדול במתקן הצנטרפוגות המתקדמות בנתנז להעשרה מואצת של אורניום. כמה חודשים אחר הפיצוץ הגיעה מכה נוספת, אבי תוכנית הגרעין האיראנית המדען מוחסן פח'רי זאדה חוסל סמוך לטהרן. איראן רואה קשר הדוק בין שני האירועים וטוענת כי המוסד הישראלי הוא האחראי לשניהם.

הפעם איראן מעשירה את האורניום במתקנים חשאיים עמוק מתחת לאדמה ולישראל אין את הפצצות החודרות לעומק הזה. האיראנים מאיימים כי ניסיון לפגוע במתקני הגרעין שלהם יביא להשמדתה של ישראל

המכות האלה מעכבות ללא ספק את המרוץ האיראני לעבר הפצצה, אבל אין להן יכולות לעצור אותו לגמרי. האיראנים כבר מינו מחליף לפח'רי זאדה וישראל יודעת את זהותו.

הפעילות החשאית של ישראל נגד פרוייקט הגרעין האיראני היא מוצלחת. ישראל הצליחה להקים תשתית מבצעית יעילה מאוד בתוך איראן, שיכולה להגיע גם למתקני הגרעין הרגישים. האיראנים טוענים שישראל גייסה שכירי חרב מקרב ארגון האופוזיציה האיראני "מוג'אהידין חלק" המסייעים לה במבצעים המיוחדים.

דרך הפעולה הזו של ישראל, שהינה חשאית וללא "טביעות אצבע", היא אחד הכלים היעילים ביותר של ישראל להילחם בפרוייקט הגרעין האיראני וישראל חייבת להגביר את הפעילות בתחום הזה. יש מספיק מטרות באיראן של פרוייקט הגרעין שאפשר לפעול נגדן ולהשיג תוצאות חשובות ודי לחכימא ברמיזא.

חבר הכנסת אבי דיכטר, לשעבר ראש השב"כ ויו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, קרא לפני כמה ימים "להניע מהלכים צבאיים רציניים בעיקר בצה"ל".

דיכטר אמר כי על רקע הגישה האמריקאית, ישראל חייבת להיערך לפעולה צבאית.

"בשנות ה-80 נרדמה ארה"ב בשמירה וקיבלנו את צפון קוריאה עם נשק גרעיני משמעותי. שם יכולה הייתה ישראל להתבונן בטרגדיה מן הצד. אם חלילה מול איראן השומר האמריקאי יתפוס תנומה, אסור שהצופה הישראלי יירדם שוב", הזהיר דיכטר.

דיכטר צודק בדבריו, אבל מי כמוהו צריך לדעת ש"סייג לחוכמה שתיקה". הגיע הזמן לשים קץ לברברת התקשורתית, לחזור למדיניות העמימות ולהפסיק להתפאר במבצעי המוסד באיראן וברחבי תבל. על ראש הממשלה נתניהו מוטלת האחריות והחובה לסכור את פיותיהם של השרים ובכירי מערכת הביטחון בנושא וכמובן לתת דוגמה אישית,"בלי טריקים ובלי שטיקים".

הגיע הזמן לחזור למדיניות העמימות ולהפסיק להתפאר במבצעי המוסד באיראן וברחבי תבל. על רה"מ נתניהו מוטלת האחריות והחובה לסכור את פיות השרים ובכירי מערכת הביטחון בענין ולתת דוגמה אישית

השגת פצצה גרעינית איראנית היא "קו אדום" מבחינתה של ישראל ומהווה איום קיומי עליה מצד מדינה המאיימת השכם והערב להשמיד אותה, לכן, הדרג המדיני בישראל חייב להיערך לתרחיש הגרוע ביותר מבחינתו, והוא שארה"ב לא תעמוד לצדו וישראל תיאלץ לפעול לבדה, למרות כל הקשיים, כדי להשמיד את מתקני הגרעין האיראנים.

ההיערכות הזו חייבת להיות חשאית ושקטה בלי שום רעש תקשורתי כדי שאם ישראל תאלץ להשתמש בה היא לא תאבד את יתרון ההפתעה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
בכלל בשנים האחרונות יש יותר מדי ברברת וקקופוניה על כל מני יחידות עילית שמוקמות וכל מני אימונים והערכיויות בצה"ל, מוזר מאד. כל זב אף שזה לא מכבר הגיע לכנסת התחיל לפטפט ולקשקשכאילו הוא רא... המשך קריאה

בכלל בשנים האחרונות יש יותר מדי ברברת וקקופוניה על כל מני יחידות עילית שמוקמות וכל מני אימונים והערכיויות בצה"ל, מוזר מאד. כל זב אף שזה לא מכבר הגיע לכנסת התחיל לפטפט ולקשקשכאילו הוא ראש ואחראי על השושו בארץ. נא להפסיק עם זה ומיד

עוד 1,305 מילים ו-1 תגובות
סגירה