בנימין נתניהו נוטע עץ דקל בט"ו בשבט, שלושה שבועות לפני הבחירות במרץ 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit

ימים ספורים לפני הבחירות, פתאום הפציע ביבי הירוק

ערב הבחירות, נתניהו הגיע למסקנה שנושאי סביבה יכולים להביא לו מצביעים ● חבל שבמהלך הקדנציה ראש הממשלה מגלה אפס עניין בתחום, ובהנהגתו ישראל תקועה עמוק בעולם השלישי ברוב הפרמטרים הירוקים ● פרשנות

רגע לפני סוף השבוע פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו בסרטון לתושבי מעלה אדומים וגוש אדומים. "לפני שבת אני רוצה לעשות לכם שבת טובה", אמר סנטה-ביבי, "אני יודע שאתם מוטרדים".

תושבי גוש אדומים, לפני שנה הבטחתי לכם שאלחם ואאבק כדי שלא יקום מתקן מזהם בגוש אדומים ונשמור על בריאות התושבים. במשך שנה עבדנו כתף אל כתף עם הועד הגושי ומטה המאבק וברוך ה' המאבק נושא פרי. כעת זכינו בפריצת דרך – ראש הממשלה איתנו! צפו במסר ששלח במיוחד אליכם: "אדאג שהמשריפה בגוש אדומים לא תקום!"תודה רבה לך אדוני. בשורה משמחת לבנימין ולתושבי גוש אדומים.תודה גם לחברי בני כשריאל ראש עיריית מעלה אדומים שנרתם גם כן למשימה החשובה לביטול הפרויקט המזהם שמאיים על בריאות תושבי האזור.שבת שלום ????????ישראל

Posted by ‎ישראל גנץ – Israel Ganz‎ on Friday, March 12, 2021

ואכן, קבוצה גדולה של תושבי האזור – בעיקר מכפר אדומים – מסתובבים בשנתיים האחרונות בדאגה גדולה בגלל התוכניות של הממשלה להקים בסמוך להם מתקן ענק לשריפת פסולת (או "השבת אנרגיה", בלקסיקון המועדף על המשרד להגנת הסביבה).

המתקן תוכנן לקום בלב הגבעות שמשתרעות ממש מול הכניסה לכפר אדומים. הוא היה אמור לקלוט פסולת מירושלים, מההתנחלויות באזור ומיישובים פלסטיניים, ולהפיק מהשריפה שלה אנרגיה.

לכאורה, אין ירוק מזה: הופכים מטרד (פסולת) למשאב (אנרגיה) ועל הדרך מצמצמים את היקף הפסולת שנשלח להטמנה וחוסכים בחשמל. באירופה זו שיטה מקובלת לטיפול בפסולת, וגם בדרג המקצועי של המשרד להגנת הסביבה ובקרב מומחים בארץ יש לה תומכים רבים.

תושבי כפר אדומים מוחים נגד הקמת משרפת פסולת באזור (צילום: מטה המאבק נגד המשרפה במישור אדומים)
תושבי כפר אדומים מוחים נגד הקמת משרפת פסולת באזור (צילום: מטה המאבק נגד המשרפה במישור אדומים)

פעילי המאבק במישור אדומים לא שוללים את השיטה באופן עקרוני, אבל חוששים שמה שבאדיבות הקפדנות האירופית מתנהל תוך מינימום פגיעה בבריאות השכנים, עלול בסטנדרטים הישראליים להפוך למפגע של ריח וזיהום אוויר. ואחרי שהמתקן יקום, כבר לא תהיה דרך חזרה.

הטיעונים האלה הם חלק מדיון סביבתי וציבורי לגיטימי שצריך להתקיים – ובחלקו גם התקיים – סביב הקמת המתקן. את נתניהו כל זה, כמובן, לא מעניין. אותו מעניין עכשיו רק דבר אחד: ה-23 במרץ, והניסיון לשתות כל קול מעבר לקו הירוק על חשבון נפתלי בנט וגדעון סער.

והנה, נקרתה בדרכו הזדמנות פז לתת לגדעון סער מכה מתחת לחגורה. למה? כי התכנית להקמת המתקן בכפר אדומים קודמה בתקופת השר הקודם להגנת הסביבה, זאב אלקין, שערק לאחרונה אל סער.

גילה גמליאל וזאב אלקין בטקס חילופי שרים במשרד להגנת הסביבה, מאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גילה גמליאל וזאב אלקין בטקס חילופי שרים במשרד להגנת הסביבה, מאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

זה כמובן לא היה רעיון פרטי של אלקין, אלא חלק מתוכנית אסטרטגית כוללת לטיפול בפסולת בישראל שניסח הדרג המקצועי של המשרד, אבל מבחינת נתניהו זה הזמן להבהיר לתושבים מי נגדם ומי בעדם. "ההחלטה שקיבל השר לשעבר זאב אלקין, שהוא כבר לא שר שלנו", הוא מחדד בסרטון. ודי לחכימא.

נתניהו מכנה פעמיים את המתקן "הנגע הזה", כאילו מדבר ברקב שפשה בסלסלת פירות ויש לבער אותו. רק ש"הנגע הזה" קודם במשך קדנציה שלמה על ידי שר בממשלתו של נתניהו ועל ידי משרד באותה ממשלה, ואז נתניהו לא חשב שהוא נגע ולא עשה דבר כדי לבלום את התוכנית. כי האמת היא שטיפול בפסולת, איכות הסביבה וזיהום אוויר מעולם לא עניינו אותו.

ורק כדי להדגיש את האבסורד: התכנית להקמת המתקן בכפר אדומים עדיין לא בוטלה סופית, משום שמשרד אחר בממשלתו של נתניהו – האוצר – מסרב לבטל אותה.

למעשה, גם אחרי שגילה גמליאל, שהחליפה את אלקין במשרד להגנת הסביבה, הציגה אסטרטגיה חדשה לטיפול בפסולת והבהירה שהיא לא כוללת את המתקן במישור אדומים, באוצר המשיכו לקדם את המכרז ולקיים מגעים עם יזמים על הקמתו.

תושבי כפר אדומים מוחים נגד הקמת משרפת פסולת באזור (צילום: מטה המאבק נגד המשרפה במישור אדומים)
תושבי כפר אדומים מוחים נגד הקמת משרפת פסולת באזור (צילום: מטה המאבק נגד המשרפה במישור אדומים)

בימים האחרונים עוד עברו תכתובות חריפות בין שני המשרדים, זה של גמליאל וזה של ישראל כ"ץ. זה בדיוק הרגע שבו נתניהו אוהב להפציע – המבוגר האחראי שמפשר בין השרים הנצים, ועל הדרך מיטיב עם העם. "אני אומר את זה בתור ראש ממשלת ישראל הבא", הוא מבהיר בסרטון לתושבים, "בעזרתכם כמובן".

טוב לדעת שנתניהו מזהה שנושא סביבתי יכול להיות גורם מכריע בשיקולי ההצבעה של הבוחרים, אבל העובדה שהוא נוטה להיזכר בזה רק ערב בחירות יוצרת מצבים מביכים.

למשל, כשלפני מספר שבועות, בביקור בנגב, התייחס לסוגיית מיקומו של שדה התעופה הבינלאומי השני של ישראל, שעל פי החלטת הממשלה אמור לקום בעמק יזרעאל. "בעקבות הפניות הרבות שקיבלתי", אמר, "אני הולך להקים צוות מומחים שיבחן את הנושא מחדש".

תושבי עמק יזרעאל מפגינים נגד הקמת שדה תעופה ציבורי ברמת דוד, ינואר 2018 (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
תושבי עמק יזרעאל מפגינים נגד הקמת שדה תעופה ציבורי ברמת דוד, ינואר 2018 (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)

כשלעצמה, העמדה הזו מבורכת – כמעט מכל בחינה עדיף להקים את שדה התעופה בדרום. רק שחיל האוויר ומערכת הביטחון מתנגדים באופן גורף, והסוגיה נבחנה בשורה ארוכה של פורומים מקצועיים ותכנוניים שקבעו שהשדה יקום בעמק יזרעאל.

במשך שנים של דיונים וויכוחים נתניהו שתק, ולפתע הוא מפציע ערב הבחירות ומודיע שכל הדיון ייפתח מחדש – ולעזאזל הזמן היקר שהלך ועוד ילך לאיבוד.

זה כמובן לא מקרי שהוא שחרר את ההצהרה הזו בנוכחות המארח, ראש עיריית דימונה ואיש הליכוד בני ביטון, שלפני אחת ממערכות הבחירות האחרונות כתב בדף הפייסבוק שלו "רק עם ביבי חזק נמשיך את התנופה חסרת התקדים של מדינת ישראל!".

מירי רגב, בנימין נתניהו ובני ביטון בחגיגות המימונה בדימונה, אפריל 2017 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מירי רגב, בנימין נתניהו ובני ביטון בחגיגות המימונה בדימונה, אפריל 2017 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

גם את הבשורה על ביטול המשרפה נתניהו העניק כתשורה לראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל (אצלו התארח במוצ"ש האחרון) וראש מועצת בנימין, ישראל גנץ. ב-23 במרץ הוא זקוק לתמיכתם בשטח.

"הבריאות שלכם חשובה לי, איכות הסביבה והגנת הסביבה חשובה לי", אומר נתניהו בסרטון לתושבי מעלה אדומים והאזור.

אם כך, התושבים צריכים לשאול אותו איך זה שאחרי יותר מעשור ומי-זוכר-כמה קדנציות שבהן הוא מאייש את לשכת ראש הממשלה, ישראל היא עדיין מדינת עולם שלישי בכל התחומים הקריטיים לאיכות הסביבה.

בתחבורה ציבורית, באנרגיות מתחדשות, בהגנה על הים והחופים, במשק הפסולת, בנתיבי אופניים, בזיהום אוויר, בהגנה על הטבע והשטחים הפתוחים: הפער בין ההתעוררות המלאכותית ערב בחירות לבין המעשים במהלך הקדנציה פשוט בלתי נסבל.

בנימין נתניהו נוטע עץ בט
בנימין נתניהו נוטע עץ בט"ו בשבט, בהתנחלות מבואות יריחו. 10 בפברואר 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

אבל גם רגע לפני ההליכה לקלפי, יש כאלה שלא זוכים לנתח מתשומת ליבו של נתניהו.

לפני שבוע נערך כנס אינטרנטי על מצב התחבורה ציבורית, עם דגש על בעיות ההנגשה לאנשים עם מוגבלויות. סוגיות רגישות, כואבות, שמשפיעות על חייהם של רבבות ישראלים אם לא מאות אלפים. שמונה מפלגות שלחו דוברים לפאנל הפוליטיקאים (גילוי נאות – אני הנחיתי אותו), רק בליכוד לא טרחו.

האנשים עם המוגבלויות שהצטופפו על מסך הזום לא זכו שראש הממשלה יאמר להם שהוא רוצה "לעשות להם שבת טובה". הם כנראה שקופים מדי.

עוד 797 מילים
סגירה