תחנת רכבת נבון בירושלים (צילום: רכבת ישראל)
רכבת ישראל

תחנת רענון הצצה לעתיד באדיבות החום הקיצוני

יותר ויותר מתכננים ויזמים מזהים את היתרונות הטמונים בבנייה לעומק ● הטמפרטורות הנמוכות השוררות היום בתחנת הרכבת החדשה בירושלים, הממוקמת 80 מטר מתחת לפני הקרקע, מבהירות למה

שימו לב למקום עם האקלים הכי נעים בשעות האחרונות בישראל – ובלי מזגן: תחנת הרכבת "נבון" בירושלים.

ברגעים אלה, בעוד בחוץ הטמפרטורות במקומות רבים בארץ עוקפות בקלות את ה-40, הטמפרטורה ברציפי תחנת הרכבת נעה בין 23 ל-26 מעלות.

הסיבה לכך פשוטה: בגלל אילוצים הנדסיים ותחבורתיים (השיפוע שבו הרכבת מסוגלת לטפס מתל אביב לירושלים), התחנה נבנתה בעומק של כ-80 מטר מתחת לפני האדמה, שם הנוסעים נהנים ממיזוג טבעי.

בתחנה מותקנים מפוחי ענק ששואבים פחמן דו חמצני ומזרימים פנימה חמצן, אבל בכל הנוגע לקירור – חוקי הטבע והפיזיקה כבר עושים את העבודה.

תחנת רכבת נבון בירושלים (צילום: רכבת ישראל)
תחנת רכבת נבון בירושלים (צילום: רכבת ישראל)

בשנים האחרונות המגמה של הבנייה התת-קרקעית תופסת תאוצה ברחבי העולם. אם עד לא מזמן חשבו שהפתרון לצפיפות טמון רק בבנייה לגובה, יותר ויותר מתכננים ויזמים מזהים את היתרונות הטמונים גם בבנייה לעומק.

מעבר להיותו של מעבה האדמה משאב נדל"ן עם פוטנציאל כלכלי עצום, יש לו שני יתרונות נוספים: ביטחון (כבר היום חניונים תת קרקעיים מתפקדים גם כמקלטי ענק לשעת חירום), והגנה מפני פגעי מזג האוויר.

הקרקע מהווה שכבת בידוד יעילה ובעומק של כמה עשרות מטרים שוררת ברוב המקרים טמפרטורה נוחה וקבועה, שכמעט לא מושפעת מהתנאים בחוץ, שהולכים ומקצינים ככל שמשבר האקלים מחריף.

כמובן שלשהייה ממושכת מתחת לאדמה יש גם חסרונות רבים: היעדר חשיפה לשמש שבמינונים הנכונים היא בהחלט בריאה, מחסור בנוף (ומצד שני – בנייה מתחת לקרקע גם לא פוגעת בנוף…), ועבור קלאוסטרופוביים מדובר בסיוט. ובכל זאת, זה יותר ויותר נפוץ.

חדר הבקרה של תחנת ירושלים נבון (צילום: רכבת ישראל)
חדר הבקרה של תחנת ירושלים נבון (צילום: רכבת ישראל)

בסינגפור יש מרכזי קניות ענקיים מתחת לאדמה שמספקים מפלט מחום הקיץ בלי צורך במיזוג, ומדינות צפוניות כמו קנדה בונים מרכזי קניות תת קרקעיים שמציעים חמימות מגוננת גם כשבחוץ משתוללות סופות שלגים.

רוב אזור התעשייה של קנזס סיטי ממוקם מתחת לאדמה, בתוך רשת של מחצבות ישנות, שבהן שוררת טמפרטורה קבועה של 16 מעלות צלזיוס.

במקסיקו סיטי בנו 'גורד אדמה' למגורים ומשרדים בעומק של 70 קומות. פעם היו קוברים את המתים מתחת לאדמה ובונים עבור החיים לגובה, היום המגמה מתחילה להתהפך.

הבנייה של תחנת הרכבת בירושלים בעומק רב הייתה אילוץ, אבל ייתכן שמה שהתחיל מחוסר ברירה יספק חומר למחשבה לשנים הבאות – שבהן, אם נרצה או לא, יהיו לא מעט ימים שבהם יהיה הרבה יותר נעים מתחת לפני האדמה מאשר מעליה.

עוד 329 מילים
סגירה