השש-בש של ביבי עם עבאס   

יו"ר רע"מ מנצור עבאס עם היוודע תוצאות המדגמים, 23 במרץ 2021 (צילום: פלאש90)
פלאש90
יו"ר רע"מ מנצור עבאס עם היוודע תוצאות המדגמים, 23 במרץ 2021

מאחורי מנסור עבאס עומדים שני שחקנים הרבה יותר מסוכנים. אם ביבי אכן יצליח להקים ממשלת סמוטריץ'-עבאס, עד מהרה יתברר שבמקרה הטוב הוא ניצח את עצמו במרס טורקי, וייתכן אף במשהו הרבה יותר מסוכן: מרס פרסי.

משחק השש-בש (השש בא מפרסית, הבש מטורקית), שהומצא במזה"ת לפני כחמשת אלפים שנה,  הינו אחד הדברים הלא רבים המשותפים לצאצאי שני הבנים של אברהם.

בימים האחרונים אנו עדים למשחק שטרם שוחק במחוזותינו, כאשר מי שמכריז על עצמו כמנהיג הימין מנסה לצרף לעצמו את ראש התנועה האסלאמית, בתקווה שכך יוכל לעשות ליריביו מרס טורקי.

בימים האחרונים אנו עדים למשחק שטרם שוחק במחוזותינו, כאשר מי שמכריז על עצמו כמנהיג הימין מנסה לצרף לעצמו את ראש התנועה האסלאמית, בתקווה שכך יוכל לעשות ליריביו מרס טורקי

הבעיה היא שעבאס לא מתייצב למשחק לבד. הוא חלק מהרכב "האחים המוסלמים", הכולל את החמאס, טורקיה וקטאר, כאשר גם איראן בוחשת מידי פעם בנעשה באותו הרכב. כמו שהרש"פ לא מסוגלת לסגור הסכם שלום עם ישראל ללא תמיכתו וגיבויו של העולם הערבי, עבאס לבטח אינו מסוגל להכשיר ממשלה ישראלית בשם האסלאם, קל וחומר ממשלה ימנית, ללא תמיכתם וגיבויים של ראשי מחנה "האחים המוסלמים".

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הינו ללא ספק קפטן קבוצת האחים המוסלמים. מפלגתו, מפלגת הצדק והפיתוח (AKP), הוקמה על חורבותיה של מפלגת הרווחה (RP) האיסלמית, שניצחה בבחירות שהתקיימו ב-1996, והודחה כעבור שנה בהפיכה צבאית. עילת ההפיכה הייתה האג'נדה האסלאמית שלה.

הוא מעולם לא הסתיר את היותו אסלאמיסט הרואה עצמו חלק מעולם האחים המוסלמים ואולי אף מנהיגו. יתר שחקני ההרכב הינם קטאר והחמאס. אין עוד מדינה או ישות פוליטית ערבית (או מוסלמית כלשהי) בה יש שליט הרואה עצמה חלק מעולם האחים המוסלמים.

כחודש וחצי עד חודשיים לפני הבחירות, עבאס כבר החל לתאם עמדות עם החמאס. הממסד הביטחוני, ככל הנראה בהוראת הדרג המדיני, שמר על שתיקה רועמת בסוגיה הזאת, אבל מספר בכירים לשעבר, מהצמרת הביטחונית והמדינית של המדינה, וכן חוקרים אקדמאים מאשרים עובדה זאת.

אך עם כל הכבוד לחמאס, הוא בעצמו חסר את כובד המשקל הדרוש על מנת לאשר לעבאס מהלך כזה על דעת עצמו. גם קטאר לא מסוגלת לקחת על עצמה תיק כזה ללא גב טורקי.

הבעיה היא שעבאס עד עתה לא עדכן את הצמרת הטורקית הבכירה. הסיבה לכך ככל הנראה נעוצה ביחסים המאוד רעועים בין הפלג הצפוני המאוד קיצוני של התנועה האסלאמית, בראשות השייח' ראאד סלאח, לבין עבאס והפלג הדרומי המתון יותר לכאורה (יש הטוענים שההגדרה היותר מדויקת הינה מתוחכם, לא מתון).

עבאס אינו מסוגל להכשיר ממשלה ישראלית בשם האסלאם, קל וחומר ממשלה ימנית, ללא תמיכתם וגיבוים של ראשי מחנה "האחים המוסלמים". נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הינו ללא ספק קפטן קבוצת האחים המוסלמים

טורקיה מקיימת קשרים ענפים עם הפלג הצפוני. לפני כחצי שנה פרסם המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מאמר מקיף על המעורבות הטורקית בירושלים. במסגרת פעילות זאת מזרימה טורקיה עשרות מיליוני דולרים מידי שנה במטרה לקדם את מעמדה בהר הבית, העיר העתיקה ומזרח ירושלים. חלק מהכספים הללו מוזרמים לפלג הצפוני, שהוכרז כארגון בלתי חוקי בישראל. חלק מהסיוע הטורקי נעשה ע"י TIKA (סוכנות הסיוע של משרד החוץ הטורקי), היתר באמצעות כל מיני עמותות צדקה ורווחה עמומות (בעבר הצינור הראשי היה IHH, שהוכרז ארגון טרור אחרי פרשת ספינת המרמרה).

אלון ליאל, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ ושגריר ישראל בטורקיה, אישר שאכן היו גישושים ליצירת קשר ישיר בין מנסור עבאס לצמרת הטורקית, אך הם טרם הבשילו.

ד"ר מרדכי  קידר, אחד המזרחנים הבכירים ביותר וחוקר במרכז בגין-סאדאת של אונ' בר-אילן, מאוד מוטרד מהאפשרות שעבאס יקבל הכשר להיות שותף פוליטי של ממשלה ישראלית.

"עם כל הכבוד למתינותו לכאורה של הפלג הדרומי, עדיין מדובר בתנועה בעלת אידיאולוגיה אסלאמיסטית, וככזאת היא אינה מסוגלת לראות את מדינת ישראל כמדינה לגיטימית בעלת זכות קיום, כי זה מנוגד לבסיס תפיסת העולם האסלאמית שלה […] מי שמכשיר היום של התנועה האסלאמית מעלה את ישראל על רכבת שהתחנות הבאות שלה הינן הכשרת החמאס ובל"ד […] כדי להבין את מלוא חומרת העניין צריך להבין מה משמעות המושג תקייה: העמדת פנים המותרת למוסלם כדי להרדים, להטעות ולהונות את האויב, וכדי להשיג את מטרתו".

קידר גם שולל את האפשרות שעבאס, אפילו בתמיכת החמאס, יוכל לממש מהלך המוביל לתמיכת התנועה האסלאמית בממשלה ישראלית כלשהי, קל וחומר ימנית, ללא גב מצד טורקיה.

הוא גם שולל את האפשרות שקטאר תיקח את התיק הזה על עצמה.

"עם כל הכבוד לקטאר, אין לה כובד המשקל הדרוש לקחת אחריות בלעדית על אישור מהלך כזה, ואין מצב שהיא תהיה שותפה בצורה כלשהי למי שינסה לעקוף את טורקיה או לעשות עליה סיבוב".

זה מאוד הגיוני, לאור העובדה שללא הנוכחות הצבאית של טורקיה בקטאר (טורקיה מחזיקה בקטאר חיל מצב של כ-5,000 חיילים) הסעודים, שרואים בשליט קטאר גורם חתרני עוין, היו ככל הנראה כובשים אותה.

טורקיה מזרימה עשרות מיליוני דולרים מידי שנה במטרה לקדם את מעמדה בהר הבית, העיר העתיקה ומזרח ירושלים. חלק מהכספים הללו מוזרמים לפלג הצפוני, שהוכרז כארגון בלתי חוקי בישראל

אם אכן אין מגעים ישירים בין מנסור עבאס לצמרת הטורקית, ואין כאמור כל שסיכוי שעבאס, או אפילו שעבאס והחמאס יקבלו החלטה כה משמעותית על דעת עצמם, פירוש הדבר שיש שתי אופציות: או שחמאס מתאם בין עבאס לצמרת הטורקית, או שמדובר בשחקן אחר.

בהחלט ייתכן שעבאס מתאם את מהלכיו עם טורקיה באמצעות תיווך של חמאס. טורקיה מעניקה רשת ביטחון לוגיסטי משמעותי לחמאס, ובכירי הארגון שוהים בה דרך קבע.

אלון ליאל אישר שהסיוע הטורקי לחמאס הינו הסיבה העיקרית שישראל דחתה בקשות טורקיות לשיקום היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, שכרגע מתקיימים בדרג נמוך יחסית.

טורקיה, שסובלת ממשבר כלכלי ממושך, מאוד מעוניינת לשקם את היחסים עם ישראל כדי להחזיר את יחסי המסחר והתיירות בין שתי המדינות למה שהיו לפני שהיחסים בין המדינות נכנסו למשבר.

אם אכן החמאס מתווך בין מנסור עבאס לטורקיה, פירוש הדבר שכל ממשלה שתקום, שקיומה מותנה בתמיכתו או לפחות באי התנגדותו של עבאס – תהיה ממשלה התלויה במפלגה, שמשמשת הלכה למעשה סוכן של חמאס וטורקיה.

לא צריך להיות דוקטור למדעי המדינה או מזרחן מדופלם כדי להבין מה יכולה להיות המשמעות של כך. ארדואן מודע היטב לכך שאין עסקה שביבי לא יעשה בשביל 4 ידיים שימלטו אותו ממשפטו ע"י תמיכה בחוק צרפתי, או מינוי שר משפטים שימנה פרקליט מדינה שיורה על הקפאת המשפט. ארדואן לא ידוע כאחד שמסתפק במועט, וללא ספק הוא כבר מכין רשימת קניות שירצה תמורת מתן אישור לעבאס למלט את נתניהו מהדין.

ארדואן מודע היטב לכך שאין עסקה שביבי לא יעשה בשביל 4 ידיים שימלטו אותו ממשפטו ארדואן לא ידוע כמסתפק במועט, וללא ספק הוא כבר מכין רשימת קניות תמורת אישור לעבאס למלט את נתניהו מהדין

דרישתו הראשונה של ארדואן ללא ספק תהיה לכרסם בברית ההגנה בין ישראל לקפריסין ויוון, כדי לאפשר לו לכפות עליהן לשתף את טורקיה בשדות הגז באגן המזרחי של הים התיכון. כרגע רובם נמצאים במים הטריטוריאליים של יוון מכח הסכם לאוזן, שבעלות הברית כפו על טורקיה אחרי מפלתה במלחמת העולם הראשונה. טורקיה מנסה ללחוץ על יוון לחתום על הסכם חדש שבמסגרתו תהיה חלוקה אחרת של מי האגן הצפון-מזרחי של הים התיכון בין אנקרה לאתונה.

בנוסף, אנקרה גם דורשת שותפות בשדות הגז המשותפים לישראל וקפריסין, בזכות אחיזתה הלא חוקית של טורקיה בצפון קפריסין. אם ישראל תבוא לקראת טורקיה בסוגיית הגז, ותבהיר ליוון וקפריסין שאל להם לבנות על סיוע ישראלי במקרה של תוקפנות טורקית, סביר שיאלצו להיכנע לדרישותיו של ארדואן.

דריסת רגל בתחום האנרגיה חשובה לארדואן לא רק בגלל זריקת המרץ שזה ייתן לכלכלה הטורקית המקרטעת, אלא בגלל שזה יעניק לו יתרון מול רוסיה, שגם עמה מקיים ארדואן יחסי frenemy. הוא נמצא צולה בסוריה, אך רוכש מערכות נשק מתקדמות ממנה ותומך בפוטין מול ארה"ב.

ארדואן יודע היטב שברגע שהגז ממזרח הים התיכון יתחיל לזרום לאירופה, זה יקטין את תלותה האנרגטית של גרמניה בגז רוסי, ויגביר את התלות האירופאית בכל מי ששולט על השלטר של הגז הים תיכוני. ארדואן נחוש שידיו יהיו בין אלה המונחות על אותן שלטר.

האפשרות השנייה, שמדובר בשחקן אחר, מטרידה אפילו יותר. חוץ מטורקיה, ישנה רק מדינה אחת שמסוגלת לקחת על עצמה לגבות את ציר עבאס-חמאס בסוגיה הזאת, והיא איראן. חמאס מקיימת קשרים עם איראן, במקביל לקשריה עם טורקיה.

חוץ מטורקיה, ישנה רק מדינה אחת שמסוגלת לקחת על עצמה לגבות את ציר עבאס-חמאס בסוגיה הזאת, והיא איראן. חמאס מקיימת קשרים עם איראן, במקביל לקשריה עם טורקיה

בשנים האחרונות איראן העבירה מידי שנה כמאה מיליון דולר לעזה, שני שלישים לחמאס ושליש לג'יהאד האיסלמי. לכאורה זה לא מסתדר עם ההיגיון, כי איראן היא מדינה שיעית המונהגת ע"י משטר שיעי רדיקלי ששואף לחולל מהפכה שיעית ברחבי העולם המוסלמי. במציאות הדברים יותר מורכבים. מקור ההשראה של האידיאולוגיה של המשטר האיראני הינו האחים המוסלמים. למעשה החומייניזם אינו אלא גרסה שיעית של תורת האסלם הפוליטי של האחים המוסלמים, שמחזיקה את הקושאן עליה.

בעשור האחרון טורקיה ואיראן יצרו יחסי ידיד-אויב ( frenemies ) ביניהן. מצד אחד הפרוקסים שלהם נלחמים זה בזה על אדמת סוריה, אך במקביל הן גם משתפות פעולה. טורקיה מסייעת לאיראן לעקוף את הסנקציות נגדה, וגוזרת בתמורה קופון יפה, בעיקר אספקת נפט במחירי רצפה.

ברמה האסטרטגית, מדובר במדינות בעלות אינטרסים מתנגשים, שהיחסים ביניהם מתאפיינים באיבה היסטורית. בין המאה ה-16 למאה ה-19 היו מספר מלחמות בין האימפריה העות'מנית לפרס, ובאחת מהן כבשה פרס את אזרבייג'ן מטורקיה (זאת הסיבה שאזרבייג'ן הינה מדינה שיעית למרות שמדובר בעם טורקי, שכן הפרסים כפו על האזרים להפוך לשיעים). למרות זאת, ברמה הטקטית מתאפשר שיתוף פעולה אד הוק ביניהן, בעיקר על רקע העובדה שבשתיהן שולטים משטרים אנטי אמריקאיים מובהקים.

כשנשאל ד"ר מרדכי קידר האם הוא מקבל את הניתוח הזה, שאם זה לא טורקיה זה איראן, הוא ענה בחיוב, תוך שהוא מציין "It makes sense". גם אלוף במיל' גרשון הכהן, שנחשב בצדק כאחד האלופים היותר אינטלקטואלים ששירתו בצה"ל חושב כך.

האיראנים מודעים לא פחות מהטורקים לכך שאין מחיר שנתניהו לא יהיה מוכן לשלם בשביל להשבית את טחנות הצדק לפני שיסיימו לטפל במשפטו. המחיר האיראני כמובן יהיה עוד יותר יקר מהמחיר הטורקי, דרישה שישראל לא תנקוט שום פעולה לסיכול מאמציו של ממשל ביידן להגיע להסכם חדש עם איראן.

האיראנים מודעים לא פחות מהטורקים לכך שאין מחיר שנתניהו לא יהיה מוכן לשלם בשביל להשבית את טחנות הצדק לפני שיסיימו לטפל במשפטו. המחיר האיראני כמובן יהיה עוד יותר יקר מהמחיר הטורקי

השורה התחתונה היא שביבי עשוי לגלות שלמשחק השש-בש שהוא פתח עם עבאס יהיה סיום מאוד שונה ממה שתכנן. הוא בטוח שיעשה מרס טורקי לגוש מתנגדיו אך בפועל הסוף יהיה אחר לחלוטין. במקרה הטוב יתברר שעשה מרס טורקי לעצמו, ובמקרה הפחות טוב, זה יהיה מרס פרסי. בכל מקרה ההפסד יהיה לא רק שלו, אלא של כולנו, כי השטרות שביבי שם על הלוח הם האינטרסים הקיומיים החיוניים ביותר של מדינת ישראל.

עיתונאי במשך כשני עשורים (עורך כלכלי ג'רוזלם פוסט, עורך ראשי מעריב בינלאומי, עורך חדשות מקור ראשון, עורך ראשי אתר אינטרנט אנגלית של חדשות ערוץ 2). קצין מודיעין לשעבר ב-ANC המחתרת שפעלה נגד משטר האפרטהייד בדרא"פ, אחרי זה עבד עם מנדלה. מנכ"ל CISec - http://www.cisec.info חברה העוסקת בעיצוב תודעה ולוחמת שיח.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
כבר מימי זעירא, ועד דחיפת ראש הממשלה ליציאת ארהב מהסכם הגרעין האירני, להערכות גורמים מודיעינים ישראלים יש אצלי משקל בערך כמו דעות של גוטמן בכדורגל (נחזור לגוטמן בהמשך). מחפשים את המטבע ... המשך קריאה

כבר מימי זעירא, ועד דחיפת ראש הממשלה ליציאת ארהב מהסכם הגרעין האירני, להערכות גורמים מודיעינים ישראלים יש אצלי משקל בערך כמו דעות של גוטמן בכדורגל (נחזור לגוטמן בהמשך). מחפשים את המטבע תמיד תחת הפנס של ההבט הקונספירטיבי הבינלאומי. כשלפעמים המטבע בכלל בתחום החברתי–גזעני–פנימי. בחזרה לפרשנות של גוטמן בכדורגל להמחשה: אצל גוטמן הנצחון הוא תמיד הברקה של המאמן, והטקטיקה שהוא צורח לשחקנים ממרחק 60 מטר (שאף אחד לא שומע), כשבמציאות המשחק הוכרע כי כשזהבי היה ילד הוא התאמן כל יום ב 2000 בעיטות לשער, 1000 בכל רגל

ישנה עוד אפשרות, שערביי ישראל סובלים מהרס בתיהם על פי חוק קמיניץ, כי אין להם תוכניות מתאר. על פי התאוריה הזאת שלי, כשהורסים לבנאדם את הבית, לא ממש איכפת לו מארדואן או מקטאר. ארדואן לא י... המשך קריאה

ישנה עוד אפשרות, שערביי ישראל סובלים מהרס בתיהם על פי חוק קמיניץ, כי אין להם תוכניות מתאר. על פי התאוריה הזאת שלי, כשהורסים לבנאדם את הבית, לא ממש איכפת לו מארדואן או מקטאר. ארדואן לא יבנה לו בית. עבאס אומר את זה בקולו, וכן, ישנם עדיין אנשים בעולם, שכדאי קודם כל להקשיב למה הם אומרים כנקודת מוצא סבירה, לפני שהולכים לקונספירציות בינלאומיות. הקשר בין חמאס טורקיה וקטאר ידוע. התזכורת של אירן לנוסחה הזאת בין מופרכת למטורללת. הטענה שעבאס מקבל אישורים מטורקיה נשמעת כשיחת סלון בין סמוטריץ' ובן גביר אחרי 20 שאכטות

עוד 1,608 מילים ו-2 תגובות
סגירה