לפיד עדיין בונה על בנט

גם בנט וגם לפיד מאמינים שנתניהו תקוע וללא אפשרות להקים קואליציה ● בנט, אומרים מקורביו, לא רוצה למשוך את הסאגה יותר מדי ויפעל להעברת המנדט לח"כ אחר אם נתניהו לא יצליח להתקדם אחרי 24 יום ● בינתיים, לפיד חזר מארה"ב מסבב פגישות עם יועצו האסטרטגי וכן עם נציגים של ממשל ביידן ● והפיצוץ בין גלעד קריב לח"כים החרדים הגיע הרבה יותר מהר מהצפוי ● פרשנות

יאיר לפיד ונפתלי בנט ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL
יאיר לפיד ונפתלי בנט ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021

1

בישיבת הסיעה של ימינה ביום שני בצהריים, נפתלי בנט נשא הצהרה. הוא ביקש להבהיר, כזכור, שבנימין נתניהו יכול לספור אותו כשותף, והוא גם נחוש להקים קואליציה ימנית.

מי שראה אותו שם מקרוב לא חש התלהבות יתר. בנט לא יכול להקים קואליציה ימנית מלא-מלא גם אם ירצה, ואין לו שום אפשרות להשפיע על בצלאל סמוטריץ' להסכים לתמיכה שקטה של רע"ם. ההתנגדות של סמוטריץ' היא אידיאולוגית וביטחונית. "אני לא אסכים לדריסת רגל של האחים המוסלמים בממשלת ישראל", הוא אומר.

בנט רואה בגוש ממול את ראשות הממשלה ויש לו ספק גדול, אבל הוא בהחלט שם. בנט, לפי מקורב, מבין היטב שנתניהו תקוע והוא לא רוצה למשוך יחד איתו עד היום ה-28. בנט גם לא רוצה שהנשיא ייתן לנתניהו אורכה של 14 יום.

נפתלי בנט בישיבת סיעת ימינה, 12 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נפתלי בנט בישיבת סיעת ימינה, 12 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

היום מדברים בסביבה של בנט על היום ה-24, שבו הוא יודיע שאין כנראה טעם בהמשך המגעים, יעניק כיוון ברור לנשיא ויבקש ממנו להעביר את המנדט לחבר כנסת אחר.

המקורב לבנט מציע לי לא להתרשם מדי מהשיחות הארוכות והפגישות התכופות של נתניהו עם בנט. הפגישה האחרונה התקיימה אתמול (שלישי) בבוקר. השיחות נוגעות אכן לחלוקת השלטון, ונתניהו מרעיף על בנט תפקידים והשפעה בממשלתו הדמיונית. בנט לא מוכן להתחייב על כלום. "הוא רק ממשיך לשחק את המשחק ושולח את נתניהו להביא קודם את סמוטריץ'", כפי שאומר המקורב.

2

יאיר לפיד חזר אתמול מארצות הברית. הוא היה ארבעה ימים בוושינגטון וניו יורק, שם מתחילים להתאושש ממגפת הקורונה. בניו יורק נפגש לפיד עם יועצו האסטרטגי מארק מלמן; בוושינגטון הוא נפגש עם נציגים של ממשל ביידן החדש.

יאיר לפיד ביום ההשבעה לכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות)
יאיר לפיד ביום ההשבעה לכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות)

גם לפיד, כמו בנט, יודע שאין לנתניהו רוב ואין לו ממשלה. גם לפיד וגם בנט יודעים שבחירות חמישיות מצוינות לנתניהו. אם אני מבין נכון, לפיד בונה היום על ממשלת מיעוט שתמנה 58 חברי כנסת, כאשר הסיעות הערביות רע"ם והרשימה המשותפת יימנעו בהצבעה המכרעת. ברור כי בממשלה כזו בנט יהיה ראש הממשלה הראשון, ולפיד השני.

גדעון סער וזאב אלקין יצטרכו לתמוך במבנה הזה, שנשען גם על מפלגת העבודה ומרצ. אלקין מתנגד, לפחות על פי התבטאויות וציוצים שונים.

אין פרשן פוליטי שחושב כי ממשלה כזו, אם תקום, יכולה להחזיק מעמד, אבל לפיד משוכנע שכולם יבינו בסוף את גודל השעה ואת המהלך ההיסטורי שמשנה מציאות מן היסוד, ומביא להחלפה של נתניהו בראשות הממשלה אחרי 12 שנים רצופות בשלטון.

לפיד משוכנע שכולם יבינו בסוף את גודל השעה ואת המהלך ההיסטורי שמשנה מציאות מן היסוד, ומביא להחלפה של נתניהו בראשות הממשלה אחרי 12 שנים רצופות בשלטון

מעבר לזה, סער ואלקין יבינו כי אם יתנגדו למהלך, נצא לבחירות חמישיות שעלולות למחוק לגמרי את מפלגתם, תקווה חדשה, שעומדת היום על שישה מנדטים.

זאב אלקין (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
זאב אלקין (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אבל לפיד לא תמים. הוא יודע שיהיה קשה להרכיב את הפאזל המסובך במרכז-שמאל, וכי הבחירות החמישיות אכן מסתמנות באופק. אני מתאר לעצמי כי הפגישות שלו עם מארק מלמן ואנשי הצוות שלו נגעו בעניין המורכב הזה – דהיינו, איך לנהל מו"מ קואליציוני בלי להרוס את הקמפיין המתקרב הבא.

3

בכנסת ה-24 עומדת להתנהל חזית חדשה שכמוה לא ראינו מעולם. הבחירה של הרב הרפורמי גלעד קריב כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה הבטיחה עימותים קשים, וחברי הכנסת החרדים איימו להחרים אותו ואפילו לו לעמוד אתו במניין.

הדברים פורסמו כאן בהרחבה, אבל לא שיערנו כי המלחמה בין הצדדים תפרוץ כל כך מהר ובעוצמה כזו. אתמול בבוקר (שלישי) הכניס הרב קריב ספר תורה לכותל המערבי במהלך טקס רפורמי עם נשות הכותל, בניגוד לנהלים במקום.

הרב גלעד קריב מניף את ספר התורה של נשות הכותל ברחבת הכותל המעריב, 13 באפריל 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של גלעד קריב)
הרב גלעד קריב מניף את ספר התורה של נשות הכותל ברחבת הכותל המעריב, 13 באפריל 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של גלעד קריב)

הכנסת סערה. ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) אמר כי רק ח"כ קריב "יהיה אחראי על ההשלכות הנפיצות של מעשה חזירי זה". משה גפני (יהדות התורה) דרש מוועדת האתיקה להטיל סנקציות על קריב בגלל הכנסת ספר התורה לכותל המערבי.

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) קשר את המעשה למו"מ הקואליציוני. "הבוקר קיבלתם טעימה שהמחישה מיהם שותפי ממשלת השינוי", אמר אשר ופנה אל בנט, סער ואלקין. "אתם שומרי דת ומסורת. אל תייצרו שיתופי פעלה עם פרובוקטור חסר כל רגישות לקודשי ישראל כמו גלעד קריב".

ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) הודיע שיניח חוק שישים קץ להתערבות של בג"ץ בכותל "ולפרובוקציות הרפורמיות במקום הקדוש ביותר לעם היהודי".

הרב קריב הודיע בתגובה כי ימשיך לפעול לטובת כל הזרמים ביהדות, ורק הגביר את הזעם.

בשיחות עם בכירים ביהדות התורה ההתבטאויות כלפי קריב חוצות את כל הגבולות. "מבחינתנו הוא הרבה יותר מסוכן מכל הערבים", אומר אחד הבכירים. "הוא לא אויב לאומי, הוא אויב דתי, מבפנים, וזה הכי גרוע. הכי חמור מבחינתנו שהוא יקבל דריסת רגל בשלטון, ואפילו ועדה בכנסת. לא נוכל לחיות עם זה אפילו יום אחד".

"מבחינתנו הוא הרבה יותר מסוכן מכל הערבים. הוא לא אויב לאומי, הוא אויב דתי, מבפנים, וזה הכי גרוע. הכי חמור מבחינתנו שהוא יקבל דריסת רגל בשלטון, ואפילו ועדה בכנסת. לא נוכל לחיות עם זה אפילו יום אחד"

מצד שני, ביהדות התורה מודים כי הם לא רוצים להגביר את הדרמה ולהעניק לקריב פרסום שרק יזיק להם. הסיפור הפרלמנטרי רק בתחילתו, וכדאי לשים לב לתגובות האלימות שהיו אתמול בכותל סביב האירוע הרפורמי. זה עלול להיגמר באסון.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ביבי עשה רבות למען ישראל, אך בתמורה למשכורת ולכל מה שנלווה למעמדו כראש ממשלה: הוא ינק ככל הניתן מהמדינה את כל מה שניתן. כלומר, כל עבודתו הייתה לא בהתנדבות, ואם היה הולך לעסקים, יש סיכוי... המשך קריאה

ביבי עשה רבות למען ישראל, אך בתמורה למשכורת ולכל מה שנלווה למעמדו כראש ממשלה: הוא ינק ככל הניתן מהמדינה את כל מה שניתן. כלומר, כל עבודתו הייתה לא בהתנדבות, ואם היה הולך לעסקים, יש סיכוי טוב שלא היה שורד ואף היה פושט רגל! לענייננו, הנזק גדול על התועלת. ביבי מנסה להחריב את ישראל במידה ואכן המשפט יתקדם והכיוון יהיה כלא; הנזק גדול על התועלת: ההרס שביבי מותיר אחריו גדול על כל הטוב שעשה – גדול בהרבה

עוד 745 מילים ו-1 תגובות
סגירה