הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

תראה מה שצבע יכול לעשות

הגלובוס הירוק מוגש השבוע לעיריית כפר סבא שהוכיחה כי אולי אין חגיגה בלי עוגה, אבל בלי זיקוקים אפשר להסתדר לא רע ● ובמישור העולמי לניו זילנד, שהודיעה כי בתוך שנתיים ייאסרו כליל המשלוחים החיים ● הגלובוס השחור מוקדש לקציר הדמים של האופניים והקורקינטים החשמליים ● והטיפ: מה עושים עם שאריות צבע?

צבע על בסיס מים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
צבע על בסיס מים. אילוסטרציה

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

לרגל השבוע החגיגי, הצל"ש הירוק יוכפל השבוע ויפוצל בין הזירה המקומית לבינלאומית.

הגלובוס המקומי

חגי ישראל הפכו למתקפה פרועה על החושים והסביבה. הכול מוגזם – הרעש, העשן, הריח, כמויות הבשר והררי הטינופת. צריך אומץ כדי ללכת נגד הזרם, ועיריית כפר סבא עשתה את זה ביום העצמאות.

העירייה הודיעה מראש כי החגיגות בעיר לא יכללו זיקוקים, מתוך התחשבות בהלומי קרב, בעלי חיים וסתם אנשים מהיישוב שעבורם החיים בארץ הזו מתוחים מספיק גם בלי מקבץ של קולות נפץ עזים בשעת ערב מאוחרת.

למרבה ההפתעה, השמים לא נפלו. אולי אין חגיגה בלי עוגה, אבל מתברר שבלי זיקוקים אפשר להסתדר לגמרי לא רע.

דינוזאורים בשלבי הכחדה? זיקוקי יום העצמאות מעל עיריית תל אביב, 14 באפריל 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
דינוזאורים בשלבי הכחדה? זיקוקי יום העצמאות מעל עיריית תל אביב, 14 באפריל 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

הגלובוס העולמי

צרור ברכות מגיע גם לממשלת ניו זילנד. מתברר שראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן היא מנהיגה אמיתית לא רק כשמדובר במאבק בקורונה. שר החקלאות בממשלתה, דמיאן אוקונור, הודיע השבוע שהחל מ-2023, בתום שנתיים של הסתגלות, ייאסרו כליל המשלוחים של בעלי החיים באוניות מניו זילנד.

"אנחנו מודעים לרווח הכלכלי שהם מביאים לחלק מהמגדלים", אמר אוקונר, "אבל חשוב לנו להצדיק את המוניטין של ניו זילנד כמי שדואגת לרווחת בעלי החיים".

בשבוע שעבר פרסמתי כאן שברבעון הראשון של 2021 חל גידול חד ביבוא המשלוחים החיים לישראל. כנראה שלממשלת ישראל יש סדרי עדיפויות אחרים.

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

מוצאי יום הזיכרון, 19:47. במוקד מד"א מתקבל דיווח על תאונה בין רוכב אופניים חשמליים לרכב פרטי בכביש 20 (נתיבי איילון) סמוך למחלף דב הוז. הפראמדיקים שמגיעים למקום מגלים גבר כבן 50 במצב קשה עם חבלות ראש.

כשלוש שעות מאוחר יותר, ב-23:04, מתקבל דיווח במוקד מד"א על רוכב אופניים חשמליים, גבר כבן 50, שהתנגש בעמוד ברחוב לח"י שבדרום תל אביב. הפראמדיקים מפנים אותו לאיכילוב כשמצבו מוגדר בינוני.

חולפת רק רבע שעה, וב-23:20 רוכב אופניים חשמליים כבן 35 נפצע קשה בהתנגשות עם רכב סמוך ליישוב גן נר שבגלבוע. גם הוא נפגע בראשו.

חוזרים לשכונת התקווה: ב-02:52 לפנות בוקר מוזעקים אנשי מד"א לדרך ההגנה. רוכב קורקינט כבן 40 נפגע מרכב. מצבו בינוני עד קשה, עוד פציינט בדרך לאיכילוב.

ליל העצמאות הוא לא לילה סטנדרטי, אבל קציר הדמים הזה, שהתרחש בטווח של מספר שעות, הוא תוצאה של מפגש בין שני מחדלים: המצב הקטסטרופלי בכבישי ישראל, וההפקרות בכל מה שנוגע לכלים הדו-גלגליים החדשים שעלו עליהם בשנים האחרונות.

השילוב בין תשתיות עוינות לשימוש פרוע על ידי רוכבים שלא עברו שום הכשרה ולא נדרשים ברישיון, הופך את הכבישים לשדה קטל עבור רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים. וככל שמצב הפקקים יוחמר, כך יותר אנשים יימלטו אל האופציה הדו-גלגלית, ומספר הקורבנות ימשיך לעלות בטור הנדסי.

*טיפ ירוק לשבת

השאלה מהקוראת לבנה תפסה אותי לא מוכן: מה עושים עם שאריות צבע? איך ניתן להיפטר מהן בלי לזהם את הסביבה?

הפניתי את השאלה למשרד להגנת הסביבה. במשרד מסבירים שאפשר לייתר את השאלה באמצעות בחירת סוג הצבע הנכון – רוב הצבעים שמשתמשים בהם כיום הם על בסיס מים ואין בהם חומרים מסוכנים. חשוב להקפיד לקנות אחד כזה, ואז השאריות הן פסולת ביתית רגילה ולא מזיקה. זה כמובן גם הרבה יותר בריא – לא נושמים אדים רעילים תוך כדי צביעה.

צבעים מבוססי מים. אילוססטרציה (צילום: iStock)
צבעים מבוססי מים. אילוססטרציה (צילום: iStock)

למי שבכל זאת נתקע עם שאריות צבעים שמכילים ממסים אורגניים, אין באמת פתרון. כשמדובר בעסק או מפעל, הוא חייב לפנות אותם לאתר פסולת מסוכנת באמצעות קבלן, אבל עבור האדם הפרטי זה לא רלבנטי.

במקרה כזה מומלץ לארוז את שאריות הצבע באריזה כפולה כדי למנוע נזילה ובלית ברירה להשליך אותן לפח האשפה הרגיל. זה ממש לא רצוי, וכאמור אפשר לחסוך את זה כבר בשלב הקנייה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 518 מילים ו-1 תגובות
סגירה