נושא הכריזמה מטריד אותי

ירושלים, יולי 2020: נשים במסכות חולפות ליד פוסטר של בנימין נתניהו (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit
ירושלים, יולי 2020: נשים במסכות חולפות ליד פוסטר של בנימין נתניהו

כריזמה יש לאדם מרשים, אדם ששומעים לו. לכאורה זה פשוט, אבל לא. מקור המושג כריזמה בא מהמילה היוונית "מתנת חסד". תכונה של קסם אישי יוצא מגדר הרגיל, עם יכולת לסחוף אנשים. מנהיג כריזמטי מעורר השראה והתלהבות נוגע בחלק האמוציונלי של האנשים ומחבר אותם לחזון.

האמת היא שאני זוכר מאמר של עורך העולם הזה אורי אבנרי ז"ל, שהסביר בעתונו את חסרונות הכריזמה. מאז עברו שנים רבות, אבל אותי מטרידה אזהרתו: אל תסמכו על אנשים כריזמטיים. הוא טען שאדם כריזמטי הוא מסוכן ואין להקשיב לדבריו. אינני זוכר את כל נימוקיו באותו מאמר, אבל כשהתחלתי לחפש מידע נוסף באינטרנט, ראיתי שיש לפחות מידה של צדק באותו מאמר.

האמת היא שאני זוכר מאמר של עורך העולם הזה אורי אבנרי ז"ל, שהסביר בעתונו את חסרונות הכריזמה. מאז עברו שנים רבות, אבל אותי מטרידה אזהרתו: אל תסמכו על אנשים כריזמטיים

מצאתי הצעות שונות, עם 9-10 נקודות שכדאי ללמוד כדי להיות כריזמטי. כלומר, לא רק נולדים עם כריזמה, אלא אפשר ללמוד אותה. צריך הרבה רצון, צריך הרבה מאמץ וצריך לעשות תרגילים. יש קורסים ללימוד כריזמה. כלומר, הכריזמה שכל כך מושכת אנשים איננה תכונה של חוכמה יתרה. אלא תכונה שניתן ללמוד אותה.

אפשר גם ללכת אל ההיסטוריה. בוויקיפדיה מצאתי את שמעון בן כוסבה, איש כריזמטי שהיה מנהיגו של המרד היהודי הגדול נגד האימפריה הרומית, מרד בר-כוכבא. תומכיו האמינו שהוא "נשיא ישראל". ההתקוממות שהנהיג הסתיימה בתבוסה ובמותם של אלפים רבים. במסורת חז"ל, נחשב בר כוכבא כמנהיג כושל, שרבי עקיבא טעה בזיהויו כמשיח, והוא מתואר באופן שלילי בעיקרו. כינויו "בר כוכבא" נלקח מכתבי היסטוריונים שחוברו מאות שנים אחריו.

מסקנה – הוא היה מנהיג כריזמטי, שהוליך את העם שולל. וזו לא הדוגמה היחידה לכריזמטור כושל בהיסטוריה של עם ישראל.

האיש הכריזמטי ביותר כיום בארץ, למד משחק כשהיה בחו"ל. הוא מקיים גם דיברה אחרת של מלמדי כריזמה – לפני כל נאום חשוב הוא מרצה אותו למי מאנשיו ורושם את ההערות שלו ואת הרשמים של השומע.

בכלכליסט ב-2017 קראתי במאמר של מעין מנלה, שאנחנו נוהים אחר המנהיגים הכריזמטיים, כאלה שהצניעות היא מהם והלאה.

אומר פרופ' יאיר עמיחי המבורגר באותו מאמר, שאנחנו מחפשים במנהיג פיצוי כי איננו כל יכולים. אנחנו זקוקים ל"סופר כוח" שיגן עלינו מפני העולם, וכאן נכנס המנהיג הכריזמטי שיודע למכור את עצמו ככזה.

הבעיה נוצרת כאשר כריזמה מתחברת עם נרקיסיזם – אז מבחינת המנהיג, הוא עומד במרכז. מנהיגים כאלה נוטים לנצל לרעה את כוחם, ואז המנהיג כבר לא משרת את הקבוצה אלא משרת את עצמו. עוד נאמר שם כי המצב הטוב ביותר לצמיחה עבור מנהיג כריזמטי הוא עתות משבר, כי רמות גבוהות של חרדה הופכות אותנו לצמאים לכריזמה.

הבעיה נוצרת כשכריזמה מתחברת לנרקיסיזם, כי אז המנהיג לא משרת את הקבוצה אלא את עצמו. המצב הטוב ביותר לצמיחה עבור מנהיג כריזמטי הוא עתות משבר, כי רמות גבוהות של חרדה הופכות אותנו לצמאים לכריזמה

אלבר קאמי, בספרו "הדבר" כתב כי לפעמים מי שמשקר נהיר לנו יותר ממי שדובר אמת. האמת, כמו האור, מעוורת. השקר, לעומת זאת, הוא שקיעה יפהפייה שמייפה כל חפץ.

יאיר דקל הוא עתונאי, פנסיונר בטלן שאין לו זמן. כותב להנאתו דברי אמת.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 457 מילים ו-1 תגובות
סגירה