הנסיך חמזה תחת מתקפה

המלך עבדאללה (מימין) ואחיו למחצה הנסיך חמזה בתפילה לסיום 40 ימי האבל על מות המלך חוסיין, 18 במרץ 1999 (צילום: Majed Jaber/REUTERS/Alamy)
Majed Jaber/REUTERS/Alamy
המלך עבדאללה (מימין) ואחיו למחצה הנסיך חמזה בתפילה לסיום 40 ימי האבל על מות המלך חוסיין, 18 במרץ 1999

המלך עבדאללה עבר למתקפה ומכפיש באופן מתוחכם את הנסיך חמזה, למרות ההכרזה הרשמית על סיום המחלוקת בבית המלוכה. המלך עבדאללה סבור כי הנסיך חמזה היה חלק מתוכנית סעודית לממש את תוכנית "עסקת המאה" ולהחליף את ירדן בתפקיד האפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים.

ירדן איננה נרגעת מהפרשה האחרונה של "ניסיון ההפיכה" או "קשירת הקשר" של הנסיך חמזה ומקורביו נגד אחיו למחצה המלך עבדאללה, למרות שהמלך עבדאללה הודיע על סיום הפרשה ועל כך שהנסיך חמזה חתם על "מכתב נאמנות" אליו וליורש העצר והתחייב לכבד את החוקה.

ירדן איננה נרגעת מהפרשה האחרונה של "ניסיון ההפיכה" או "קשירת הקשר" של הנסיך חמזה ומקורביו נגד אחיו למחצה, המלך עבדאללה, למרות שהמלך עבדאללה הודיע על סיום הפרשה ועל כך שהנסיך חמזה חתם על "מכתב נאמנות"

המלך עבדאללה והנסיך חמזה נראו יחדיו, בפעם הראשונה מאז פרוץ המשבר, באירוע לציון 100 שנים להקמת המדינה ההאשמית. אולם אין לטעות, המשבר נותר עמוק מאוד. בפרשה עדיין עצורים כ-20 איש ולא ברור מה יעלה בגורלם. ברחוב הירדני לא מאמינים לגירסת השלטונות על קשירת קשר כביכול של הנסיך חמזה, ביחד עם "גורמים חיצוניים" (סעודיה) להפיל את שלטון המלך. הציבור דורש הסברים מהממשלה ולא מקבל אותם, והרושם הכללי הוא שהיה כאן ספין תקשורתי גדול של ארמון המלוכה כדי לחפות על הכישלון הגדול שלו בטיפול במשבר הכלכלי ובמגיפת הקורונה.

המלך עבאדללה מודאג מהפופולריות הרבה שלה זוכה הנסיך חמזה ברחוב הירדני ומהתמיכה של השבטים הבדואים בדרום ירדן באחיו למחצה.

הנסיך חמזה הצליח לרכוש את אהדת הרחוב הירדני באמצעות הסרטונים וההקלטות שפירסם, במיוחד הקלטת הויכוח הלוהט בינו לבין הרמטכ"ל יוסף אלחניטי שהגיע לביתו כדי להזהירו. עכשיו עבר המלך עבדאללה לשלב של מתקפת נגד כדי להכפיש את הנסיך חמזה.

למרות שהתובע הכללי בירדן אוסר על אמצעי התקשורת, כולל הרשתות החברתיות, לפרסם שום מידע בפרשה – פירסם אחד מ"שופרות התעמולה" של המלך עבדאללה מאמר הכפשה נגד הנסיך חמזה.

את המאמר בעיתון הירדני "אלע'ד", פירסם העיתונאי פהד אלחיטאן, יו"ר מועצת המנהלים של ערוץ הטלוויזיה הירדני, המקורב לבית המלוכה, בו הוא האשים את הנסיך חמזה כי בשל החלומות והשאיפות האישיים שלו חרג ממעמדו והיה מעורב בקשירת קשר נגד המלך עבדאללה. מזימה שאף נקבעה לה "שעת אפס" ולוח זמנים מפורט, עד להתערבות גורמי הביטחון הירדנים בפרשה.

המלך עבאדללה מודאג מהפופולריות הרבה לה זוכה הנסיך חמזה ברחוב הירדני ומתמיכת השבטים הבדואים בדרום ירדן באחיו למחצה. חמזה הצליח לרכוש את אהדת הרחוב הירדני באמצעות הסרטונים וההקלטות שפירסם

המאמר של פהד אלחיטאן היה ההאשמה הרשמית הראשונה של גורם ממשלתי רשמי נגד הנסיך חמזה, למרות שהמלך הודיע על סיום הפרשה. המאמר עורר זעם רב ברשתות החברתיות על פירסומו למרות האיסור של התובע הכללי. נשמעו קריאות להעמיד את אלחיטאן לדין והיו תגובות תמיכה רבות בנסיך חמזה, אולם, לציבור הירדני ברור כי המאמר הוא פרי עטו של השופר של משפחת המלוכה.

בכך לא נסתיים מסע ההכפשה של  הנסיך חמזה, ראש הממשלה בשאר אלח'צאוונה כינס לדיון סגור את חברי הפרלמנט לתדרוך על "קשירת הקשר" נגד המלך. אחרי דיון סוער שנמשך כמה שעות הודלפו לאמצעי התקשורת הערביים פרטים מגמתיים נגד הנסיך חמזה.

בסקירה של ראש הממשלה לחברי הפרלמנט נמסרו הדברים הבאים:

1

קשירת הקשר נגד המלך עבדאללה נועדה להחלישו בגלל התנגדותו ל"עסקת המאה" של טראמפ. הנסיך חמזה ו"גורמים פנימיים וחיצוניים" ניסו להוביל מהלך, שבו יביעו השבטים הבדואים בדרום ירדן נאמנות לנסיך חמזה, שהציג את עצמו בפגישות עימם כתחליף למלך עבדאללה.

הנסיך חמזה דחה כל מיני יוזמות שהציע לו המלך עבדאללה והוא הפר את החוקה הירדנית.

2

ראש הממשלה סירב לומר מיהם "הגורמים החיצוניים" המעורבים בקשר, שרצו לזעזע את ביטחון ויציבות הממלכה, אך רמז למעורבות של סעודיה.

3

ראש הממשלה מתח ביקורת על הנסיך חמזה, בתואנה שלא התנהג כיאה ל"נסיך האשמי" וקצין בצבא ירדן, כאשר הקליט בחשאי את הרמטכ"ל הירדני והדליף את ההקלטה לאמצעי התקשורת בעולם.

4

המלך עבדאללה ניסה להניא את הנסיך חמזה מהשאיפות האישיות שלו ללא הצלחה.

בהמשך מסע ההכפשה של חמזה, רה"מ בשאר אלח'צאוונה כינס לדיון סגור את חברי הפרלמנט לתדרוך על "קשירת הקשר" נגד המלך. אחרי דיון סוער של שעות הודלפו לאמצעי התקשורת הערביים פרטים מגמתיים נגד חמזה

5

גורמי הביטחון הירדנים התערבו וערכו מעצרים רק ברגע שהתוכנית של הנסיך חמזה ומקורביו באסם עוואדללה והשריף חסן בן זיד נכנסה לשלב מעשי ונקבעו לה תאריכים ולוחות זמנים. התוכנית הייתה להסית את השבטים הבדואים נגד המלך עבדאללה ומוסדות המדינה. "הגורמים החיצוניים" העבירו כספים לבאסם עוואדאללה לרכוש נדל"ן במזרח ירושלים כדי לקדם את "עסקת המאה" על רקע התנגדות המלך לתוכנית ולויתור על ירושלים ומחיקת הזהות הלאומית הפלסטינית.

6

החקירה נמצאת באחריות התובע הכללי, שיעביר כתבי אישום נגד המעורבים לבית הדין המיוחד לביטחון המדינה.

*  *  *

"מלחמת האחים" בבית המלוכה הירדני נמשכת, למרות שרשמית הפרשה הסתיימה. המלך עבדאללה מנסה לשקם את הנזקים שנגרמו לו בדעת הקהל בירדן ולהכפיש את הנסיך חמזה.

עם זאת, למרות שברור כי לא היה שום ניסיון הפיכה בירדן, הפרשה מעידה על החשש הגדול של המלך עבדאללה מכך, שלמרות שהנשיא טראמפ איננו עוד בבית הלבן – תוכנית "עסקת המאה" לא ירדה מן הפרק, וכי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מנסה לבחוש בנעשה בירדן, באמצעות הנסיך חמזה. זאת כדי להביא בסופו של דבר להשתלטות סעודית על מעמד האפוטרופסות על המקומות הקדושים בירושלים, שמוקנית לירדן בהתאם להסכם השלום עם ישראל משנת 1994.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 787 מילים
סגירה