ממשלת שינוי של מומחים לא אידאולוגים

ג'ו ביידן נואם בזום בוועידת המנהיגים בנושא האקלים, 2021 (צילום: Johanna Geron, Pool via AP)
Johanna Geron, Pool via AP
ג'ו ביידן נואם בזום בוועידת המנהיגים בנושא האקלים, 2021

כיצד ג'ו ביידן מצליח לשקם כעת את ארה"ב אחרי עידן הטירוף של טראמפ? האם הוא עושה זאת עם אידאולוגיה? פוליטיקאי ישראלי שמביט כעת על ביידן, לא מבין את המהלכים של הנשיא האמריקאי בגלל פער תרבותי פוליטי בלתי נתפס.

ישראל סבלה מנזקי הקורונה לא פחות מארה"ב. למעשה מספר המתים למיליון נפש בישראל גבוה מזה שבארה"ב. אבל בארה"ב, מרגע שהוחלף השלטון, מתנהל מבצע ריפוי ושיקום מקצועי. ביידן מינה ממשלת מומחים.

ישראל סבלה מנזקי הקורונה לא פחות מארה"ב, עם מספר מתים למיליון נפש גבוה מזה שבארה"ב. אבל בארה"ב, מרגע שהוחלף השלטון, מתנהל מבצע ריפוי ושיקום מקצועי. ביידן מינה ממשלת מומחים

ביידן עטף את הבית הלבן באנשי מקצוע בתחומים שאותם הוא מוביל כמנהיג:

  • כלכלה שתיתן פתרון למצוקת מיליוני מובטלים וחסרי בית.
  • חיסונים המוניים במהירות שיאפשרו לצאת ממשבר הקורונה ולחזור לשגרה
  • תכנית ענק להתמודדות עם משבר האקלים שמשפיע על העולם כולו ועל ארה"ב בפרט.
  • שיקום היחסים עם מדינות אירופה וחזרה להסכם הגרעין עם איראן
  • תגובה הולמת להתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב ועוד.

ביידן לא מינה אידאולוגים. הוא מינה אנשי מקצוע שמומחיותם היא המאפשרת להציג תכניות יעילות במהירות ולבצע אותן.

ומה אצלנו? גוש השינוי תקוע בשיח עם נפתלי בנט ואיילת שקד על "מינויים אידאולוגיים". כלומר מפלגת ימינה, למרות משבר הקורונה, מיליון מובטלים, עשרות אלפי עסקים קורסים, מעל 6400 מתים, משק בחובות של מאות מיליארדים (חוב לאומי של כטריליון), המפלגה הזו שהוצעה לה ראשות הממשלה עם 7 מנדטים, לא פחות, מתעניינת באידאולוגיה שלה. במשרדים שהם "אידאולוגיים" מבחינתה. בהתיישבות ביו"ש, בחקיקה נגד בג"צ ובהזרמת כספים לחינוך הדתי.

כלומר ימינה של בנט מנסה כעת לנצל את משבר הקורונה, את הכאוס שאליו הכניס אותנו בנימין נתניהו כדי להימלט ממשפטו כשגרר את המדינה לארבע מערכות בחירות, ללא תקציב – את כל זה מנסה מפלגת ימינה לנצל כדי לזכות במשרדים "אידאולוגים". מנסה לקדם את השקפת עולמה על חשבון השינוי הנדרש בממשלה ללא נתניהו.

איילת שקד צריכה לטענתם, לחזור למשרד המשפטים כדי למנות שופטים. שופטים שמרנים. זה כמובן מאוד חשוב למיגור האבטלה ובניית בתי חולים ושיקום מערכות הרפואה הרווחה והחינוך.

מפלגת ימינה, למרות משבר הקורונה, מיליון מובטלים, עשרות אלפי עסקים קורסים, מעל 6400 מתים, משק בחובות של כטריליון, המפלגה הזו שהוצעה לה ראשות הממשלה עם 7 מנדטים, מתעניינת ב"אידאולוגיה"

ובכן צריך לומר בקול ברור – ממשלת השינוי, אם תקום, לא זקוקה כעת לשרים אידאולוגים. פשוט בגלל שלישראל אין זמן או אפשרות לעסוק כעת באידאולוגיה. לא בסיפוח ולא בהתיישבות ביו"ש ולא בהסכם עם הפלסטינים.

ישראל נמצאת בשבר טקטוני במערכות המשפט, הדמוקרטיה, שומרי הסף. ישראל סובלת משלל נזקי הקורונה בתחומי הכלכלה, הבריאות, הרווחה, החינוך, התחבורה והביטחון.

ממשלת ישראל זקוקה למומחים. לאנשי מקצוע. למדענים, כלכלנים, שופטים בדימוס, מנהלים מוכחים במשק עם ניסיון בניהול מערכות ענק, לא למירי רגב שאתמול היא שרת התרבות והיום שרת התחבורה ועד עתה לא קראה את צ'כוב ולא למדה כיצד מסיעים מיליונים מהפריפריה למרכז כל בוקר ביעילות. מירי רגב הרי עוסקת רק בחנופה לנתניהו ובמינוי הבא שלה לתפקיד בכיר יותר. מירי רגב היא לא מומחה בתחומו.

גם הפוליטיקאים האחרים בגוש השינוי צריכים להבין היכן הם נמצאים מבחינת יכולתם לשקם את המדינה והיכן המדינה נמצאת. רוצים להיות ג'ו ביידן? שימו בצד את האידאולוגיה שלכם. את האגו שלכם. תוותרו על תפקידי שרים וקחו אנשי מקצוע.

הממשלה העתידית צריכה לכלול רק 7 שרים פוליטיים – שהם ראשי המפלגות המרכיבות את הקואליציה: לפיד – יש עתיד, גנץ – כחול לבן, ליברמן – ישראל ביתנו, ימינה – בנט, העבודה – מיכאלי, מרצ – הורוביץ, תקווה חדשה – סער. ככל שהמשותפת תצטרף או רע"ם, יצורפו ראשי הסיעות הללו. זהו. יתר השרים בממשלת 18 שרים בלבד, צריכים להיות אנשי מקצוע בתחומם. ממשלה קטנה, יעילה, מתפקדת, שנועדה לשקם מדינה.

ובכן צריך לומר בקול ברור – ממשלת השינוי, אם תקום, לא זקוקה כעת לשרים אידאולוגים. לישראל אין זמן או אפשרות לעסוק כעת באידאולוגיה, בסיפוח, בהתיישבות ביו"ש או בהסכם עם הפלסטינים. ישראל בשבר טקטוני

יתר חברי הכנסת של המפלגות המרכיבות את הקואליציה יתכבדו ויילכו לעבוד בבית המחוקקים. לשם כך הם נבחרו. יאיישו את ועדות הכנסת, יקדמו חוקים לשיקום הכלכלה והחברה, יפקחו על הממשלה, יבדקו את תפקוד שומרי הסף במשטרה בשב"כ במוסד בצבא, בחברת חשמל, במערכות לאיכות הסביבה, במתווה הגז, בעיריות.

יטפלו בשחיתות הגואה ויעזרו למערכת הדמוקרטית להשתקם עם חוקי יסוד מכוננים. אולי חוקה לישראל, שינוי חוק הלאום, חוקים למניעת מינוי ראש ממשלה נאשם בפלילים, חוקים שיגבילו מערכות בחירות כאשר ח"כ מסוים לא מצליח להרכיב ממשלה ויאפשרו מיד לאחרים לעשות זאת. חוקים שיתנו לבג"צ את הכלים למנוע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה. יקימו ועדות חקירה לפרשיות המזעזעות של הצוללות, אלימות המשטרה, רצח נשים ואלימות בחברה הערבית ועוד ועוד.

לחברי הכנסת יש עבודה רבה בתחום ההגנה על הדמוקרטיה וחקיקה, שתוציא את ישראל משנות הטירוף, השקרים וההסתה של נתניהו. הממשלה החדשה חייבת לעבוד כרשות מבצעת. נטו. לא יתכן שכל ח"כ יהיה גם רשות מחוקקת וגם רשות מבצעת ושליש מחברי הכנסת יהיו חברי ממשלה.

הממשלה הזו צריכה לעבוד עם אנשים שמומחיותם היא הנכס לישראל. יזמי הייטק בכירים, אנשי משפט מובילים, אנשי חינוך תרבות ועבודה סוציאלית, רופאים ומנהלי בתי חולים, מפקדי חיל האוויר לשעבר (הטובים לטיס אולי גם טובים לניהול המדינה), אנשי ביטחון מנוסים ומנהלים בתחומי התחבורה, האנרגיה, התקשורת, החינוך והתרבות.

התרבות הפוליטית הישראלית חייבת להיפרד מהאנרציה המשוגעת של ריצה אחרי תפקידי שרים לכל ח"כ וכל פוליטיקאי שרק החל את דרכו. המדינה חשובה יותר ממינוי ח"כ אנונימי חדש/ה לתפקיד ניהולי בכיר.

הדוגמה של שרה כמו גילה גמליאל באיכות הסביבה, או אמיר אוחנה במשפטים ואחר כך בביטחון הפנים, ישראל כץ באוצר ואקוניס (כן כן אקוניס הוא מומחה בין לאומי למשפט בתחומי הליטיגציה, שלטון החוק והחלל. לכן מינוי לשר משפטים הוא היגיון צרוף), היא הנותנת.

יתכבדו החכ"ים ויעבדו כמחוקקים. שיתנו לבג"צ כלים למנוע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה. שיקימו ועדות חקירה לפרשיות המזעזעות של הצוללות, אלימות המשטרה, רצח נשים ואלימות בחברה הערבית

האנשים הללו, מלבד הבעייתיות שבנאמנותם העיוורת לנתניהו, הם פשוט לא אנשי מקצוע ולא יודעים לנהל את המערכות שהופקדו בידיהם. שנים יקח ללמד אותם על גבו של הציבור את מה שאנשי מקצוע מומחים בתחומם יכולים לעשות כמו בממשל ביידן בתוך 100 ימים מכינון הממשלה.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 921 מילים ו-1 תגובות
סגירה