צדיק, יש לך 3 מיליון שקל לאנדרטה?

חלק מהאנדרטה לזכר קורבנות אסון הכרמל (צילום: זיו יקותיאלי)
זיו יקותיאלי
חלק מהאנדרטה לזכר קורבנות אסון הכרמל

לפני 23 שנים שנים עברתי לכרמל כפי שתמיד רציתי לעשות. מאז אני ומשפחתי גרים, מטיילים, לומדים ועובדים על הכרמל ולמרגלותיו. לפני קצת יותר מעשור הייתה פה שריפה כל כך גדולה שראו אותה מהחלל. השריפה הזאת גבתה את חייהם של 44 איש, כילתה כחמישה מיליון עצים, שרפה 25 אלף דונם, השמידה חלק ניכר מבעלי החיים על ההר, החריבה עשרות בתים וגרמה נזק שמוערך בלמעלה מרבע מיליארד שקל. השריפה פרצה בשל רשלנות של אזרחים (למיטב ידיעתי לא נמצאו אשמים), אבל למימדים המפלצתיים של השריפה הייתה אחראית הממשלה ומי שעמד בראשה כבר אז – אחד בנימין נתניהו.  

לפני 23 שנים שנים עברתי לכרמל כפי שתמיד רציתי לעשות. מאז אני ומשפחתי גרים, מטיילים, לומדים ועובדים על הכרמל ולמרגלותיו. לפני קצת יותר מעשור הייתה פה שריפה כל כך גדולה שראו אותה מהחלל

נתניהו לא לקח אחריות על המחדל, הוא לקח קרדיט! הוא הרי חיפש בגוגל במו ידיו כדי למצוא את הסופר טנקר שיציל את המולדת. כל יום שכירות של מטוס כזה עלו כמו כל חומרי הכיבוי הדרושים למדינה בשנה (ולא היו). כמעט 20 מדינות שלחו מטוסים לסייע לנו, כולם הנמיכו מעל הראש שלי בדרך לרי-פיל מסוכן בים ומשם לסיבוב נוסף דרך הלהבות. הסופר טנקר טס גבוה ועשה רי-פיל בנתב"ג, בכל זאת, מדובר במטוס סלב.

גם אלי ישי שר הפנים דאז לא לקח אחריות ולא נתן את הדין, הרי במו לשונו ישי בייל את המכתב שמתריע על גודל הסכנה. גם באוצר היו בסדר והפריטו את מערך כבאות האוויר, החברות הפרטיות פשוט לא קיבלו את ההודעה ממערך הכבאות, לא היו בכוננות, ולכן מטוס הכיבוי הראשון הגיע לזירה שעתיים אחרי פרוץ הלהבות.

פרט להרס הכרמל, השריפה בכרמל הביאה לשני שינויים מרכזיים:

  1. ראשית, הרף עלה. אם אחרי 44 מתים ב-2010 אף אחד לא שילם בראשו (או לפחות בכיסאו), כיום אפילו 6300 מתים, מיליון מובטלים וטריליון גרעון, לא מספיקים לנתניהו או מי משריו כדי לקחת אחריות ולתת את הדין. אם מישהו ישלם על המחדל במירון בכיסאו בגלל "כולה" 45 מתים, הוא או מטומטם, או נדחף לשם בכוח בתור שעיר לעזאזל.
  2. דבר שני שהשתנה הוא שקיבלנו בכרמל אנדרטה מרהיבה. המדינה שלנו נמצאת בתחתית הרשימה של מספר מורים, רופאים, מיטות אישפוז ומכשירי MRI לאלף נפש, לעומת זאת אנחנו מובילים בראש הטבלה עם מספר השרים ומספר האנדרטאות לאלף נפש, אז לאחר השריפה בכרמל הקימו עוד אנדרטה. אני דרך אגב, סבור שלא סתם יש מתאם בין ריבוי השרים לריבוי האנדרטאות. הרבה שרים זה אומר נגמ"שים לא ממוגנים, מחסור בחומרי כיבוי ומעט פקחי בנייה – כל חומרי הדלק הדרושים למחדל הבא. זה גם אומר שיותר קל לחלק את האשמה בין החבר'ה, וכך כל השרים והעומד בראשם נותרים לשקוד על המחדל הבא, והאנדרטה שקום תקום בעקבותיו.

המדינה שלנו נמצאת בתחתית הרשימה של מספר מורים, רופאים, מיטות אישפוז ומכשירי MRI לאלף נפש, לעומת זאת אנחנו מובילים בראש הטבלה עם מספר השרים ומספר האנדרטאות לאלף נפש

נחזור לאנדרטה בכרמל. מאד יפה! משתלבת עם הים וההרים. אומרים שהיא עלתה 3 מיליון שקל. איכשהו לאנדרטאות תמיד יש כסף, מפתיע שאין עדיין שר אנדרטאות. באחד הטיולים באזור עצרנו  להתרשם. הכתובת בזכוכית מספרת את הסיפור וכשמגיעים לתחתית, איפה שמובא הציטוט מהתנ"ך, יש חתיכת פלסטיק שמודבקת על הזכוכית ואומרת "מלכים א יט, יב". ראיתי שהמדבקה מכסה על משהו מלמטה, פלאי הטכנולוגיה חסכו ממני את הצורך לקלף את הפלסטיק. מה שלמעשה היה חרות במקור בזכוכית הוא מלאכים (עם אלף), במקום מלכים.

בהתחלה ממש התעצבנתי. אנדרטה של 3 פאקין מיליון שקל, פשלה כזאת דורשת להחליף את הזכוכית.

אח"כ התחלתי לחשוב על איך מגיעים למצב כזה מבזה שבאמצע מוניומנט לזכר 44 איש, יש טלאי מפלסטיק. אז ככה: קודם כל הזמינו את העבודה אצל זה שדרש את הסכום הנמוך ביותר או איזה מקורב, מישהו שלא מבחין בין שתי המילים, או בקיצור סוג של חאפר. מי שהיה אמור לבדוק את החריתה לא שם לב לשגיאה כי הוא סתם דפקט שסידרו לו איזה ג'וב במשרד הפנים, או שהוא בדיוק היה עסוק ואמר לחאפר מהחריתה שזה בסדר והוא סומך עליו. הזכוכית הגיעה באיחור כי לא הסבירו לשליח לאן בדיוק להגיע, ואז כבר לא היה זמן לתקן אותה, או שאף אחד לא שם לב כי לא באמת מעניין אותם מה כתוב שם אלא רק לנאום בטקס. ואז הבנתי, שחתיכת הפלסטיק הזאת שעלתה 20 שקל, מנציחה את השתלשלות האירועים והסיבות לאסון יותר משאר ה-2,999,980 שקל.

מדינת ישראל מנוהלת על ידי אדם שלא לוקח אחריות על מחדליו כבר שנים – זה לא התחיל בכרמל, ולא יסתיים במירון. אדם כזה לא יכול לדרוש מאחרים לקחת אחריות, אדרבה, כל הסימנים מעידים על כך שבכווונת מכוון הוא ממנה שרים שיכשלו בתפקידם ויביאו למחדלים נוספים. אדם שנמלט מדין, לא ייתן את הדין גם אם מחדל נוסף יביא למותם של מיליון.

הבנתי, שחתיכת הפלסטיק שעלתה 20 שקל, מנציחה את הסיבות לאסון יותר משאר ה-2,999,980 שקל שעלתה האנדרטה. מדינת ישראל מנוהלת על ידי אדם שלא לוקח אחריות על מחדליו כבר שנים – זה לא התחיל בכרמל, ולא יסתיים במירון

החלפתו של נתניהו באדם שטובת המדינה לנגד עיניו, לא תביא באופן מיידי לתיקון כל החוליים שנתניהו השריש בשלל מערכות המדינה, אך זהו צעד הכרחי כדי להתחיל בתיקון ולמנוע את המחדל הבא. ועד שזה קורה, הייתי ממליץ שאת המחדל במירון ינציחו מראש במדבקה, ושבעודף יקנו שתי כבאיות.

ד"ר זיו יקותיאלי הוא מהנדס אלקטרוניקה וחוקר מוח. מנכ"ל ומייסד של חברת מונפורט המספקת בדיקות נוירולוגיות ע"י שימוש בסמארטפון. אוהב פירות יער וגלישת רוח, בינתיים מסתפק בצהוב של ביצה וקיפול כביסה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כתוב יפה , לא מתלהם המראה פן נוסף של "כיסוי הפשלות" לאחר מעשה. למרות שעכשיו יש פן נוסף, הסנגור של ראש הממשלה היקרן מאד המייצגו במשפטי חשד הפלילים של נתניהו ייצג את משפחות הפגועים באסון... המשך קריאה

כתוב יפה , לא מתלהם
המראה פן נוסף של "כיסוי הפשלות" לאחר מעשה.
למרות שעכשיו יש פן נוסף, הסנגור של ראש הממשלה היקרן מאד המייצגו במשפטי חשד הפלילים של נתניהו ייצג את משפחות הפגועים באסון מירון וכך גם ישחרר כמסתמן את הישבן של נתניהו מסכנת תביעה ייצוגית נגדו.
ואת העלות העצומה של עורך הדין יממן בסופו של דבר הציבור כי כל המשפחות תזכנה בתביעה )בצדק(
רק הראש שגרם לכך כמסתמן במקור
יצא ללא פגע… בנימין נתניהו.

עוד 806 מילים ו-1 תגובות
סגירה