כנסת נכבדה, את חלשה וחבריך חזקים מדי

הצבעת חברי כנסת על הצעת החוק לפיזור הכנסת, 27 במאי 2019 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
Hadas Parush/Flash90
הצבעת חברי כנסת על הצעת החוק לפיזור הכנסת, 27 במאי 2019

יש חברי כנסת חזקים מדי. אותם ח"כים שואבים את כוחם מהכנסת, אך מנצלים את הכוח שזכו לו כדי להחליש את הכנסת. האסון במירון מציף חששות לניצול לרעה של הכוח במקומות נסתרים בדרך כלל.

יש חברי כנסת חזקים מדי. אותם ח"כים שואבים את כוחם מהכנסת, אך מנצלים את הכוח שזכו לו כדי להחליש את הכנסת. האסון במירון מציף חששות לניצול לרעה של הכוח במקומות נסתרים בדרך כלל

אנחנו רגילים שאותם ח"כים סוחרים במרכולתם, שהיא זכותם להצביע בכנסת ולקבוע את החלטותיה, בעת תהליך הרכבת ממשלה. האסון במירון פתח צוהר להשפעה של המסחר הזה אחרי הרכבת הממשלה, במשך חיי הכנסת. אותם ח"כים יכולים לפעול מול עובדי המדינה ("הפקידים") ולהשפיע על החלטותיהם, בגלל כפיפותם של הפקידים לשרים. רצונם של השרים הוא להמשיך את קיום הממשלה, אך קיומה תלוי בחברי הכנסת.

מניע אחר להיענות של הפקידים לחברי הכנסת יכול להיות עניין הדדי ביחסים של תן וקח בין הרשות המבצעת ובין הרשות המחוקקת.

הדמוקרטיה מבוססת על הפרדת רשויות, והיכולת של חברי הכנסת להשפיע על הפקידים, על שני מניעיה, היא ליקוי חמור בהפרדת הרשויות. ייתכן שהאסון במירון הוא דוגמא לחומרת הליקוי.

אותם ח"כים עלולים לפעול בכנסת, במסגרת המסחר המדובר כאן ולא לגופם של העניינים הנדונים בכנסת. בכך הם מחלישים את הכנסת, מרוקנים את הכנסת (כמוסד) מכוחה, הופכים אותה לחותמת גומי ואת הדיונים המתנהלים בה להבל חסר ערך. כתוצאה מכל אלה, גם אמון הציבור בכנסת, בממשלה ובפעולותיהן נפגע.

כדי למנוע את המסחר של חברי הכנסת בכוחם ואת ההשפעה השלילית שלו צריך לנקוט פעולות שונות:

  • ככלל, הכוח שניתן לחברי הכנסת צריך להיות מופעל מול משרדי הממשלה במסגרת תהליכי העבודה המוסדרים של הכנסת: מליאה, ועדות, חקיקה, שאילתות וכד'. תהליכים אלו צריכים להיות, והם כאלה בחלקם ואולי ברובם, גלויים. הגילוי לציבור מקטין את הסיכון לשימוש לרעה בכוח או לניצולו למען אינטרסים זרים. מפגש מחוץ לתהליכים אלו צריך להיחשב כעבודה של לוביזם מול הממשלה ולא כפיקוח. כשם שצריך להסדיר את יחסי הלוביסטים מול משרדי הממשלה, ולא רק מול חברי הכנסת, צריך להסדיר גם את יחסי חברי הכנסת מול המשרדים.
  • לאסור התחייבויות על חקיקה בהסכם קואליציוני ולבטל את המשמעת הקואליציונית. לדוגמה: ההסכם יכול לקבוע שהממשלה תעסוק בחוק הגיוס. אבל צריך להשאיר את ההחלטה על נוסח הצעת החוק הממשלתית בעניין הגיוס לתהליך חופשי של הממשלה, שיסתייע בפקידים, ואת החקיקה עצמה למחוקקים ולשיקול הדעת החופשי שלהם. כך תקטן התמורה שהממשלה וחברי הכנסת יכולים להפיק מהמסחר המדובר.

הדמוקרטיה מבוססת על הפרדת רשויות, והיכולת של חכ"ים הסוחרים בקולותיהם להשפיע על 1הפקידים, היא ליקוי חמור בהפרדת הרשויות. ייתכן שהאסון במירון הוא דוגמא לחומרת הליקוי

למתעניינים מצ"ב מצגת המבקרת את המשמעת בכנסת. לא צריך לחכות למסקנות של ועדת חקירה כדי להתחיל בהכנות לל"ג בעומר במירון בשנה הבאה. בדומה לכך, לא צריך לחכות לשום דבר כדי ליישם את ההצעות שלעיל.

אודה לתגובות – כאן או בדוא"ל benigold107@gmail.com

יהודי אזרח ישראל: הדמוקרטיה חשובה ליהדות, והיהדות חשובה לדמוקרטיה הישראלית. אני מעוניין בתגובה שלך.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 427 מילים
סגירה