דוכן פירות בשוק מחנה יהודה. אילוסטרציה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

בדיקת זמן ישראל לטוס לפורטוגל ולקנות אפרסקים בחצי מחיר

כצפוי, גל התייקרויות שוטף את המשק - אבל מחירי פירות הקיץ האמירו באופן חסר תקדים ● אפרסקים, נקטרינות, שזיפים וענבים נמכרים ב-40 עד 45 שקל לקילו ● דובדבנים הוצעו השבוע ב-80 שקל לקילו ● לישראל אמורה להיות התמחות יחסית בפירות האלה, אבל מתברר שבאירופה מוכרים אותם עכשיו בחצי עד שליש מחיר

מאות אלפי ישראלים ייפרדו מהחל"ת בסוף החודש הקרוב. כשהם ילכו לסופר, תחכה להם הפתעה לא נעימה: גל התייקרויות שוטף את המשק. הסנוניות הראשונות היו יבואנית גדולה בשם דיפלומט וכן יצרנית המזון שטראוס, שהודיעו על העלאות מחירים, וכל השאר צפויות ללכת בעקבותיהן.

זה היה צפוי. בתחילת מרץ דיווחנו שסביבת המחירים עומדת להשתנות. לרשתות השיווק בישראל יש תירוץ טוב להעלות מחיר, כי הן בסך הכל מיישרות קו עם התייקרויות מסוימת שיש בעולם הגדול.

אבל חוץ ממוצרי החלב, הטונה והחיתולים, מכה כואבת במיוחד מחכה למי שרוצה לקנות עכשיו את פירות הקיץ המקומיים שהחלו לעלות על המדפים בשבועות האחרונים.

בחלק מהסופרים מוכרים עכשיו שזיפים, משמשים, אפרסקים, נקטרינות וענבים במחירים של 40 – 45 שקל לקילו. מי שירצה להמתיק את יומו בדובדבנים ייאלץ לשלם 80 שקל לקילו. אם נכנסים לסניפי הדיסקאונט של רשתות השיווק, המחיר יורד בכמה שקלים, לא יותר.

היום הראשון לעונת קטיף הדובדבנים בבוסתן ליד קיבוץ עין זיוון בגולן, מאי 2021 (צילום: Michael Giladi/ Flash90)
קטיף הדובדבנים ברמת הגולן. 80 שקל לקילו בסופר. מאי 2021 (צילום: Michael Giladi/ Flash90)

מערב אירופה ידועה כזולה יותר מישראל באופן מסורתי בחלק ממוצרי המזון והטואלטיקה. אבל מתברר שזה כך לא רק במילקי ובסכיני הגילוח.

בטבלה לעיל מופיעים מחירי פירות עונתיים ברשתות "בעיר" בישראל, לעומת מחיריהם בשקלים ברשתות השיווק הגדולות באירופה. מהבדיקה עולה בבירור שהאירופים משלמים פחות:

ישראל פורטוגל גרמניה בריטניה צרפת
משמש 26 10 14 16 5
אפרסק 25 8 12 20 10
נקטרינה 30 8 12 20 10
שזיף 30 7 14 23 8
ענבים 37.5 20 10 18 14
אבטיח 6.7 4 3 3 5
תפוח 14 7 12 17 8
דובדבן 80 24 38 34 20
בננה 7.6 3.7 5 3.3 6
אננס 30 4 4 4 4

הדוגמא הקיצונית היא פורטוגל, שבה אפשר לקנות עכשיו פירות קיץ כמו משמש, אפרסק, נקטרינה, שזיף וענבים בחצי עד שליש ממחירם בישראל. גם הצרפתים משלמים פחות, ואפילו הגרמנים והבריטים שמייבאים את רוב הסחורה מחו"ל.

ישראלים שילמו השבוע כמעט פי 4 מהגרמנים עבור ענבים בהירים, ופי 2 עבור דובדבנים. גם במקרה של פרי טרופי כמו האננס, שגם אותו החלו לגדל בשנים האחרונות בישראל, האירופים משלמים מחיר מצחיק ביחס לישראלים.

מרב מיכאלי בשוק התקווה (צילום: מרים אלסטר)
שוק התקווה. "הפירות והירקות שמביאים לגרמניה מספרד ופורטוגל ברוב הפעמים זולים יותר"

ענבים ב-48 שקל לקילו

משיחות עם כמה כמה ישראלים שחיים באירופה עולה שהם רגילים לשלם פחות עבור רוב המוצרים וגם פירות וירקות.

"אני לא מופתעת מזה שגם פירות הקיץ בגרמניה זולים יותר. רוב מוצרי הצריכה הבסיסיים עולים שם שני שליש פחות מאשר בישראל, אולי חוץ מכמה דברים מאוד ספציפיים", אומרת עטר רבינא (32), שחיה בברלין בשלוש השנים האחרונות ובמקור מקיבוץ עין החורש.

"אני לא מופתעת מזה שגם פירות הקיץ בגרמניה זולים יותר. רוב מוצרי הצריכה הבסיסיים עולים שם שני שליש פחות מאשר בישראל, אולי חוץ מכמה דברים ספציפיים"

היא ציירת ומורה ליוגה שנמצאת כרגע בחופשה בישראל ומכירה מקרוב את ההבדלים ביוקר המחיה בין כאן לשם.

"אני פה כבר קצת יותר מדי זמן בחופשה הנוכחית. יצא לי להיות בסופר והזדעזעתי, ממש כך. אני אוכלת רוב הזמן אצל ההורים, מנסה 'להתקמבן' ומרשה לעצמי להיות קצת ילדה נוכח העובדה שרוב הזמן אני לא פה.

"לפני שעברתי לברלין, עבדתי פי שלוש ממה שאני עובדת עכשיו, ועדיין לא הצלחתי לקיים רמת חיים סבירה בלי דרישות מוגזמות – דירת יחיד קטנה ומחיה בסיסית בתוך העיר. הסתובבתי סביב הזנב של עצמי.

עטר רבינא. "רוב מוצרי הצריכה הבסיסיים עולים שני שליש פחות בברלין" (צילום: Stav Eitan)
עטר רבינא. "רוב מוצרי הצריכה הבסיסיים עולים שני שליש פחות בברלין" (צילום: Stav Eitan)

"בגרמניה אני יכולה להרוויח את אותו סכום בעבודה אחת בשליש מהזמן שעבדתי בישראל, ועדיין לחיות בסבבה. גם אם אני קונה בנדיבות בסופר וממלאה את העגלה לא אשלם יותר מ-30 יורו, זה מאפשר חיים עם הרבה יותר פנאי".

"בגרמניה אני יכולה להרוויח את אותו סכום בשליש מהזמן שעבדתי בישראל, ועדיין לחיות בסבבה. גם אם אני קונה בנדיבות בסופר וממלאה את העגלה לא אשלם יותר מ-30 יורו, זה מאפשר חיים עם הרבה יותר פנאי"

גם אורן שעבר לאחרונה ללאגוס שבדרום פורטוגל, אומר שיוקר המחיה הישראלי מורגש בהשוואה למה שקורה שם.

"המחירים פה יותר זולים בפירות וירקות וכמעט בכל מוצרי המזון, בשיעור של בין 10%-20%. במקרים מסוימים המחיר זהה אבל לא נתקלתי במוצר יקר יותר. למשל, סלמון מעושן אטום בשקית עולה כאן 5 יורו ל-200 גרם בעוד שבארץ זה 20-25 שקל ל-100 גרם.

"בהקשר לפירות, קח למשל אננס. רק בשנים האחרונות התחילו לגדל אותו בארץ ולמרות שכמות המגדלים עולה, עדיין המחירים מטורפים ורק עולים משנה לשנה, גם כשיש כמויות אדירות של פרי.

"כאן בפורטוגל אננס עולים 1-3 יורו לקילו. מייבאים אותם מקוסטה ריקה ומדינות טרופיות אחרות בעוד שבארץ יש הגבלות ותירוצים שזה מביא מחלות, אז גם אם מייבאים צריכים לחתוך את העלים ואז הפרי מבשיל פחות טוב וגם נראה פחות טוב. באופן כללי אין הרבה ייבוא של פירות לארץ, ולדעתי זה לא משיקולים של הגנה על החקלאים, זה לא שהם מעניינים מישהו בממשלה".

חבל אלנטז'ו הכפרי בדרום פורטוגל (צילום: מלאני לידמן/Times of Israel)
חבל אלנטז'ו בדרום פורטוגל. פירות בשליש מחיר מישראל (צילום: מלאני לידמן/Times of Israel)

יוסי למפל נמצא בתל אביב מאז הקיץ שעבר יחד עם אשתו והתינוקת שלהם, אחרי שהיה בברלין כמה שנים טובות. "אנחנו גרים ליד שוק התקווה ועדיין אני יכול להגיד שהפירות והירקות שמביאים לגרמניה מספרד ופורטוגל הם ברוב הפעמים זולים בהרבה.

"כשרק הגענו לפה היינו כמה שבועות בצפון אבן גבירול. פעם אחת נכנסתי לאחד הסופרים שם, קניתי קילו וחצי ענבים וכשהגעתי הביתה ראיתי ששילמתי בערך 70 שקל. חשבתי שעשיתי טעות וצריך להחזיר את הסחורה אבל זה היה המחיר, 48 שקל לקילו", הוא אומר.

"קניתי קילו וחצי ענבים וכשהגעתי הביתה ראיתי ששילמתי בערך 70 שקל. חשבתי שעשיתי טעות וצריך להחזיר את הסחורה אבל זה היה המחיר, 48 שקל לקילו"

אבל חוץ מהמחיר, לחוויית הקנייה בברלין יש לדבריו גם צד אחר, הרבה יותר מדכדך, מבחינתו לפחות.

"באירופה הפירות והירקות מגיעים באריזת פלסטיק נוראית. אתה רוצה תפוח וצריך לקנות ארבעה בתוך פלסטיק. זה מאריך את חיי המדף והיה עוד לפני הקורונה, שאז נכנסו גם שיקולי בריאות. אתה מקבל שם מלפפון גדול ויפה אבל כל אחד מנויילן.

"כולם מודעים שם לאקולוגיה וסביבה ובסוף קונים הכל בתוך אריזות פלסטיק בעוד שפה אתה יכול לבוא עם שקית בד מהבית ולקחת פירות וירקות בתפזורת. כששאלתי למה לפחות לא עושים את האריזה מחומר אורגני ממוחזר ומתכלה, אמרו לי שאם האריזה תהיה אורגנית יצטרכו לעטוף גם אותה. בתקופת הקורונה הנוהג הזה נכנס גם לפה בישראל", הוא מוסיף בצער.

פירות בסופר בתל אביב. משמש ב-45 שקלים לקילו, נקטרינה ב-40. יוני 2021
פירות בסופר בתל אביב. משמש ב-45 שקלים לקילו, נקטרינה ב-40. יוני 2021

מי שרוצה להתחמק מהאריזות ולקבל את הסחורה במחיר נמוך עוד יותר, יכול ללכת גם לשווקים הפתוחים של ברלין, אם כי הזמינות שלהם נמוכה יותר מאשר בישראל.

"בברלין רוב הקניות זה ב'קורפורט', בתאגידים. אין ירקנים, זה משהו שנכחד מהנוף. כן יש שווקים לכל שכונה, שבהם אפשר לקנות לחם כפרי או טורקים שמוכרים סחורה מיוחדת וחקלאים פולנים שמגיעים ומוכרים את התוצרת שלהם, זה כמו ערבים מהשטחים שמוכרים כאן סחורה של ירקות 'באלאדי', (תוצרת מקומית שהטעם שלה עשוי להיות משובח יותר, על חשבון חיי מדף קצרים יותר ומראה פחות אסתטי, ע.ש.). האופציה הזו של השווקים קיימת בברלין, אבל בעיקר בסופי שבוע. הרוב קונים בסופר".

המחסור במנות קור

למרות היוזמות הנקודתיות שקמו בישראל בשנים האחרונות למכירת תוצרת ישירות מהחקלאי לצרכן, החקלאים חייבים למכור את רוב התוצרת שלהם לחברות הסיטונאיות הגדולות, והן מפיצות את התוצרת לרשתות השיווק, שגוזרות את הקופות שלהם בדרך אל צרכני הקצה. כך נוצרים פערי התיווך ולחקלאים אין דרך גורפת לעקוף אותם. יבוא הפירות לישראל זניח, כך שהמחיר תלוי במערך הגידול והשיווק המקומי.

ועדיין, עולה השאלה איך דווקא פירות הקיץ שבהם לישראל אמורה להיות התמחות יחסית, נמכרים עכשיו במחירים גבוהים פי 2 עד 3 יותר מאשר במערב ודרום אירופה? לפי נתוני משרד החקלאות מהימים האחרונים, המחיר הסיטונאי של ענבים ואפרסקים התייקר ב-50% ו-60% בהתאמה לעומת המחיר לפני שנה. הקפיצה הזו לא קרתה מעצמה, והתשובה נמצאת אצל הראשונים בשרשרת – החקלאים.

פירות בסופר בדיסלדורף, גרמניה (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
פירות בסופר בדיסלדורף, גרמניה. הענבים בישראל עולים פי 4 (צילום: AP Photo/Michael Sohn)

"היה פה אירוע אקלימי שלא קרה כבר 20 שנה", אומר ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, שמתפנה לשיחה בדיוק אחרי שיצא מישיבה עם חברת הביטוח של החקלאים, הקרן לנזקי טבע.

הוא ושאר החלקאים המבוטחים מצפים שהקרן תפצה אותם במשהו על האירוע האקלימי הקיצוני שהוא מדבר עליו: החורף והסתיו החולפים שהיו חמים מדי, וחתכו את היבולים.

"בענפי הפירות הנשירים כמו תפוח, אגס, דובדבן, נקטרינה ומשמש, העצים צריכים מנות קור בחורף. זה אומר שהטמפרטורה צריכה להיות מתחת לשבע מעלות וצריכה להימשך שעה. כל מין צריך מספר מנות קור מסוימות כאלה.

"דובדבן, למשל, צריך 1,200 מנות קור בשנה, תפוח צריך 800, נקטרינה אפרסק ומשמש צריכים 600-700 מנות. החורף האחרון היה חם מדי ולא היו מספיק מנות קור. זה השפיע על ההתעוררות של העצים בצורה סדירה.

"דובדבן צריך 1,200 מנות קור בשנה, תפוח צריך 800, נקטרינה אפרסק ומשמש צריכים 600-700 מנות. החורף האחרון היה חם מדי ולא היו מספיק מנות קור. זה השפיע על ההתעוררות של העצים בצורה סדירה"

"עד שהעצים כבר פרחו בחודשים פברואר, מרץ ואפריל, היינו בימים סגריריים ואפילו גשומים, כך שלא התאפשר לדבורים להפרות את הפרחים כנדרש, כדי שייצא הפרי הקטנטן. זה חתך את היבול בכ-50% באפרסק, בנקטרינה ובמשמש. והרבה יותר מזה בדובדבן, שהיבול שלו נחתך ב-75%".

ענבים בסופר בתל אביב. 45 שקלים לקילו. יוני 2021
ענבים בסופר בתל אביב. 45 שקלים לקילו. יוני 2021

אבל גם הענבים יקרים עכשיו מאוד.
"זה בגלל שאנחנו בתחילת העונה. עוד מעט ייכנסו יותר ענבים והמחיר יירד, אבל חסר פרי אז כמובן שיש עניין של מחירים שעולים גם במינים האחרים. בוא לא נשכח שכשהצרכנים רואים מחירים גבוהים זה הרבה בגלל מה שרשתות השיווק לוקחות ולא החקלאים עצמם".

איך אתה מסביר את זה שבאירופה הרבה יותר זול? הכל בגלל שהיה פה חורף חם?
"בפורטוגל ובאירופה מחירי המים, כוח האדם וחומרי הדברה עולים הרבה פחות. החקלאות באירופה נתמכת על ידי הממשלה. בגרמניה למשל משלמים רבע ממחיר המים בישראל. התשומות כאן הרבה יותר גבוהות והמדינה כמעט לא תומכת.

"בפורטוגל ובאירופה מחירי המים, כוח האדם וחומרי הדברה עולים הרבה פחות. החקלאות באירופה נתמכת על ידי הממשלה. בגרמניה למשל משלמים רבע ממחיר המים בישראל"

יש לכם עכשיו שר חקלאות מכהן שאמור להיות ידידותי לענף.
"אבל הבנייה של תהליכים היא לטווח הארוך. אי אפשר לצפות שהוא ישנה את המצב בשנה. גם אם הוא רצה לעשות משהו הוא לא יכול היה להביא את זה לביצוע".

המלצת קנייה לפירות זולים

בלחסן תולה את האשמה בחורף החמים מדי, וצופה תדירות רבה יותר של שינויים מהסוג הזה בעתיד. "אנחנו חווים משברי אקלים קיצוניים כמו החורף האחרון שמבחינת כמות משקעים היה בסדר, אבל מבחינת מנות קור הוגדר כחורף חם. צריך לקחת בחשבון שיהיו יותר אירועי קיצון.

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בפריחת הנקטרינה (צילום: ארגון מגדלי הפירות בישראל)
ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בפריחת הנקטרינה (צילום: ארגון מגדלי הפירות בישראל)

"מי שביטח את היבול שלו זכאי לפיצויים מהקרן לנזקי טבע אבל גם אם תקבל אותם יש השתתפות עצמית והם משלמים לך רק שני שקל לקילו עבור הפחיתה ביבול. זה לא שמפצים אותך ברמת המחירים שמתקיימת בשוק. צריך לזכור שאם מחיר ברשת השיווק הוא 20 שקל לנקטרינה, המגדל מקבל בין 7-8 שקל לקילו, וכבר הוא בהפסד נוראי. ברמת היבול הנוכחית הוא לא מרוויח כסף".

"צריך לזכור שאם מחיר ברשת השיווק הוא 20 שקל לנקטרינה, המגדל מקבל בין 7-8 שקל לקילו, וכבר הוא בהפסד נוראי. ברמת היבול הנוכחית הוא לא מרוויח כסף"

"גם בעונה רגילה שבה המחירים היו נחתכים בחצי, לחקלאים עדיין קשה להרים את הראש מעל המים. הפירות שונים מירקות. אתה נוטע עץ ל-20 עד 25 שנה וכל שנה מקווה שיהיה יותר טוב ומשקיע עשרות אלפי שקלים לדונם והוא מניב לך בשנה רביעית או חמישית, ואתה צריך להחזיר השקעות ותלוי בחסדי מזג אוויר. אז גם בשנה רגילה המצב לא קל".

מעבר לבעיה של החקלאים בעונה הזאת, לבלחסן יש המלצה פשוטה למדי למי שרוצה שבכל זאת רוצה פירות עונתיים במחיר בר השגה: "הצרכן הישראלי יכול לקנות אבטיחים ומילונים, או לאכול יותר בננות".

עוד 1,606 מילים
סגירה