השבר החרדי-חילוני

תמונת הממשלה החדשה עם טישטוש פני הנשים ב"בחדרי חדרים" (צילום: ישי ירושלמי)
ישי ירושלמי
תמונת הממשלה החדשה עם טישטוש פני הנשים ב"בחדרי חדרים"

היחסים בין המיעוט החרדי הצומח במהירות לבין שאר אזרחי ישראל נראים כדוהרים לקראת התנגשות חזיתית. המצב די מבלבל, אבל מדי צף משהו ששם הכל בפוקוס. כך היה השבוע עם תמונת המחזור של ממשלת בנט-לפיד שהתפרסמה באתר "בחדרי חרדים", כאשר תשע השרות (שהן כשליש מהמניין) מטושטשות.

היחסים בין המיעוט החרדי הצומח לבין שאר אזרחי ישראל נראה כדוהר להתנגשות חזיתית. כך היה השבוע עם תמונת המחזור של ממשלת בנט-לפיד ב"בחדרי חרדים", כאשר 9 השרות מטושטשות

עבור רבים זה שיקף סוג מוזר של מיזוגניה שאין עליו כפרה. הפיד שלי בפייסבוק התפוצץ מרוב תגועות בוז וזעם מרחבי תבל.

"אני שונא את מה שהאנשים הדתיים האלה עושים עם הדת", כתב אדם אחד. אחר חגג את הגלייתם של פוליטיקאים חרדים לאופוזיציה, אם כי "נראה שהם עדיין מפגינים את נוכחותם המאוסה". מגיב אחד השווה את החרדים לסעודיה (מוגזם אך לא בלתי סביר) ואחר לדאעש (השוואה שכמובן יש לדחותה). "בעוד 30 שנה חרדים יהיו הרוב", קונן אחד החברים – התייחסות לכך שהאישה החרדית הממוצעת יולדת  למעלה משבעה ילדים והעדה כולה, המונה כיום כשישית מסך היהודים, מכפילה את עצמה בקצב מדהים של אחת ל-16 שנים.

מגיב הגון ציין שעלוני חב"ד כן מפרסמים תמונות של נשים. אך יש לציין כי "בחדרי חרדים" אינו אתר שולי: היא מציג את עצמו כאתר החרדי הגדול ביותר, ולפי  SimilarWeb (כלי לניתוח טראפיק) יש לו 6.4 מיליון ביקורים בחודש ו-26 מיליון צפיות לעמוד. זה הרבה יותר מרוב אתרי החדשות, הן  בישראל והן בעולם הרחב.

שאלתי את ידידי החרדי הרשל גרוסמן מה הוא חושב בעניין. הרב גרוסמן ואנוכי כבר ניהלנו דיונים אונליין בעבר בנושא החרדי בעמודים אלה. אני רואה בו אדם אינטליגנטי ומעודכן, אך גם עיקש להכעיס ואדיש למדי לעמדות החילונים. הוא מגן על הכל באופן מלא בלי להתנצל, כולל על תפקידי מגדר שמדירים את הנשים ממפלגות חרדיות; הוא רואה בזה אות של כבוד עצום לנשים, ונראה לי שהוא באמת מאמין לזה ברצינות.

שמחתי לגלות שדעתו אינה נוחה עם הפיקסול. "אני חושב שזה טיפשי שהאתר עשה את זה," הוא אמר. "אם הם לא רוצים לפרסם תמונה כמו שהיא, הם לא צריכים לפרסם אותה בכלל". אך הוא המשיך והסביר כי "אי פרסום תמונות נשים אינו הליך אידיאולוגי או הלכתי, אלא פשוט החלטת שוק" מכיוון שהציבור החרדי (במיוחד החסידים) דורש זאת ו"הכסף מדבר".

שמחתי לגלות שדעת ידידי החרדי אינה נוחה עם הפיקסול. "אם הם לא רוצים לפרסם תמונה כמו שהיא, שלא יפרסמו אותה כלל". אך הוא המשיך והסביר: "אי פרסום תמונות נשים אינו הליך אידיאולוגי או הלכתי, אלא החלטת שוק"

יתרה מכך, הוא גרס שתשומת הלב המוקדשת לתמונה מיותרת מכיוון שהנושא מוכר (למשל מהשחתת שלטי חוצות בירושלים):

"החילונים יודעים שחרדיים לא מציגים תמונות של נשים במשך שנים, אז אם מישהו מתייחס כעת לסיפור הלא-חדשותי הזה, זה באמת משקף את האג'נדה שלהם: הזדמנות נוספת לגרום לחרדים להיראות רע".

יש בזה משהו, לדעתי. הזעם הקדוש מזכיר לי קצת ימנים ש"מזדעזעים" מזה שהתקשורת הזרה כתבה משהו לא הוגן על ישראל; בפועל הם שמחים על אשרור הקונספציה. עם זאת, מי שרוצה לגרום לחרדים להראת רע לא צריך תמונות מפוקסלות. די בהאזנה למנהיגים הפוליטיים של החרדים.

אלה ערכו מסיבת עיתונאים היסטרית למדי ב-8 ביוני, בה הסיתו נגד הממשלה החדשה, ובמיוחד נגד ראש הממשלה החדש נפתלי בנט – שהוא דתי אך לא חרדי – על כך שהעז לכרות ברית עם המרכז-שמאל.

מנהיג מפלגת ש"ס, אריה דרעי, טען כי הממשלה תשמיד ותהרוס הכל כולל שבת, "תקרע את עם ישראל" וכו'. משה גפני קרא לבנט רשע וחזה "מלחמה בכל החזיתות" ויעקב ליצמן קבל על "ממשלת שמאל קיצונית שאיבדה את דרכה, איבדה את ערכיה ואיבדה את מצפונה" וציווה על בנט "להוריד את הכיפה".

הדבר הוליד ממים באינטרנט (ראו תמונה למטה) המתארים את הדתיים השונים, שלעומת בנט רשאים להמשיך לחבוש כיפה, כולל משה קצב (הורשע באונס), יגאל עמיר (רצח את רבין) ודרעי עצמו (מאיפה להתחיל).

LEHORID

זה היה חלק מתצוגה יוצאת דופן של חוסר יכולת להפסיד בכבוד שהימין העניק לעם ישראל. ח"כים צווחנים מסיעת הליכוד לא נתנו לבנט להשלים משפט בנאומו לקראת ההשבעה ביום ראשון, ונתניהו עצמו סירב לברך את יורשו, לערוך עבורו חפיפה נורמלית או לקיים את טקס העברת התפקיד המסורתי (הוא גם טרם פינה את המעון הרשמי, משום מה, והמערכת הסלחנית דיי מחכה שהמשפחה המלכותית תפנים את המצב).

דרעי טען שהממשלה תשמיד הכל ו"תקרע את עם ישראל". גפני קרא לבנט רשע וחזה "מלחמה בכל החזיתות" וליצמן קבל על "ממשלת שמאל קיצונית שאיבדה את דרכה, ערכיה ומצפונה" וציווה על בנט להוריד כיפה

לפוליטיקאים החרדים יש אינטרס ברור על כף המאזניים. הם מודאגים בצדק מהחלשת יכולתם להנדס מימון לכפר הפוטיומקין של הכלכלה החרדית בישראל. שר האוצר אביגדור ליברמן, חילוני מושבע, עשוי לבחון מקרוב את המימון העצום למוסדות דתיים, את אינסוף המשרות הפיקטיביות של המנגנון הדתי במימון המדינה, את קצבאות הילדים ללא כל הגבלה ואת שאר המסחרה ומסחטה ששאבו כספים בשנים האחרונות מכל פינה לא נעולה.

מי יודע? הממשלה עשויה אפילו להתפנות לטפל לסירוב החרדי ללמד את תלמידי התיכון של המגזר מתמטיקה, מדעים ואנגלית; או ברעיון המקורי שאפשר ללמוד לימודי דת כל החיים ולקבל משכורת מהמדינה במקום לשלם שכר לימוד; או בסירוב הסיטוני לשרת בצבא (תוך נהירה להתנחלויות והארכת העימות על ידי תמיכה מסיבית בימין); או בעובדה שעוד אין באמת נישואים אזרחיים בישראל, או תחבורה ציבורית ומסחר ללא שיבושים בסופי שבוע (קרי: שבת).

זה אולי מוגזם לצפות לכל זה מבנט – אבל אחריו, ב-2023, אמור להתחלף איתו יאיר לפיד. בכל מקרה, מתישהו הלחץ לכפות לימודי ליבה על כל תלמידי ישראל עשוי להפוך לקריטי. זה יהיה נהדר עבור חילונים וחרדים כאחד, אבל רע עבור הפוליטיקאים הציניים של המגזר החרדי.

אם היא תורמת במשהו לתהליך המבורך הזה, אז התמונה שעוררה סערה השבוע שווה יותר מאלף המילים האלו.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 865 מילים
סגירה