מפעלי כיל רותם במישור רותם (צילום: גרינפיס)
גרינפיס

בניגוד להבטחות, רא"מ ביקשה הקלות - ואז ניסתה להסתיר אותן

החברה ביקשה בשנה האחרונה מספר הקלות משמעותיות מהמשרד להגנת הסביבה ומוועדת התכנון בנוגע לדרישות שהוצבו בפניה לקיום תסקיר סביבה ● רא"מ מתעקשת כי לא ביקשה כל הקלה ומכנה את הטענות "עלילות שווא" ● מסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל מוכיחים אחרת ● פרסום ראשון

בניגוד מפורש לטענתה, החברה להפקת דלק מפצלי השמן הטמונים באדמה באזור ים המלח (שותפות רא"מ) ביקשה לאורך השנה האחרונה שורה של הקלות משמעותיות הן מהמשרד להגנת הסביבה והן מוועדת התכנון דרום בדרישות תסקיר הסביבה הנדרש כחלק משלבי האישור לפרויקט השנוי במחלוקת.

זאת על אף שהצהירה בפני הציבור (וגם בתשובתה לעיל לזמן ישראל) כי בכוונתה לבצע את דרישות התסקיר כלשונן, וכינתה את הטענות לבקשות הקלה "עלילות שווא".

לפני כחודש אישרה הוועדה לתכנון ובניה של מחוז דרום לרא"מ לערוך תסקיר סביבה על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה. המשרד להגנת הסביבה שירטט את קווי המתאר של תסקיר זה ביוני אשתקד, בעקבות האור הירוק שניתן בוועדה להתקדם בתוכנית.

זאת, על אף שמשרדי הגנת הסביבה והבריאות מתנגדים באופן נחרץ לתוכנית וסבורים שאין לאשרה בגלל שהיא מנוגדת למדיניות האנרגיה המוצהרת של מדינת ישראל, הקוראת לחדול משימוש באנרגיות מזוהמות בתהליכי הפקת דלקים. ועדת התכנון אף הדגישה בהחלטתה בעבר כי הסיכוי שהתוכנית תקרום עור וגידים הינו קלוש, מכיוון שהיא מתנגשת עם מדיניות האנרגיה של ישראל.

משרדי הגנת הסביבה והבריאות מתנגדים לתוכנית וסבורים שאין לאשרה בגלל שהיא מנוגדת למדיניות האנרגיה המוצהרת של מדינת ישראל, הקוראת לחדול משימוש באנרגיות מזוהמות בתהליכי הפקת דלקים

עשרה ארגונים להגנת הסביבה התאחדו לאחרונה בקריאה לעצור את התוכנית, הנחשבת מזהמת לסביבה. בגרינפיס ישראל טוענים כי ברא"מ מנסים להתנער מאחריות לתהליך המזהם על ידי בקשת הקלות מרובות בתהליך בדיקת השפעת הפקת הדלקים על הסביבה.

ד"ר יונתן אייקנבאום (צילום: באדיבות המצולם)
ד"ר יונתן אייקנבאום (צילום: באדיבות המצולם)

"הם מסרבים לבחון חלופות למיזם פצלי השמן, מסרבים לדרישת המשרד לבחון את השפעת המיזם על פעילות הכרייה והשינוע של תזקיקים ופלסטיק, ולא מוכנים לבדוק את השפעת המפעל להפקת נפט מפצלי שמן מבחינת שורה של מזהמים – בין השאר שחרור של דיאוקסינים, שהם מזהמי אוויר מסרטנים מסוכנים ביותר", אמר מנכ"ל גרינפיס ישראל יונתן אייקנבאום לזמן ישראל.

ברא"מ כינו את הטענה הזאת "מטעה" ו"חסרת בסיס".

"שותפות רא"מ הודיעה לוועדה המחוזית שאינה מבקשת הקלות כלשהן ושתעמוד בהנחיות של תסקיר השפעה על הסביבה, החסרות תקדים בחומרתן", החברה מסרה במסגרת תגובתה לכתבה זו.

אולם מסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל מראים כי במשך חודשים העבירו נציגיה של רא"מ שורה של דרישות להקלות משמעותיות בתנאי התסקיר, המהווה אחד החסמים האחרונים והחשובים בתהליך אישור הפרויקט.

מסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל מראים כי במשך חודשים העבירו נציגיה של רא"מ שורה של דרישות להקלות משמעותיות בתנאי התסקיר, המהווה אחד החסמים האחרונים והחשובים בתהליך אישור הפרויקט

בסופו של יום, ההקלות המרכזיות ככל הנראה לא התקבלו, והחברה נאלצה להודיע לוועדה המחוזית – בין היתר בעקבות החשיפה לתקשורת על מאבק משותף של ארגוני הסביבה נגדה – כי בכוונתה לעמוד בהנחיות התסקיר במלואן.

כבר בינואר התכנסה ועדת התכנון והבניה מחוז דרום לדיון ביניים בבקשות ההקלה של רא"מ. השותפות ביקשה לאפיין את איכות האוויר במצב העתידי באמצעות מודל אחד בלבד, במקום שני מודלים כנדרש בהוראות התסקיר, מכיוון שהאתר "מרוחק יחסית משימושים ייעודים רגישים לרעש וזיהום אוויר".

מישור רותם באזור ים המלח (צילום: גרינפיס)
מישור רותם באזור ים המלח (צילום: גרינפיס)

אך הוועדה דחתה דרישה זו והבהירה כי נחוצים שני מודלים לבדיקת איכות האוויר – אחד לטווח קצר ואחד לטווח ארוך, בין היתר בגלל "מטרדים המגיעים לערד וליישובי כיכר סדום".

אחת מהמשוכות המרכזיות שרא"מ ביקשה לדלג מעליה בדרך לקבלת הרישיון הייתה מדידת ריכוזי שחרור לאוויר של דיאוקסינים – רעלים מסוכנים המשתחררים לאוויר בין היתר כתוצאה מתהליכי שרפה, ועלולים להיות מסרטנים – כתוצאה מהפקת הדלק מפצלי שמן.

אחת מהמשוכות המרכזיות שרא"מ ביקשה לדלג מעליה בדרך לקבלת הרישיון הייתה מדידת ריכוזי שחרור לאוויר של דיאוקסינים כתוצאה מהפקת הדלק מפצלי שמן

החברה ביקשה לצמצם את משך וכמות הדגימות שדרש המשרד להגנת הסביבה, ולהסתמך על תחנות ניטור קיימות במישור רותם. אולם גם כאן הצוות שמלווה את הוועדה הבהיר כי אין די בתחנות ניטור אלה למדידת דיאוקסינים ומתכות כבדות.

היועץ שנשכר לוודא עמידה בתסקיר מנסה לשנותו

הדרישה (הבעייתית מנקודת מבט סביבתית) לחמוק ממדידת דיאוקסינים או להקל בה, חזרה על עצמה פעמים נוספות – למשל, בפנייה לפני חודשיים לוועדה מצדו של יועץ הסביבה אבי מושל.

מכתבו של יועץ רא"מ אבי מושל לוועדת התכנון והבניה מחוז דרום מה-21 באפריל 2021
מכתבו של יועץ רא"מ אבי מושל לוועדת התכנון והבניה מחוז דרום מה-21 באפריל 2021

במכתב שנשלח לוועדה, מושל אינו מציג עצמו כנציגה של רא"מ, אולם מרא"מ עצמה נמסר כי הוא "יועץ בכיר בתחום איכות הסביבה שנשכר על ידי רא"מ כדי ללוות ולוודא את עמידתה בכל הנחיות המשרד להגנת הסביבה במסגרת התסקיר הסביבתי".

במכתבו קובל מושל על "דרישות חריגות בהנחיות שהועברו להכנת תסקיר בנוגע לדרישות דיגום מקדים של מזהמי אוויר בסביבה באזור התוכנית", ומפרט שורה של בקשות הקלה משמעותיות, אשר אמורות לחסוך לחברה זמן, כסף ואולי גם כאב ראש בתוצאות.

כך, למשל, מוחה היזם נגד דרישת המשרד להגנת הסביבה לבצע 26 דיגומים סביבתיים במשך שנה לפי מספר נקודות מדידה. "ביצוע בדיקות רקע מסוג זה ובהיקף כזה כרוך בעלויות גבוהות מאד באופן חריג", גורס מושל ומוסיף: "אלו דרישות חריגות מאד בהיקפן, שלפי הידוע לנו לא נדרשו עד כה מאף לא יזם אחר של מתקן תעשייתי או תשתית בארץ".

"ביצוע בדיקות רקע מסוג זה ובהיקף כזה כרוך בעלויות גבוהות מאד באופן חריג", גורס מושל ומוסיף: "אלו דרישות חריגות מאד בהיקפן, שלפי הידוע לנו לא נדרשו עד כה מאף לא יזם אחר של מתקן תעשייתי או תשתית בארץ"

מושל טוען למעשה בבקשתו כי אין כלל טעם לבדוק דיאוקסינים: "סוגי המזהמים הנדרשים בדיגום… כוללים חומרים שונים שפליטתם מהמתקן המתוכנן צפויה להיות קטנה מאד אם בכלל".

לסיום מציע מושל, בשם היזם, "הצעה חלופית… שהבדיקות הסביבתיות כלל לא יכללו דיגום של דיאוקסינים. אנו מציעים כי במידה וממצאי דיגומים שבוצעו במתקן לאחר הקמתו יצביעו על פליטה שאיננה זניחה, רק המפעל יחויב לערוך דיגומים של דיאוקסינים".

ברא"מ התנגדו גם לבחינת חלופות אחרות להפקת נפט באמצעות אנרגיות מתחדשות. רא"מ סברה כי "ההשוואה לאנרגיות מתחדשות אינה רלוונטית מאחר שיש צורך בנפט בתעשיות הפטרו-כימיות, במטוסים ועוד, שהאנרגיות המתחדשות אינן יכולות לתת מענה במקומו". במקרה זה משרד הבריאות הצטרף לעמדת המשרד להגנת הסביבה בהתנגדותו.

מכרה פצלי השמן במישור רותם. שכבת פצלי השמן – השכבה האפורה (צילום: רא"מ)
מכרה פצלי השמן במישור רותם. שכבת פצלי השמן – השכבה האפורה (צילום: רא"מ)

בסיכומו של יום, בקשותיה של רא"מ לא התקבלו על ידי הצוותים המקצועיים בועדת התכנון. לימים, כאמור, נאלצה רא"מ לזנוח את הבקשות הללו, ולהצהיר בפני הוועדה כי תקיים את התסקיר כלשונו על פי דרישות המשרד להגנת הסביבה.

תגובת רא"מ: עלילות שווא

מרא"מ נמסר בתגובה: "יש מי שמעדיפים להמשיך למחזר סיסמאות ולעסוק בהיסטוריה במקום להבטיח מיחזור פלסטיק שיפסיק את הפגיעה בבריאות הציבור. שותפות רא"מ מודה לוועדה המחוזית דרום שאישרה לה להתקדם בביצוע תסקיר סביבתי שיוכיח את עמידת מתקן מיחזור הפלסטיק בהנחיות המחמירות ביותר.

"לא זאת בלבד שרא"מ לא ביקשה מהוועדה הקלות, היא אף הודיעה בכתב עוד לפני הדיון כי לא תבקש הקלות ותעמוד בהנחיות המשרד להגנת הסביבה כלשונן. הטכנולוגיה החדשנית של רא"מ תוכיח עמידה לא רק בהנחיות המשרד להגנת הסביבה, אלא גם בתקנים האירופיים ומיחזור של 20% מפסולת הפלסטיק השנתית בישראל.

"מותר וראוי לזמן ישראל לגלות הגינות ולא לשמש כלי קמפיין אוטומטי עבור מי שניסו להעליל עלילות שווא כנגד החברה, תוך הפצת מידע כוזב".

עוד 996 מילים ו-1 תגובות
סגירה