נשיא המדינה ראובן ריבלין (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

מר ריבלין הולך לוושינגטון

רגע לפני לפני שהוא עוזב את בית הנשיא, נפלה בחלקו של ריבלין אחת הנסיעות הדיפלומטיות החשובות של כהונתו ● הוא יהיה הבכיר הראשון שיפגוש את הנשיא ביידן -וזה קורה מייד אחרי חילופי השלטון בישראל, באמצע מו"מ על הסדרה מול חמאס ודיונים על הסכם הגרעין עם איראן ● שלא בפעם הראשונה, ריבלין יצטרך לרפא, להרגיע ולסלול את הדרך ליחסים טובים בין וושינגטון וירושלים ● פרשנות

במלאות שבע שנים לכהונתו של ראובן ריבלין כנשיא המדינה – ושבועיים לפני שהוא עוזב את המעון ברחוב הנשיא 3 בירושלים – יצא הלילה ריבלין לנסיעה חשובה, אפילו היסטורית.

בשבע שנותיו, הנשיא ריבלין לא היה חבר בלהקת המעופפים. הוא טס לחו"ל במשורה, נזהר שלא לדרוך לבנימין נתניהו על הבהונות בנוגע לכיבודים, טרקלינים מפוארים וטיפול ביחסי החוץ של המדינה. הוא המריא פה ושם, לרוב לפי דרישות מדיניות וביטחוניות של ראש הממשלה, אך הפעם נסיעתו חשובה ויוצאת מגבול הטקסים והפרוטוקולים של משמרי הכבוד.

בבית הלבן יושב נשיא חדש (עדיין). ג'ו ביידן סגר בשבוע שעבר שבוע חמישה חודשים בתפקיד. המשימה העיקרית שלו הייתה להוריד את תחלואת הקורונה בארה"ב, להוביל את מבצע חיסון האוכלוסייה, ולהוציא את אמריקה ממשבר כלכלי וקרע חברתי עצומים. הוא הקדיש לכך את ימיו ולילותיו, ורק לאחרונה התפנה לעסוק בנושא שתמיד היה חביב עליו: מדיניות החוץ של ארה"ב.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

ריבלין הוזמן לבית הלבן עוד לפני חילופי הממשלות בישראל, אך התזמון יצר סקרנות הדדית עבור הממשלים. בוושינגטון, המפלגה הדמוקרטית חזרה לשלטון לאחר ארבע שנים של רכבת הרים פוליטית. בישראל, אחרי 12 שנות שלטון, נתניהו ומפלגת הליכוד באופוזיציה וקבוצה של מנהיגים חדשים, צעירים, וכמעט לא מוכרים עבור האמריקאים תפסו את המושכות.

ריבלין הוא הבכיר הישראלי הראשון הפוגש בנשיא ביידן מאז השבעתו בינואר 2021. הוא גם הבכיר הראשון המגיע לוושינגטון לאחר חילופי השלטון בישראל.

בני גנץ אמנם טס לוושינגטון לביקור בזק בתחילת החודש, אך זה היה לפני חילופי השלטון בישראל – ואילו הרמטכ"ל אביב כוכבי סיים שם שבוע של פגישות נרחבות. אך שניהם, כמובן, לא נפגשו עם ביידן. את זה שומרים לריבלין.

ריבלין הוא הבכיר הישראלי הראשון הפוגש בנשיא ביידן מאז השבעתו בינואר 2021. הוא גם הבכיר הראשון המגיע לוושינגטון לאחר חילופי השלטון בישראל.

לפני נסיעתו נועד ריבלין עם ראש הממשלה נפתלי בנט ועם שר החוץ יאיר לפיד – כל אחד בנפרד – וקיבל מהם תדרוך מדיני ובטחוני.

הנה הסוגיות המרכזיות שעל הפרק בנסיעה הקצרה של הנשיא:

1

יחסים אישיים. הקרע בין המפלגה הדמוקרטית לראש הממשלה הקודם היה חבלה מעשי ידי נתניהו. הנאום של נתניהו בפני שני בתי הקונגרס, במרץ 2015, יצר תהום שלא ניסו לגשר עליה.

נתניהו לא רק שלא הודה מעולם בפגיעה העצומה שהוא גרם ליחסים, הוא ממשיך להעמיק את הפגיעה בנאומיו האחרונים בישראל – בהם השווה את הבית הלבן הנוכחי החותר להסכם הגרעין עם איראן, לאמריקאים של ראשית שנות ה-40 של המאה הקודמת שלא מיהרו לסייע ליהודי אירופה.

ראש הממשלה לשעבר השתמש בפרטים מתוך שיחתו האחרונה עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, בנאום הפרידה שלו מן התפקיד (פעמיים, במליאה ולמחרת בישיבת סיעת הליכוד) והבהיר שהוא – בניגוד לממשלת בנט-לפיד – ימשיך להוציא פרטים מתוך שיחות סגורות וימשיך להדוף בפומבי את המהלכים האמריקאיים, בעוד שבנט ולפיד יתנו יד בשתיקה להסכם הגרעין.

בוושינגטון יודעים שמדובר בשקר. בנט ולפיד הסבירו, מראש, שגם הם מתנגדים להסכם הגרעין, אך הם מבקשים לשפר את היחסים עם הממשל, לייצר שיח יעיל פנימי ועל הרקע הזה, עם מתיחות אישית קודמת בין ביידן לנתניהו, מגיע ריבלין לוושינגטון.

בנימין נתניהו וסגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירושלים, 9 במרץ 2010 (צילום: אמיל סלמאן/מאגר/פלאש 90)
בנימין נתניהו וסגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירושלים, 9 במרץ 2010 (צילום: אמיל סלמאן/מאגר/פלאש 90)

כמו בתוך ישראל, גם ביחסי החוץ, ריבלין יצטרך לרפא, להרגיע, להציג את ראשי המדינה החדשים המבקשים ביחסים טובים ועניינים עם הממשל בוושינגטון.

כמו בתוך ישראל, גם ביחסי החוץ, ריבלין יצטרך לרפא, להרגיע, להציג את ראשי המדינה החדשים המבקשים ביחסים טובים ועניינים עם הממשל בוושינגטון

מהצד של הנשיא ביידן, הסקרנות עצומה. הוא מעולם לא פגש את ראש הממשלה נפתלי בנט. שר החוץ יאיר לפיד מוכר לו בעקיפין, אולי מתוך הקשרים הטובים שרקם לפיד עם המפלגה הדמוקרטית. ביידן ובנט שוחחו בטלפון בליל השבעת הממשלה החדשה, אך הדרך לפניהם עוד ארוכה.

2

הנושא הפלסטיני. הסוגיה הזו לא נמצאת גבוה בסדר העדיפויות של הממשל החדש בוושינגטון, אך לאחר מבצע שומר החומות ברור לכולם שלא ניתן להתעלם ממנה לעד.

שוב, גם פה, על ריבלין לעדכן את ביידן באשר ליעדים המדיניים, לרדת לפרטים בנושא סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים שתשהה כל מגעים עם חמאס (בתיווך מצרים), ולהבין מהי אותה ממשלה ישראלית שהתחייבה לא להתקדם בנושא הפלסטיני בשנים הקרובות. לא לספח, לא לפנות, לא להתנגח, להכיל.

סגן נשיא ארצות הברית דאז ג'ו ביידן נפגש עם יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ברמאללה, 9 במרץ 2016 (צילום: פלאש90)
סגן נשיא ארצות הברית דאז ג'ו ביידן נפגש עם יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ברמאללה, 9 במרץ 2016 (צילום: פלאש90)

עוד בהיבט הזה: ארה"ב מחויבת לסייע לישראל ככל הנדרש ברכש ביטחוני. זה אמנם לא התפקיד של הנשיא ריבלין לאשרר לישראל סיוע כספי, אך יש להניח שגם זה יעלה על השולחן.

3

איראן. סבב השיחות השישי בין ארה"ב ואיראן (שיחות המתבצעות בתיווך נציגי E3 – בריטניה, צרפת וגרמניה) הסתיים לפני כשבוע בווינה. בכירים אמריקאים הבהירו בתדרוכים לתקשורת כי לא ימשיכו את השיחות לעד, וכי לאחר בחירתו של השמרן הדתי איברהים ראיסי לנשיא איראן, יתכן שלא ניתן יהיה לפרוץ את המבוי הסתום.

ריבלין אינו מגיע לוושינגטון כדי לקבל עדכונים מודיעיניים, אך יתכן שבארבע עיניים, עם הנשיא ביידן, הוא יצליח לחלץ קצת מידע כיצד בוושינגטון רואים את ההתקדמות בנושא הזה, מהבחינה האסטרטגית.

ריבלין אינו מגיע לוושינגטון כדי לקבל עדכונים מודיעיניים, אך יתכן שבארבע עיניים, עם הנשיא ביידן, הוא יצליח לחלץ קצת מידע כיצד בוושינגטון רואים את ההתקדמות בנושא הזה, מהבחינה האסטרטגית

הנשיא הנבחר של איראן, איברהים ראיסי (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
הנשיא הנבחר של איראן, איברהים ראיסי (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

הגישה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ – שפרש מהסכם הגרעין בדחיפה ועידוד של נתניהו – השאירה בעיה עצומה לישראל ולארה"ב. איראן ראתה עצמה משוחררת מההסכמות והחלה לדהור להעשרת אורניום ברמות מסוכנות, רמות שלא היו בתקופת הסכם הגרעין או לפניו.

המטרה העיקרית של ריבלין, כפי שמסתמן, היא להשאיר את הוויכוחים העוינים בין המדינות לחדרים סגורים. לא עוד נאומים נגד הנשיא בקונגרס, לא עוד גיוסה של המפלגה הרפובליקאית נגד נשיא מכהן.

המטרה העיקרית של ריבלין, כפי שמסתמן, היא להשאיר את הוויכוחים העוינים בין המדינות לחדרים סגורים. לא עוד נאומים נגד הנשיא בקונגרס, לא עוד גיוסה של המפלגה הרפובליקאית נגד נשיא מכהן

עבור המטרה הזו, ריבלין גם יגיע לפגישות עם מנהיגי הקונגרס. ביום שישי האחרון שוחח שר החוץ לפיד עם מנהיגי הרוב והמיעוט בסנאט, צ'אק שומר (דמוקרטי) ומיץ' מקונל (רפובליקאי). ריבלין יעביר לראשי הקונגרס את המסר הבא: מדינת ישראל תחת ההנהגה החדשה לא תנקוט בגישה מפלגתית חד-צדדית. הימים האלה הסתיימו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 880 מילים ו-1 תגובות
סגירה